Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:58

Ga eerst is aan de rest werken.
En houd vooral je benen stil! Je zit elke pas te schoppen, ik snap dat het lastig is bij een paard wat niet zo voorwaarts is maar dit gaat niet werken zo stomp je hem juist af en moet je steeds meer doen om hem te laten lopen. Wees heel duidelijk been eraan is lopen doet hij dit niet pak je je zweepje erbij, terug vallen in tempo? Been geen reactie zweepje. Klinkt misschien niet fijn voor je paard maar je kan hem beter een paar keer een tik geven dan elke pas een schop. Als hij dit eenmaal door heeft zal je je zweep niet vaak meer nodig hebben, maar wees wel consequent anders heeft het geen zin. Ik zou hierbij de teugels gewoon op maat houden maar verder je handen gewoon stilhouden. Als hij actiever word kan je hem op de juiste manier gaan rijden van achter naar voren. Maar echt zorg eerst dat de rest voor elkaar is voor je in zijn mond gaat lopen plukken!
Als zijn achterhand voldoende geactiveerd is en jij hebt teugelcontact moet hij inprincipe vanzelf afbuigen en dan kun je hem ook jou hand gaan laten volgen en hem meer voorwaarts neerwaarts gaan rijden.
Als je dan weer wat verder bent begin je met voorwaarts neerwaarts los rijden dan pak je hem een tijdje op om vervolgens weer lang en laag af te sluiten.

Doordat je zelf nu heel onrustig zit met bewegende benen en daardoor ook een onrustig bovenlichaam zit je je paard in de weg. Misschien kun je wat zit lessen nemen? Dan kun je aan je eigen houding werken. Als dit niet kan ga dan gewoon op je paard zitten en laat heel die voorkant gewoon met rust, ga je eerst concentreren op je eigen houding, desnoods vraag je of iemand hem vasthoud aan de longeerlijn zodat je je echt op jezelf kan concentreren. daarna komt de houding van je paard wel.
Hoe je nu rijd is hij gewoon naar beneden getrokken maar dit is niet de manier, het moet vanuit achter komen!

Ik weet niet of je al les hebt? Maar anders zou ik zeker gaan lessen.

En wat je ook kunt doen is hem balkjes laten draven (dit gaat ook prima aan de longeerlijn) dan moet hij zijn benen optillen en zal hij ook iets actiever worden.

Je hebt een leuke pony! Ga op de juiste manier aan de slag en het zal voor jullie beide nog leuker worden
Succes!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:03

Ja, wat je heel duidelijk doet in het tweede filmpje is het 'zagen' om dat hoofd naar beneden te krijgen. Zeker bij de eerste overgang van draf naar halt, wanneer je dan weer vooruit gaat gaan je ellebogen echt van voor naar achter. Niet aangenaam voor je paard en het ziet er ook niet uit. Echt een beetje (veel) ruk en plukwerk. Ik begrijp de opmerking van de instructrice en schrik een beetje van het beeldmateriaal. Je houding is voornamelijk het probleem in de rest van de filmpjes, je doet veel te veel zelf ipv je paard onder je te laten werken. Ik las het hierboven al, maar ga inderdaad echt werken aan dat been. Been is vooruit en geen been is constant tempo. Dat gaat even een paar weken tijd kosten maar het zal je veel vooruit helpen. En wees daar heel duidelijk in, als hij op eigen houtje gaat vertragen of stil vallen jaag je hem maar een paar rondjes door de bak heen met je benen. Je hoeft daar geen zweep voor te gebruiken, gewoon benen erin en huppekee.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:07

Nou het paard door de bak jagen om voorwaarts te gaan terwijl je hem aan alle kanten tegen werkt met je houding en zit lijkt mij nogal oneerlijk.
Eerst aan jezelf werken dan aan paard
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 02-08-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:09

Ben jezelf blij met wat je op het filmpje ziet?Wat zie je zelf?

Ik snap dat commentaar best hard kan overkomen als je denkt dat het goed gaat.Ik zelf zie op het filmpje een paard wat van voren tegen gehouden word en onder tussen te veelbeen krijgt.
Ik denk dat als ik jou was dat ik hem eerst voorwaarts ging rijden en dan pas aan die voorkant ga zitten.Wel een hele leuke haflinger om te zien.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:10

Gillbo schreef:
Nou het paard door de bak jagen om voorwaarts te gaan terwijl je hem aan alle kanten tegen werkt met je houding en zit lijkt mij nogal oneerlijk.
Eerst aan jezelf werken dan aan jezelf

