[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:41

Kan ermee te maken hebben dat zijn hoeven zo gevoelig zijn dat hij wat verkrampt loopt? Op de standfoto van twee pagina's terug lijkt het namelijk ook of hij zich wat vasthoudt of verkrampt bij de lendenen en hij zijn staart wat wegknijpt tussen zijn billen (dat idee heb ik althans). Ik zou daar even een ostheopaat bijhalen :)

Anoniem

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:12

Dat met een been omhoog staan tijdens het eten van iets lekkers is over het algemeen heel onschuldig: paarden doen dat als ze iets heel lekker vinden/ongeduldig zijn om het op te krijgen. [***] doet het al twintig jaar lang zodra je de voerbak onder zijn neus duwt en gaat zelfs rollen tijdens het eten (om dan tijdens het rollen door liggend weer een hap te nemen :D ). Ik zou me daar dus niet zoveel zorgen om maken als het echt alleen is tijdens het eten van een bak voer. Als ze het ook tijdens het grazen zouden doen (zelfde houding als met een bak voer op de grond) dan zou ik er wel serieuzer naar kijken.

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:16

Een van mijn oude verzorgpaarden deed dit ook, volgens de eigenaar altijd gedaan. Vooral bij iets lekkers als slobber of muesli. Is volgens mij ook onschuldig, teken dat ze iets lekker vinden.

O ja, gefeliciteerd dat Harvey officiëel van jou is! *\o/*
(kruip weer in mee lees stand)
Laatst bijgewerkt door Hanneke81 op 02-09-16 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:20

Gefeliciteerd!! *\o/*

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:32

Wat een leuk topic!! Ik vind je werkwijze erg fijn, en ga er zeker wat in meenemen met mijn nieuwe paard!
Ik longeer ook met dubbele lijnen en bitloos. Dit gaat echt enorm goed!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:17

Runa schreef:
Kan ermee te maken hebben dat zijn hoeven zo gevoelig zijn dat hij wat verkrampt loopt? Op de standfoto van twee pagina's terug lijkt het namelijk ook of hij zich wat vasthoudt of verkrampt bij de lendenen en hij zijn staart wat wegknijpt tussen zijn billen (dat idee heb ik althans). Ik zou daar even een ostheopaat bijhalen :)


Dat idee heb ik ook. Ik heb maandagavond een afspraak, dan wordt zijn rug bekeken :)! Ik weet eerlijk gezegd niet of ze osteopaat of fysio is maar beide zijn wel goed in dit geval.. Ze werkt met Bowen Technique!? Ik heb haar nummer gekregen van mijn longeerinstructeur, dus dat lijkt me een goede referentie.

http://www.claretownsend.co.uk/equine-h ... e-therapy/

Gaat snel zo, met al die hulp, top!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:41

Gefeliciteerd met helemaal je eigen paard *\o/*

Dat been optillen tijdens het eten is waarschijnlijk ongeduld en wat frustratie omdat hij het eigenlijk sneller op wilt eten dan lukt. Het voer valt in ieder geval goed in de smaak.

Goed dat het stukje tussen zijn tanden ontdekt en verwijderd is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 10:38

Iets wat ik helemaal vergeten was, maar eergister heb ik dus gelongeerd en dat was weer heel leerzaam voor ons beide.

Ik had mijn zadel erop gegooid en ons nieuwe kaptoom, longeert stuk fijner dan een halster zeg!

Afbeelding

Het was weer wat winderig en hij vond en bepaalde hoek met bosjes en springattributen wat spannend, net als de keer daarvoor. Dáárvoor deed hij er nooit moeilijk over! Vorige keer ging ik uitstappen in die enge hoek. We gingen vandaag dus longeren ín de enge hoek.

Vanwege een 'discussie' op een ander topic lette ik wat meer op mijn eigen softe gedrag tijdens schrikmomenten en wilde ik uitproberen wat Harvey zou doen als ik iets strenger was wanneer hij schrok.

