Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:26

Citaat:
Edit; mijn reactie sluit dus aardig aan bij [***]


Hi, hi, ik dacht precies hetzelfde toen ik jouw bericht las :j

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:31

Sonja89 schreef:
xxdomiixx schreef:
Ik heb vandaag geprobeerd het achterwaarts te doen met Mark Rashid in mijn achterhoofd.


Wat leuk, jij hier! Dat achterwaarts is hier met mijn jongens ook een dingetje, maar ik zal beschrijven hoe Jens ons vorige week heeft geholpen. Hij heeft ons een paar van de mogelijkheden laten zien:

1. Recht voor je paard staan (neus aan neus dus) en een 'fase 1' (lichte, aanhoudende druk) op de borstkas.
2. Recht voor je paard staan (neus aan neus) en een 'fase 1' op het hoofd (neusbot).
3. Recht voor je paard staan (neus aan neus), fase 1 op halstertouw richting borstkas (druk komt op de neus) PLUS met dezelfde hand als die het halstertouw vasthoudt, een fase 1 op de borstkas. Dit is om de transfer te maken van manier 1 naar manier 2 of andersom.

Kees begint nog steeds heftig met zijn hoofd te schudden om van mijn hand af te komen als ik manier 2 toepas, dus dan leg ik mijn andere hand onder zijn kin.

Spuni gaat nu al achterwaarts als ik mijn hand richting zijn borstkas beweeg, op intentie dus.

Kun je hier nog iets mee, denk je?


Hihi ja ik blijf steeds zoeken naar nieuwe informatie :)
Ik zal het eens uitproberen. Ik merkte wel dat ik mezelf echt moest bedwingen om niet te snel te willen. Wat ik ook al las in je post hier iets verder terug, dat we vaak te snel willen. Op zijn borst weet ik dat hij goed reageert, neus is inderdaad net dat wat niet gaat.

Kan ik er ook vanuit het zadel al iets mee doen? Ik heb donderdag les (dressuur) en wil dan ook met achterwaarts aan de slag. Mijn instructrice staat wel echt voor alles open dus daar maak ik mij geen zorgen over :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:43

Ja, heb je het boek 'Horses never lie' al gelezen? Daarin staat achterwaarts vanuit het zadel beschreven. Komt erop neer dat je lichte druk geeft (fase 1) en die vasthoudt tot je het kleinste signaal krijgt dat het paard achterwaarts dénkt. Een verplaatsing van gewicht is de eerste keer al méér dan genoeg om de druk los te laten, maar ieder teken dat het paard met je meedenkt is de release waard.

Overigens lijkt het me, gezien de methode hierboven, wel handig om vanaf de grond ook te werken aan het achterwaarts door druk op de neus. Kees doet daar ook zo moeilijk over, maar ik ben het nu wel -heel vriendelijk- met hem aan het oefenen en los de druk zodra hij medewerking toont.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:50

Ja heb ik gelezen. Ik beloonde altijd al de kleinste poging, dat is gelukkig niet nieuw voor mij. We waren eigenlijk al heel ver met achterwaarts: dat hij het op weinig druk deed maar die ontspanning miste ik. En juist die ontspanning wil ik hebben anders heeft achterwaarts geen nut naar mijn mening. Heb nu een beetje het gevoel dat we terug bij af zijn. Ook al vond ik wel dat de ontspanning beter was, ookal kwam we niet verder dan 'de gedachte'. Waarschijnlijk heb ik gewoon meer geduld nodig O:)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:02

woepsie90 schreef:
Ik zit een beetje in de knoop, en ik weet niet of het tussen mn oren zit en of het de bedoeling is er wel of niet naar te luisteren, en stel dat ik het wel doe dan weet ik niet hoe ik het volgens de mark methode moet aanpakken...

Harvey heb ik in juli gekocht. Daarvoor heeft hij maanden in de wei gestaan met af en toe buitenritje met iedere x vreemd persoo . In 2015 deed hij cross country en daarvoor op de renbaan.

