[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 13:39

farahdiba46 schreef:
Ik heb een paar keer gelezen dat je schrijft "straks gaat hij lekker op de volle winterwei". Ik hoop dat je je realiseert dat daar in deze tijdvan het jaar echt helemaal niets meer in zit...verder vind ik dit een heel leuk topic en je enthousiasme is leuk om te lezen. Ik heb alleen gaandeweg toch het idee gekregen dat je je teveel focust op hoe jij een paard wil houden en niet op wat jouw paard nodig heeft. Vooral schrok ik van jouw opmerking "ik had zijn gewichtsverlies gemist want ik keek op een andere manier naar hem". Hoe kun je nu naar hem kijken en dat/hem niet zien...


Dat kwam doordat hij een week of twee lang een opgeblazen buik had, vlak voor deze deken discussie. Daarvoor was de dierenarts zelfs geweest. En dat was ook steeds het eerste wat ik zag als ik naar hem keek. Daarnaast kreeg hij tegelijkertijd een dikkere vacht, dat camoufleert ook een beetje.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:47

Ik ben het niet met je eens farahdiba46. Uit alles wat ze schrijft komt het op mij alleen maar over dat ze heel erg bezorgd over Harvey is, en er alles aan doet om ervoor te zorgen dat Harvey alles krijgt wat hij nodig heeft.

Maar jullie hebben ook een hoop pech over jullie heen gekregen. :+ :(:)

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:28

Wat een interessant volg topic zeg! TS ik vind ook dat je het hartstikke goed en leuk doet. Zo te lezen hebben jullie genoeg tegenslagen gehad, maar dat doet niks af aan je intenties en goede zorgen volgens mij :)

Super bezig :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 15:29

Vanmorgen dus moet goede moed naar stal. Maar vond het alsnog spannend... Was lastig om kalm te blijven!
Bij aankomst maak ik altijd eerst het ontbijt klaar omdat dat geweekt moet worden. Toen ben ik bij Harvey en zijn buurman dekens gaan wisselen. Harvey dacht dat ik zijn buurman eruit ging halen dus die begon te hinniken en te draaien in stal, heel onrustig. Hij ging wel keurig naar achter toen ik binnenkwam, normaal doet hij dat niet als hij in een bui is en moet ik wat meer woord bijzetten.

Ontbijt gegeven en daarna buurman in de wei gezet. Ik ging tenslotte met Harvey werken dus die moest nog even wachten. Ik wilde gewoon gewoon blijven doen alsof er niks aan de hand was, maar dat was best lastig! Ik probeerde te poetsen in stal, maar Harvey ging rondjes om mij heen lopen, drammen bij de deur en stond bijna op mijn teen. Normaal gesproken moet hij blijven staan als ik poets, maar er was geen houden meer aan. Eigenlijk ook niet echt eerlijk. Dus, hup naar buiten die handel, de bak in!

En toen had ik dus dit aan de lijn, hij is uit zichzelf maar even gaan draven.

Ik heb hem laten gaan totdat hij weer is gaan stappen.

Daarna ben ik overgangen met hem gaan doen, net zoals altijd dmv spiegelen. Soms even stoppen en op de andere hand gezet. Gewoon rustig maar wel bezig gehouden. Hij vond het moeilijk om op mij te letten, keek steeds naar de uitgang. Na een poosje ging hij wel lager met zijn hoofd en ook helemaal diep naar de grond. Hij knikte steeds met zijn hoofd, alsof er een vlieg op zijn borst zat. Ik weet nog dat hij dat bij onze oude stal ook deed. Gewoon onrust. Ook keek hij me soms strak aan, draaide hij zijn borst, nek en hoofd naar mij toe midden in draf. Heel dominant eigenlijk.

Toen ik hem de eerste keer in galop zette, bokte hij en trok hij een sprintje. Zijn staart ging ook hoger. Maar hij ging wel weer prima terug naar draf en werd weer kalmer. Dus hij was er nog niet ;-)

In dit filmpje kan je zien dat hij een stuk minder goed reageert als ik film. Mijn lichaamshouding en aandacht voor hem is dan niet goed genoeg dus dan lukt het niet echt soepel. Maar zo was hij na 15 minuten longeren.

