steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indymo

steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:44

Hallo,
* ik weet niet of dit hier goed staat*

Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..
omdat het dier vanuit het 'niks' veel moest gaan rijden, en het geen paard meer kan zijn.

Ik heb zelf ook een 3 jarige*en 3of4 maand* maar ik heb er nog niet opgezeten, we zijn nou bezig met loswerken en grondwerk, straks aan de dubbele lange lijnen.. en dan voorzichtig richting erop gaan zitten. Hij heeft af en toe wel al het bit in*leerbit* en een zadel op.
Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan? een paard zo snel mogelijk inrijden en dan op wedstrijd?
of het rustig aan doen dat je plezier hebt en dat je paard 'langer' leeft.

Groetjes!

troi

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:36

Zie ook uitgebreide discussie op het western algemeen forum!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:12

Ik vind dat een kwalijke zaak,vaak gaat het ook om paarden voor de verkoop.Voor lang plezier van je paard kun je beter pas bij 3.5/4 beginnen en rustig opbouwen,niet teveel belasten in het begin.Een wedstrijd kan wel,mits het met beleid gaat en dan is 1x in de maand bij mij wel de max.Beter is om lekker het bos in te gaan en lange rechte paden te nemen om ze sterker te maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:16

ik stoor me er echt ontzettend aan dat paarden zo jong worden ingereden, zelf zou ik mijn paard voor zn 4,5 niet eens denken over een wedstrijd rijden

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:22

Ach, discussie nummer 124253245. Gebruik de zoekfunctie eens.. zat leesmateriaal voor een avondje of 6. Knipoog

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:58

ik Snap jullie reacties wel hoor maar het ligt ook aan het paard of hij met zn 3de of 4de wordt inreden.
Die van mij moest echt aan het werk. en dan bedoel ik niet hard aan hetw erk maar hem wel nieuwe dingen leren. hem bezig gaan houden. die van mij was er echt aan toe is nu 4 en loopt l2 dressuur. niet omdat we vaak op wedstrijd gaan. Hij loopt gewoon vaak hoge punten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:30

Ik ben het zeker met je eens! Ik begrijp ook niet goed waarom mensen al zo vroeg beginnen, zeker niet als ze voordat het paard 3 is er al op gaan zitten. Ik zou dit zelf echt niet doen. Met een 3,5 jarige 2x per week wat recht toe recht aan rijden moet kunnen vind ik, maar vaak blijft het daar niet bij. Ik snap wel dat het verleidelijk is als ze er al volgroeid uit zien, maar een 3 jarige is nog lang niet uitgegroeid!

Ik hoop volgend jaar een veulentje te krijgen van mijn paard die ik welf wil houden. Ik hoop toch echt wel dat ik het geduld op kan brengen tot minimaal 3,5 jaar voordat ik er eens op ga.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:32

Mijn Paardje, is afgelopen 1 juni drie geworden, hij loopt nu nog lekker op het land. Zodra ze van het land af moeten vanwege het weer ga ik met de bassis beginnen, voordat ik er op zit zal het wel zomer wezen....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:37

indymo schreef:
Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..

Ik stoor mij altijd aan mensen die zo zeuren over wat en op welke leeftijd anderen iets met hun paard doen, omdat:

1. Altijd onduidelijk is op wie ze nu doelen met zulke opmerkingen en in hoeverre hun mening 'gekleurd' is.
2. Hun eigen ervaring met jonge paarden, en dus het vermogen om te kunnen beoordelen of iemand anders zijn (jonge) paard overbelast, vaak discutabel is...

indymo schreef:
Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?

Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paard Lachen Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn Lachen

Groetjes

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:45

Volkomen met jasmijn78 eens. Bovendien ben ik het niet met je eens dat paarden steeds eerder ingereden worden. Ik ben nu 25, maar 15 jaar geleden werden paarden in mijn omgeving ook met 3 jaar ingereden en reden ze een paar maanden later hun eerste wedstrijdje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:00

Ik schrik altijd als ik op MP rond kijk en inderdaad al 2,5 a 3-jarigen zie staan, die zogenaamd al 'van alles' kunnen. Verdrietig
Zo'n paard zou ik echt nooit kopen.
Daarbij zijn er inderdaad heel veel mensen die gewoon te ongeduldig zijn om wat langer te wachten met een jong paard. Helaas.
Ik heb daar ook helemaal niets mee. Ze hebben altijd wel een 'excuus' Haha! , dat hun paard er helemaal klaar voor was en blablabla. Clown
Zeg dan gewoon eerlijk dat je te beroerd bent geweest om te wachten, omdat je zo graag wilt rijden. Vork