Vanaf 1 juli 2016zijn we met zijn lijf aan het klooien. Eerst waren de ijzers het probleem, elke twee weken schopte hij ze los, dus die eraf gehaald in augustus en lijmijzers eronder vanwege gevoeligheid en herstel nagelgaten. Die gingen ook steeds los dus uiteindelijk maar gewoon ijzerloos. Hij had veel pijn door gevoeligheid, liep kreupel in de bak in stap! Na weken van oefenen op het harde, nieuw dieet, hoefschoenen, veel bekappen etc, ging hij beter. Maar toen bleek zijn rug en nek vast te zitten vanwege het moeilijke lopen. Na een paar weken en behandelingen en huiswerk verder was alles soepel en konden we op de grond opbouwen, dus heb veel lange wandelingen gemaakt, longeren met balkjes, vrijspringen etc. Hij begon zich beter te voelen en werd ineens wat heftiger in zijn gedrag, nam de leiding over en was respectloos naar mij. Ik was vanwege alle TLC misschien te lief geworden :+? Dus zoveelste hindernis: zijn gedrag/onze relatie aangepakt. Deed dit met 7 games van Parelli maar na de derde game had ik al een heel ander paard! Ook ging ik zo vaak mogelijk tweemaal per dag ipv eenmaal. Gewoon knuffelen, poetsen, 's avonds even gras eten buiten ipv op stal staan, etc. Toen alles weer op de rit was ben ik begin december opgestapt! Zat ik voor het eerst op mijn eigen paard, na 5 maanden!! Heb toen aan de longeerlijn wat gestapt met bitloos hoofdstel, niks meer.

Daarna werd ik heel erg ziek. En daarna is Harvey van stal verhuisd. En toen kreeg hij een hoefzweer! Vandaag liep hij eindelijk weer, na vijf dagen niet willen lopen vanwege pijn.

Nu zit het zo in mijn hoofd:
Ik ben dit gekwakkel heel erg zat! Heb het gevoel dat een andere - actievere - mindset ons beide zal helpen. Meer beweging, wat doen, RIJDEN! Positieve stofjes in de hersenen, leuke dingen doen samen.

Ik ben voorstander van dingen op zijn tempo doen. Maar als het aan hem ligt blijft hij liever in de wei. Wat ik begrijp want het is een paard ;) maar ik weet zeker dat de dingen die ik in petto heb, hij leuk vindt (buitenritten/endurance!!), maar we moeten wel voorbereiden hierop met rijlessen in de bak, wandelen, grondwerk, longeren, etc.

Hij wordt wat nerveus als we de wei uit gaat, omgeving is nog nieuw ondanks dat we hier al 2,5 week zijn. We waren immers beide ziek, hij is er twee ochtenden uit geweest met wortels erbij voor positieve ervaring, we kwamen een paar meter verder dan de wei. Thats it.

Ergens wil ik hem gewoon aan de longe zetten in de bak, en kijken wat er gebeurd. Als hij nerveus wordt en gaat rennen, hinniken, etc, dat we pas terug gaan als hij gekalmeerd is. Dat doen we dan een paar keer en uiteindelijk zal hij doorhebben dat het helemaal niet zo erg is. Dan kan ik daarna ook lekker gaan wandelen zonder dat hij 'gevaarlijk' onrustig is omdat hij inmiddels weet dat we steeds terug keren... dit is dus een 'stel dat' idee!

Maar. Dit is niet heel erg Mark Rashids... Ik wil alleen zo graag uit deze sleur! En ik heb gewoon geen zin om weken bezig te zijn hem het hele terrein te laten ontdekken :+

Wat zouden jullie doen en/of aanraden in ons geval? Wat moet ik hiermee? Ik zit zo te discussieren in mezelf...

Het gaat om een 7 jarige volbloed ruin die, eenmaal gestressed, niet zo makkelijk kalmeert. Ik ben het kalme consequente middelpunt (meestal, lukt niet altijd), maar beweging helpt hem wel beter om te kalmeren, zal het ras wel zijn ;)


Ga de komende tijd veel aan de hand wandelen (in het begin om de stal). Gewoon met jullie tweetjes de natuur in, het terrein verkennen, de bak door. Geniet zelf ook van de wandelingen aan de hand, kom tot rust. Leer het paard kennen en geef je paard de gelegenheid jou te leren kennen. Werk aan probleempunten buiten (bvb water, vuilbakken, honden) versterk zo jullie vertrouwen en jullie band met elkaar.
Dit hoeft geen weken te duren. Ga gewoon vaak (probeer elke dag) een ontspannen wandeling maken. Als je paard aangeeft iets te willen bekijken, ga daar dan samen heen. Het terrein waar het paard staat verkennen, kan op enkele dagen. De daaropvolgende 2 weken ga je de omgeving waarin je woont verkennen. De band die je daarmee op korte tijd opbouwt gaat je enorm helpen als je in de bak (doe dat niet te lang, want dat is voor paarden over het algemeen ontzettend saai) en later in de omgeving gaat rijden.