Op een bepaald moment (rond 3.20) zie je hem naar mij toedraaien met zijn voorhand. Dan verdwijnt de camera richting grond, want ik was dat nu wel zat en moest hem even op zijn nummer zetten. Ik deed één flinke vlotte sprong/stap naar hem toe. Hij schrok, draaide weer terug op de volte, stampte met 1 voorbeen de lucht in en op de grond, nek in de krul en.... dan zie je de film weer verder :').

Excuses voor de verdere slordige demonstratie. Zo gaat het normaal, als ik niet film, niet.


Na dit stuk hebben we even staan knuffelen.


Hij was inmiddels al wat vochtig op zijn borst aan het worden. Lekker laten stappen en toen heb ik twee balkjes neergelegd. Paar keer overheen gestapt, beide kanten op. Twee keer wilde hij niet en kwam hij naar mij toe, maar gewoon rustig opnieuw geprobeerd, soms liep ik met hem mee. Daarna in draf eroverheen, dit vond hij leuk! Hij ging een stuk voorwaartser draven, oortjes erop enzo, leuk om te zien! Ook via beide kanten eroverheen. Daarna nog wat achteruit en draai oefeningen gedaan, samen uitgestapt, én een snoepje gegeven. Hij was helemaal verbaasd door dat laatste haha.

Hij was toch best moe, en stond te gapen op de poetsplaats. Heb zijn dekentje op gedaan, water gegeven (slang in de mond, vind hij prachtig!), weer een snoepje gegeven, longeerlijn aan geklikt, handschoenen aan. En toen op naar de wei.

Voor het hek nog een snoepje.
Na het hek heb ik hem niet omgedraaid om het te sluiten, maar ben ik paar meter de wei in gelopen met een snoepje voor zijn neus. Toen heb ik heel stil de lijn van het halster geklikt terwijl ik het snoepje gaf en daarna draaide ik me om, zodat hij veilig weg kon rennen. En toen bleef hij staan!!!!! Hij ging gewoon staan eten. Hij rende niet weg, niks. Ik was van 'whatttt?!' haha :').

En serieus, ik stond te rillen op mijn benen. Zo stom. Kan er niks aan doen, ik ben zelf nou eenmaal ook gewoon een zenuwpees, ook bij de kleinste dingen. Zeker als iets 'eng' is in mijn ogen.

Maar ik was zo opgelucht!! Heel blij met Harvey, hebben we allebei weer een goede ervaring en een goede start voor morgen.

Vanavond krijgt hij voor het eerst avondeten (bietenpulp), om hem 's avonds makkelijker te vangen maar ook omdat hij het wel kan gebruiken. Je kan wel echt merken dat de nieuwe wei wat met hem doet. Hij heeft gewoon meer energie en is daardoor ongehoorzamer, ongeduldiger en dominant. Praatjes, omdat hij beter in zijn vel zit misschien? Of gewoon enthousiasme. Ik moet gewoon met dit nieuwe karakter leren omgaan, en even opnieuw uitvinden waar de knopjes zitten. Ook hoop ik dat het weer een beetje afzwakt, als de nieuwigheid eraf is ofzo... Hij hoeft niet meer zo sloom als eerst te worden, maar dit is ook niet echt ideaal :+

Twee stalgenoten vroegen los van elkaar vanmorgen hoe het ging dus ik vertelde wat er gisteren gebeurd was, met het steigeren tijdens loslaten in de wei en dat hij ineens zoveel drukker was. Hun antwoord: 'ja, dat is een volbloed' en eentje zei daarna ook nog 'hij had daarvoor dus gewoon honger'.
Lekker kortzichtig weer -O-

Morgenochtend weer een dag, ben benieuwd!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:35

Ik denk...
mag je hem los in de bak zetten?

Ik denk namelijk dat hij zijn ei niet kwijt kan. Dat hij even flink uit zn plaat mag gaan, bokken rennen springen noem maar op. Hij geeft duidelijk aan namelijk dat hij veel energie heeft. Flinke draf, sprintje nemen met een bok. Onrustig in stal...