Je doelt op mij denk ik, even terug lezen: ook ik heb het over haar eigen houding als het voornamelijk probleem. Het spreekt volgens mij voor zich dat dat eerst in orde moet komen voor je het paard onder handen neemt. Dat nog eens extra benoemen of verder uitdiepen na alle voorgaande opmerkingen/tips leek mij overbodig.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:12

Net als Heleennn zie ik dat je erg zit te zagen, vooral inderdaad bij die overgang van op het tweede filmpje is dat ontzettend storend. Je drijft bij die overgang je paard voorwaarts terwijl je tegelijkertijd(!) je paard met de teugels tegen zit te werken door te zagen (en je houdt je paard dus aan de voorkant tegen). Dat moet je jezelf echt afleren hoor. Je moet geen voorwaartse hulp geven en tegelijkertijd je paard tegen houden. En het zagen moet je sowieso nooit (meer) doen.


Zie je dit zelf nu ook? En zie je ook ook je alle kanten op stuitert tijdens het doorzitten? Dat werkt echt heel storend voor het paard. Om het doorzitten beter onder de knie te krijgen kun je beter licht blijven rijden en af en toe een paar pasjes doorzitten en het zo uitbouwen.

En echt: stop met zagen, alsjeblieft.
Laatst bijgewerkt door GDG op 02-08-17 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:14

Rena100 schreef:
Wat ik zie is een erg terugwerkende hand waar je continu maar met je been tegen aan loopt te schoppen. Laat het hoofd maar even voor wat het is en ga eerst de motor goed activeren. Been is voorwaarts en niet continu been blijven geven.


Precies dit. Je geeft je paard wat onduidelijke hulpen. Je drijft hem elke pas voorwaarts maar werkt hem ook elke pas terug. Ga eerst werken aan tempo(wisselingen) en ga voelen. Het maakt niet uit waar je paard met zijn hoofd loopt. Als het plaatsje klopt dan brengt hij zijn hoofd vanzelf in de 'dressuurhouding' die jij probeert te krijgen. Je kan het gewoonweg niet forceren, dan krijg je een valse houding met alle gevolgen van dien (blessures, scheefheid etc).

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 10:18

Ok. Het is inmiddels duidelijk. Niet alle commentaren zijn even opbouwend zak mazegge....maar goed, niet iedereen kan dat.
Bedankt, ik ga ermee aan het werk :-)!

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:20

Stocki schreef:
Ok. Het is inmiddels duidelijk. Niet alle commentaren zijn even opbouwend zak mazegge....maar goed, niet iedereen kan dat.
Bedankt, ik ga ermee aan het werk :-)!



Ik denk dat alles alwel gezegd is.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij de filmpjes ziet?
Wat zou jij zeggen als het een filmpje van een ander was?

Super dat je er mee aan de slag gaat!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 10:31

Ik vraag om kritiek/ commentaar, maar sommige menen dan kwetsend te mogen worden. Dat vind ik niet ok, want we zijn allemaal niet perfekt, en ik heb juist de beste bedoelingen, anders vroeg ik het niet. :-)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:36

Ik vind dat je vooral heel erg tegen beweegt en dat komt voornamelijk denk ik omdat je elke pas extreem bijdrijft en hard je best doet niet te bewegen in het zadel.

Ik zou inderdaad beginnen met lichtrijden en laat je teugels maar helemaal los. Eerst het paard zijn balans laten vinden en op eigen benen laten lopen. Dat kun je op die manier mooi oefenen. Als dat beter gaat kun je verder gaan, maar ik denk dat je daar nog niet bent.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:37

Stocki schreef:
Ik vraag om kritiek/ commentaar, maar sommige menen dan kwetsend te mogen worden. Dat vind ik niet ok, want we zijn allemaal niet perfekt, en ik heb juist de beste bedoelingen, anders vroeg ik het niet. :-)


Toch ben ik wel benieuwd naar een inhoudelijke reactie van je op de posts met opbouwende kritiek. Wat zie jij nu - na de commentaren - zelf op je filmpjes?

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 10:39

Ik heb nu geen tijd om er dieper op in te gaan, maar jullie hebben grotendeels gelijk: niet voorwaarts, teveel werk van mij en te onrustig. Zagen niet bewust, gebeurt wel af en toe. Niet relaxed.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:39

Biebz schreef:
Stocki schreef:
Ok. Het is inmiddels duidelijk. Niet alle commentaren zijn even opbouwend zak mazegge....maar goed, niet iedereen kan dat.
Bedankt, ik ga ermee aan het werk :-)!



Ik denk dat alles alwel gezegd is.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij de filmpjes ziet?
Wat zou jij zeggen als het een filmpje van een ander was?

