Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:39

Sonja89 schreef:
In hoofdstuk 4 - Het beginnetje vinden wordt de gedachtegang uitgelegd door middel van een verhaal.


Ik heb het net gelezen en terwijl ging er een lampje branden, "dat bedoelde ze vast" :)* dank je!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:28

Geen dank! :D

Vandaag tijdens een korte wandeling viel het erg op dat Kees zijn oren continu naar achteren had. Dit link ik dan aan dominantie, wat in mijn ogen negatief is t.o.v. mij. Toch een keer naar achteren gezet met een hogere fase en daarna was het ene oor naar voren en het andere op mij gericht.

Iemand een idee over Mark Rashids visie over dominantie? Ben ik wel erg benieuwd naar...

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:16

woepsie90 schreef:
Sonja89 schreef:
In hoofdstuk 4 - Het beginnetje vinden wordt de gedachtegang uitgelegd door middel van een verhaal.


Ik heb het net gelezen en terwijl ging er een lampje branden, "dat bedoelde ze vast" :)* dank je!


Welk boek? :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:26

Ik, en ook Mark Rashid, linken dat aan communicatie en informatie. Het paard maakt iets duidelijk. Wat dat is, weet jij beter dan wij.
Het kan verschillende oorzaken hebben. En mindere dag hebben een aangeven dat hij geïrriteerd is, of misschien dreigen.

Wat het paard precies probeert duidelijk te maken vertelt wat het probleem is. Dominantie kan zeker het probleem zijn, maar meer niet dan wel.

Ik bedoel dus dat oren plat gewoon informatie is, niet per se het ene of het andere. Als het dominantie was, heb je het op een goede manier opgelost.
Als het iets anders was, blijkbaar ook, want het was terug in orde.
Maar het is goed om te proberen te achterhalen wat de oorzaak is.

Bvb als het paard echt dreigend keek, was het wss dominantie. Als het paard geërgerd keek was het wss ergernis. Als het paard gewoon op dingen achter zich gefocust was, was het gewoon verdeelde aandacht. Als het paard wind op kop had, was het gewoon een manier om de wind uit zijn oren te houden.

Is maar om duidelijk te maken dat oren plat zeer veel betenissen heeft. Maar het lijkt erop dat je het juiste hebt gedaan aangezien het gewoon weg ging en niet met terug kwam.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:28

Ik herlees met je post. En achteraf 1 oor naar voren en 1 naar achter verhoogt de kans op verdeelde aandacht, hoewel het de rest niet onmiddellijk uitsluit.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:30

Over dominantie. Het bestaat, maar is zeldzamer dan veel andere oorzaken. Dominantie komt dus niet veel voor. Dat is voor zover ik weet de zienswijze van Mark Rashid.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:34

Dank je Jens. Inderdaad zou dominantie het laatste moeten zijn, maar wat het dan wel is... Erg blij dat ik hulp krijg, ik moet echt leren kijken en observeren. Ik vrees ook dat hij mijn gedachten en focus goed weet te doorgronden, maar jeetje wat is hij veeleisend.

Liespower94: paarden liegen niet heet het boek.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:38

Aan die paarden heb je uiteindelijk vaak het meeste ;)

En dat leren zien is nu moeilijk, maar dat komt wel doorheen de volgende weken.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:31

jensvl schreef:
Aan die paarden heb je uiteindelijk vaak het meeste ;)

En dat leren zien is nu moeilijk, maar dat komt wel doorheen de volgende weken.


Dank je, ik ben benieuwd!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 14:35

Vraagje! Hoe kan ik op z'n ''Marks" mijn paard laten zien dat hij buiten zijn wei niet doodgaat :+?