Een paard kan niet volledig aan het terrein wennen door in de wei te staan. Rijden gaat nog niet, maar wandelingen samen wel.

En het is niet omdat het paard onrustig wordt dat je onmiddellijk terug naar de wei moet. Je kan het paard vriendelijk vragen met lichte druk om de focus op jou te houden en mee te wandelen. Ook weer belonen bij de minste respons.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:12

xxdomiixx schreef:
Ja heb ik gelezen. Ik beloonde altijd al de kleinste poging, dat is gelukkig niet nieuw voor mij. We waren eigenlijk al heel ver met achterwaarts: dat hij het op weinig druk deed maar die ontspanning miste ik. En juist die ontspanning wil ik hebben anders heeft achterwaarts geen nut naar mijn mening. Heb nu een beetje het gevoel dat we terug bij af zijn. Ook al vond ik wel dat de ontspanning beter was, ookal kwam we niet verder dan 'de gedachte'. Waarschijnlijk heb ik gewoon meer geduld nodig O:)


Als je paard een gezonde rug heeft wil ik je aanraden om de eerstvolgende keer dat je achterwaarts wil proberen terwijl je op het paard zit, dit zonder zadel te doen. Je voelt niet 10 keer maar 100 keer meer als je rechtstreeks contact hebt met de paardenrug.

Het is wel van belang dat achterwaarts gaan op de neusdruk geen issue meer is op de grond. Dat het duidelijk is dat hij er niet te veel hinder van heeft en zeker begrijpt wat je bedoelt.

Het is wel leuk om te zien dat de ontspanning al meer aanwezig is, hoewel je minder kan als voorheen.

Gebruik inderdaad (zoals Sonja als aanhaalde) de combinatie van neusdruk (via leidtouw) en druk op de borst van het paard (enkele seconden later dan de neusdruk) om te kijken wat er dan gebeurt. Zorg dat je ook zeker niet te laag op de neus de druk gaat uitoefenen (niet lager dan de neusband van een halster mag lopen) omdat je anders een te gevoelige plaats gaat irriteren.

Nog een laatste tip. Ga hier geen half uur per keer op oefenen, maar houd het op maximum een minuut of 10 per keer. Langer dan dat en het paard gaat zich gegarandeerd vervelen.

Wat kan helpen om het interessanter te maken is om het in een spel te gieten. Wandel met je paard naar iets toe en er achterwaarts weer van weg. Wandel tot halfweg de stal in en achterwaarts er weer uit. Wandel tot half door de opening van de wei weg, en dan terug een paar passen achterwaarts in de wei. Zo ga je nog meer een doel toevoegen en beter voorkomen dat het saai wordt.

edit: Als het paard op een zeer lichte druk een beweging achterwaarts heeft gemaakt, en dit een paar keer herhaald is, is het wel de bedoeling de volgende keer de druk vast te houden tot de beweging wat groter wordt, daarna nog wat groter, dan een stap, 2 stappen enzovoorts. Als je altijd gewoon blijft belonen bij de minste beweging, gaat het paard denken dat dat is wat je wilt. Ik vermoed dat je dit al wel wist, maar wilde dit er voor de zekerheid nog even bij vermelden.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:29

Dankjewel Jensvl! Dan laat ik het achterwaarts tijdens de les nog even zitten, en ga ik er eerst even zelf mee aan de slag zonder zadel. En even alle tips inprenten :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:52

Pin je ook niet te vast op technieken. Die veranderen per paard. Voel je paard aan en voel als het ware zijn reactie op wat je doet (met alle 5 zintuigen waarnemen) en ga vandaar uit verder. Dat gevoel gaat je de details verschaffen in de handelwijze die je nodig hebt.
Nog een extra vraag. Kan je het paard verder wel zonder problemen aaien over het hele gezicht (ik bedoel letterlijk zonder problemen. Dus ook niet licht geïrriteerd geraken of zo)?
Zo niet, werk daar dan ook aan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:50