In stap op de volte ging het nog wel maar in draf vond hij het moeilijker. Hij versnelde steeds bij het enge punt en sneed af waarbij hij heel geobsedeerd naar de hoek keek, met uitgestrekte nek en oortjes erop. Op het moment dat hij met uitgestrekte nek die bocht ineens super veel afsneed en daarna schrok en in galop vluchtte werd ik dus 'boos'. Ik gaf een klein rukje aan het touw en een diepe lage harde "HEU!"

Hij schrok zich rot en stond gelijk stil :=

Vanaf dat moment ging het een stuk beter. Hij vond het wel spannend maar lette nu ook beter op mij en was minder gefixeerd en kalmer. Ik beloonde hem op de momenten dat hij zijn nek wat liet zakken of brieste/diep zuchte.
Met uitstappen ging het helemaal goed, maar hij was dan ook doodop :=

Toen ik hem naar mij toe haalde (op commando) kwam het helaas zo uit dat hij met zijn billen naar de bosjes stond dus bij een windvlaag schrok hij toch nog even vanwege het enge geluid achter hem. Kop omhoog en bang naar achter kijken, vooruit willen springen maar daar stond ik, dus het was meer sidderen op zijn plaats en achterom kijken...

Maar al met al wel tevreden over de sessie :j!

Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:29

Fijn dat je een nieuwe, goedwerkende techniek hebt gevonden! Jullie gaan weer de goede kant op!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 00:43

Ik vond net een foto van Harvey, ik gok zelfs de eerste foto die ik ooit gemaakt heb van hem, weken voordat ik hem kocht, ergens in april of mei. En toen ik inzoomde zag ik dit:

Afbeelding

Maandagavond rugtherapie, hopelijk brengt dat wat antwoorden (goed of slecht). Kom maar op!


Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 23:39

EdkingEnzo schreef:
Wat een leuk topic!! Ik vind je werkwijze erg fijn, en ga er zeker wat in meenemen met mijn nieuwe paard!
Ik longeer ook met dubbele lijnen en bitloos. Dit gaat echt enorm goed!


Leuk om te horen, dank je wel :j!
Heb jij ook een volg topic?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 00:07

Ik ga jullie niet weer met een heel verhaal vervelen maar Harf deed het super vandaag. Voor het eerst met twee longeerlijnen gestapt! Van stilstand naar daadwerkelijk stappen en de volte op ging wat moeizaam (vastgenageld aan de grond!) maar uiteindelijk keurig! Ik wilde hem gewoon laten weten dat hij prima met twee lijnen kan lopen dus na drie rondjes stap zijn we gestopt. De lijn had ik eerst over zijn nek en later naar zijn rug verplaatst. Iets achter/bij zijn billen moeten we nog oefenen!


Afbeelding


Na mij kwam een stalgenootje met haar 4 jarige onbeleerde PRE genaamd Zorro eraan, voor een grondwerk nh les. Maar ach, wat had ik met dat beestje te doen. De lesgeefster werkte met de carrotstick alsof het een zweep was, daarmee communiceerde ze, samen met het touw. Vanuit halt naar rechts stappen de volte op: een "zweepslag" op de grond naast hem, zodat hij daarvan weg zou draaien en dus de juiste kant op zou stappen. Toen ze signalen gaf om afstand te nemen (volte werd te klein), en hij dit niet deed, zei de lesgeefster: "als hij nu nog steeds daar is, dan is dat zíjn fout". Dus hop, onophoudelijk zwaaien met de zweep richting buik en daarna een prik in zn schouder. Toppunt was waarbij hij óver een obstakel moest stappen en er steeds binnendoor omheen ging. Kreeg hij meerdere tikken op zijn nek vlak achter zijn oor! Ze probeerde hem hierdoor te duwen, zodat hij niet naar binnen zou vallen, maar jongens.... Lichaamsstaal???? Of anders gewoon wijzen met de zweep? Deze carrotstick had dus zo'n lang touw eraan net als een longeerzweep. Ook wilde ze hem desendibiliseren met die zweep, dus in stilstand zwaaide ze het touwtje over zijn rug. Zijn reactie was weglopen. Waarna de lesgeefster aan het touwhalster rukte en "stop it!" zei. Dit herhaalde ze meerdere keren en PRE werd steeds onrustiger. Elke keer als hij iets goed deed zoals eindelijk over het obstacel stappen, zei ze heel droog "good boy". En meer niet!