We staan sinds ruim een week op een nieuwe plek en hier staat hij 24/7 in de wei met een Shire merrie. Vandaag heb ik hem wegens ziekte pas voor het eerst uit de wei kunnen halen om even het erf te verkennen. Na 5 minuten wandelen en rondneuzen kreeg ie het op zijn heupen, draafde hij rondjes om mij heen en begon te hinniken. Ik ben zo relaxed mogelijk terug gewandeld, hij liep wat snel en nerveus en iedere x als ik kleine ophouding maakte schudde hij met zijn hoofd. Hij heeft nog paar keer nerveus gehinniked. Toen we door een hek moesten liep hij bijna door mij heen dus toen heb ik hem wat dominant achteruit gezet. Dat is niet hoe hij het van mij geleerd had! Maarja, rustiger werd hij er ook niet van...

Eenmaal voor ons weidehek stond hij rustig te wachten en liet ik hem nog verder even rustig wachten voordat ik hem open deed, zijn vriendinnetje was alweer in zicht namelijk. Zijn halster deed ik pas af toen hij begon te kauwen.

Dit ging dus niet zoals gehoopt. Op de vorige stal had hij geen moeite met weggaan uit de wei/kudde, ook niet in het allerbegin. Dat was wel een grotere kudde. Hier zijn ze echt op elkaar aangewezen.
Hij heeft al drie weken vakantie vanwege mijn eigen vakantie + ziekte dus zijn koppie is ook extra actief denk ik. En het is een Engels Volbloed, sowieso lichtgevoelige beestjes...

Hoe kan ik hem volgens Mark hiermee helpen?

Zijn training wil ik ook graag weer oppakken nu ik me weer wat beter voel. Morgen heb ik bv de bak gehuurd, dan gaan we even longeren. Nu ik dit van vandaag weet heb ik het gevoel dat het morgen een stressvol rondje longeren wordt, wss rennen en hinniken in het begin totdat hij uitgeput is...

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:38

Kleine stapjes en luisteren naar je paard.
Als longeren al zo'n grote stap is, waarom loop je niet eerst met m in de buurt van de weide, is hij braaf, zet hem weer terug :j
Dit kun je langzamerhand uitbreiden :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 15:17

Zo simpel... ik had in mn hoofd dat we de beweging etc weer moeten oppakken, maar waarom, heb geen haast! Dus dan nog maar even langer vakantie en gewoon elke dag een meter verder van de wei af :') zal in de wei wat nh en vd oefeningen doen, helpt ook weer voor het vertrouwen, hoop ik.

Dat ik het zelf niet kon bedenken, sjonge :')

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:28

Haha maakt niet uit, mijn paardje had hetzelfde :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:10

Zo, ik ben weer een beetje ontdooid na het bezoekje van Jens aan mij en mijn 2 IJslandse jongens :D

Allereerst: als je geïnteresseerd bent in de methode van Mark Rashid en je krijgt de kans Jens langs te laten komen: DOEN! :D Het eerste wat me opviel, is de enorme rust die Jens uitstraalt. Wat dat betreft doe je me een beetje denken aan de oude man in het boek 'Horses never lie'. :P

We zijn meteen aan de slag gegaan, eerst met Kees. Gelukkig voor mij liet Kees zichzelf goed zien zoals ik hem ken, met zijn slimme maniertjes. Zo vroeg Jens hem bijvoorbeeld achterwaarts met zijn hand om zijn neusbot, waarop Kees zijn hoofd omlaag liet vallen. }:0 In de bak heeft Jens zo een aantal dingetjes uitgelegd en laten zien, waarna ik het zelf mocht proberen. Het gebruik van 'druk' die eigenlijk niet eens 'druk' genoemd kan worden, finding the try (daar heb ik nog heel wat in te leren), release en het verschil tussen release als beloning en voedsel als beloning waren belangrijke thema's. Dat laatste toonde Kees zelf aan tijdens een kleine boswandeling, waarbij Kees de release van minimale druk verkoos boven gras eten (terwijl gras ongeveer het belangrijkste in zijn leven is).