Als ik die van mij niet eens in de zoveel de ruimte geef om haar uit te laten leven heb ik een opgehoopte kanon. Niet te rijden. Dit maakt haar gedachte echt vrij. Gister is ze nog los gegaan.

Ik zou dat eerst eens proberen en dag erna gewoon weer rustig werken. Kan zijn dat hij nu toe is aan 'zwaarder' werk. Hij zit immers beter in zijn vacht de laatste tijd.

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:45

Ik laat [***] ook elke week met zijn kuddegenoot en frenemy :D de bak rondcrossen (of als de grond droog is in de wei). Op die manier kunnen ze even lekker gas geven, zich uitleven naar elkaar zodat dat niet in de paddock gebeurt en met alle sprintjes en het gebok over en weer gooien ze de spieren lekker los. Na afloop mag [***] de bak weer netjes recht slepen, dat vindt hij dan weer minder. 8-)
Op zich is dat natuurlijk niet noodzakelijk, maar als jij de enige bent die met jouw paard speelt, dan weet je vrijwel zeker dat jouw paard ook als paard met jou zal willen spelen.

Als twee tegelijk losgooien niet mogelijk is, dan zou ik hem zelf regelmatig door de bak laten crossen - dus zonder longeerlijn. Dan heeft hij naast regeltjes-tijd (zoals longeren, wandelen enz, wat voor een paard vooral bestaat uit dingen die niet mogen want alles moet precies zoals de mens het zegt) ook speeltijd waarbij hij puur zijn eigen fantasie mag volgen. Dus als dat mag van de stal, dan zou ik dat zeker ook een keer in de week proberen.

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:01

Ik denk ook dat het simpelweg te veel energie is.

Ik kende ooit een fjord... verre van een volbloed of wat dan ook :') ... en dat was de rust zelve toen ze 24/7 op de wei stond. Helaas moest ze verhuizen en toen kwam ze tijdelijk op een manege te staan en kwam ze nog amper buiten (winterperiode) en was ze niet meer te rijden, continue de lucht in, gaspedaal was veel te soepel en de rem ver te zoeken.

Eenmaal weer een plekje op het land en het was goed. :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 17:38

Maar hij staat inmiddels al weken snachts op stal en pas sinds hij de hele dag in de nieuwe wei staat (sinds afgelopen maandag) doet hij anders. En ik laat hem als hij druk is ook gewoon met rust voordat we echt gaan longeren. Hij ging zelf draven en heb hem zijn gang laten gaan totdat hij stapte. Hij heeft niet zelf gegaloppeerd, had van mij ook gemogen :j

Wel een goed idee, ik zal hem morgen even laten gaan, als hij wilt. Ik laat hem af en toe wel is los in de bak, ook met een vriendje, maar dan gaat hij staan eten :')

Afbeelding

Laatst met aangalopperen in vrijheid deed hij super blij een halve bokkesprong en ik deed alleen maar belonen en lachen, was zo blij dat hij vrolijk was! Zie paar updates terug. Ook hield ik hem niet in toen hij vanmorgen bokte en een sprintje trok bij de eerste galop, ik beloonde hem zelfs voor de goede reactie op mijn vraag, namelijk aangalopperen :j In de oude wei joeg ik hem wel eens op, stond ik raar te springen en te doen, maar dan rende hij alleen enkele meters wegweg zodat hij snel genoeg weer kon eten :')

Dus het lijkt alsof hij nu veel moet de hele tijd maar valt best mee, ik moedig hem ook aan om vrolijk en druk te doen, als er ruimte voor is!!

Hij is echt pas sinds maandag zo druk!! Daarvoor was het een super lief en bijna 100% kalm ventje die niet vooruit te branden was, het enige wat echt veranderd is is zijn weiland. Verder is zijn diet en beweging amper veranderd.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:14

Gisteren hebben we in de bak gek gedaan! Gewoon los, ik rennen/springen/dansen en hij ook. Een paar keer kwam hij vanuit galop ineens abrupt in stap op mijn af, en dan na een aai en een kroel gingen we weer verder :').

Heb zijn nieuwe grasmasker omgedaan. Daarna met snoepjes weer in de wei gezet. Paar meter samen de wei in gelopen, snoepje in grasmasker laten vallen, los geklikt en klaar. Hij bleef keurig staan totdat ik mij omdraaide, toen pas galoppeerde hij weg.

