[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:37

Ik zou zelf niet voor 3x het zelfde commando kiezen. Wat ik doe is wijzen (en mijzelf groot maken), dan til ik de stick/zweep op, draai met de stick/zweep en als hij dan nog niet gaat doe ik echt mijn best om hem aan te raken (dus ik storm naar de plek toe waar hij staat en waar hij dus allang weg had moeten zijn en die plek raak ik, als hij niet weg is dan raak ik hem is hij wel weg dan raak ik hem niet: zijn keus of hij geraakt wil worden of niet). Tegenwoordig hoef ik amper nog de stick/zweep op te tillen. Soms als hij mij niet serieus neemt en door die "fases" gaan geeft niet het resultaat wat ik doe, dan doe ik een verrassings"aanval" dan geef ik hem lang de kast met mijn 1e fase om vervolgens heel snel of juist direct door te gaan naar de laatste fase. Dit moet je echter niet dagen/weken of zelfs tijdens de sessie heel veel achter elkaar hoeven te doen want dan doe je iets niet goed. Je moet na een paar keer echt al heel veel verschil zien (bij mijn paard is dat bij de 3e x ongeveer dat hij dan denkt hmmmm misschien moet ik toch echt wat sneller zijn).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:40

Hoe groot is de bak waar je nu in kunt werken? Kun Harvey in deze bak loslaten zonder dat hij alle kanten op kan? In dat geval zou ik 'm lekker loslaten en vanuit hetgeen wat je al aan het doen was de commando's "installeren".
Ik werk het liefst los met lichaamstaal, maar wil wel dat mijn pony's de commando's kennen. Dat vind ik aan de lange lijnen handig, maar ook als ik ga wandelen, steppen / fietsen, of mijn kleine pony als handpony meeneem naast mijn grote. Ik leer commando's aan tijdens het loswerken, en ondersteun dus met mijn lichaamstaal.
In eerste instantie geef ik met mijn lichaamstaal aan dat ik wil dat mijn pony gaat draven; na de eerste drafpas geef ik het commando erbij (ennnn, drrrrraf). Dat herhaal ik een aantal keer. Vervolgens geef ik het commando op het moment dat hij de overgang bíjna maakt, dus een-nalaatste/laatste stappas en eerste twee drafpassen. Daarna eerst het commando, na een paar passen / tellen ondersteunt met lichaamstaal. Daarna kun je de lichaamstaal eigenlijk achterwege laten.

Ik gebruik overigens altijd een voorspeller ("ennnnn") voor mijn commando. Zo voorkom ik dat als iemand gewoon "draf" zegt, mijn pony al gaat draven zonder dat ik dat zelf had bedacht.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:04

xxdomiixx schreef:
Ik zou zelf niet voor 3x het zelfde commando kiezen. Wat ik doe is wijzen (en mijzelf groot maken), dan til ik de stick/zweep op, draai met de stick/zweep en als hij dan nog niet gaat doe ik echt mijn best om hem aan te raken (dus ik storm naar de plek toe waar hij staat en waar hij dus allang weg had moeten zijn en die plek raak ik, als hij niet weg is dan raak ik hem is hij wel weg dan raak ik hem niet: zijn keus of hij geraakt wil worden of niet). Tegenwoordig hoef ik amper nog de stick/zweep op te tillen. Soms als hij mij niet serieus neemt en door die "fases" gaan geeft niet het resultaat wat ik doe, dan doe ik een verrassings"aanval" dan geef ik hem lang de kast met mijn 1e fase om vervolgens heel snel of juist direct door te gaan naar de laatste fase. Dit moet je echter niet dagen/weken of zelfs tijdens de sessie heel veel achter elkaar hoeven te doen want dan doe je iets niet goed. Je moet na een paar keer echt al heel veel verschil zien (bij mijn paard is dat bij de 3e x ongeveer dat hij dan denkt hmmmm misschien moet ik toch echt wat sneller zijn).


Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je deze methode niet met ieder paard kunt / moet doen. Nu kan ik niet inschatten wat Harvey voor paard is en of hij dit 'aan' kan, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Zeker met een wat onzekerder paard. Op deze wijze stel je jezelf op als het roofdier of dominante leider (en is het werken gebaseerd op vluchten), niet als een passieve / betrouwbare leider. Deze werkwijze kan wel goed helpen voor een erg dominant paard kan ik me voorstellen.

