Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:55

TS jij lijkt me iemand die wel naar zichzelf wil kijken anders heb je t lef niet om hier een topic te plaatsen. Ben heel benieuwd naar je voortgang de komende weken. En fijn dat er ook op bokt mensen zijn die proberen positieve kritiek te geven ipv meteen alles negatief te benaderen.

Er is echt al goed advies gegeven: werk aan losheid en stilheid in je eigen lichaam, reactie op je been en hand voor. Ik denk dat je daar super snel verschil mee gaat zien.

Anoniem

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:03

wat een prachtige pony heb je daar onder je lopen! daar mag je met recht trots op zijn!

het rijden zelf: het meeste is gezegt. laat de pony eerst eens zelf lopen: blijf lichtrijden, contact met de teugels maar verder je handen stil. tempocontrole oefenen. wees je bewust wat je houding doet bij je paard. hij hoeft niet meteen een B-proef te lopen, maar eerst leren hoe hij de basisgangen met jou op zijn rug kan doen :-)

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:14

Lunamoon schreef:
Ik heb niet naar de filmpjes gekeken maar bij je uitleg stel ik mij al de vraag of je wel het juiste paard hebt gekocht voor het doel dat je in je hoofd hebt. Een 17jarige koudbloed (wat een haflinger tenslotte is) die zijn hele leven braaf heeft moeten lopen met allerlei mensen op zijn rug is geen dressuurgericht paard en zal dat ook nooit worden. Als je die wil omscholen ga je van de ene onduidelijke blessure naar de andere rijden. Maw je kan van een tractor geen Ferrari maken zonder kosten. Het beste is om je paard te gebruiken waar het voor dient en dat is buiten in de bergen of voor de koets. Wat ook plezier kan geven hè. En je zal niet gefrustreerd geraken omdat het allemaal niet lukt...



Ik lees eerlijk gezegd niet dat de TS het paard wil omscholen tot dressuurpaard, ze rijdt toch ook veel buiten met het paard ed. Een beetje basis (dressuur) werk in de bak (en vooral les) is voor iedere combinatie wel eens handig omdat het nu eenmaal makkelijker is om je in een bak met een instructeur die je erbij kan helpen even te focussen op foutjes die in je zit en je basisafrichting kruipen ed waarmee je je paard waarschijnlijk ook buiten onnodig in de weg kan zitten en minder controle hebt over je paard. Als ze m nu nog om wil scholen tot een of andere dressuurcrack kan ik me inderdaad voorstellen dat je gauw vage blessures krijgt, maar werken aan elkaar wat minder tegenwerken lijkt me best een goed idee.
Ik vind het paard heel braaf eigenlijk, hij maakt er een beetje het beste ondanks dat TS zo af en toe nogal onduidelijke hulpen lijkt te geven. Dat is best een goede keuze als je als ruiter nog wat moet (en wil) leren

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:23

Als eerste: super knap en goed dat je hier feedback vraagt! +:)+ Wat ik zie is dat je paard kracht mist en nog spieren moet opbouwen. Ik denk dus dat je een stapje te ver wil op dit moment. Ik zou als eerst werken aan voorwaarts neerwaarts, waarbij je wel contact moet houden maar meer mee moet geven met je paard. Lichtrijden is dan een tip, dan hou jij waarschijnlijk beter je balans en hang je minder op de teugel. Ik zou ook meer variatie brengen in de training - neem ook de lange zijde mee en laat je paard strekken. Pas als hij ontspannen loopt zou je stukjes kunnen doorzitten. Ook zou ik proberen dat motortje aan te zetten in de achterhand. Dus tempowisselingen, en als je paard op het goede tempo loopt niet meer aansporen. succes!