Bedankt voor de reacties!
Vanaf begin juli, toen de lichamelijke ongemakken begonnen, t/m nu (dus 6,5 maand) heb ik niks anders gedaan dan hem leren kennen natuurlijk, we hebben veel grondwerk gedaan omdat rijden niet kon. NH, wat vrijheidsdressuur, in vrijheid & gewoon longeren, vanaf de grond oefenen met bitloos hoofdstel, maar ook HEEL veel gewandeld buiten op de weg. We zijn erg op elkaar ingespeeld qua lichaamssignalen en commando's, daar hebben we alle tijd voor gehad ;)

Nu is het gewoon hier wennen en grondwerk tussen ons even herbevestigen. Het is niet dat ik vanaf 0 hoef te beginnen toch ;)? Wel nieuwe dingen op het terrein ontdekken maar wandelen en enge dingen tegenkomen is niks nieuws voor ons. Ik laat hem ook altijd kijken en als hij wilt er naartoe lopen.

Alleen wat ik bedoelde is: misschien helpt een doelgerichter snellere aanpak om ons beide even gezonder en frisser in het hoofd en lijf te krijgen. Maar ik begin gewoon met veel wandelen in en om het erf, ook als hij onrustig is. Ben benieuwd!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:58

Dat werkt allicht sneller ja een actievere aanpak. Maar beter zal dat niet zijn.
En je kan ook actiever zijn als je zelf actief wil zijn (joggen zodat het paard gaat draven).
En er is niets mis mee om een begin te maken met longeren. Als je maar blijft luisteren naar het paard. Hem gestressd laten rondrennen zou ik niet doen, omdat je op dat moment ook niet bepaald goede leiding geeft. Dat wil niet zeggen dat het paard niet eens een paar rondjes wat mag stressen, maar het moet binnen de perken blijven en zo ontspannen mogelijk.

Dus ja, longeren kan en een geringe mate van stress (tijdelijk) vind ik geen probleem. Maar doe het zodanig dat het paard zo ontspannen mogelijk is (inwendig, een paard kan inwendig ontspannen zijn terwijl hij een snelle galop doet).

Luister vooral naar je paard. Dan kom je er wel uit. Proberen kan geen kwaad. Als het geen positief resultaat oplevert (voornamelijk voor jullie vertrouwensband) kan je er altijd mee stoppen en het terug anders proberen. Zolang je het binnen de perken weet te houden en weet wanneer te stoppen zie ik er geen probleem in. Jij bent met je paard bezig, wij niet. Dus jij kan normaal gesproken het beste zien wat je paard precies nodig heeft en weet het beste wat het paard probeert te vertellen.

Maar ik zou zeker het paard tijd geven tot hij duidelijk gewend is aan de nieuwe omgeving. Dat is ook iets dat je zelf het beste kunt zien.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 01:22

Bedankt Jens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:10

woepsie90 schreef:
Bedankt voor de reacties!
Vanaf begin juli, toen de lichamelijke ongemakken begonnen, t/m nu (dus 6,5 maand) heb ik niks anders gedaan dan hem leren kennen natuurlijk, we hebben veel grondwerk gedaan omdat rijden niet kon. NH, wat vrijheidsdressuur, in vrijheid & gewoon longeren, vanaf de grond oefenen met bitloos hoofdstel, maar ook HEEL veel gewandeld buiten op de weg. We zijn erg op elkaar ingespeeld qua lichaamssignalen en commando's, daar hebben we alle tijd voor gehad ;)

Nu is het gewoon hier wennen en grondwerk tussen ons even herbevestigen. Het is niet dat ik vanaf 0 hoef te beginnen toch ;)? Wel nieuwe dingen op het terrein ontdekken maar wandelen en enge dingen tegenkomen is niks nieuws voor ons. Ik laat hem ook altijd kijken en als hij wilt er naartoe lopen.

Alleen wat ik bedoelde is: misschien helpt een doelgerichter snellere aanpak om ons beide even gezonder en frisser in het hoofd en lijf te krijgen. Maar ik begin gewoon met veel wandelen in en om het erf, ook als hij onrustig is. Ben benieuwd!