Herkenbaar stukje in je verhaal TS, ik denk dat Harvey inderdaad de signalen nog niet goed begrijpt, zeker niet omdat hij nu aan een lijn zit. Is het mogelijk je werkveldje een stuk af te zetten, bijvoorbeeld een vierkant in een hoek van 10 bij 10?
Dan heeft hij wat steun van de zijkanten, wil wel eens helpen om te leren longeren.

Ik heb bij die van mij echt bij het eerste begin moeten beginnen; namelijk het wegsturen. Dat kan al erg moeilijk zijn. Hierbij moest eerst het wijken voor druk er goed in zitten. Op die manier kon ik zijn hoofd van me weg 'duwen'. Bijvoorbeeld linksom; ik vraag hem zijn hoofd van me weg te bewegen door druk naar links te zetten op de lijn, geeft hij mee en eventueel ook een stapje, druk loslaten en belonen. Zorg dat als je dit doet je voeten in zijn looprichting wijzen, dus bijvoorbeeld naar links. Jouw romp is iets achter zijn schouder gepositioneerd in de drijvende positie, eventueel iets in de looprichting gedraaid. Met je rechterhand kun je de rest van de lijn (bijv. De bos lussen van de longeerlijn) naar zijn flank / achterhand wijzen. Soms helpt het die hand wat op te tillen. Dit is je drijvende hand.
Dit steeds herhalen, druk zetten, loslaten als hij van je wegstapt in de juiste richting. Het begint met stapjes, uiteindelijk bouw je dit uit.

Laat je lichaam een duidelijk signaal afgeven. Bij je weg; kijken naar de looprichting, wijzen met je tenen, leidende arm en navel, drijven met je drijvende arm door deze op te tillen. Ik ondersteun dit met stemcommando "walk".
Wil je hem naar je toe vragen, loop je achteruit. Achteruit lopen is hem uitnodigen in jouw zone te komen. Dit ondersteun ik zelf altijd met "Kom maaarrrr". Als hij het nog niet begrijpt kun je hem ondersteunen door de lijn 'binnen te halen' waarmee je dus ook druk op hem zet waar hij aan toegeeft door naar jou te lopen.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:07

Als je geen ervaring hebt met dit soort dingen, zou ik niet loswerken (vierkante bak is daar niet handig voor als je geen basis communicatie hebt). En als je 20x draf moet zeggen en het paard blijft stappen terwijl dat eerst wel snel lukte dan zou ik dat ook zeker vermijden. Het paard kent het commando al (voorzover ik het lees uit de tekst), nu alleen nog reactie.

De fases moet je inderdaad aanpassen aan het paard. Mijn paard is zeer dominant (zoals je al schreef zijn deze fases voor meer dominante paarden). In de tekst van TS lees ik dat hij gaat draven zodra ze op de grond mept, dat zou een fase 4 kunnen zijn.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

Niet loswerken inderdaad, maar ook aan de lijn kan een afgezette ruimte juist steun en overzicht bieden, zeker als het paard zo onzeker is. :j
Zo kun je ook voor jezelf rustig werken aan je lichaamstaal en de signalen afstemmen op het paard.

Dat reactie op commando draf uitblijft, kan komen omdat de omgeving vreemd is, hij moet de hele context weer leren kennen. :j hem dan te dominant benaderen kan zijn zelfvertrouwen een opdonder geven en ik denk dat de TS dat in dit stadium moet voorkomen. In deze situatie zou ik hem alleen dominant wegzetten als hij dominant op jou af komt.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:00

ja precies ruimte afzetten, voorkomt ook direct dat hij zijwaarts gaat (ook al is dit waarschijnlijk door iets dat mis gaat in de communicatie)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:03

Ik lees dat TS op de vorige stal haar paard ook los liet (zonder touw eraan) en hem dan beweging gaf; tong klikken en pas naar het paard toe doen zorgden voor hoger tempo. Die zou ik dus inzetten, in dit geval. Los, want dat snapt ie. Het touw zorgt nu blijkbaar voor miscommunicatie. Dus eerst touw eraf, zonder touw werken zoals je eerst deed. Daarna kun je kiezen: touw eraan en werken zoals je eerst deed, of touw eraf en commando's aanleren en daarna pas touw eraan en commando's gebruiken. Nu ben je met twee nieuwe dingen bezig, terwijl één waarschijnlijk al ingewikkeld genoeg is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:19

Bedankt voor de reacties!

