Bak vol spoken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Bak vol spoken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:20

Hallo,

even wat korte info:
sinds een kleine maand rijd ik een paard(je) bij. (NRPS x Arabier)
Ze is volgens de eigenaresse behoorlijk sterk en snel, alhoe wel kom ik er wel goed mee uit de voeten.

Ze is 13 jaar, momenteel drachtig. Ze krijgt 2,5 kilo brok per dag. (basis brok)

het probleem:De merrie ziet als ze in de bak komt overal spoken, opstappen gaat goed, maar zodra je op de hoefslag wilt rijden... Het lijkt wel of ze heel bang is voor de bakrand, of de bosjes. (buitenbak)
Ik 'druk' haar daar wel doorheen, d.m.v. veel voltes rijden, vergroten en verkleinen.
Na een uur rijden, heb ik haar wel zo ver, dat ze normaal over de hoefslag komt, er is 1 hoek die erg eng is, maar met een los teugeltje heeft ze genoeg vertrouwen in mij.

Wat doet ze precies?

Ze spant haar hele hals en kaak, draait haar achterhand van de hoefslag af, en als ze het echt eng vindt, draait ze snel om, en rent weg. Als ze zich zo spant, heb je ook geen stuur meer van voren. Alleen met been, maar dat is niet voldoende bij haar op zo'n moment.

Nog enkele puntjes:
- ze wordt met sporen gereden, verplicht door eigenaresse
- ze wordt op een dubbel gebroken bitje gereden met draaibaar middelstuk
- ze wordt met een thiedeman gereden
- zadel past goed, maar ze krijgt over een week of 2 een nieuwe.
- met longeren is het net zo
- ik beloon haar vaak, d.m.v. klopje op de hals, of een sprongetje

Zijn er tips hoe ik haar verder ontspannen kan rijden? Of hoe ik dit kan oplossen?

Marchador

Re: Bak vol spoken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:25

Lastig he? Die baktijgers, bakkabouters en spoken Haha! Haha! Haha!

Ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen, hoe rijd de eigenaresse haar? Is ze dan ook zo kijkerig en angstig?
Ze zal moeten gaan inzien dat het allemaal niet eng is, nu ziet ze dat in na een uur. Geloof het of niet Bloos Ik zal dat koesteren.. immers merkt ze dan dat het helemaal niet zo eng is als ze zelf denk Lachen Neem het mee bij de volgende keer dat je haar gaat rijden.
Gewoon lekker actief doorblijven rijden, zorg dat ze op jou let in plaats van dat ze op alles om haar heen let... behalve op jou.
Het is soms wat lastig en ik heb er zelf op het moment ook wat 'probleempjes' mee, maar ik boek duidelijk vooruitgang.

Ik ben benieuwd naar nog meer reacties van bokkers, daar zal ik zelf ook een hoop van opsteken Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:18

Heel erg bedankt alvast Marchador!

Ik ga haar hier wel mee door rijden zeg maar, dus ik neem het ook zeker mee. Ook als de eigenaresse gaat rijden, sta ik bij de bakrand.

Ik hoop ook op meer reacties, omdat er volgens mij nog meer is om mee te nemen!

bedankt nogmaals

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:26

Doet ze dat alleen in die bak?
Of ook met buitenritten en andere rijbakken?????????

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:20

Lastig probleem.. waarschijnlijk heb je het al geprobeerd en helpt het niet maar misschien veel overgangen/wendingen zodat ze dr hoofd bij jou moet houden?
Sterkte en misschien weten de eigenaar of je instructrice raad?
Zouden het haar hormonen nu ook kunnen zijn?? Of is ze altijd zo..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:48

Een maand rijden is vind ik zelf nog erg kort om met een paard een combinatie te vormen. Paard waar ik nu op rijd is van mijn man en mij en pas na 1 jaar rijden had ik het gevoel dat ik hem overal kon rijden, ook als hij spoken zag. Ik denk dat je gewoon door moet gaan hoe je nu rijdt en dan worden die momenten van vertrouwen dat ze wel gewoon op de hoefslag kan rijden steeds langer. Ik zou wel aan de eigenaresse vragen hoe zij er mee omgaat als hij dit bij haar doet, want daar kun je veel aan hebben. Of loopt hij dan wel normaal de bak door?