Met mijn kleine Spuni van 3,5 hebben we dan ook een klein beetje gespeeld en geknuffeld. :D

Voor mezelf heb ik al pratend met Jens meer inzicht gekregen over de hele basis van het omgaan met paarden, hoe ingewikkeld je het voor jezelf kunt maken, maar vooral over hoe eenvoudig (en licht!) het eigenlijk kan zijn en dat alles binnen relatief korte tijd. Natuurlijk ging het tijdens het oefenen en wandelen ook veel over hoe je jezelf verkiesbaar kan maken als leider, niet alleen met het hanteren van bepaalde principes maar ook door een goede balans te vinden in de manieren waarop je tijd doorbrengt met je paard. Tot slot hebben we samen naar de kudde gekeken, waar een duidelijke demonstratie werd gegeven van alphagedrag.

Naarmate ik dichter bij mijn wens over de manier van omgaan met mijn paarden kom, realiseer ik me steeds beter dat dit een weg is die door het overgrote deel van de paardeneigenaren/ruiters nooit bewandeld wordt en dat ik afscheid moet nemen van bepaalde overtuigingen en verwachtingen die mij ooit aangeleerd zijn, maar niet meer passen bij mijn gevoel. Ik kan mezelf erop voorbereiden dat de twijfels af en toe zullen toeslaan en dat mijn acties soms vreemd en mijn doelen onbereikbaar zullen lijken, maar ooit hoop ik trots te kunnen zijn op de samenwerking tussen mij en de jongens.

Nog een leuk puntje om mee af te sluiten en om te onthouden voor mezelf: Jens was positief verrast over het vertrouwen dat Kees en Spuni in mensen lieten zien. Jens mocht het hele hoofd van Kees in zijn armen houden en Spuni ging voor een rolpartij naast ons in het zand. <3

Nu het volgende boek bestellen: whole heart, whole horse. :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:25

Hier druppelen de boeken van hem langzaam binnen.

- Horsemanship Through Life heb ik al uit en mijn moeder aangeraden.
- Nature in Horsemanship ben ik nu aan het lezen, ben op 1/3e.
- Whole heart, whole horse is ondertussen ook binnen gekomen.
- A good horse is never a bad color, nog niet binnen
- Horses never lie, nog niet binnen
- Finding the Missed Path komt 17 januari uit en dus binnen

Op de site van Mark Rashid staan ook nog de volgende boeken:
- Life lessons from a ranch horse
- Big horses, good dogs and straight fences
- A life with horses, spirit of the work
- A journey to softness
- Out of the wild

Zijn daar nog boeken van waarvan jullie zeggen, die moet je echt gelezen hebben?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:13

A journey to softness komt volgende week binnen bij mij normaal. Ik zal het laten weten als ik hem heb gelezen. Maar de korte inhoud is alvast veel belovend.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:16

Sonja89 schreef:
Zo, ik ben weer een beetje ontdooid na het bezoekje van Jens aan mij en mijn 2 IJslandse jongens :D

Allereerst: als je geïnteresseerd bent in de methode van Mark Rashid en je krijgt de kans Jens langs te laten komen: DOEN! :D Het eerste wat me opviel, is de enorme rust die Jens uitstraalt. Wat dat betreft doe je me een beetje denken aan de oude man in het boek 'Horses never lie'. :P

We zijn meteen aan de slag gegaan, eerst met Kees. Gelukkig voor mij liet Kees zichzelf goed zien zoals ik hem ken, met zijn slimme maniertjes. Zo vroeg Jens hem bijvoorbeeld achterwaarts met zijn hand om zijn neusbot, waarop Kees zijn hoofd omlaag liet vallen. }:0 In de bak heeft Jens zo een aantal dingetjes uitgelegd en laten zien, waarna ik het zelf mocht proberen. Het gebruik van 'druk' die eigenlijk niet eens 'druk' genoemd kan worden, finding the try (daar heb ik nog heel wat in te leren), release en het verschil tussen release als beloning en voedsel als beloning waren belangrijke thema's. Dat laatste toonde Kees zelf aan tijdens een kleine boswandeling, waarbij Kees de release van minimale druk verkoos boven gras eten (terwijl gras ongeveer het belangrijkste in zijn leven is).