Het werken met drijven en lichaamstaal ken ik, tenen, schouders, etc. Bij mijn vorige merrie jaren geleden vanzelf geleerd. Voelt voor mij ook heel natuurlijk. Daarnaast reageert Harvey gelijk als ik te ver met mijn schouder ga, dan stopt of draait hij gelijk

Hij is verre van dominant en eerder onzeker. Daarnaast is zijn gedrag ook nog jong: dingen spannend vinden maar tegelijkertijd nieuwsgierig zijn. Dus met uitgestrekte nek en oortje erop iets bekijken maar wel heeeeel voorzichtig :)
Hij is gewoon verder heel kalm sinds hij verhuisd is, alsof de moeheid van zijn oude stal (stressomgeving) eruit komt!?

Vanmorgen reageerde hij eerst op de zweep door van me weg te rennen, hij draaide zelfs bijna om maar de bocht was te krap ivm de omheinig en het touw dus stond hij prompt stil. Hij liep gelijk weer naar voren toen ik mijn schouder verde naar achteren deed (richting zijn achterhand ipv buik bedoel ik dan).

De bak is ongeveer 25 x 25 en niet helemaal vierkant. Uploaden van luchtfoto lukt nu even niet. In een hoek is heel veel gras en de andere hoek bevat springmateriaal.

Ik denk dat zowel het touw (ik dus) als zijn nieuwe relaxte staat het 'probleem' zijn. Als hij stapt valt hij namelijk bijna om zo langzaam gaat hij. De reden dat ik op deze nieuwe plek en in deze voor hem nieuwe bak aan de longe heb is omdat de bak voor mij te groot voelt om los te werken en ik ben bang hem 'kwijt te raken'. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nog niet geprobeerd! Dus ik denk dat ik het maar eens los moet proberen dan :)! En als dat lukt ga ik hem de signalen op die manier wel aanleren.

De methode met de stick in aanval ga ik niet toepassen, daar is hij inderdaad te onzeker voor. In de oude longeerton reageerde hij al vluchterig als ik dichterbij kwam vanuit het midden. Maar ik vind het buiten dat wel een goeie methode voor de dominante beestjes, kan me wel voorstellen dat dat dan goed werkt :j

Aan het einde ging het wel beter maar zal het gewoon eens los proberen.
Wat ik ook niet verteld had: ik heb nog geen longeerzweep, ik werk met lang dressuurzweepje. Die heb ik voor vd gekocht, om mee te beginnen. Met longeren in de oude longeerton had ik namelijk geen eens zweepje nodig!

Nogmaals bedankt voor de behulpzame reacties, waardeer ik echt :)
Nog meer tips zijn altijd welkom!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:26

PS: drrrraafffff kende hij nog niet want hij reageerde op de oude stal al op een tongklik, kwam ik per toeval achter. Nu niet meer. Niks noppie nada. Daarnaast vraag ik me af of een tongklik nou wel zo handig is om in draf te gaan? Ik gebruik het namelijk ook voor andere dingen... Drrraaffff is veel gerichter dus wil dit graag aanleren :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:31

25 x 25 vind ik persoonlijk te groot om in te werken, hoewel je zelf wel in beweging blijft ;)
Je zou kunnen kijken of je op een veilige manier je bak kleiner kunt maken met touwen (bijv. naar 17 x 17 meter) en dan zo dat de grashoek en de springmateriaalhoek (hopelijk liggen die niet schuin tegenover elkaar) niet meer in je werkruimte zitten. Dan is het werkvak kleiner (heb jij minder het gevoel dat je hem 'kwijt' bent en hoef je minder te lopen) en veiliger.

Ik gebruik voor een gang harder of zachter de voorspeller ("ennnn") + het woord dat bij de gewenste gang hoort. Iets harder binnen een gang doe ik met een tongklik of kusje, en langzamer binnen een gang met "easy". Enige uitzondering: aangalopperen bij mijn ruin is "koekie, galop!" (en hij heet niet eens Koekie :') ).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:32

Hilary schreef:
Ik gebruik overigens altijd een voorspeller ("ennnnn") voor mijn commando. Zo voorkom ik dat als iemand gewoon "draf" zegt, mijn pony al gaat draven zonder dat ik dat zelf had bedacht.


Slim!
Mijn drafcommando is met een hele lange rollende R dus valt denk ik ook onder voorspellend? Het is niet gewoon het woord DRAF. Ik rek 'm helemaal uit :D En daarnaast zal niemand hier het woord draf zeggen want we wonen in Engeland :')
Iedereen zegt hier 'walk on' voor stap and 'trot on' voor draf maar dat ligt mij (nog) niet lekker en ik vind het ook teveel op elkaar lijken...