Ik wil niet zeggen dat ik weet hoe het wel moet maar iets vriendelijk en iets meer lichaamsstaal had geen kwaad gekunt toch? Iets meer nh gewoon eigenlijk :') Op zulke momenten zou ik zo graag iets willen zeggen of doen maar in Nederland hield ik me altijd al in, dus hier in het Engels durf ik er helemaal niet aan te beginnen :') wie weet, als ik dat meisje wat beter ken ofzo. Had echt met Zorro te doen!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:00

Pff, dit vind ik zo jammer aan verkeerde instructrices; het wordt allemaal aangenomen zonder erover na te denken..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 22:36

Ik heb een foto topic geplaatst voor wie het leuk vindt: woepsie90 @ [ITP] Joey & Teddy in de wei, welke als cadeau?

Ook is net de rugtherapeut geweest. Weet nog niet zo goed haar ik moet noemen eigenlijk, dus vandaar 'rugmevrouw'. Ik heb Harvey op een rechte lijn laten stappen, hij moest achteruit en ook links- en rechts om zijn as draaien. Heb zo goed mogelijk zijn verhaal uitgeprobeerd te leggen, hier blijkt mijn Engels gewoon nog niet 100% te zijn :'). Heb verteld over zijn ijzerloze week, zijn raceperiode, zijn cross country, zijn rumoerige afgelopen drie jaar met vijf eigenaren, de tandarts, dat ik nog niet rijd, etc. Alles.

Het komt neer op het volgende: hij heeft een mooie hoge schoft en flinke schouders, dus hij is in zijn raceperiode niet kapot gereden, ze hebben hem de kans gegeven om te groeien. Kleine kans dat het kissing spines is, want ze heeft geen beschadigingen o.i.d. gevonden, daar was ze heel kort in nadat ze hem even helemaal gevoeld en bekeken had! Ze zei: "just a lot of tension!".
Zijn schouders zitten heel erg vast, hij is van voren daardoor ineens heel krap en is daarom sloom en niet voorwaarts. Vooral links. Beide schouders maar voornamelijk link, de linkerkant van zijn schoft en zijn linkerheup ook.

Ook zei ze dat zijn nek en keel opgesloten zitten. Hij houdt zijn nek 'hol', er zit een bocht naar beneden in. Daarom lijkt het ook alsof hij zo'n dun nekkie heeft! En dat verklaart het stikken in zijn hooi! Niet dat hij na de behandeling ineens een dikkere nek heeft, maar vanaf zijn schoft gaat zijn nek in een bocht naar beneden naar zijn oren, ipv rechtdoor :'). Misschien dat het hier te zien is:


Afbeelding

Als kers op de taart zei ze: "hij is gewoon héél zwak. En het is heel goed dat je nog niet bent gaan rijden.
De verkoper mag blij zijn dat Harvey bij jou terecht is gekomen". Mooier compliment kan ik me niet voorstellen :o

De hoeven is één van de oorzaken, waarschijnlijk de grootste. Maar de schuin omhoog lopende weilanden bij de oude eigenaar (de dealer) hebben hem ook geen goed gedaan + de spanning van vijf eigenaren in drie jaar.

Na mijn vakantie komt ze nog een keer terug en gaat ze zijn hamstring wat losser maken (bilspier die vast is gaan zitten vanwege de schuine weides toen).