Super dat je er mee aan de slag gaat!


Zou je dit willen beantwoorden?
Hier ben ik wel benieuwd naar.

Of evt een ander filmpje om te zien hoe jouw kijk daarop is?
Als je dat liever hebt dan wil ik wel een filmpje van mij plaatsen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:42

De meeste tips zijn al gegeven, maar zag deze er niet tussen staan:

Als je een overgang terug rijdt doe dat dan door je zwaar te maken en je hand iets te sluiten. Dus op je zit van draf naar halt.
Ik zie dat je de overgang nu op een behoorlijk harde ophouding (getrek in mond) doet. Maar als je je lang maakt, diep gaat zitten even goed uitademt en je hand vriendelijk sluit dan lukt het ook :j

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 10:47

Overigens grappig, hoe de ene zegt: zo traag, niet om aan te zien....en de ander dat ik hem zwaar boven zijn tempo rijd.
Overigens was het nog veel erger, in het begin was hij echt niet vooruit te krijgen. En voor de duidelijkheid: ik rijd hooguit 3x pw in de rijbaan, en bied hem veel afwisseling ,;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:56

Traagheid zit in dit geval in het gebrek aan activiteit, niet in de snelheid. Je paard oogt heel erg zwaarmoedig, maakt zijn pas niet af en jij zit extreem onrustig.

Is het mogelijk om in Oostenrijk zitlessen te krijgen? En evt een keer de flexchair mee te pakken?

Ik denk dat je er nu het beste aan doet om te gaan focussen op je eigen houding, op de activiteit van je Haf en het rechtrichten van hem. Niet op zijn hoofd-half houding.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:59

Ik denk dat ze bedoelen met traag dat hij teveel op de rem gereden wordt. En dat hij niet aan je been is.

Blijft hij lopen als jij stopt met steeds been geven of zakt hij dan terug in tempo of stap?
Ik vermoed van wel, en dat betekent dat hij niet voorwaarts is.
Hij moet voorwaartse drang krijgen. Dus been= reactie en dan laat je je been hangen.
Komt hij terug in tempo? Weer been, geen reactie is tikje met de zweep.
En zorg dan dat je hem van voren absoluut niet tegenhoudt. Hij moet de ruimte krijgen om naar voren te kunnen.
Anders snapt hij er niets meer van.

Nageeflijkheid komt dan vanzelf door veel oefeningen te rijden.

Nageeflijkheid is niet het DOEL maar het RESULTAAT van correct rijden.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:06

TS, dit moet je ook niet op bokt vragen, dit is namelijk het resultaat :')

Zoek een goede instructrice of instructeur die jullie in de punten waar je zelf tegenaan loopt, die weten het beste what to do als ze jou zien rijden en kunnen daar dan het beste op anticiperen en tips op geven. Dit hoeft niet dressuurgericht maar gewoon dat het er allemaal wat netter uit ziet en dat jij en je paard er beiden van kunnen leren! Als in instructrice dus zoiets tegen je zegt hoef je daar niet onzeker over te worden, maar juist dat je eraan kan werken. Dit is bevorderend voor jouw houding en die van het paard, En je hebt een leuk paard, dus daar ligt het niet aan :D Succes met trainen!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:10

Misschien na die opmerking van je instructrice haar vragen wat je ka veranderen en verbeteren.
Ik denk nl niet dat het een steek onder de gordel was maar een juiste observatie, waarmee jullie nu verder moeten.
Door jou handhouding kan je paard nl je hand niet volgen of het is in ieder geval geen prettige plek ( onrustige of vastgezette hand voelt niet fijn in de mond) voor hem daarom zal die dit ook moeilijker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:32

YentlShots schreef:
TS, dit moet je ook niet op bokt vragen, dit is namelijk het resultaat :')

Zoek een goede instructrice of instructeur die jullie in de punten waar je zelf tegenaan loopt, die weten het beste what to do als ze jou zien rijden en kunnen daar dan het beste op anticiperen en tips op geven. Dit hoeft niet dressuurgericht maar gewoon dat het er allemaal wat netter uit ziet en dat jij en je paard er beiden van kunnen leren! Als in instructrice dus zoiets tegen je zegt hoef je daar niet onzeker over te worden, maar juist dat je eraan kan werken. Dit is bevorderend voor jouw houding en die van het paard, En je hebt een leuk paard, dus daar ligt het niet aan :D Succes met trainen!


Ik sluit me hier helemaal bij aan.

En als aanvulling: TS, leg alle niet constructieve reacties lekker naast je neer. Daar energie in steken brengt je alleen maar verder weg van je eigen leerproces. Dat is zonde. Dat is ook de reden dat veel mensen kiezen voor les van een goede instructeur in plaats van een topic op bokt te openen.