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:27

Gillbo schreef:
Geloof me, iemand die niet heel goed naar zichzelf kan/wil/durft te kijken zal het probleem bij een ander zoeken en dus de zweep als eerste eruit pikken.
Waarmee ik niet zeg dat ts zo is maar dat kunnen we niet weten

Daarom eerst aan je eigen rijstijl werken als het zo duidelijk is als in dit filmpje


Nu doe je alsof de zweep een straf of marteltuig is. Waarom ik - en wss nog andere posters hier - zweep aanraden, is juist om het voor het paard duidelijker en comfortabeler te maken. Een paard vindt een tikje op de schouder met de zweep meestal heel wat aangenamer dan een por in zijn ribben. En de rijstijl zal vanzelf verbeteren als TS niet meer moet zittten aanporren.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:28

hwn schreef:
Gillbo schreef:
Geloof me, iemand die niet heel goed naar zichzelf kan/wil/durft te kijken zal het probleem bij een ander zoeken en dus de zweep als eerste eruit pikken.
Waarmee ik niet zeg dat ts zo is maar dat kunnen we niet weten

Daarom eerst aan je eigen rijstijl werken als het zo duidelijk is als in dit filmpje


Nu doe je alsof de zweep een straf of marteltuig is. Waarom ik - en wss nog andere posters hier - zweep aanraden, is juist om het voor het paard duidelijker en comfortabeler te maken. Een paard vindt een tikje op de schouder met de zweep meestal heel wat aangenamer dan een por in zijn ribben. En de rijstijl zal vanzelf verbeteren als TS niet meer moet zittten aanporren.


+1
Goed uitgelegd en alleen al het erbij hebben en wat meer hand voor gaat volgens mij al een enorme verbetering geven

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 21:33

Edit ts: voor de filmpjes kwam ik op de volte, omdat je het dan beter ziet. Ik rijd uiteraard veel figuren, vooral grote, en ook lange zijdes met tempowisselingen. Eigenlijk kom ik zelden lang op de volte, omdat hij die constante buiging gewoon nog erg moeilijk vindt.
En nee, ik hoef geen dressuurcrack (meer). Rijd sinds ik in Oostenrijk woon alleen nog maar recreatief, inmiddels al 12 jaar. En dat zie je dus terug in zit en onrust. Helaas.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:37

Maar ook recreatief hoort je basis goed te zijn. Dus onafhankelijke zit die meegaat met het paard ipv tegenwerkt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:39

Lunamoon schreef:
Ik heb niet naar de filmpjes gekeken maar bij je uitleg stel ik mij al de vraag of je wel het juiste paard hebt gekocht voor het doel dat je in je hoofd hebt. Een 17jarige koudbloed (wat een haflinger tenslotte is) die zijn hele leven braaf heeft moeten lopen met allerlei mensen op zijn rug is geen dressuurgericht paard en zal dat ook nooit worden. Als je die wil omscholen ga je van de ene onduidelijke blessure naar de andere rijden. Maw je kan van een tractor geen Ferrari maken zonder kosten. Het beste is om je paard te gebruiken waar het voor dient en dat is buiten in de bergen of voor de koets. Wat ook plezier kan geven hè. En je zal niet gefrustreerd geraken omdat het allemaal niet lukt...


Basis dressuur is voor elk paard goed.
Ik heb mijn 19 jarige karre fjord ook weer opgepakt onder de man. Gaat goed met de juiste instructeur.

Ik adviseer ts eerst eens wat zitlessen aan de longe te nemen(zonder zadel) zodat ze leert voelen en zitten.
Ik vind het er in alle filmpjes vooral erg vermoeiend uitzien voor zowel paard als ruiter.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:49

Stocki schreef:
En nee, ik hoef geen dressuurcrack (meer). Rijd sinds ik in Oostenrijk woon alleen nog maar recreatief, inmiddels al 12 jaar. En dat zie je dus terug in zit en onrust. Helaas.


Ik heb de laatste paar jaar ook alleen maar zo af en toe een buitenrit gereden. Als ik het rijden weer serieus op zou pakken zou er ook echt een hele lange tijd geen filmpje op bokt komen van mijn ...uhm leerproces zullen we maar zeggen. Ik vind het heel knap dat je je op deze manier open durft te stellen voor kritiek :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:07

Stocki schreef:
Edit ts: voor de filmpjes kwam ik op de volte, omdat je het dan beter ziet. Ik rijd uiteraard veel figuren, vooral grote, en ook lange zijdes met tempowisselingen. Eigenlijk kom ik zelden lang op de volte, omdat hij die constante buiging gewoon nog erg moeilijk vindt.
En nee, ik hoef geen dressuurcrack (meer). Rijd sinds ik in Oostenrijk woon alleen nog maar recreatief, inmiddels al 12 jaar. En dat zie je dus terug in zit en onrust. Helaas.