Het is zeker geen kritiek naar jou, maar voor mij gewoon zo herkenbaar. Ik dacht ook dat ik mijn paard nu na een maand of 6/7 redelijk kende, maar sinds week wil mevrouw niet meer de trailer in (zie mijn eerdere post), dus ergens ken ik haar nog niet goed genoeg, mis ik signalen, begrijp ik niet waarom ze er niet meer in wil en bovenal denk ik dat mijn paard nog onvoldoende vertrouwen in mij heeft. Het enige dat verandert is, is dat ze met haar zelfde vriendjes in de bak staat in plaats van het weiland.

Ik denk (dacht) hetzelfde als jij, is er nu niet een snellere manier om haar weer gewoon zelf de trailer in te laten lopen? Ik denk het niet. Tijd......

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:34

jensvl schreef:
Pin je ook niet te vast op technieken. Die veranderen per paard. Voel je paard aan en voel als het ware zijn reactie op wat je doet (met alle 5 zintuigen waarnemen) en ga vandaar uit verder. Dat gevoel gaat je de details verschaffen in de handelwijze die je nodig hebt.
Nog een extra vraag. Kan je het paard verder wel zonder problemen aaien over het hele gezicht (ik bedoel letterlijk zonder problemen. Dus ook niet licht geïrriteerd geraken of zo)?
Zo niet, werk daar dan ook aan.



Dankjewel voor de toevoeging :) 9 van de 10 keer heeft hij geen problemen met dat ik hem aai over zijn hele gezicht. Als hij er wel problemen mee heeft dan is er iets (afgeleid of pijn/ongemak of iets anders), dit komt gelukkig zelden voor. Soms vraagt hij er ook om om geaaid te worden op zijn hoofd.

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:18

@jensvl - nog ontzettend bedankt voor al je uitgebreide reacties. Het is even super druk met alles en heb nog geen tijd om alles even rustig bij te lezen en uitgebreid te reageren. Hopelijk dat het snel mogelijk is en ik ook weer een beetje ontspannen kan gaan spelen met de paardjes.

1 heel positief dingetje: mijn andere paardje met opzadel problemen gaat super goed! Heb nu 2x opgezadeld vanuit de Mark gedachte en het gaat echt onwijs goed. Ze staat stil bij het opzadelen en biedt zelfs haar rug aan! (ze staat dan helemaal los). Terwijl ze hiervoor altijd weg probeerde rennen als je met het zadel aankwam. Ben zo blij! Volgende stap is het rustig kunnen opstappen!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:25

Leuk om te horen dat het zo goed gelukt is met het opzadelen.

Opstappen doe je met dezelfde principes. Het is helemaal anders van handelingen, maar de principes blijven gelijk.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:51

Hoi allemaal! Ben benieuwd of er ook ergens filmpjes te vinden zijn van Mark aan het werk?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:56

Oshaa, wat een gaaf bericht en jemig wat een vooruitgang in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de volgende stap :D

xxdomiixx, hoe is je les gegaan?

woepsie90, hoe is het daar? Lekker aan het wandelen?

Hier een paar dagen rustig aan gedaan, met de eerste gladheid alleen even gevoerd. Vandaag was het zulk PRACHTIG weer dat ik het erop heb gewaagd en een stukje heb gewandeld, á la Mark Rashid. :D En wat ging ik met een tevreden gevoel naar huis, dit geeft echt zo veel voldoening!

Met kleine Spuni was mijn doel: eerst in de bak en daarna een kort stukje wandelen, hierbij testen hoe klein ik de hulpen voor wegstappen en halthouden kon maken en het belangrijkste: aandacht hebben voor zijn spanningsopbouw en proberen te voorkomen dat zijn 'emmertje overloopt'.

Even oefenen in de bak, saaaaaaai:

Afbeelding

De spanning was op wandeling meteen een uitdaging, want we liepen langs de koeienstal en hij kreeg een giraffennek en ogen zo groot als schoteltjes. Wat ik dan frappant vind: hij wilde absoluut die stal in om bij de koeien te kijken! Ok, zo gezegd zo gedaan, even staan kijken en daarna weer verder.
Onze wandeling was heel klein en onze hulpen waren dat ook. We konden wegstappen op mijn arm die ik naar voren strekte en als ik stilstond, deed hij dat ook. Fijn!