Ben zelf heel blij dat ik met 3,5 heel, heel rustig ben begonnen met een beetje zadelmak maken en verder vooral veel grondwerk en wandelen. Vanaf 4 jaar ben ik wat serieuzer begonnen, al hoewel, nog steeds spelenderwijs, maar het recht richten e.d. ben ik net pas mee begonnen. Wel lekker regelmatig op buitenrit door het bos en over de hei, wat mijn paard ook echt helemaal geweldig vindt (net als ik!!!!). Haha!
Wedstrijden? Weet ik niet, endurance lijkt me erg gaaf, maar daar is 'ie nu nog te jong voor..... Daarbij moet ik dan ook de tijd hebben te kunnen trainen in de toekomst. En mijn paard moet bepaalde fysieke problemen overwonnen hebben, dus..... Mij maakt het niet zoveel uit, want we hebben het zo al helemaal geweldig met z'n tweetjes. Lovers

Wat me wel opgevallen is dat veel mensen me vaak gevraagd hebben of ik me niet verveelde met zo'n jong paard (toen ik er nog niet op reed) Rolleyes en het beestje was amper 3 of iedereen verwachtte al dat hij meteen ingereden zou zijn in een maand. Ben ik blij dat ik nog even met geduld gewacht heb, aangezien het een laatrijp paard betreft en ik alle tijd van de wereld had. Haha!
Daarbij vind ik grondwerk zo ontzettend leuk om te doen. Wat kun je daar mooie dingen mee bereiken!!! Er is zoveel meer dan rijden alleen...... Wel jammer dat er nog zoveel mensen in paardenland zijn die echt geen idee hebben over hoe waardevol serieus grondwerk is en dat je echt niet zomaar wat staat aan te tutten. Je legt al een hele essentiele basis namelijk. Lachen

Mijn paard geeft me vanaf het allereerste moment dat hij in mijn leven kwam zo ontzettend veel plezier en nu krijg ik die investering qua geduld, rustige opbouw en liefde driedubbel van hem terug. Dus mensen: doe het nou niet steeds eerder, maar bedenk dat het een dier in de groei betreft en dat een jaartje of wat later ook kan.

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:15

Ben het eens met jullie ,ik heb zelf ook een jong paardje (2 1/2) wordt in februari 3 jaar maar laat hem nog lekker genieten en gaan als hij 3 jaar is lekker rustig basis beginselen bij leren en dan kijken we wel weer verder ,heb geen haast met zadelmak maken ik vindt zelf een goed contakt met je paard ten aller tijden het belangrijkste en dat krijg je door spelender wijs hem dingen te leren heb ik met mijn andere ook gedaan heb daar nu veel profijt van . Pling

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:44

Vooral van dit soort opmerkingen raak ik altijd wat geirriteerd:

Eerst 'anderen' afkraken (en wie die 'anderen'zijn is dan altijd onduidelijk, want men komt niet met concrete voorbeelden. Ze blijven altijd hangen in 'ze', 'hun', 'heel veel mensen' en 'ik zie in mijn omgeving'.... Ook vind ik het altijd knap dat mensen exact van een advertentie van MP af kunnen leiden hoe mensen die zijn niet kennen met hun paarden omgaan. Zolang je niet concreet kan worden klets je wat mij betreft uit je nek.)

Twiggy2008 schreef:
Daarbij zijn er inderdaad heel veel mensen die gewoon te ongeduldig zijn om wat langer te wachten met een jong paard.
Twiggy2008 schreef:
Ze hebben altijd wel een 'excuus' , dat hun paard er helemaal klaar voor was en blablabla.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je te beroerd bent geweest om te wachten, omdat je zo graag wilt rijden

En dan vervolgens zichzelf ophemelen hoe goed zij wel niet met hun eigen jonge paard bezig zijn...

Twiggy2008 schreef:
Ben zelf heel blij dat ik met 3,5 heel, heel rustig ben begonnen met een beetje zadelmak maken en verder vooral veel grondwerk en wandelen. Vanaf 4 jaar ben ik wat serieuzer begonnen, al hoewel, nog steeds spelenderwijs, maar het recht richten e.d. ben ik net pas mee begonnen.

Misselijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:52

Twiggy2008 schreef:
Dus mensen: doe het nou niet steeds eerder, maar bedenk dat het een dier in de groei betreft en dat een jaartje of wat later ook kan.

En ik en andere mensen zou dat van jou moeten aannemen omdat????
- Jij het zo geweldig hebt met jouw paard?
- Waaruit moet nu jouw deskundigheid met jonge paarden blijken?
- Wat maakt jouw praktijk relevanter dan die van bijvoorbeeld mijzelf? Of andere bokkers?
- Waarom zou ik het niet geweldig hebben met mijn paarden?

Misschien lastige vragen, maar ik vraag mij altijd af wat er in iemands hoofd omgaat als iemand anderen ongevraagd een dergelijke 'tip' mee wil geven....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:55

jasmijn78 schreef:
[Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paard Lachen Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn Lachen

Gelijk heb je! Lák aan de wetenschap. Jíj ´voelt´ dat het goed is!

Voor wie wel geïnteresseerd is in feíten is er heldere wetenschappelijke informatie over de leeftijden waarop de verschilende groeischijven in de beenderen van het paardenskelet sluit. Vóór die gesloten zijn richt belasting beduídend meer schade aan.

Inge Teblick heeft het in laagdrempelig Nederlands toegankelijk gemaakt.
Zoekt en gij zult vinden.

hc

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:56

Ben het ook wel eens. Het paard kan niet eens uitgroeien omdat ie al veel en hard aan het werk wordt gezet. Ik heb zelf een 4 jarige die vorig jaar is beleerd dus ong. 10 keer opgezeten hij is toen weer de wei opgegaan en is ong. mei dit jaar erweer afgehaald paard was toen ook ongelooflijk gegroeid! Ben hem nu Heb hem nu 3 maanden en ben gewoon heel rustig met de basis. Heb één keer met hem gestart voor de ervaring hij was lief en daar ging ik voor.
Lekker rustig aan daar heb je later veel meer aan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:02

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:09

ik heb zelf ook een paard gereden deze was 4 jaar liep L2 dat vondt ik niet normaal ,dus terug naar de basis zij ik maar nee de andere eigenaar wilde hem klaar hebben voor de springsport daar was ik het dus niet mee eens . Boos!

Ben gestopt met dit paard en helaas met zijn 6e jaar op!!! alebei zijn voorbenen kapot Verdrietig door overbelasting.

Wat ik hiermee wil zeggen is wees gewoon voorzichtig met jonge paarden .
Wij mensen gaan ook eerst naar de kleuterschool ,basisschool voorgezet onderwijs en dan nog verder
bedoel maar. Knipoog

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:09

Ik ben van mening dat het niet perse uitmaakt hoe vroeg je begint, maar de opbouw!
Je kan er bijvoorbeeld 4 jaar helemaal niks mee doen, binnen een maand zadelmak maken, (omdat hij toch al oud genoeg is) en dan met 4,5 op wedstrijd.
Maar naar mijn mening geeft dat heel veel stress zowel geestelijk als lichamelijk!
Ik ben voorstander van het uit te smeren over zijn hele jeugd, zodat hij beetje bij beetje went aan het werken voor en samenwerken met mensen!
En dan natuurlijk niet voluit gaan longeren en rijden op jonge leeftijd, maar rustig aan gehoorzaamheids spelletjes, mijn ervaring is dat jonge paarden deze aandacht juist leuk en gezellig vinden omdat ze op jonge leeftijd nog nieuws en leergierig zijn!
ondertussen kunnen ze natuurlijk gewoon op het land paard zijn. Vind het ook belangrijk dat een paard zijn hele leven door steeds periodes volledige rust moet krijgen om lekker met een hoop vrienden te ravotten op het land!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:10

Ah, bedankt HC, je was mij voor met de feitelijke informatie. Toch fijn dat sommige mensen deze niet nodig hebben en het aan kunnen 'voelen' dat hun paard er klaar voor is Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:11

cleopetra schreef:
Ik ben van mening dat het niet perse uitmaakt hoe vroeg je begint, maar de opbouw!