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:34

25 bij 25 is inderdaad erg groot. Bij mijn vorige stal heb ik in een vergelijkbare ruimte een hoek gekozen en met prikpaaltjes en draad twee kanten afgezet. Voor beide werkt dat prettiger. :j

Inderdaad een vast woord-commando kiezen, klakken is te algemeen, precies wat je zegt :j
Bij mij zijn de commando's 'walk', 'jog' en een kusje voor de galop. En dan uiteraard in combinatie met lichaamstaal. Easy voor tempo verlagen werkt hier inderdaad ook fijn, zelf duidelijk uitademen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:34

woepsie90 schreef:
En daarnaast zal niemand hier het woord draf zeggen want we wonen in Engeland :')

Dat scheelt ook! Ik ken iemand (hier in NL) die haar paard alle commando's in het Zweeds had aangeleerd. Ook effectief :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:36

Hilary schreef:
25 x 25 vind ik persoonlijk te groot om in te werken, hoewel je zelf wel in beweging blijft ;)
Je zou kunnen kijken of je op een veilige manier je bak kleiner kunt maken met touwen (bijv. naar 17 x 17 meter) en dan zo dat de grashoek en de springmateriaalhoek (hopelijk liggen die niet schuin tegenover elkaar) niet meer in je werkruimte zitten. Dan is het werkvak kleiner (heb jij minder het gevoel dat je hem 'kwijt' bent en hoef je minder te lopen) en veiliger.

Ik gebruik voor een gang harder of zachter de voorspeller ("ennnn") + het woord dat bij de gewenste gang hoort. Iets harder binnen een gang doe ik met een tongklik of kusje, en langzamer binnen een gang met "easy". Enige uitzondering: aangalopperen bij mijn ruin is "koekie, galop!" (en hij heet niet eens Koekie :') ).


Ja tongklik voor tempowisseling binnenin de gang doe ik inderdaad ook!
En de bak ga ik eerst zo proberen en als dat niet lukt zal ik 'm kleiner maken. De ongelukkige hoeken liggen naast elkaar, mazzel!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:37

Hilary schreef:
woepsie90 schreef:
En daarnaast zal niemand hier het woord draf zeggen want we wonen in Engeland :')

Dat scheelt ook! Ik ken iemand (hier in NL) die haar paard alle commando's in het Zweeds had aangeleerd. Ook effectief :D


_O- geniaal!

gabiiy
Berichten: 109
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:43

O wat gaaf gefeliciteerd!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:45

Best grappig die verschillen. Ik doe helemaal niks met mijn stem. Ook niet voor vertragen of versnellen binnen een gang, paard van mij weet precies wat ik van hem wil. Maar het is wel effectief voor veel mensen met stem :) Ik vraag me dan alleen af (voor de mensen die later ook wedstrijden willen rijden) hoe die het dan doen, want dan mag je geen stem gebruiken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:51

Ik gebruik mijn stem als ik er met mijn lichaam niet bij kan of niet duidelijk (genoeg) kan zijn. Aan de dubbele lange lijnen in menpositie is het verrekte lastig om (zoals ik bij het loswerken wel doe) schuin voor te komen om iets af te remmen :D

Tijdens fietsen / steppen / handpaard-rijden vind ik de stemcommando's vooral handig om te zorgen dat ik niet aan een touwtje hoef te trekken en zo uit balans raak.
Tijdens het rijden blijf ik er met mijn stem graag vanaf, maar de tongklik en easy kunnen soms net even het verschil maken.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:11

Ik doe het met energie, focus en intentie. Klinkt heel zweverig maar werkt super goed bij hem. Zo zacht als mogelijk en dan doet hij echt zijn best (ik ben zelf ook steeds opzoek naar hoe ik de signalen nog subtieler kan maken, maar wel dat het voor hem nog makkelijk te voelen/zien/horen is).