Grasmasker: minder suikers/minder gras, who knows, het kan helpen... Ik heb niet de energie en tijd om elke dag drie kwartier te werken met hem, hij vind dit denk ik ook geen top plan. Twee dagen per week vrij zou voor ons beide wel lekker zijn ;). Maar ik wil wel dat het veilig blijft, heb liever geen explosief paard. Zo ken ik Harvey ook helemaal niet. Af en toe zo'n wilder paard oké, maar elke dag zo wild?

Heb gister wel nog twee keer gechecked hoe het ging met zijn grasmasker op, en dat bleek niet geweldig. Ik zag hem steeds schrapen met zijn been en hij stond ook niet echt stil te eten, hij bleef maar lopen. Dus om 1 uur 's middags toen ik er eventjes was, heb ik het masker afgedaan. Hij kwam zelfs op mij afgelopen: 'mama, help!'

Afbeelding

Vandaag in de bak aan de longe. Hij was heel onrustig en schrikkerig. Overal spastisch naar kijken, hardop uitademen, hinniken naar de anderen, hij lette bijna niet op mij. Na wat knoeien met onze emoties en het tempo, hebben we rustig af weten te sluiten, met een lange knuffel en een laag hoofd. Daarna zijn we gaan wandelen op het achterafweggetje die achter stal langsloopt. We zijn twee auto's tegengekomen en wat lawaaierige cross bikes, maar hij luisterde keurig naar mijn aanwijzingen om te stoppen en te blijven staan. Zijn half uurtje onderweg geweest, met halverwege een graaspauze. Op het einde ging hij steeds trager en lager lopen.

Daarna zonder deken (droog, windstil, 14 graden) met masker én een snoepje rustig de wei in, en na het uitmesten/hooi bijvullen/etc, heb ik zijn masker toch weer afgedaan. Hij stond namelijk weer te schrappen met een been terwijl hij probeerde te eten. Toen ik hem riep kwam hij keurig naar me toe, en dat terwijl hij pas een uurtje erin stond. Dan is de boodschap duidelijk toch :').

Echt, voordat hij in de nieuwe wei stond, stond hij ook 's nachts op stal en kon ik hem in alle rust op de wei doen, zonder gedoe, ook zonder beweging van te voren. Hij kon ook prima in de stal wachten tot ik klaar was met poetsen of whatever. Meestal was ik al 10 minuten met zijn hoeven alleen bezig. Uitkrabben, schoonmaken, insmeren, schoenen aan...
In zijn routine is dus niks veranderd. Sinds de nieuwe wei ontploft hij zowat in de ochtend. Waar ik ook achter kwam is dat de nieuwe wei + een deken overdags tegelijk kwam. Vorige week was die dekendiscussie met een stalgenoot en sindsdien doe ik hem standaard een regendeken op, ook als de zon schijnt (14 graden). Hij hoeft dus geen energie te gebruiken om warm te blijven en dat in combinatie met veeeeeeeeel meer eten overdag zorgt misschien ook voor deze gedragsverandering. Daarom, omdat het lekker droog en niet koud was vandaag (geen wind), heb ik hem zonder deken erin gezet. En hij heeft nu lekker kunnen rollen, heerlijk toch <3.

Ondertussen werden de welsh cob en tinker van een stalgenoot vandaag geschoren omdat ze het warm hadden onder hun deken :roll:

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:32

Ik denk dat hij zich gewoon lekker begint te voelen!
In het gras zit nu toch niet zoveel energie dat ze daar wild van kunnen worden? Veel hooi en weinig krachtvoer en misschien toch iets meer beweging geven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:36

Tilmar schreef:
Ik denk dat hij zich gewoon lekker begint te voelen!
In het gras zit nu toch niet zoveel energie dat ze daar wild van kunnen worden? Veel hooi en weinig krachtvoer en misschien toch iets meer beweging geven.


