Ik en Tosca.. Amateurs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeVonn

Ik en Tosca.. Amateurs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:38

Hallo allemaal, ( ik heb dit eerder geplaatst bij ITP maar wil graag rijtechnischcommentaar vandaar dat ik het hier zet )

Ik ben hier voor de eerste keer op bokt. Als ik dus iets fout doe komt dat daardoor .
Ik zal me even voorstellen, ik ben Yvonne en ik ben 18 jaar oud. Tosca is mijn verzorgpaard, ze is 8 jaar oud en ze word als fokmerrie gebruikt. Ze heeft 5 jaar achter elkaar een veulentje gehad, maar aanstaand jaar krijgt ze geen veulentje, want haar eigenaar neemt wat gas terug met het fokken om het zo maar even te noemen. Tosca is een KWPNer. Ze heeft ongeveer een half jaar stil gestaan, omdat ze kreupel liep, na veel behandeling van de vee-arts loopt ze eindelijk weer goed. Wat het nu precies is geweest weet niemand echt goed, maar ik ben blij dat het nu weer goed met haar gaat. Ik ben rustig aan weer begonnen en de foto's zijn gemaakt toen ik voor de tweede keer weer met haar reed. Ik wil ook nog graag even toelichten waarom ik met een stang rijd, zodat ik daar misschien wat vragen over kan voorkomen? Of misschien wel afkeuringen? Tosca is over het algemeen een lief paard, als ze maar weet dat iemand haar aankan. Met een gewoon bit ging ze altijd lopen vervelen en wilde ze er altijd vandoor gaan. Toen heb ik eens een stang geprobeerd en dit ging gelijk al geweldig! Misschien vinden sommige het gemeen ofzo maar ik ben me er altijd heel erg van bewust dat ik er voorzichtig mee omspring. Sinds ik met dit bit rijd is er veel meer ontspanning tussen ons twee en kunnen we allebei meer genieten van het rijden.
Genoeg gepraat denk ik zo, hier de foto's:

Afbeelding
1. Tosca voor het rijden, nog even een dutje doen Tong uitsteken .

Afbeelding
2. Aan het instappen.

Afbeelding
3. Hier valt ze volgens mij een beetje op haar voorhand?

Afbeelding
4. Even poseren Pling .

Afbeelding
5. Nog steeds stappen.

Afbeelding
6. Zoals ik al zei ik begin rustig aan, dus nog steeds in stap.

Afbeelding
7. Hier mag ik wel wat netter gaan zitten Bloos

Afbeelding
8.

Afbeelding
9. Deze vind ik mooi Vingers aflikken

Afbeelding
10. Tosca ziet iets interessants.. Tong uitsteken

Afbeelding
11. Draven, hier loopt ze wel mooi maar ik kijk een beetje vreemd? Bloos
(ik deed een poging tot doorzitten in een middendraf Tong uitsteken ) Erg slordige
houding van mijn armen Huilen Boos!

Afbeelding
12.Dravan en oortjes naar voren Haha!

Afbeelding
13. Net aanspringen in galop.

Afbeelding
14. Weer draf.

Afbeelding
15. Blije leuke foto Knipoog

Bedankt voor het kijken een reactie zou leuk zijn. Ik rijd puur voor plezier dus echt een niveau heb ik niet. Tips zijn altijd welkom, probeer het wel een beetje vriendelijk te houden want ik rijd niet echt op een niveau. Ik weet dat Tosca een beetje een hangbuik heeft gekregen van alle veulens die ze heeft gehad, dit vind ik erg jammer en hoop dat dit ooit bijtrekt.. Maar ik vrees het ergste.
Owja, van het uitstappen heb ik geen foto's gemaakt. Mijn zus heeft de foto's gemaakt, bedankt daarvoor!!

Groetjes Yvonne.

femmiel

Re: Ik en Tosca.. Amateurs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:40

Ze is een beetje,te dik eh.
Verder ziet er leuk uit,mooi hoofdstel.
Let op je handen&Benen.
Veel succes verder.
Groetjes Femke

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:42

Dat je voorzichtig met de stang omgaat kan ik helaas niet op alle foto's zien... ze wordt een paar keer in de krul getrokken...
Dat vind ik er nou niet echt ontspannen uitzien Knipoog
Ook mogen je beugels een gaatje langer, en schouders rechtop.
En ik zou dus echt weer een normaal bitje proberen, pony die met je aan de haal gaat moet je anders oplossen, niet met een scherper bit

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:43

Ik vind het er niet zo fijn uit zien, dit komt vooral door de bouw/houding van het paard.. Ze drukt dr rug vaak weg en heeft haar achterhand er totaal niet bij.. Je zegt dat je het rustig aan doet, stapt heel veel, en als je dan draaft en een middendraf wilt pakken ga je doorzitten? Lijkt me niet zo lekker voor haar.. Ga lekker lichtrijden en probeer haar lang en laag te krijgen zodat ze haar rug wat meer gaat gebruiken. Ze heeft ook écht een enorme buik.. Dat komt natuurlijk door die 5 veulens, die zal haar wel in de weg zitten bij het rijden..