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:49

Ik heb het topic snel doorgelezen dus sorry als ik ergens overheen heb gelezen :)

Het lijkt met inderdaad makkelijker om een bepaald commando aan een gang te geven (dus drrrrraf etc.)
Zou het misschien kunnen komen dat hij nu zo rustig is door de rustgevende kruiden die je hem geeft? (Ik heb hier geen verstand van hoor!) Of misschien gewoon omdat hij nu in een nieuwe omgeving is en dan is het denk ik na een week wel weer over :j

Leuk paardje! Ik volg :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 02:52

Bennie_Maudd schreef:
Ik heb het topic snel doorgelezen dus sorry als ik ergens overheen heb gelezen :)

Het lijkt met inderdaad makkelijker om een bepaald commando aan een gang te geven (dus drrrrraf etc.)
Zou het misschien kunnen komen dat hij nu zo rustig is door de rustgevende kruiden die je hem geeft? (Ik heb hier geen verstand van hoor!) Of misschien gewoon omdat hij nu in een nieuwe omgeving is en dan is het denk ik na een week wel weer over :j


Leuk paardje! Ik volg :)


Hi!
Deze rustgevende kruiden geef ik al sinds begin, toen hij naar de oude stal kwam, om het randje van de verhuizing eraf te halen. Ik gaf hem toen vier eetlepels per dag. Dit was op gevoel en vanwege zijn onrustige gedrag werd dit standaard. Maar omdat ik hem afgelopen weekend weer ging verhuizen heb ik voor de grap zijn kruiden gewogen! Vier eetlepels wegen ongeveer 20 gram. Blijkt de website van die kruiden te zeggen dat een paard 50 gram per dag zou 'moeten'! Omdat je het op moet bouwen heb ik hem op de dag van verhuizing, afgelopen zondag, zes lepels gegeven dus ongeveer 30 gram. Maandag was hij alleen zo rustig en braaf dat ik weer naar 20 gram ben gegaan en dit houd ik nu maar aan. De kruiden zijn namelijk alleen in kilo verpakkingen te koop en ik wil het niet weggooien en het kan ook geen kwaad, dus hij krijgt het gewoon :') hij krijgt dus minder dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid, vraag me daarom af of dit het probleem is? Had er ook al over nagedacht hoor :j. Dank je!!

Hij is zeker leuk :D gezellig dat je volgt!

PS: ik bedacht me ook dat het misschien kan komen door zijn nieuwe kudde. Redelijk rustig groepje van alleen ruinen met verschillende leeftijden, o.a. een 24 jarige. Zijn vorige kudde bevatte ruinen én merries van voornamelijk 2/3/4 jaar... Hij staat nu sinds zondagmiddag ook dag en nacht buiten (bij vorige eigenaar ook dus dit gegeven op zich is hem niet vreemd). Op onze oude stal was hij 12 uur buiten/12 uur binnen.

Ach ja. Ik kijk het aan! Maar als hij zo sloom blijft de komende weken ga ik toch eens op onderzoek denk ik :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:56

Zijn we weer. Gisteren dagje rust omdat ikzelf niet zo lekker was. Dochterlief en ik hebben Harvey op de binnenplaats in het zonnetje een flinke poetsbeurt gegeven terwijl hij hooi stond te eten. Was de eerste keer dat hij hier stond dus had hem niet vast geknoopt maar hij ging gelijk met z'n hoofd laag vol vertrouwen staan eten.

Vandaag ook heerlijk weer en ik trof hem liggend in de weide aan! Toen ik bij hem was stond hij gelijk, maar rustig, op en liep hij in eerste instantie weg. Ben hem gewoon rustig gevolg en na drie meter stond hij alweer stil :o.

Afbeelding

Lekker weer op de binnenplaats gepoetst

Afbeelding

En daarna heb ik het oefenen van de overgangen er weer bij gepakt! Dit keer zonder touw in onze bak van 25 x 25 en ik moet zeggen: het ging prima! Ja, ik heb aardig wat meegelopen maar ik was niet kapot moe daarna. Hij nam niet de hele tijd de hoefslag, dat scheelde. Dus voor herhaling vatbaar!

Bij de eerste draf poging waarbij ik dus 'drrrraaffffff' zei, raad eens, ging hij gelijk draven. Was zo blij!!! Terug gaan naar stap was "whohoooo" waarbij ik stopte met lopen en daar reageert hij heel goed op. Alle keren stopte hij gelijk met draven. De keren aandraven daarna gingen ietsje lastiger maar aan het einde, na correctie met zweep in het midden van de 'les', deed hij het weer keurig. Ook heeft hij in draf tweemaal met zijn neus bijna de grond geraakt, goed teken vind ik! Zelfs even galopje geprobeerd, hadden we nog nooit gedaan en hij leek actief genoeg. Ik begon zelf galoppasjes te maken en zei daarbij "gaaaaaalop" en hoppa hij sprong aan :D.