- Gras: deze wei heeft hele zomer leeggestaan en is goed lang. Dus enthousiasme door de leuke wei + gewoon meer eten. Ook schijnt er nog steeds voeding in te zitten, zeker als de zon 's ochtends schijnt. En dat deed het veel afgelopen week.
- Hooi: hij krijgt 3 hooinetten per nacht die hij nooit leeg eet, soms laat hij zelfs de helft hangen.
- Krachtvoer: bietenpulp met vitamines en zeewier, ongeveer 400 gram per dag (op dit moment).
- Beweging: 4 dagen per week in de bak en 1x lange wandeling. Vrij in het weekend.

Dus ik deed het al aardig goed. Daarom valt het nieuwe gedrag zo op... En het kwam nogal plotseling.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:14

Ik denk dat je hem meer moet uitdagen.
Hij begint zich beter te voelen en hoewel het een doodbraaf paard is zo te zien, staan volbloeden nu eenmaal hoog in energie.
Wat doe je in de bak buiten longeren/vrijwerk?
Probeer oefeningen te doen waarbij hij moet nadenken of eventueel beginnen rijden/dressuur aan de hand. Hij is niet mager en spieren gaan er niet opkomen door alleen simpel longeren.
Leg eventueel wat meer balkjes, met varierende afstanden en hoogtes, goed voor z'n coordinatie.
Kijk of hij zijgangen kent, indien niet is het vrij makkelijk aan te leren met grondwerk vanuit wijken voor druk.

Graasmasker is volgens mij nergens voor nodig en zelfs tegenaangewezen denk ik. Als hij er minder door eet of stressed gaat hij terugvallen in gewicht en helaas zijn volbloeden daarna in de winter weer moeilijk op gewicht te krijgen. Zeker als je krachtvoer wil vermijden.

Je hebt echt een braaf paard die meestal rustig loopt te sloffen en zelfs in een drukke bui gewoon wat harder gaat lopen. Ik denk dat je op een punt komt dat hij wat meer uitdaging nodig heeft.
Baldadig gedrag kan uiteraard niet dus daar mag je best streng in zijn, maar gun hem ook een uitlaatklep.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 17:21

Thioro schreef:
Ik denk dat je hem meer moet uitdagen.
Hij begint zich beter te voelen en hoewel het een doodbraaf paard is zo te zien, staan volbloeden nu eenmaal hoog in energie.
Wat doe je in de bak buiten longeren/vrijwerk?
Probeer oefeningen te doen waarbij hij moet nadenken of eventueel beginnen rijden/dressuur aan de hand. Hij is niet mager en spieren gaan er niet opkomen door alleen simpel longeren.
Leg eventueel wat meer balkjes, met varierende afstanden en hoogtes, goed voor z'n coordinatie.
Kijk of hij zijgangen kent, indien niet is het vrij makkelijk aan te leren met grondwerk vanuit wijken voor druk.

Graasmasker is volgens mij nergens voor nodig en zelfs tegenaangewezen denk ik. Als hij er minder door eet of stressed gaat hij terugvallen in gewicht en helaas zijn volbloeden daarna in de winter weer moeilijk op gewicht te krijgen. Zeker als je krachtvoer wil vermijden.

Je hebt echt een braaf paard die meestal rustig loopt te sloffen en zelfs in een drukke bui gewoon wat harder gaat lopen. Ik denk dat je op een punt komt dat hij wat meer uitdaging nodig heeft.
Baldadig gedrag kan uiteraard niet dus daar mag je best streng in zijn, maar gun hem ook een uitlaatklep.


Dank je! In de bak doe ik naast longeren voor conditie (eerst was hij na 10 minuten al moe), NH oefeningen. Eergister ook met balkjes gewerkt inderdaad. Heb van de week een longeersingel gekocht zodat ik met twee lijnen aan de gang kan gaan en/of bijzetteugels voor zijn nekspieren.
Rijden op een bommetje ga ik niet doen, hij moet eerst wat beheerster uit zijn stal kunnen komen in de ochtend.

Misschien moet ik inderdaad wat andere oefeningen gaan toevoegen, wat moeilijkere. En vaker met balkjes.
Ik was bang dat hij te veel indrukken zou krijgen als ik teveel nieuws in een keer zou doen, dus elke verandering probeer ik door te komen zonder andere veranderingen toe te voegen. Maar misschien moet het nu wel kunnen omdat hij meer energie heeft.