Veel succes nog met haar, neem misschien een keer wat privé lessen.

Vind het bitje trouwens ook een beetje scherp? Ik weet niet precies wat voor bit het is maar is er een speciale reden waarom je niet gewoon met trens rijd?

edit; lees net waarom je met dit bit rijd, ik zou wat lessen nemen ipv een scherp bit erin hangen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:47

Leuk paardje hoor!

Je zit wel met aardig korte beugels waardoor je achterop het zadel komt te zitten.
Je houding voor de rest is prima.

Ook heb je de kinketting veel te strak zitten (daar moet nog ruimte tussen zitten, als je de teugels los hebt).
Dus nu werkt de stang heel erg in. Gewoon terug naar een gebroken bitje en niet oplossen door haar van voren vast te houden.
Ze drukt nu helemaal haar rug weg.

Ook denk ik dat het verstandig is een hoefsmid te laten komen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:50

Ik sluit me aan bij het commentaar dat je een paard dat aan de haal gaat met je op een andere manier tot inkeer moet brengen dan met allerlei hulpmiddelen als martingaals, stangen en weet ik wat. Hulpstukken beginnen waar de kunde van de ruiter ophoud. Zeg ik altijd maar. Het lijkt mij een erg leuk en lief paard en ze wil vast wel voor je werken. Zelf wil je ook het beste voor haar en doe je ook je best. Prachtige uitgangspositie op samen best ver te komen. Maar laat je begeleiden (door een kundige instructeur MET papieren, dus niet aardige buurmeisje dat wel wil helpen). Los jullie 'problemen' op dmv handige tips en trucs want zo krijg je een averechts effect want ook op dit bit word ze uiteindelijk sterk.

Heel veel succes nog!

ps. kinketting mag iets losser, deze mag pas aangetrokken worden als de hoek van het bit en de kinketting ongeveer 45 graden betreft

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:00

Ok, bedankt voor het reageren.. Ik zou heel graag privé lessen willen nemen maar heb daar geen geld voor helaas.. Zou er ook geen in de buurt hier weten te zitten ( woon in Made ) ik zal de kinketting losser gaan doen, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze er niet vandoor gaat met een gewoon trensje in?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:05

Door les te nemen en je te laten begeleiden!
Paard loopt nergens echt ontspannen, en jou armhouding is erg slordig. Ik denk dat je stang vrij hard inwerkt eerlijk gezegd.

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:30

en als je daar geen geld voor hebt? Ik doe erg mijn best om het zo goed mogelijk te doen, zoals ik al typte echt een niveau heb ik niet.. Wat kun je dan van mij verwachten? Ik zal volgende keer zeker nieuwe dingen proberen, misschien weer eens een trens? Na een half jaar kan ze veranderd zijn.. Maar dat weet ik niet. Trouwens dat ze niet super ontspannen was kwam ook doordat haar veulen in de wei liep, allemaal te hinneken.
Er werd ook eerder gezegd dat ze een enorme hangbuik heeft en te dik is.. Te dik is ze absoluut niet, je hoeft niet te zoeken naar ribben, die voel je gewoon naar behoren. Nog even wat meer info: Tosca heeft paar jaar terug een tweeling gehad en sinds toen heeft ze dit postuur. Dit hoeft echt niet erin gewreven te worden, dit vind ik erg zat.

Is er nu echt werkelijk niks dat ik goed doe? Ik bedoel het allemaal zo goed, zie alstublieft geen slecht mens in mij.. Verdrietig

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:34

Als een merrie vaak drachtig is geweest krijgen ze vanzelf zo'n figuur, daar is niets mis mee.
Maar ben je het dan wel met me eens dat je paard niet echt lekker ontspannen loopt en dat (mede ook door je handhouding) je stang vrij streng inwerkt?
Als je echt geen geld hebt voor les, dan zou ik toch nog eens proberen om er een trensje in te hangen. Daar werk je minder sterk mee in dan met een stang.
Jammer dat je geen les kan nemen, bij een paard met zo'n probleem (er vandoor gaan) is het vaak moeilijk om dat alleen op te lossen zonder naar scherpere/strengere hulpmiddelen te grijpen.