Met Kees maakte ik een iets langere wandeling en ook met hem kon ik wegstappen op het strekken van mijn arm. Op de momenten dat we goed 'klikten' (onze focus gelijk hadden) kon Kees zelfs op mijn armgebaar aandraven. Geen fases, geen stick bij me, gewoon een stalhalster en kijk wat we kunnen. <3 Verder leerde ik nog een goede les, want er was ergens een wat drassig stukje in de sneeuw waar we overheen moesten, de andere optie was omlopen. Ik kon er zonder problemen overheen en vroeg Kees met een fase 1 te volgen, maar hij aarzelde een aantal seconden en stapte dan toch vooruit... Om vervolgens door zijn knieën te gaan en voorover in de sneeuw te duiken, arm dier! Hij bleek met een achterbeen diep weggezakt te zijn in het drassige stuk. Dat is dus een minpunt voor het vertrouwen, au... Volgende keer lopen we wel om!


Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 18:14

Sonja89 schreef:
Oshaa, wat een gaaf bericht en jemig wat een vooruitgang in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de volgende stap :D

xxdomiixx, hoe is je les gegaan?

woepsie90, hoe is het daar? Lekker aan het wandelen?

Hier een paar dagen rustig aan gedaan, met de eerste gladheid alleen even gevoerd. Vandaag was het zulk PRACHTIG weer dat ik het erop heb gewaagd en een stukje heb gewandeld, á la Mark Rashid. :D En wat ging ik met een tevreden gevoel naar huis, dit geeft echt zo veel voldoening!

Met kleine Spuni was mijn doel: eerst in de bak en daarna een kort stukje wandelen, hierbij testen hoe klein ik de hulpen voor wegstappen en halthouden kon maken en het belangrijkste: aandacht hebben voor zijn spanningsopbouw en proberen te voorkomen dat zijn 'emmertje overloopt'.

Even oefenen in de bak, saaaaaaai:

[ [url=m/MaYja8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De spanning was op wandeling meteen een uitdaging, want we liepen langs de koeienstal en hij kreeg een giraffennek en ogen zo groot als schoteltjes. Wat ik dan frappant vind: hij wilde absoluut die stal in om bij de koeien te kijken! Ok, zo gezegd zo gedaan, even staan kijken en daarna weer verder.
Onze wandeling was heel klein en onze hulpen waren dat ook. We konden wegstappen op mijn arm die ik naar voren strekte en als ik stilstond, deed hij dat ook. Fijn!


Met Kees maakte ik een iets langere wandeling en ook met hem kon ik wegstappen op het strekken van mijn arm. Op de momenten dat we goed 'klikten' (onze focus gelijk hadden) kon Kees zelfs op mijn armgebaar aandraven. Geen fases, geen stick bij me, gewoon een stalhalster en kijk wat we kunnen. <3 Verder leerde ik nog een goede les, want er was ergens een wat drassig stukje in de sneeuw waar we overheen moesten, de andere optie was omlopen. Ik kon er zonder problemen overheen en vroeg Kees met een fase 1 te volgen, maar hij aarzelde een aantal seconden en stapte dan toch vooruit... Om vervolgens door zijn knieën te gaan en voorover in de sneeuw te duiken, arm dier! Hij bleek met een achterbeen diep weggezakt te zijn in het drassige stuk. Dat is dus een minpunt voor het vertrouwen, au... Volgende keer lopen we wel om!


[ [url=m/0W2ExA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ach gossie arme Kees :(:) !
Geen pijn aan overgehouden? Behalve een emotionele deuk...
Wat een schatjes zijn het om te zien trouwens :jj!!

Ja, vandaag weer voor het eerst eruit om te wandelen! Koppie ging gelijk omhoog, staart ook eventjes maar hij liep daarna erg bewust met mij mee, langzaam en laag koppie, ook omdat hij het lastig vond om de harde ondergrond en zijn hoef te vertrouwen vanwege de zweer, denk ik... we zijn een stuk verder gekomen dan waar we gebleven waren, ik denk wel bijna 100 meter vanaf de wei :Y) ik even met wat mensen gekletst die daar stonden, hij heeft een hond ontmoet en plukje gras gesnoept, en toen weer terug. Ik deed alles met mijn stem qua voorwaarts, stoppen doet hij ook als ik stop. En soms, als hij stopt, stop ik ;).
Morgen weer!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:49

Wat jammer van dat drassige Sonja!