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:05

Volgens mij ben je veel te gespannen, ligt hewt probleem misschien aan jou ?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:34

Het ligt aan het paard Knipoog beetje dom om te zeggen, maar ik ben heel ontspannen, eigenaresse juist gespannen.

ze ziet spoken in de bak, en is niet verkeers mak, dus op buitenrit ga ik niet Knipoog

@susanh, klopt, het is heel kort, maar ik heb wel het idee dat ze bij mij veel ontspanner loopt als bij de eigenaresse. Ook bij haar doet het paard zo, misschien bij haar nog erger omdat zij ook erg gespannen rijd.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:07

Ik heb geen idee, wel heel vervelend... zou het kunnen zijn dat ze ooit tegen de bakrand aan is gevallen of iets dergelijks? dat ze daar nu erg bang voor is??

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:14

Ik zou haar is loslaten in bak en kijken wat ze dan doet..
Als ze dan niks doet dan stelt ze zich onder het rijden waarschijnlijk gewoon aan...

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:14

loslaten in de bak *

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:23

Je moet het paardje lekker aan het werk zetten, veel wendingen rijden, overgangen maken, goed afleiden en als ze alleen nog maar op jou let, dan rij je langs de plekken met spoken. Let wel op dat je zelf niet al spoken gaat bedenken die er nog niet zijn, zoals je waarschijnlijk wel weet voelt je paard dat aan! Het is een kwestie van geduld/vertrouwen en veel oefenen! Ik hoop voor je dat de eigenaar van het paard hier ook mee aan het werk is, want als je de enige bent die er aan werkt, kan het nog wel eens lang duren.

Oja, wat ik ook wel eens doe, in stap langs de enge plekken rijden (links & rechtsom), het paard laten kijken en als hij het heeft gezien moet ie niet meer zeuren! Want het kan maar zo zijn dat hij je gewoon in de maling zit te nemen, omdat de eigenaar hem er misschien wel mee weg laat komen!

Natascha7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:51

Citaat:
het probleem:De merrie ziet als ze in de bak komt overal spoken, opstappen gaat goed, maar zodra je op de hoefslag wilt rijden... Het lijkt wel of ze heel bang is voor de bakrand, of de bosjes. (buitenbak)
Ik 'druk' haar daar wel doorheen, d.m.v. veel voltes rijden, vergroten en verkleinen.
Na een uur rijden, heb ik haar wel zo ver, dat ze normaal over de hoefslag komt, er is 1 hoek die erg eng is, maar met een los teugeltje heeft ze genoeg vertrouwen in mij.

Wat doet ze precies?
Ze spant haar hele hals en kaak, draait haar achterhand van de hoefslag af, en als ze het echt eng vindt, draait ze snel om, en rent weg. Als ze zich zo spant, heb je ook geen stuur meer van voren. Alleen met been, maar dat is niet voldoende bij haar op zo'n moment.

Dit klinkt me erg bekent in de oren Nors opkijken Haha! Mijn merrie was in de periode dat ik haar nog niet zo lang had precies zo!

De oplossing bij mij was negeren en rijden.
Het is erg belangrijk dat jij jezelf niet laat "opfokken" door haar min of meer neurotische kijkgedrag. Blijf zelf volledig kalm eronder en negeer het kijkgedrag en (zoals ookal genoemd hierboven) ga vooral niet zelf dingen zoeken waarvan JIJ denkt dat jouw paard kan schrikken. Je spant jezelf dan bewust of onbewust aan en dat voelen ze, wat een gegarandeerde schrikreactie oplevert.
Geef met rijden wat meer binnenstelling aan je paard en begrens jouw paard daarbij goed aan de buitenkant. Zo kijkt het paard naar binnen en niet meer "over de bakrand" en kan het ook niet zo snel meer wegrennen.
Pas ook niet je oefeningen aan, maar rijdt gewoon de oefeningen die je wilt rijden en ook gewoon door DE hoek waar het paard altijd wegspringt. Ga jij namelijk die hoek steeds vermijden, dan geef jij het paard een bevestiging van zijn idee dat daar iets engs moet zitten.