Met mijn kleine Spuni van 3,5 hebben we dan ook een klein beetje gespeeld en geknuffeld. :D

Voor mezelf heb ik al pratend met Jens meer inzicht gekregen over de hele basis van het omgaan met paarden, hoe ingewikkeld je het voor jezelf kunt maken, maar vooral over hoe eenvoudig (en licht!) het eigenlijk kan zijn en dat alles binnen relatief korte tijd. Natuurlijk ging het tijdens het oefenen en wandelen ook veel over hoe je jezelf verkiesbaar kan maken als leider, niet alleen met het hanteren van bepaalde principes maar ook door een goede balans te vinden in de manieren waarop je tijd doorbrengt met je paard. Tot slot hebben we samen naar de kudde gekeken, waar een duidelijke demonstratie werd gegeven van alphagedrag.

Naarmate ik dichter bij mijn wens over de manier van omgaan met mijn paarden kom, realiseer ik me steeds beter dat dit een weg is die door het overgrote deel van de paardeneigenaren/ruiters nooit bewandeld wordt en dat ik afscheid moet nemen van bepaalde overtuigingen en verwachtingen die mij ooit aangeleerd zijn, maar niet meer passen bij mijn gevoel. Ik kan mezelf erop voorbereiden dat de twijfels af en toe zullen toeslaan en dat mijn acties soms vreemd en mijn doelen onbereikbaar zullen lijken, maar ooit hoop ik trots te kunnen zijn op de samenwerking tussen mij en de jongens.

Nog een leuk puntje om mee af te sluiten en om te onthouden voor mezelf: Jens was positief verrast over het vertrouwen dat Kees en Spuni in mensen lieten zien. Jens mocht het hele hoofd van Kees in zijn armen houden en Spuni ging voor een rolpartij naast ons in het zand. <3

Nu het volgende boek bestellen: whole heart, whole horse. :)


Iets te veel eer in mijn ogen. Maar ik ben blij dat ik heb kunnen helpen ;)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:44

*\o/*
Sonja89 schreef:
Zo, ik ben weer een beetje ontdooid na het bezoekje van Jens aan mij en mijn 2 IJslandse jongens :D

Allereerst: als je geïnteresseerd bent in de methode van Mark Rashid en je krijgt de kans Jens langs te laten komen: DOEN! :D Het eerste wat me opviel, is de enorme rust die Jens uitstraalt. Wat dat betreft doe je me een beetje denken aan de oude man in het boek 'Horses never lie'. :P

We zijn meteen aan de slag gegaan, eerst met Kees. Gelukkig voor mij liet Kees zichzelf goed zien zoals ik hem ken, met zijn slimme maniertjes. Zo vroeg Jens hem bijvoorbeeld achterwaarts met zijn hand om zijn neusbot, waarop Kees zijn hoofd omlaag liet vallen. }:0 In de bak heeft Jens zo een aantal dingetjes uitgelegd en laten zien, waarna ik het zelf mocht proberen. Het gebruik van 'druk' die eigenlijk niet eens 'druk' genoemd kan worden, finding the try (daar heb ik nog heel wat in te leren), release en het verschil tussen release als beloning en voedsel als beloning waren belangrijke thema's. Dat laatste toonde Kees zelf aan tijdens een kleine boswandeling, waarbij Kees de release van minimale druk verkoos boven gras eten (terwijl gras ongeveer het belangrijkste in zijn leven is).

Met mijn kleine Spuni van 3,5 hebben we dan ook een klein beetje gespeeld en geknuffeld. :D

Voor mezelf heb ik al pratend met Jens meer inzicht gekregen over de hele basis van het omgaan met paarden, hoe ingewikkeld je het voor jezelf kunt maken, maar vooral over hoe eenvoudig (en licht!) het eigenlijk kan zijn en dat alles binnen relatief korte tijd. Natuurlijk ging het tijdens het oefenen en wandelen ook veel over hoe je jezelf verkiesbaar kan maken als leider, niet alleen met het hanteren van bepaalde principes maar ook door een goede balans te vinden in de manieren waarop je tijd doorbrengt met je paard. Tot slot hebben we samen naar de kudde gekeken, waar een duidelijke demonstratie werd gegeven van alphagedrag.