Ik had mijn les afgezegd. Bak is echt te bevroren. Dus ik ben gewoon even zonder zadel opgestapt en zijwaarts gedaan, hij deed ontzettend zijn best ondanks dat het zo bevroren was dus ik was mega trots (ging niet perfect natuurlijk maar hij probeerde wel). Achterwaarts op de grond geoefend met druk op neus en dan de borst aanraken en dat ging eigenlijk gewoon heel goed alsof hij nooit anders gedaan heeft. Dus ik dacht naja dan kan het ook wel als ik erop zit maar dat was toch wel anders ondanks dat ik die kleine pogingen beloonde. 1x was wel mooie reactie, ik had toen eigenlijk moeten stoppen. had... ik wilde weer eens te veel {:)-:(

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:00

xxdomiixx schreef:
Wat jammer van dat drassige Sonja!

Ik had mijn les afgezegd. Bak is echt te bevroren. Dus ik ben gewoon even zonder zadel opgestapt en zijwaarts gedaan, hij deed ontzettend zijn best ondanks dat het zo bevroren was dus ik was mega trots (ging niet perfect natuurlijk maar hij probeerde wel). Achterwaarts op de grond geoefend met druk op neus en dan de borst aanraken en dat ging eigenlijk gewoon heel goed alsof hij nooit anders gedaan heeft. Dus ik dacht naja dan kan het ook wel als ik erop zit maar dat was toch wel anders ondanks dat ik die kleine pogingen beloonde. 1x was wel mooie reactie, ik had toen eigenlijk moeten stoppen. had... ik wilde weer eens te veel {:)-:(


Heb je gewacht met vanop de rug achterwaarts te vragen tot hij het op de grond begreep met enkel druk op de neus?

Het was inderdaad waarschijnlijk beter geweest om te stoppen toen het goed ging. Maar je bent al enkele stapjes verder. Probeer dus ook het positieve te zien.

Als je beloond hebt, geef je dan voldoende tijd aan het paard om alles te verwerken? Ook als je de try beloont is het van belang even te wachten voor je het opnieuw vraagt (over het algemeen minstens een halve minuut in het begin. Soms meer, zelden minder).

Maar je bent op de goede weg. En nu maak je een paar kleine stapjes per keer. Maar als je een tijdje met de methode bezig bent zal het je opvallen dat je steeds sneller resultaten zult halen en ook steeds beter.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:08

Hij was 2x op de grond met enkel druk op de neus achterwaarts gegaan. Dat had hij vrij snel door (eerste 2x met druk nog op de borst en daarna 2x zonder druk op de borst).

Ik geef hem wel tijd maar misschien niet voldoende. Hij gaat meestal ook vrij snel kauwen en likken en dan wacht ik in ieder geval tot hij daarmee klaar is. Ik weet niet, voor mij voelt het alsof ik heel snel ga maar mijn vriend vind het juist altijd veel te langzaam gaan (hoeveel tijd ik het paard geef), niet dat hij ervaring heeft met paarden. En ook voorheen gaf ik altijd veel te veel tijd (dat hij dus uiteindelijk gewoon verveeld werd). Blijft lastig :')

Edit: even wat rare zin volgordes veranderd.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:11

Sonja89 schreef:
Oshaa, wat een gaaf bericht en jemig wat een vooruitgang in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de volgende stap :D

xxdomiixx, hoe is je les gegaan?

woepsie90, hoe is het daar? Lekker aan het wandelen?

Hier een paar dagen rustig aan gedaan, met de eerste gladheid alleen even gevoerd. Vandaag was het zulk PRACHTIG weer dat ik het erop heb gewaagd en een stukje heb gewandeld, á la Mark Rashid. :D En wat ging ik met een tevreden gevoel naar huis, dit geeft echt zo veel voldoening!

Met kleine Spuni was mijn doel: eerst in de bak en daarna een kort stukje wandelen, hierbij testen hoe klein ik de hulpen voor wegstappen en halthouden kon maken en het belangrijkste: aandacht hebben voor zijn spanningsopbouw en proberen te voorkomen dat zijn 'emmertje overloopt'.