Edit: ik denk trouwens absoluut niet dat je het slecht bedoelt.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:44

dik is ze zeker niet, heel veel "fok" merrie's hebben dit soort bouw. Ik vind het er een beetje gespannen uitzien, ze drukt haar rug erg weg, en maakt haar rug erg hol.
Probeer haar iets meerrichtig halsstrekken te rijden. Op foto's is dit erg slecht te beoordelen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:47

Je hebt een erg leuk paard onder de... Haha!
Misschien kun je een rubberenstang eens proberen, daar rij ik mijn paard ook mee, dit doordat hij altijd voor de kar heeft gelopen, met een ijzeren. En het ligt stabieler in zijn/haar mond.

Je paard loopt niet echt lekker nog. Maar dat komt wel.
In stap probeer je de ontspanning te zoeken, maar wanneer je die hebt, probeer dan ook de teugel uit te schuiven en de merrie op eigen benen te laten lopen en meer zelfverzekerder (merrie) te worden.

Wat ik goed vind, is je eigen houding. Wel moeten je beugels een gaatje langer.
Als tip wil ik je geven, je handen mooi stil houden en kleine ophoudingen maken en goed actief op het been rijden.
Wat ik ook goed vind, is dat je er de tijd ervoor neemt. Dus veel stapt. Ook tijdens het draven, proberen veel overgangen te rijden. Dit bevorderd het gedrag van de merrie tijdens het rijden.
Dus kortom zet haar maar aan het werk, en bouw het langzaam op. Dus niet gelijk een uur zwaar werken.
Maar ga veel figuren rijden, zodat ze haar koppie bij jou heeft in plaats van bij het wegrennen (met een ander bitje).
Dat nageeflijk lopen komt vanzelf, wanneer je haar goed aan het been hebt, zal ze ook in gaan dalen.

Je bent op de goede weg en ik begreep uit je verhaal dat dit de 2e keer weer was. Probeer het weer met een ander bit en goed aan het been dus.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:52

Ik sluit mij aan maar omdat je graag een reactie'tje wil.
Bij deze Knipoog : misschien beetje langere beugels idd, ik persoonlijk rij soms te lang bij het dresuren dat is dan ook niet goed (zo ongeveer 3 gaatjes bij jou?), dan dat bit is idd wat scherp de reden waarom je dat ook nodig hebt (denk ik, verbeter me als ik het mis heb) is omdat ze niet zoveel meer bereden is dus mss idd op les als dat mogelijk is. Voor de rest hangen je teugels vrij vaak door. Lachen

Nu ja een paar punten om aan te werken ! hopelijk komen er nieuwe foto's aan Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:00

En meid, maak je niet druk. Ga niet in op alle reacties, maar haal de dingen eruit die jou aanspreken en waar jij wat aan denkt te hebben. Voel je niette snel aangevallen, maar wuif ook niet te snel goed bedoelt commentaar weg. De wereld van bokt is gezellig, leuk, leerzaam maar soms ook hard en onder de gordel. Trek het je niet aan, we halen heus wel uit je tekstje dat je het goed bedoelt. Probeer een instructeur te vinden voor bijvoorbeeld 1 keer in de 2 weken, is niet zo duur en je leert er toch een hoop van...?

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:01

Ik zal de eerst volgende keer er weer eens een trens inhangen en kijken wat er dan gebeurd. Echt verweg kan ze er natuurlijk niet vandoor gaan in een weiland. Ik rijd ook niet zo vaak omdat ik zo bang ben om het allemaal te overhaasten en ben bang dat ze dan binnen de kortste keren weer kreupel staat. Ik denk dat als haar veulen eenmaal afgespeend is dat ze dan ook weer wat ontspannerder(->volgens mij typ ik dit helemaal fout) gaat lopen. Mijn teugels staan inderdaad niet altijd strak.. Ik moet toegeven dat ik genoten heb dat ik weer eens met haar kon rijden maar dat ik ook wel gespannen was, bang iets fout te doen, bang dat ze pijn had. Daar zat ik dus ook wel met mijn gedachten.
Laatst bijgewerkt door LeVonn op 21-09-08 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:02

Dankjewel Bonita_Bon

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:04

precies! niet te veel op je laten neerkomen!
ik heb het ook erg vaak gehad, dat ik dacht dat het goed ging! en leuke foto's had. terwijl bokt daar soms anders over dacht. komt helemaal goed met jullie!