Volgend jaar als mijn dochter op de basisschool zit, wil ik met hem lange buitenritten kunnen maken, liefst bitloos, lekker in draf door de bossen en over de heide en de weg. Misschien zelfs het strand! Gevulde zadeltassen mee, hoefschoenen aan, kaart erbij en gaan met die banaan! Mijn doel is om het eiland op de foto te zetten en een boek te publiceren. Ook wil ik een endurance vereniging opzetten. Maar voordat ik dit durf (een held op sokken met onbegrensde dromen, goeie combi ik weet het), wil ik alles op de grond bevestigen, op zijn tempo.

Misschien is dit gewoon zijn nieuwe tempo :') heeft hij het alleen nogal plotseling aangeboden...

Een van de mooiste plekjes die ik tot nu toe gevonden heb op ons eiland, filmpje heb ik vanmorgen gemaakt.


Oja en deze heb ik voor Harf gekocht.

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:37

Grasmasker weg doen. Niet nodig. Hoe langer het gras hoe beter. Hoe minder er namelijk inzit. Zolang het niet nodig is, niet gebruiken ondingen.

Wat je wel moet doen is meer aan het werk met hem. Wandelen en een beetje ligt longeerwerk wordt heel snel saai en hij geeft aan dat het saai is. Veel energie raakt hij er ook niet van kwijt.

Ik zeg... waarom gooi je er geen zadel op en ga lekker rijden... beestje moet aan het werk gezet worden, hij geeft aan dat hij daar aan toe is! :)

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:17

leuk topic om te lezen. Dit zijn mijn ervaringen met een ev. Ik heb nu mijn 2e ev en heb haar 6 jaar. In de winter is ze veel drukker dan in de zomer. Dit had de vorige ook, een manege lesje ging/gaat dan in rap tempo, hoort volgens mij bij de ev. De eerste 3 winters had ik ook wat moeite om haar op gewicht te houden, de laatste winters staat ze thuis en blijft prima op gewicht. Geen idee waar dit aan ligt, want in principe krijgt ze het zelfde te eten.(heb geëxperimenteerd met meer bix en andere voedingsmiddelen, maar maakte niets uit, ze bleef dun. nu gewoon 2x schep bix en goed hooi, verder niet) Dekens zijn niet mijn ding. Helaas staat ze te rillen bij veel regen, ook in de zomer. Heb dus zomer en winter regendeken en doe deze af en toe op. Ook in hartje winter: drie dagen veel regen, dus deken op, daarna weer droog; deken af en dat de winter door. Ze heeft niet echt een dikke vacht, maar dat maakt niet uit, ze is warm genoeg. Mijn ervaring is dat een ev super intelligent is. Je moet oppassen dat ze je niet in de maling nemen. Als ik bijv. in een les moet wijken vanaf de ac lijn, dan doe je dat een keer en de 2e keer gaat ze vast, zonder aanwijzing. Ook als het niet gewenst is, helaas . Ik heb verschillende lesgevers en deze zeggen steeds, jouw paard denkt mee, moet ze niet doen :o .( ik ben geen kenner hoor, maar heb bij de ev, altijd tuigers gehad en echt die zijn veel dommer :D )Zo kan ik haar prima laden als er iemand bij mij in de buurt loopt. Ben ik echt helemaal alleen, dan denkt ze; he, nu maar niet zo soepel, pak maar een zweepje, anders ga ik er niet op. En nog veel meer voorbeelden , maar teveel om te schrijven.
Je hebt het ook over de hoeven gehad. tja dat is een ding. Ik heb haar (en de vorige)altijd op ijzers. Zonder gaat niet, dan loopt ze niet zuiver, maar op eieren.(vorige en huidige smid, zeggen ; een ev is super gevoelig op de hoeven en kunnen niet zonder ijzers. Ik heb geen alternatieven geprobeerd)
MIjn beide ev's waren/zijn ook bom proef. Waar de tuigers, allemaal moeilijk over doen, daar lopen zij relaxt langs. trekkers, trailers, vrachtwagens, uithangborden, gekke dingen op de stoep, maakt niet uit. In de winter, bij kouder weer zeg maar, is er iets minder ontspanning, maar blijf ik rustig, dan is er geen probleem.
Waar ze ook beide problemen mee hebben/hadden is ;alleen zijn. Dat blijft een ding. Is er geen ander paard in de buurt, dan is er toch wel paniek, helaas. Nu ga ik vaak met mijn man op pad, dan is er geen probleem. Ik dacht dat ze haar maatje nodig had. Nu ontdekte ik 2 jaar geleden in een groeps uitstapje, dat ze gewoon voorop wilde, tussen de vreemde paarden en haar maatje gewoon achter zich liet, ondanks dat die flink liep te gillen..