Mijns inziens is dat ook niet erg, zolang je dan je beperkingen kent en dus geen dingen voor elkaar gaat proberen te krijgen op een dwingende/rijtechnisch slechte manier. Recreatief gewoon leuk rondrijden in de bak, lekker figuren en tempowisselingen rijden: helemaal prima! Maar focus dan ook niet op dat hoofd, ga niet zagen, werk hem niet van voren tegen en drijf niet bij elke pas. Voor mijn part rij je lekker met lange teugel, puur op zit en houding, daar vind ik persoonlijk niets mis mee. Ik denk dat jullie daar heel veel plezier mee kunnen hebben en dat je van daaruit ook nog wel verder komt.
Als je wel belang hecht aan hoofd-/halshouding (wat ook prima is) en/of je het tempo niet fijn krijgt zou ik wel echt les nemen.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:33

zie wel verbetering in de filmpjes maar je geeft constant been, ik zou dan ook niet meer reageren als paard zijnde, maak je lichaam lang en probeer je benen stil te houden.
Doorzitten is op de meeste paarden erg lastig dus probeer het eerst gewoon met lichtrijden voordat je gaat doorzitten, paard gaat dan in de teugels hangen wat ik hier zie.

Ook is het beter je handen iets hoger en meer naar voren te plaatsen en je handen stil te houden, ik zie ze namelijk constant heen en weer gaan en zo zit je je paard in de weg.

Je geeft hem steeds been om naar voren te gaan maar in zijn mond zeg je eigenlijk remmen.

Heb je les?

Wel een leuk paard om te zien :)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:45

Ik denk dat het meeste wel gezegd is :) misschien heb je nog iets aan een concrete tip (die ik heel prettig vond altijd). Je rijdt zo te zien met gewicht in de beugels, dat veroorzaakt ook deels de onrustige houding. Doe als je rijdt alsof iemand een vinger tussen jouw voet en de beugels houdt. En bij veel druk roept diegene AAAAUW! :') natuurlijk is er wel eens druk nodig overigens, maar zeker niet constant, of bij lichtrijden.

Daarnaast: let er goed op dat je onderarmen in 1 lijn zijn met je teugels. Dat zijn ze niet op je filmpjes.

Zelf had ik ook een onrustige houding en die is sterk verbeterd door op deze 2 punten te letten. Misschien heb jij er ook wat aan.

Succes! Je hebt een knappe haflinger.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:14

hwn schreef:
Nu doe je alsof de zweep een straf of marteltuig is. Waarom ik - en wss nog andere posters hier - zweep aanraden, is juist om het voor het paard duidelijker en comfortabeler te maken. Een paard vindt een tikje op de schouder met de zweep meestal heel wat aangenamer dan een por in zijn ribben. En de rijstijl zal vanzelf verbeteren als TS niet meer moet zittten aanporren.

TS rijdt al met zweep mensen. En ze houdt 'm ook op de goede plek. Zweep is een handig hulpmiddel om de achterhand te activeren. Dus daar moet je 'm ook voor gebruiken. Schouder activeren hebben TS en hafje niks aan.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:01

Ik zou eerst eens gaan longeren. Met bijzetje zodat ie niet kan gaan sterren kijken maar zeker niet strak in de kruk zetten. En dan vooral voorwaarts houden. In de bespiering zie ik een paard die vooral aan de voorkant veel spier heeft en aan de achterkant gewoon heel veel mist. Dan is het al lastiger om ze van achteren naar voren te rijden. Hij valt nu heel snel op de voorhand en door hem dan ook nog eens naar beneden te vragen versterk je dit juist.

Ga werken aan activiteit en laat de voorkant voor wat het is. Tempowisselingen rijden, overgangen en schijnovergangen. Vang hem van voren op maar vraag hem niet naar beneden. Rijd hem actief van achteren naar je hand toe, want als de motor van achteren niet goed aan is kan je paard nooit rond worden. Wanneer je paard scherp aan het been staat, voorwaarts en actief is en je hetgeen wat je er vanachter instopt aan de voorkant kunt opvangen komt de nageeflijkheid vanzelf.