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:07

owja dan nog even een vraag: als ik dus binnenkort een nieuw topic wil openen hoe kan ik dan naar deze verwijzen? ik zie soms ook dat er dan zon blauwe link staat waar je dan op klikt en dan ben je er.. hoe doe je dit?

En is een passoa misschien een optie of zeggen jullie van nee ik zou echt gewoon een trens proberen.. en wat is scherper een dubbelgebroken of een enkelgebroken? ik dacht enkel?
sorry voor alle vragen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:09

NEEE geen pessoa erin doen hoor, is erg scherp. Gewoon een enkelgebroken bit is scherp genoeg. Dubbelgebroken is nog vriendelijker. Ben ik meer een voorstander van, maar dat is wat jezelf wil natuurlijk. Succes meid komt helemaal goed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:09

wat een onzin om maar met een stang te rijden omdat ie voor de wagen ook met stang loopt (doel hierbij op piewie)
Alle aangespannen paarden die ik ken lopen OHZ gewoon op trens, niks aan de hand.

Het bit waar TS met mens is een bokkebitje, een bit wat bedoelt is voor aangespannen rijden. Risico van de kinketting losser zetten is dat het bit dan teveel door kan slaan, wat je ook niet wilt.
Als je dus niet weet hoe strak de kinketting bijv moet, gewoon niet met zo'n bit gaan rijden.
Kan TS niet sparen (ik kan niet in je portomonee kijken natuurlijk) voor voorlopig bijv 1x in de 4 weken les? Heb je toch wat, en als je een goede instr. hebt geeft die je goed huiswerk mee.
Stang eruit, trensje erin, en lekker overgangen gaan rijden.
Als er verder geen aanleiding is voor het ervandoor schieten, even lef tonen (als je durft natuurlijk)
Paard kletterd er vandoor, en jij geeft nog een schop na. Wil je hard? Prima, maar dan wel zolang als ik het zeg, gelijk aan het werk zetten.

Succes!

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:11

OW ik typte passoa dat is natuurlijk een drankje Tong uitsteken
Ik bedoelde indd een pessoa, maar is een pessoa dan nog erger als een stang? Lijkt mij van niet toch?
en ik zal eens informeren hier in de buurt voor les.. Maar dan moeten mijn ouders dat ook goed vinden natuurlijk Tong uitsteken ik zal nog wel even kijken.

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:14

Dat naschoppen heb ik ook al gedaan.. Lijkt wel of ze dan alleen maar dwarser word daarna.. ( dit is echter al wel een jaar ofzo geleden)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:16

[quote="stef"]wat een onzin om maar met een stang te rijden omdat ie voor de wagen ook met stang loopt (doel hierbij op piewie)
Alle aangespannen paarden die ik ken lopen OHZ gewoon op trens, niks aan de hand.

Wil je de mijne een keer proberen??? Mag hoor. Met andere bitjes loopt die van mij echt niet goed!!! En dan wil/ kan je er echt niet opblijven. En ik heb veel lef in mijn donder hoor!! Haha! Cool
Ik rij die van mij nu op een rubberen stang, deze is minder hard in de mond dan een ijzeren. En het gaat goed.
Dit was even offtopic.

TS gewoon proberen wat het beste bij je paard past, daar kom je achter door te proberen en dat lukt vast wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:21

rubber is niet zo vriendelijk als het lijkt. Heb er zelfs brandblaren van gezien. Als je paard niet (voldoende) schuimt gaat het nl schuren.
Dat jou paard dan kennelijk niet op een trens te rijden is heeft niks met haar (??) aangespannen achtergrond te maken. Althans, je geeft nu als reden: Omdat ie altijd aangespannen heeft gelopen. En dat is dus geen reden en prima op te lossen.

Zomaar even nieuwschierig wat voor stang je er dan in hebt hangen (plaatje?)

@ ts: Een jaar geleden, dus probeert ze het weer. Even consequent zijn en erdoorheen rijden.

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:22

Ok bedankt allemaal voor de reacties.. maar dan wil ik toch echt nog 1 ding weten, hoe je dus zon link plaatst waar ik het net over had.. dat je erop klikt en dan bij een topic uitkomt, want voor een volgende keer zou ik dat wel handig/fijn vinden om eventueel verschil/verbetering te zien??