Na wat uitstappen ook nog commando voor achteruit gedaan, hij was nog alert genoeg dat ik dat nog wel aandurfde. Zonder touw en zweep, wees ik met mijn hand naar zijn voorbeen en zei 'back' en hij ging zowaar achteruit :D andere been deed hij ook, alleen toen ik daarna weg naar achteren liep en hem riep met 'kommaaarrrr' had hij ineens niet meer zoveel zin :+ toen ging ik dus te ver. Ook weer wat geleerd!

Lekker met water gespeeld achteraf (slang tussen z'n tanden en slobberen maar!) en daarna met emmertje krachtvoer lijnzaad en wortel de wei in.

Ik wil dit nog een paar keer herhalen komende weken, ligt even aan het weer hoeveel tijd er tussen zit, en dan kan ik daarna denk ik met dubbele lijnen en zijn bitloze hoofdstel gaan oefenen. Zouden jullie dat ook zo doen, of niet? Zouden jullie eerst met bithoofdstel oefenen ipv bitloos, of in kortere tijd herhalen? De reden dat ik twijfel met het bit is ivm zijn raceverleden: teugels trekken = hoofd omhoog = harder gaan... Ik heb dit alleen gehoord en nog niet bij hem meegemaakt. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb maar twee keer een buitenrit met hem gemaakt. Op de eerste rit, dat was 2,5 maand geleden toen ik hem nog niet gekocht had, heb ik denk ik hooguit twee minuten gedraafd en toen ik terug naar stap wilde greep hij het bit vast. Hij had ook een bit in met koperen rollende fragmenten. Uiteindelijk ging hij wel stappen, ik heb mezelf heel zwaar gemaakt en 'whoooo' gezegd en dan nog nam hij zijn tijd, maarrrr hij ging naar de stap. Dit mag in de toekomst natuurlijk was sneller :') Dus hoor graag suggesties what to do next :)!

Super trots op mijn man!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:58

Vandaag ging niet zo goed. Begin en einde wel maar in het midden was er sprake van flinke miscommunicatie. In de wei kon ik hem zo pakken, lekker geknuffeld en gekriebeld, op stal gepoetst, hij was heel kalm ondanks het geklapper door de wind etc.

Maar naast de harde wind, waren er ook veel mensen, auto's en trailers bezig. Schijnbaar is zondag daar een drukke dag :o dus in de bak had ik moeite om hem erbij te houden en tegelijkertijd was hij gevoeliger voor mijn taal. Hij is wel twintig keer abrupt omgedraaid terwijl ik voor mijn gevoel niet verkeerd stond met mijn schouder. Of hij kwam bij de 'hohoooo' steeds naar mij in plaats van te gaan stappen. De hele sessie werd uiteindelijk gewoon een heel verwarrende ervaring voor hem en uit onmacht zijn we beide maar paar rondjes hard gaan rennen. Ik hoopte dat we hierdoor nieuwe start konden maken want ik wilde wel goed afsluiten. Na deze galoptirade heb ik hem ff laten stappen - ik moest ook even uithijgen - en toen zijn we opnieuw begonnen. Eén keer aandraven, ging goed, daarna stappen, ging goed, toen naar mij toe komen, ging ook goed.

KLAAR!!!! :')
Flink beloond met knuffels en kriebel/massage beurt over zijn hele lijf waarbij hij keurig stil bleef staan terwijl er een lawaaierige trailer langskwam. Hij keek wel maar koos ervoor om te blijven staan. Trots!

Maar toch, ik ziit er al en paar uur over na te denken. Hoe kan ik zoiets de volgende keer anders aanpakken...

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:12

Ik zou af en toe een sessie filmen. Dan kan je terugkijken. Van te voren weet je nooit hoe de sessie verloopt dus gewoon af en toe. Goede sessies leer je ook heel veel van.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:01

Het filmen vind ik een hele goede tip!! Mijn vriend heeft ook veel gefilmd, goede en slechte (weet je idd nooit) en ook al had ik het gevoel het wel goed te doen, kun je op film toch een aantal subtiele dingen terugzien. Ik vond en vind het nog steeds onwijs nuttig!

Ik denk dat je het voor nu prima opgelost hebt, even de druk er af en daarna goed afsluiten. Top gedaan! +:)+
Dat los nu beter gaat betekent denk ik toch dat de lijn tussen jullie onduidelijkheid voor hem oplevert. Hij snapt jouw lichaamstaal wel, maar de aanwezigheid van het touw is duidelijk een dingetje dat hem in onzekerheid brengt.