En voor jou, ga zitles nemen. Daar is nog niemand slechter van geworden en dan voorkom je dat je hem in de weg zit. Doorzitten maakt het alleen naar moeilijker voor jou en je paard dus houd het lekker bij lichtrijden.


Succes! Prachtige omgeving heb je daar om te rijden zeg!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:57

Ik zou niet meteen een bijzetteugel eraan hangen, gezien de bouw en bespiering van dit paard denk ik dat hij alleen maar gaat hangen in de bijzet. Zeker als het iets te kort wordt aangedaan of ze het paard naar voren 'jagen'. Ik denk dat longeren met dubbele lijnen meer baat heeft bij dit paard. Maar dat is ook weer een kunst natuurlijk :)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 09:30

Ik longeer hem pas sinds kort, omdat we tot die tijd een rijbaan met tennis-gravel hadden en dat was gewoon te hard om voortdurend op de cirkel te moeten. Ik heb nu een paar keer met touwtjes gelongeerd, maar zoek nog wat naar de juiste lengte: zijn ze licht op spanning, drukt hij alleen maar zijn rug weg, zijn ze losser, maakt hij zich heeeel lang. Ik concentreer me dus voorlopig maar even op gehoorzaamheid en voorwaarts- vooral: in regelmatige takt- lopen. Galopperen ad longe is nog niet zinvol, hij loopt nog compleet uit elkaar in galop, gaat rennen.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:34

hoi ts, heb niet alle reacties gelezen, wel je filmpjes bekeken.

Wat mij opvalt is dat je geen onafhankelijke zit hebt, en daardoor je handen heel dicht bij je lijf houdt, om daar steun op te zoeken. Je zit ook een fractie met je bovenlijf te ver naar achteren, waardoor je, je paard ook remt in zijn voorwaartse gang. Probeer je handen meer boven de manenkam te houden, (dragende handen) en je bovenlijf iets naar voren te plaatsen. Verder veel werken aan actie - reactie, dus als jij kuit geeft, krijg je reactie van je paard. Probeer ook alleen hulpen te geven (te drijven) als ze terugvalt in tempo, op de filmpjes zijn je benen nogal onrustig, waardoor je paard ook dood kan worden voor je kuit.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:45

Ik herken wel dingen. Mijn pony heeft dressuurmatig weinig geleerd. En ik ben sinds jaren niet gereden te hebben twee jaar geleden ofzo weer begonnen met rijden. Dus is echt afstemmen. Mijn pony kukelt makkelijk op de voorhand, loopt (met name achter) vrij kort en mist gewoon de juiste bespiering om 'rond' te kunnen lopen. Dat zie ik bij jouw paard ook. Ik heb ook instructie/begeleiding en wat ik met name heb geleerd is dat ik de voorkant zelf even met rust moet laten. Wel contact houden (anders valt ze juist op de voorhand), maar handen stil en iets meer naar voren ipv 'tegenhouden'. Focus op de achterkant. Actief laten lopen, schakelen. Wat we veel doen is balkjes draven bijvoorbeeld. Longeren, voorwaarts houden en wederom tempowisselingen. Dan moet ze d'r achterbenen wel leren gebruiken. Ik longeer ook met pessoa (wel goed laten begeleiden eerst!).
En ik ben nu een paar maandjes zo bezig en ik ga al resultaat zien/voelen. Gisteren zowaar uit zichzelf, ze liep sommige stukjes al mooi ontspannen en ging uit zichzelf nageven. Dan krijgt ze een kriebel over d'r hals. Belonen, zelf hand ontspannen. Het is moeilijk hoor, ik moet zelf ook nog zoveel leren daarin! Het is echt leren voelen en je timing is ook zo belangrijk.
Maar jezelf scholen als ruiter is echt noodzakelijk, pas dan kan je je paard goed trainen. En als je dat doet en je geduld hebt, komt de rest vanzelf.
Oja, dat recreatief rijden is trouwens ook heel goed hoor! Lekker lange stukken draven en galopperen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:14