Even oefenen in de bak, saaaaaaai:

[ [url=m/MaYja8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De spanning was op wandeling meteen een uitdaging, want we liepen langs de koeienstal en hij kreeg een giraffennek en ogen zo groot als schoteltjes. Wat ik dan frappant vind: hij wilde absoluut die stal in om bij de koeien te kijken! Ok, zo gezegd zo gedaan, even staan kijken en daarna weer verder.
Onze wandeling was heel klein en onze hulpen waren dat ook. We konden wegstappen op mijn arm die ik naar voren strekte en als ik stilstond, deed hij dat ook. Fijn!


Met Kees maakte ik een iets langere wandeling en ook met hem kon ik wegstappen op het strekken van mijn arm. Op de momenten dat we goed 'klikten' (onze focus gelijk hadden) kon Kees zelfs op mijn armgebaar aandraven. Geen fases, geen stick bij me, gewoon een stalhalster en kijk wat we kunnen. <3 Verder leerde ik nog een goede les, want er was ergens een wat drassig stukje in de sneeuw waar we overheen moesten, de andere optie was omlopen. Ik kon er zonder problemen overheen en vroeg Kees met een fase 1 te volgen, maar hij aarzelde een aantal seconden en stapte dan toch vooruit... Om vervolgens door zijn knieën te gaan en voorover in de sneeuw te duiken, arm dier! Hij bleek met een achterbeen diep weggezakt te zijn in het drassige stuk. Dat is dus een minpunt voor het vertrouwen, au... Volgende keer lopen we wel om!


[ [url=m/0W2ExA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super dat dat zo lukt.
En over het vertrouwen zou ik me niet te veel zorgen maken. Het kan zijn dat hij de eerste tijd dergelijke plekken wat mijd. Maar dat komt vanzelf weer goed.
Hij weet nu ook wat er kan gebeuren als hij erdoor gaat. En als hij zich erop kan voorbereiden dat hij wat wegzakt, zal hij minder snel vallen. Dat is handig voor als je gaat rijden. Dan weet hij tegen dan goed wat hij wel of niet kan.

Niet leuk om het zo te moeten leren natuurijk, maar hij zal dergelijke plekken voorlopig wat wantrouwen. Het vertrouwen in jou zal niet hard aangetast zijn. Hooguit een beetje je beoordelingsvermogen. Maar niets om je zorgen over te maken ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:16

xxdomiixx schreef:
Hij was 2x op de grond met enkel druk op de neus achterwaarts gegaan. Dat had hij vrij snel door (eerste 2x met druk nog op de borst en daarna 2x zonder druk op de borst).

Ik geef hem wel tijd maar misschien niet voldoende. Hij gaat meestal ook vrij snel kauwen en likken en dan wacht ik in ieder geval tot hij daarmee klaar is. Ik weet niet, voor mij voelt het alsof ik heel snel ga maar mijn vriend vind het juist altijd veel te langzaam gaan (hoeveel tijd ik het paard geef), niet dat hij ervaring heeft met paarden. En ook voorheen gaf ik altijd veel te veel tijd (dat hij dus uiteindelijk gewoon verveeld werd). Blijft lastig :')

Edit: even wat rare zin volgordes veranderd.


Ik geef een paard na het kauwen en likken over het algemeen nog zo'n 10 seconden (denk ik, want ik time het natuurlijk niet). Ik heb gemerkt dat het af en toe gebeurt dat een paard binnen die tijd nog begint te kauwen en likken. Gebeurt het binnen die tijd niet, is het onwaarschijnlijk dat het nog zal gebeuren (uitzonderingen blijven bestaan). En dan vraag ik het dus nog eens.

Maar meestal kan je aan het paard wel zien wanneer hij klaar is met verwerken en op je wacht. Dus als je zag dat hij klaar was, is het goed dat je doorgaat om inderdaad verveling te voorkomen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:12

Inderdaad een beetje stom van mij (gelukkig had Kees verder niks), maar vooral ben ik heel blij met hoe het vandaag ging, we genoten echt samen van de wandeling en alles voelde licht tussen ons, daar prijs ik mezelf heel gelukkig mee! :D

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:45

Dat kan ik me zo voorstellen :)