Naarmate ik dichter bij mijn wens over de manier van omgaan met mijn paarden kom, realiseer ik me steeds beter dat dit een weg is die door het overgrote deel van de paardeneigenaren/ruiters nooit bewandeld wordt en dat ik afscheid moet nemen van bepaalde overtuigingen en verwachtingen die mij ooit aangeleerd zijn, maar niet meer passen bij mijn gevoel. Ik kan mezelf erop voorbereiden dat de twijfels af en toe zullen toeslaan en dat mijn acties soms vreemd en mijn doelen onbereikbaar zullen lijken, maar ooit hoop ik trots te kunnen zijn op de samenwerking tussen mij en de jongens.

Nog een leuk puntje om mee af te sluiten en om te onthouden voor mezelf: Jens was positief verrast over het vertrouwen dat Kees en Spuni in mensen lieten zien. Jens mocht het hele hoofd van Kees in zijn armen houden en Spuni ging voor een rolpartij naast ons in het zand. <3

Nu het volgende boek bestellen: whole heart, whole horse. :)

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:58

Mizora schreef:
Op de site van Mark Rashid staan ook nog de volgende boeken:
- Life lessons from a ranch horse
Zijn daar nog boeken van waarvan jullie zeggen, die moet je echt gelezen hebben?

Ja, die dus. Is een van zijn eerste boeken (of is het de eerste, daar wil ik vanaf zijn).

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:58

Hier ook iemand die de boeken van Mark Rashid verslindt. Life lessons from a ranch horse is volgens mij het vierde boek (2003). Ik heb de eerste drie vertaalde boeken gelezen en wilde eigenlijk op volgorde door gaan lezen, maar ben ook wel heel benieuwd naar het nieuwste boek Finding the missed path. Dus waarschijnlijk bestel ik die toch eerst. Of misschien toch A journey to softness. Ik heb nu 12 boeken van Mark Rashid gevonden en ga ze denk ik in de loop der tijd een voor een aanschaffen.
Zou Lily Peters niet nog meer boeken willen vertalen? Het leest toch net effe wat makkelijker in het Nederlands.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:46

Ik heb het boek van Nanda van Gestel 'Het paard als spiegel van de ziel' vlotjes uitgelezen. Erg mooi en goed boek. http://www.nandavangestel.nl/?page_id=200

Nu wil ik ook het volgende boek van haar lezen: Communiceren met paarden.
Van Mark Rashid heb ik er ook meerdere gelezen. Heerlijke boeken zijn het.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:32

Ik geloof dat ik al weet waar ik mijn kerstpakket bon van bol voor ga gebruiken. Het meelezen hier maakt me nieuwsgierig.. ik ga beginnen met boek 1.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:39

Kan iemand me de volgorde van zijn boeken vertellen. Wil ook graag bij boek 1 beginnen.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:52

Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o

Ik heb het boek, paarden liegen niet, ook binnen, en ben al bijna op de helft! Wat een eye openers zeg, vind het echt een fijne manier voor het omgaan met paarden. Ik zit nu zelfs met situaties van mijn eigen paarden na te denken hoe ik dat anders zou kunnen oplossen, eigenlijk ook een beetje out of the box denken. Als dit boek uit is, volgt er vast wel een andere titel. Ik wil meer!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:58

Ann_Pam schreef:
Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o


Een bokker die ook meeschrijft in dit topic :D

Voor alle fans van de boeken: ik ben erg benieuwd welke invloed het heeft op de dagelijkse omgang met/training van de paardjes. Wat hebben jullie veranderd na het lezen? :D