Meer duidelijkheid is zo fijn!!!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 05-09-16 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:39

Klinkt als een osteo / fysio. Wat fijn dat er zulke duidelijke punten naar voren kwamen :)
Niet fijn dat hij last heeft, uiteraard, maar wel dat het aanwijsbaar en op te lossen is ipv een beetje vaag giswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:11

Wat sneu voor die PRE, en nog sneuer dat dit dus heel gewoon is in NH-instructieland. Echt, de allerslechtste opmerking die Pat Parelli wat mij betreft ooit heeft gemaakt is 'als het paard hier blijft/doorloopt/niet luistert dan is dat (wat ik hem vervolgens aandoe) zijn eigen verantwoordelijkheid... -O-

Ik moest trouwens vandaag nog aan jou en Harley denken! :D
Ik had [***] gisteren bekapt en vanochtend hadden we voor het eerst in maanden weer buiten gewandeld. Op zich deed hij het prima, maar ik had 's avonds had ik het idee dat hij misschien toch iets voorzichtiger liep en dat het wandelen misschien net teveel was na het bekappen en dat de hoef toch wat te kort waren geworden. Even Huffestiger op de zool gesmeerd en een kwartiertje laten intrekken. [***] liep zijn eerste pas daarna weer even voorzichtig en liep daarna weer helemaal ruim en op zijn normale tempo. Echt topspul. :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 23:27

xyzutu2 schreef:
Wat sneu voor die PRE, en nog sneuer dat dit dus heel gewoon is in NH-instructieland. Echt, de allerslechtste opmerking die Pat Parelli wat mij betreft ooit heeft gemaakt is 'als het paard hier blijft/doorloopt/niet luistert dan is dat (wat ik hem vervolgens aandoe) zijn eigen verantwoordelijkheid... -O-

Ik moest trouwens vandaag nog aan jou en Harley denken! :D
Ik had Rio gisteren bekapt en vanochtend hadden we voor het eerst in maanden weer buiten gewandeld. Op zich deed hij het prima, maar ik had 's avonds had ik het idee dat hij misschien toch iets voorzichtiger liep en dat het wandelen misschien net teveel was na het bekappen en dat de hoef toch wat te kort waren geworden. Even Huffestiger op de zool gesmeerd en een kwartiertje laten intrekken. Rio liep zijn eerste pas daarna weer even voorzichtig en liep daarna weer helemaal ruim en op zijn normale tempo. Echt topspul. :j


Haha wat grappig! Fijn dat het zo goed werkt :) ik heb vlak vóór de rugtherapie ook EINDELIJK weer eens een rondje buitenom het terrein op het achterweggtje gestapt (asfalt) maar tijdens het poetsen heb ik hem toch even met dat spul ingesmeerd :D even intrekken en hup de weg op, just to be safe, haha!

Is dat echt Parelli joh? Ik heb mij er niet in verdiept ofzo maar verbaasd mij echt, wat een vreemde instelling. In zekere zin mag er wel eens een x een consequentie aan te pas komen, ligt totaal aan de situatie, maar wij hebben er niet zomaar recht op dat een paard meewerkt! Vreemd om dat iedere x te bestraffen met zweep of andere boze handeling!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:53

Hier een parellier, en zo kort door de bocht is het niet hoor!

Dat de instructie niet weet hoe er mee om te gaan betekend uiteraard niet dat het ook zo slecht is!

Fijn dat je Harvey hebt laten checken! Klinkt als een fijne rug mevrouw met duidelijke punten als uitslag, daar kun je wat mee :)

Waar ga je heen op vakantie? Als je naar NL komt, kom je dan bij mij langs? :D laat ik wat parelli zien, haha. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:16

woepsie90 schreef:
Is dat echt Parelli joh? Ik heb mij er niet in verdiept ofzo maar verbaasd mij echt, wat een vreemde instelling. In zekere zin mag er wel eens een x een consequentie aan te pas komen, ligt totaal aan de situatie, maar wij hebben er niet zomaar recht op dat een paard meewerkt! Vreemd om dat iedere x te bestraffen met zweep of andere boze handeling!