Op basis waarvan heb jij die mening gevormd? Ken je de infromatie over groeischijven?

hc

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:13

Ik heb het ook niet zo op vroeg inrijden, waarom zou je een paard niet gewoon rustig aan laten doen? Mijn 4 jarige heeft tot ze ruim 3 jaar was alleen maar op het land gelopen, en daarna zijn ze er rustig mee begonnen.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:15

Huertecilla schreef:
cleopetra schreef:

Op basis waarvan heb jij die mening gevormd? Ken je de infromatie over groeischijven?

hc

Pff rustig maar...
Ik schrijf er toch ook bij dat het niet gaat over longeren of rijden, lees werken!
Maar dat mensen de voorbereiding niet moeten vergeten en niet moeten denken dat als ze 4 of 5 jaar wachten dat het hup erop en gaan is, omdat dat veel stress geeft!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:17

jasmijn78 schreef:
Misschien lastige vragen, maar ik vraag mij altijd af wat er in iemands hoofd omgaat als iemand anderen ongevraagd een dergelijke 'tip' mee wil geven....

Je 'moet' helemaal niets, hoor, het is maar een goedbedoeld advies. Knipoog
Wat er in mijn hoofd omgaat? Hmmmm, wat dit onderwerp betreft: Dat ik altijd kies voor de kant van het paard. Ik ken het groeischema, ken jij dat eigenlijk? Ik hoop dat mensen zich realiseren dat ze met een dier te maken hebben. Een dier wat helemaal niet gebouwd is om ons te dragen. En al helemaal niet op te jonge leeftijd. Want hoe je het ook wendt of keert, het is nogal een belasting, zo'n ruiter dragen. En je ziet het aan de ellende van paarden die met 15 jaar of ietsje ouder al 'op' zijn...... En mocht je je weer af willen vragen, 'hoe komt ze daarbij', nou, de praktijk in real life. Knipoog

Gisteren nog de ellende gezien van een jong paard wat als 1,5-jarige is ingereden, omdat ze zo 'braaf' was. Jaja, echt waar. Boos!
Dat is dan een hele extreme, maar je ziet ook paarden die met 3 jaar van alles hebben moeten doen en op 15-jarige leeftijd het predikaat 'versleten' krijgen van de DA. De DA is dan ook niet mals over de reden. Verdrietig
En wat denk je van de commercie? 'We verkopen een jong paard van 3 wat met 2,5 al ingereden is, anders brengt 'ie niet genoeg op'. Komt helaas meer voor dan je denkt.

Over mijn 'deskundigheid' (kan jou hetzelfde vragen trouwens Knipoog ), ik werk inmiddels met mensen en hun eigen jonge dieren. Mijn nieuwe carriere, mijn passie volgen Lachen . Daarnaast volg ik zeer regelmatig lessen/workshops van mensen die veel met jonge (en moeilijke) paarden hebben gewerkt, want ik ben nog lang niet uitgeleerd (als ik dat ooit al ben Clown ). Jonge paarden beleren, eigenaren daarmee helpen, handvaten geven, helpen een band op te bouwen tussen eigenaar en paard, vind ik het allerleukste wat er is. Maar alleen die van de eigenaren die enig geduld op kunnen brengen, anders zeg ik 'zoek maar een ander, want ik vertik het'. Doei, doei
Ik doe dit namelijk puur uit liefde voor het paard, niet voor het geld, want dan kan ik beter weer een baan in mijn oude carriere gaan zoeken. Haha!

En verder ga ik er vanuit dat iedereen het geweldig heeft met zijn/haar paard, al hoewel ik op bokt en in de dagelijkse praktijk ook regelmatig anders zie. Lijkt me heel vervelend trouwens, als het je overkomt, maar het is eigenlijk altijd terug te halen op de ruiter en de benadering. Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:23

Ik ben het wel met TS eens. Ik ken er helaas meer dan genoeg die vrij snel veel vroegen van hun jonge paardje. En die op een enkeling na met 6, 7 of 8 met vage blessures rondlopen. Rug die wat stijf is, schouders die niet helemaal lekker meekomen, vaker artrose hebben rond hun 10e of 12e of paardjes die gewoon een uitgebluste indruk maken, wel braaf blijven doen wat hun baas van ze vraagt maar die veel extra voer en vitamines nodig hebben om te kunnen blijven functioneren. Zadels die niet goed meer blijven liggen welk merk ze ook proberen. Fysio hier, dierenarts met foto's daar enz.

Je kunt het heb ik soms het idee wel 10 keer uitleggen hoe een levend wezen groeit maar helpen doet het niets helaas.