Stocki schreef:
Ik longeer hem pas sinds kort, omdat we tot die tijd een rijbaan met tennis-gravel hadden en dat was gewoon te hard om voortdurend op de cirkel te moeten. Ik heb nu een paar keer met touwtjes gelongeerd, maar zoek nog wat naar de juiste lengte: zijn ze licht op spanning, drukt hij alleen maar zijn rug weg, zijn ze losser, maakt hij zich heeeel lang. Ik concentreer me dus voorlopig maar even op gehoorzaamheid en voorwaarts- vooral: in regelmatige takt- lopen. Galopperen ad longe is nog niet zinvol, hij loopt nog compleet uit elkaar in galop, gaat rennen.


Je krijgt hier al genoeg goede tips. ieder vanuit zijn eigen visie.
Ik wil je wel even een hart onder de riem steken. Er valt inderdaad genoeg te verbeteren maar realiseer je dat je nu alle opmerkingen in één keer krijgt. Tijdens een les zul je veel mee stapsgewijs werken en lijkt het allemaal wat minder overweldigend.

Ik denk dat je nu je je bewust bent van de problemen je echt wel snel stappen kunt maken. Het feit dat je instructeur scherp en eerlijk genoeg tegen je was om deze opmerking te plaatsen geeft aan dat je daar in de goede richting zit. Veel succes! Ik denk dat je al vrij snel weer met een positiever gevoel kunt gaan rijden.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:17

Ik heb ook niet alles gelezen, en waarschijnlijk hebben mijn voorgangers al gereageerd. Sorry als ik weer iets opdoen wat net was afgesloten.

Ik zie in filmpje twee en drie een ontzettend storende, onrustige zit. Ik vind het lichtrijden er wel een stuk beter uit zien, maar op dit filmpje zijn je benen en je handen nog steeds erg onrustig. Als je doorzit zit je zo onrustig dat ik het vind lijken alsof je je pony naar voren duwt. Snap je wat ik bedoel?

Ik lees al dat je een instructeur hebt die je hier in helpt, dus ik heb er vertrouwen in dat het zal verbeteren! :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:01

TS, ik denk dat jij het beste met je paardje voor hebt!
En heel goed dat je aan de slag gaat met de adviezen +:)+

@ Always, ik denk dat na -tig keer hetzelfde commentaar/advies de TS wel weet waar ze aan moet gaan werken...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 12:22

Lieve mensen,
voordat jullie nu denken, dat ik compleet dichtgeslagen ben door jullie vernietigende reacties, zal ik zelf even uitgebreider reageren. Ik was gisteren op mijn werk, een 24-uurs-dienst, en dan heb ik nauwelijks tijd.
Ja. Ik sloeg wel even dicht. Dan denk je dat je aardig bezig bent, ziet dat je paard zich helemaal op jou verlaat, en dan kijk je niet verder dan je neus lang is. Wat ik niet verteld heb:
Dit paard is uit de manegelessen gehaald, omdat hij er absoluut niet geschikt voor was. Gooide iedereen er af, was bang voor de zweep en zeer onberekenbaar. Hij vond er gewoon niks aan, butsende mensen op zijn rug. Bij mij is hij superbraaf, zet zich in zo goed hij kan, heeft zijn angst voor de zweep verloren en is veel relaxter geworden, zowel in de algemene omgang, als met rijden. Vandaar dus ook, dat ik dacht, dat we goed bezig waren.
Ik moet er bij vertellen, dat hij aan één oog vrijwel blind is, dus zich extreem aan mij vasthoudt. Zowel op de grond, als onder het zadel. Daar zie je denk ik ook wel wat van terug. Het is ook niet zo, dat ik er zelf geen kijk op heb; wat jullie mij adviseren, zou ik zelf -ongezien- ook gezegd kunnen hebben.
Daar komt nog bij, dat ik in een omgeving woon, waar mensen geen dressuur rijden. Ze zitten op een paard, en zijn volkomen onbekend met aanleuning, impuls, takt, etc. Dus als die mensen mij dan bewonderend aanspreken, voel je je gevleid. Hoewel ik het soms ook genant vond, want uiteraard weet ik, dat er vele dingen dressuurmatig en rijtechnisch niet kloppen. Maar toch.