Losgooien in de bak heeft weinig tot geen zin. Een paard beleefd de wereld namelijk heel anders als jij op zijn rug zit en ziet dan ook andere dingen dan wanneer hij los zou staan. Ook zou hij uit zichzelf nooit de confrontatie met de "enge" hoek aangaan als hij helemaal los is in de bak.
Gaat het nou om bijvoorbeeld schapen aan een zijde van de bak die je paard onwijs eng vindt (wat ik ook heb meegemaakt met mijn paard) dan kan het wel helpen, maar alleen als jij het paard langzaam begeleidt naar die zijde en dan het paard daar rustig laat snuffelen, zodat hij weet dat die schapen hem écht niet gaan opeten Haha!

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben! Succes in ieder geval!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:03

LALALA_x schreef:
Ik zou haar is loslaten in bak en kijken wat ze dan doet..
Als ze dan niks doet dan stelt ze zich onder het rijden waarschijnlijk gewoon aan...

Heb hier ook een paard dat continu bakkabouters zag. Niets aanstellerij
Het enige waar hij op dat moment aan dacht: dat ding is een roofdier, gaat mij aanvallen, ik moet overleven!!
Heb er een dikke maand niet mee gereden, alleen grondwerk.

ts, misschien kun je doen wat ik tijdens het rijden doe nu:

-altijd zorgen dat het paard ontspannen is voor je erop klimt (hangende lip, rustende achterhoef, ...)
-nooit maar dan ook nooit lastig worden
-word de stress te veel, stap af (en in mijn geval doe ik opnieuw wat grondwerk tot hij ontspannen is)
-ziet ie iets engs, dwing ze er niet naartoe! het vertrouwen van het paard in jou zal dalen, want jij dwingt hem naar die enge dingen toe.
-blijf zelf continu rustig, ziet ie iets, lach er mee en negeer het. Na de 2e keer er voorbij kijken ze er vaak niet meer naar Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 05:09

denk aan ademhaling. adem rustig door en naar je buik. het liefst denkbeeldig naar je tenen. Rijdt met zachte ogen, concentreer je dus niet strak op een dinge maar heb een ruim maar oplettend (dus niet slaperig of starend) blikveld. Zie wat er om je heen gebeurt maar ontspan daar dus in. zodra jij daar dingen gaat kijken span je onbewust en tja....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 07:26

lailapri schreef:
denk aan ademhaling. adem rustig door en naar je buik. het liefst denkbeeldig naar je tenen. Rijdt met zachte ogen, concentreer je dus niet strak op een dinge maar heb een ruim maar oplettend (dus niet slaperig of starend) blikveld. Zie wat er om je heen gebeurt maar ontspan daar dus in. zodra jij daar dingen gaat kijken span je onbewust en tja....

ik ben heel ontspannen, adem altijd goed in en uit, op een rustig tempo.
ook kalmeer ik haar met mijn stem. Ik ben ook totaal niet bang voor de bak, kijk vrolijk om me heen. Het zit hem echt in het paard Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:50

Ik zou het kijkerige negeren. Ook als springt ze aan de kant, draait ze om, whaterver.
Gewoon doen alsof je neus bloedt en meteen doorrijden. Ook niet speciaal belonen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de hele bak vol leggen met rariteiten. Wat je maar kunt vinden. Kartonnen doos, container, plastic zeiltje, takken, enz.
Verspreiden over de hele bak en dan gaan rijden tussen de voorwerpen door.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:23

Die van mij heeft ook wel eens zo'n bui. Ik trek me er weinig van aan, en voel vaak een paar passen van tevoren als ze weg wil springen. Ik gooi haar een paar keer in stap op de volte langs die plek en daarna direct in draf nog eens. Vaak is het dan wel over. Er is een hele grote uitzondering, als de skelter van de staleigenaar in beeld staat ergens kan ik het echt vergeten dat ze die hoek doorgaat. Ik denk dat ik dat dfing maar eens een keer midden in de bak ga parkeren.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:32

Die van mij ziet ook altijd overal spoken, kabouters enz, ik rijd gewoon door en negeer haar gedrag. Wat bij die van mij ook nog wel eens wil helpen is als zij ergens naar kijkt stug de andere kant op kijken. Mijn pony heeft dan vaak zo iets van o jij kijkt niet hmm nou dan zal het ook wel mee vallen en kijk ik maar dezelfde kant op als jou. Wie weet ook het proberen waard.
Succes er mee!!

RomenikaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:37

Mijn paardje heeft ook dit probleem (wel in mindere mate).
Als ze bij bepaalde punten in de piste komt, dan loopt ze er met een boogje omheen of snijdt ze de hoek af.
Van mijn leraar moet ik daarom binnenstelling vragen, het klinkt misschien raar, maar het helpt wel bij mij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:45

ik heb die van mij van pavo sportbrok op energy control gezet en weg waren de spoken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:56

EngeltjeS schreef:
lailapri schreef:

ik ben heel ontspannen, adem altijd goed in en uit, op een rustig tempo.
ook kalmeer ik haar met mijn stem. Ik ben ook totaal niet bang voor de bak, kijk vrolijk om me heen. Het zit hem echt in het paard Knipoog

Mijn paard zag ook alleen maar spoken in de bak.. en ik dacht dat mijn ademhaling ook goed was..want ik zat ook heel relaxt op mijn paard.. Maar bleek toch dat mijn ademhaling ook een puntje was.. want als ik heel zachtjes begin te zingen ( dan adem je goed in en uit ) was het een stuk minder..
Alleen 1 puntje vind ik een beetje vreemd van de eigenaar.. Waarom word je verplicht met sporen te rijden.. Is toch jouw eigen keuze als je het zonder wil proberen.. Ik stap de eerste keer altijd zonder sporen en zweep op een paard ook al word hij er normaal wel mee gereden.. als blijkt dat het echt nodig is kan ik ze altijd nog omdoen..
Mijn paarden worden allemaal zonder gereden

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:34

EngeltjeS schreef:
Het ligt aan het paard Knipoog beetje dom om te zeggen, maar ik ben heel ontspannen, eigenaresse juist gespannen.

maar ik heb wel het idee dat ze bij mij veel ontspanner loopt als bij de eigenaresse. Ook bij haar doet het paard zo, misschien bij haar nog erger omdat zij ook erg gespannen rijd.

Het lijkt erop dat de eigenaresse het gedrag bij het paard heeft 'aangeleerd' het probleem ligt volgens mij niet bij het paard, maar bij de eigenaresse. Zo te lezen los jij het prima op! OK dan! en kan de eigenaresse ook maar bij jou aan de bakrand gaan staan om te zien hoe jij het oplost. Het zal niet direct weg zijn, zeker niet wanneer de eigenaresse het anders oplost (lees; stress geeft)
Het rijden met stelling naar binnen is een prima oplossing, de kabouters en sproken negeren is ook alleen maar goed en zal het paard steeds meer zelfvertrouwen geven.

paard zegt: baas het is eng hier- baas zegt; stel je niet aan schopschoptrektrek- paard zegt: zie je wel er zit echt iets en het doet me nog pijn ook!...baas...het is ECHT heel eng hier! baas zegt bij het volgende rondje, ik zal alvast extra been geven en de teugels goed vasthouden, dan loopt hij er tenminste langs.... en het cirkeltje is rond!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:04

Probeer anders een keer rustig met het paard door de bak te lopen, aan een halstertouw. Laat haar zien dat er niks engs is en beloon haar als ze rustig blijft

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:11

ik ken het... de ene keer wel, dan is dat ene stukje onkruid wat er staat inneens eng. Clown
of een hele lange zijde.. ook erg lastig.
En de andere keer is er niks aan de hand..
het is gewoon aanstelleritus hier, als ik haar stil zet staat ze suf om zich heen te kijken en is het niet eng. Koe