Dat is inderdaad echt een uitspraak van Parelli: die doet hij in al zijn dvd's en cursussen vooral tijdens het longeren/the circling game, waarbij dit standaard gezegd wordt als een paard bijvoorbeeld niet versnelt op een kleine hulp. Pat zegt dan 'het is zijn verantwoordelijkheid, als hij ervoor kiest om niet te luisteren dan is hij zelf verantwoordelijk voor het feit dat ik mij hulpen verzwaar' en dan slaat hij met het touw van de carrot stick direct achter/op de plek de achterhand van het paard stond toen hij ervoor koost om niet te versnellen; als hij alsnog versnelt dan is hij de zweepslag voor. Ik heb met de pony's de eerste 2,5 Parelli levels gedaan met de clicker, maar dat vond ik persoonlijk de minst geslaagde 'levensles' omdat je daarmee doet alsof het paard verantwoordelijk is voor het feit dat jij meer dwang/druk (tot in fase 4 bijna geweld) gebruikt terwijl je ook een andere methode had kunnen gebruiken, het had kunnen negern of bijvoorbeeld het goede gedrag meer had kunnen belonen zodat het 'foute' gedrag minder belonend zou zijn.
[***] is nooit verantwoordelijk voor mijn gedrag, maar alleen voor het zijne. Maar dat is dan denk ik echt een clickergedachte, want het idee van Parelli dat het paard verantwoordelijk is voor de correcties die jij hem geeft is inmiddels echt bijna standaard geworden in de NH-wereld.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 00:36

MaritB schreef:
Hier een parellier, en zo kort door de bocht is het niet hoor!

Dat de instructie niet weet hoe er mee om te gaan betekend uiteraard niet dat het ook zo slecht is!

Fijn dat je Harvey hebt laten checken! Klinkt als een fijne rug mevrouw met duidelijke punten als uitslag, daar kun je wat mee :)

Waar ga je heen op vakantie? Als je naar NL komt, kom je dan bij mij langs? :D laat ik wat parelli zien, haha. ;-)


Nee dat denk ik ook niet voor 100% maar het sloeg wel op de lesgeefster van Zorro. En omdat ik mij niet in Parelli verdiept heb en xyzutu toch altijd wel hele logische dingen zegt en veel weet, ging ik er in mee :o. Lijkt me leuk om te zien hoe jij het doet, ik gok een STUK beter dan die vrouw :D!!

Ik verblijf eerst in Breukelen (mijn familie) en daarna Leerdam (schoonfamilie) vanwege bruiloft zwager!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:07

Wanneer ben je in NL? Je mag bij mij langskomen voor een (of meerdere) lesje(s) lange lijnen :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:04

Ik zie het anders. Paarden geven elkaar onderling ook signalen af. Als die genegeerd worden kunnen ze ook een trap of een hap verwachten. Niet dat je standaard een paard een hoge fase geeft met iets fysiek dat is per paard verschillend. Een paard gaat niet met clicker in de wei staan en dan het andere paard belonen dat hij wat anders doet. De beloning die het paard dan krijgt is release mits hij de signalen niet negeerd.

Ik heb overigens niks tegen clickeren, vind het een leuke methode die moet passen bijde combinatie.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:53

Ben net twee nachten in Nederland en krijg een smsje van Harvey's tijdelijke verzorger: "zijn lijmijzer is eraf, morgenochtend om 8 uur komt de smid!"

Lekker dan, precies als ik er niet ben -O-
Ze heeft hem wel in de wei teruggevonden dus dat scheelt.

Wil naar huis! Arme Harf...

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:08

Pff wat zuur.. Hoelang ben je van plan om nog te blijven?

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:10

Je hebt iig een prima tijdelijke verzorger, direct de hoefsmid geregeld! Top!