dit zijn dus mijn ervaringen, jij succes met natural horsemanship.
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:29

Zo, meneer gaat vanaf nu elke ochtend om half 8 eruit, met grasmasker. Daardoor komt hij keurig naar mij toe om half 11. Dan krijgt hij zijn bietenpulp ontbijtje, doen we wat poetsen en wat werk en mag hij zonder masker weer terug de wei in totdat het donker wordt rond 6 uur.

Vanmorgen toen ik hem riep, kwam hij dus netjes naar mij toe en kon ik hem zo meenemen naar de poetsplaats waar hij heerlijk stond te smullen van zijn ontbijt. Even gepoetst terwijl hij hooi stond te eten. En daarna heb ik de 40 inch speelbal geïntroduceerd en de clicker weer eens afgestoft. Wilde vandaag eigenlijk geen lichaamsbeweging geven maar meer zijn koppie trainen, soort van dagje vrij dus (afgelopen drie dagen lichamelijk best zweterig bezig geweest!). Dus 'touch', bal aanraken = click + stukje wortel. Duurde even maar op een gegeven moment had hij het door :j. Heb de bal door de bak geduwd, wij erachteraan. Soms bleef ik ook bij de bal staan zonder 'touch' te zeggen, maar dan ging hij toch gewoon met zijn neus non stop de bal indrukken. Slimmerd, maar helaas pindakaas!

Ook heb ik 'back' en 'ho' en een tongklik (= stappen/bewegen) wat heftiger geoefend. Snel na elkaar opvolgend, langere afstanden achteruit etc. Heb ook grote ruime rondjes om hem heen kunnen lopen en joggen zonder dat hij bewoog, zowel links-, als rechtsom (afgezien van zijn oortjes om mij te volgen :')).

Daarna lekker weer de wei in met een stukje wortel om hem bij me te houden totdat ik hem losgeklikt had. Hij was super braaf.

Morgenochtend longeren met de nieuwe longeersingel en twee lijnen! Ben benieuwd.
Ook ben ik op zoek naar een andere singel, want anders kan ik sowieso niet rijden. De huidige kreeg ik bij de koop in, maar zit vol in zijn oksel te prikken. Hij dreigt ook altijd te happen tijdens aansingelen. Dus weer een zoektocht...

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 00:53

Zelf bekappen!

Vanavond besloten toch te gaan leren om zelf te bekappen. Mijn huidige hoefsmid neemt al 1,5 week zijn telefoon niet op en reageert niet op smsjes. Twee andere hoefsmeden pakken ook niet op. Daarnaast was ik al niet 100% tevreden. Dus, ik ga het toch zelf doen.

Heb net dit boek besteld, komt over een week binnen.
Afbeelding

Ook wil ik het boek Natuurlijk Bekappen kopen, maar nog niet gevonden. Misschien ook de DVD's ervan. Via Facebook heb ik een goede traditionele/natuurlijke smid gevonden (ze zit er net als ik tussenin) die ik per email mag lastig vallen met foto's := En ik moet het juiste gereedschap hebben. Iemand suggesties?

Heb er zin in :o, lijkt me best gaaf om zelf te doen! Maar ik zal het rustig doen en niet te radicaal. Want tegelijkertijd vind ik het doodeng, beetje snijden in mijn paard zijn hoef...

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:16

woepsie90 schreef:
Zelf bekappen!