Als ik bij mijn instructeur vandaan kom, heb ik iedere keer weer heel veel geleerd, heb ik weer vanalles om aan te werken en zit ik vol positieve energie. Als ik een topic op bokt zou openen, zou ik gefrustreerd, gekwetst en moedeloos raken van sommige reacties. Misschien werkt een topic als je met die negativiteit om kunt gaan, maar ik kies liever voor het eerste. Dat levert veel meer op. ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:35

Maar ts heeft wel antwoord op haar vraag, klopt het wat de instructeur zag?
En dat is ja, hij/zij zag het goed. En gaf helemaal geen stoot onder de gordel maar inzicht.

Nu zou ik zeggen ga met die instructeur aan de gang, want die lijkt er toch wel raad mee te weten.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:43

Als eerste, wat een prachtige omgeving!

Verder denk ik dat je al meteen verbetering krijgt als je stopt met doorzitten: daar ben je nog niet aan toe en daardoor hobbel je alle kanten op en trek je je paard in zijn mond. Die heeft zijn hoofd namelijk wel omlaag, maar nageven doet hij niet. Lekker gaan lichtrijden en niet zo aan de voorkant rommelen.

Succes!

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:29

bruintje123 schreef:
Maar ts heeft wel antwoord op haar vraag, klopt het wat de instructeur zag?
En dat is ja, hij/zij zag het goed. En gaf helemaal geen stoot onder de gordel maar inzicht.

Nu zou ik zeggen ga met die instructeur aan de gang, want die lijkt er toch wel raad mee te weten.


Mee eens en ook met je vorige reactie.

Ikzelf vind overigens het eerste filmpje het "fijnst" om naar te kijken. Ik vind je daar wel onrustig in je onderlichaam, maar niet zo trekkerig in je bovenlichaam.

Ik zou, als dit mijn pony was, de focus van het "aan de teugel rijden" afhalen en me enorm gaan focussen op mezelf. Welke spieren span ik aan. Hoe kan ik die ontspannen. Maar dan ook de spieren om je oorlelletje te bewegen, bij wijze van.

Wat Is het basis tempo van mijn pony? Kan ik op dat tempo meekomen in ontspanning. Kan ik vanuit daar en vanuit ons beider ontspanning wendingen maken, wat gymnasticeren. Of 1 pasje weg op mijn zithulp icm iets meer been. En dan, als dat goed gaat, 2 pasjes en 3.

Wat gebeurt er in het lichaam van mezelf en mijn pony als ik hem over zijn tempo jaag? Waar voel ik dan in beider lichamen de spanning.

Dit bewust worden werkt het best met iemand nabij. Laat die benoemen waar hij bij jou spanning ziet of voelt en controleer dan of je dat ook voelt.

Die voorkant van de pony komt wel. Ontspannen onder je lopen. Actiever krijgen zonder zelf te gaan pushen. Hoe kun je van je pony verwachten dat hij de voorkant los wil laten als je zelf van navel tot kruin volledig vasthoudt. Niet. Begin bij jezelf.

Succes en wees dankbaar voor de wijze les van die instructeur op je stal. Mensen die zo eerlijk zijn om je te helpen om inzicht te krijgen. Goud waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:35

Stocki schreef:
Overigens grappig, hoe de ene zegt: zo traag, niet om aan te zien....en de ander dat ik hem zwaar boven zijn tempo rijd.
Overigens was het nog veel erger, in het begin was hij echt niet vooruit te krijgen. En voor de duidelijkheid: ik rijd hooguit 3x pw in de rijbaan, en bied hem veel afwisseling ,;-)


Sorry maar wat wil je dan precies horen eigenlijk?
Je plaatst dit bij HAW, wij mogen hier volgens de regels niet eens reageren als we geen "commentaar"/feedback/tips hebben.
Daarnaast open jij zelf een topic met de vraag of wij vinden dat jij te streng rijd..
Als je het niet wil horen of zelf vind dat je het zo goed doet snap ik niet waarom je een topic opent.
Daarnaast zit je hier op bokt, hier zitten paarden mensen uit het hele land en ook uit andere landen van allemaal verschillende leeftijden met allemaal verschillende blikken en meningen op hoe je je paard hoort te rijden, van recreatie ruiters naar de top sport van western naar vrijheidsdressuur je hebt het hier allemaal.. Dus ik denk niet dat je kan verwachten dat wij bokkers het allemaal overal over eens zijn.
Als je het oprecht wil weten, zoek een goede instructrice en vraag die..