De uitschieters in de commentaren laat ik even voor wat ze zijn. Dat kun je verwachten op zo'n forum, waar velen zichzelf op hun manier expert vinden. Dat is ook ok, al is het wat grof.
Wat ik zelf zie?
Ik zie een paard dat zijn best doet, en een ruiter die haar best doet. Daardoor teveel wil, te hard werkt, en teveel beweegt, op een paard dat niet los door zijn lijf kan lopen. Dat kan hij ook ECHT niet, niet eens als hij vrij loopt, overigens. Zijn gangen zijn vrij kort, en hij heeft een enorme boeg, met nu eenmaal veel gewicht op de voorhand. Ik zie wel een leuke combinatie. Ruiter en paard passen bij elkaar, en ze proberen het elkaar naar de zin te maken.

Ik heb er slecht van geslapen, maar ik ga het volgende doen: Open kaart spelen met de instructrice, zeggen dat ik me blind gestaard heb op de inmiddels al behaalde successen, en vragen of ze me daarin wil begeleiden. Overigens heeft zij hem ook korte tijd gereden om hem voor de lessen klaar te stomen (wat dus niet gelukt is..), en haar grootste probleem lag ook in het voorwaarts lopen. Voor de zweep was hij bang, en als ze met een spoortje reed, sloeg hij uit. Dan heb je weinig mogelijkheden. Ik heb ook geopperd, dat hij misschien wel gewoon helemaal geen plezier in dressuurwerk heeft, dat we het misschien maar moeten laten. Maar dat wees ze af, omdat wat gymnastiek nooit schaadt. En hij hoeft tenslotte geen proefjes te lopen. En omdat hij zo braaf geworden is, denk ik ook, dat hij het best leuk vindt om wat aan het werk gezet te worden: de eerste paar keer dat ik er op zat, wilde hij de bak niet eens in, durfde er ook niet in zijn eentje in om vrij te kunnen lopen. Inmiddels kan ik hem vrij laten lopen, dat vindt hij leuk, en gaat met frisse zin de rijbaan in. We hebben dus echt al veel bereikt, ook al zullen sommigen dat misschien anders zien.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:58

Onze vernietigende reacties? We vinden onszelf allemaal op onze eigen manier expert? Sorry hoor, maar je weet het zelf blijkbaar allemaal al wel aan je bericht te zien. Je vat onze tips, waar je nota bene zelf om vraagt, op als slecht bedoelde kritiek en groffe beledigingen. Wat wil je dan dat wij zeggen? Je vertelt nog niet een kwart van het verhaal, maar neemt ons dan kwalijk dat wij dit totaal geen aangenaam beeld vinden. In onze ogen was dit een gezond paard, zonder lichamelijk problemen en een ruiter die dressuur wil rijden. Ik schroef mijn mening over het bruute teugelgebruik niet bij, dat hij blind is aan één oog en jij de enige bent die met hem kan rijden verandert daar helemaal niks aan.

Wat wil je dan nu dat we zeggen na je verhaal? Fantastisch gedaan en we nemen alle commentaar weer terug? Ik denk dat je je inderdaad blind staart op het feit dat hij van zo ver gekomen is, zoals je zelf al zegt. Het grootste probleem is hier niet het paard, en dat zeg je zelf ook. Je OP gaat over JOUW manier van rijden. Dan is het logisch dat we daar op inpikken. En of je dan op een gezond paard rijdt, of een paard dat mankementen heeft maakt dan niet uit. Na het bericht wat je nu net getypt hebt, wat is dan eigenlijk jouw vraag? Je geeft plots op alles zelf een antwoord en lijkt je eigen rijstijl goed te praten. Waarom?

En laat er alsjeblieft je slaap niet voor. Dat is het echt niet waard. Natuurlijk wil je goed rijden, maar om hier nou wakker van te liggen lijkt me ook niet echt gezond. Neem les, werk aan jezelf en dan komt het allemaal wel snor.