Heb er zin in :o, lijkt me best gaaf om zelf te doen! Maar ik zal het rustig doen en niet te radicaal. Want tegelijkertijd vind ik het doodeng, beetje snijden in mijn paard zijn hoef...


het mooie is dat je normaal eigenlijk nagenoeg niets hoeft te snijden. Lekker van de straal en zool af blijven, eventueel de steunsels wat inkorten en als het nidig is een kwartierboogje. Gewoon mooi symmetrisch vijlen aan de hoefwand op zich is echt al 90% van het werk :j

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:27

Ik kan je dan het boek Natuurlijk Bekappen echt aanraden. Ik heb nog nooit zo'n duidelijk boek gelezen en wist na het lezen daarvan precies wat ik moest doen en bekap nu zo'n 1,5-2 maanden zelf zonder problemen. Eventueel als je twijfelt kun je een natuurlijk bekapper zoeken die echt even je werk komt 'controleren' en dan nog aanwijzingen kan geven. :j

Qua materiaal kan ik je niet echt helpen, een vriendin heeft het voor me besteld :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:30

Equitandi schreef:
Ik kan je dan het boek Natuurlijk Bekappen echt aanraden. Ik heb nog nooit zo'n duidelijk boek gelezen en wist na het lezen daarvan precies wat ik moest doen en bekap nu zo'n 1,5-2 maanden zelf zonder problemen. Eventueel als je twijfelt kun je een natuurlijk bekapper zoeken die echt even je werk komt 'controleren' en dan nog aanwijzingen kan geven. :j

Qua materiaal kan ik je niet echt helpen, een vriendin heeft het voor me besteld :')


Dank je! Ik heb idd een bekapper online gevonden die gaat helpen. Helaas niet eentje op het eiland beschikbaar, hier zijn alleen traditionele smeden werkzaam. Isle of Man loopt een beetje achter...

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:56

Ohhh haha dat je daar woont was me even ontgaan maar erg fijn dan dat er een bekapper is die je online bij kan staan. Er is op facebook ook een groep voor natuurlijk bekappen, daar kun je ook altijd vragen stellen :j misschien is dat ook nog handig!

https://www.facebook.com/groups/1821173 ... 7/?fref=ts

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:43

Gaat goed met Harf! Hij is iets kalmer inmiddels. Gisteren gelongeerd met balkjes en afgesloten in stap met ruime bijzet die ik van stalgenoot heb geleend, gewoon om te laten wennen aan touwtjes rondom zijn lijf.

Vandaag 45 min gewandeld op nieuwe route en ook wat samen gedraafd. Hij was kalm, soms tegen bet suffe aan maar soms ook nieuwsgierig (koeien!!!) en lette ook nog op mij. Trots!

Hij gaat elke doordeweekse dag nu om half 8 de wei in, en ik haal hem er om half 11 weer uit voor aandacht, beweging en bietenpulp ontbijt. En dan gaat ie er terug in totdat het donker wordt.

Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:04

Wat een leuke matchende foto! :)
Super leuk he, wandelen met je horse! Het gaat het goed met jullie, ga zo door +:)+

Vuono
Berichten: 57
Geregistreerd: 09-08-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:35

Ik heb net het hele topic door gelezen, wauw echt zo veel respect hoe je dingen met rust aan pakt. Echt mooi om te zien :) het enige wat me opvalt is dat je zoveel klikt met je tong dat je paard er geen reactie meer op geeft hihi. Ik deed dit zelf ook maar ben inplaats daarvan het woordje: doorrr gaan gebruiken met een wat serieuzere ondertoon als ik wil dat ze vooruit gaat en dat werkt fijn voor ons. Ik klik nu nooit meer.
Leuke foto!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:42

Vuono schreef:
Ik heb net het hele topic door gelezen, wauw echt zo veel respect hoe je dingen met rust aan pakt. Echt mooi om te zien :) het enige wat me opvalt is dat je zoveel klikt met je tong dat je paard er geen reactie meer op geeft hihi. Ik deed dit zelf ook maar ben inplaats daarvan het woordje: doorrr gaan gebruiken met een wat serieuzere ondertoon als ik wil dat ze vooruit gaat en dat werkt fijn voor ons. Ik klik nu nooit meer.
Leuke foto!


Dank je :o