meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 03:55

Zidore schreef:
Weet iemand eigenlijk waar je kunt meten wat voor type brain-paard het beste bij jezelf past? (dit ivm de toekomstige aanschaf nieuw paard) :j *\o/*
!


Dit zou ik ook handig vinden. En dan ook graag meteen de tip over hoe je dat paard dan snel kan herkennen.

Het alles in de mond nemen herken ik meer van mijn LBE's. Alhoewel 1 LBI het ook wel eens doet.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:21

Met veel opluchting en herkenning heb ik dit topic gelezen. Wat fijn dat er meer paarden zijn zoals die van mij :D Mijn 8-jarige IJslanderruin begint meer en meer zijn eigen karakter te tonen nu hij volwassen is. Hartstikke goed, maar ook zo confronterend voor mij! Kees, zoals iedereen hem noemt, houdt ontzettend van een potje crossen, maar dan wel alleen wanneer hij daar zin in heeft. En dat is niet zo vaak als ik soms wel zou willen :P Hij houdt niet van bakwerk en gaat dan het liefst zo langzaaaaam mogelijk en alleen op buitenrit vindt hij ook maar zo-zo (wederom met bijbehorend sloftempo). Het eeuwig consequent zijn (de 'standaardoplossing' geen reactie op been = tik) werkt steeds minder goed en levert steeds meer het gevoel op dat ik alleen nog rijd voor mijn eigen plezier.

Een paar weken geleden raakte ik serieuzer aan de praat met een stalgenoot die redelijk fanatiek aan Parelli doet. Sindsdien weet ik dat ik Kees LBI is (mijn andere IJslandse ruin van 3 jaar oud is overduidelijk LBE) en ook dat we wel degelijk plezier kunnen hebben en samen kunnen werken, maar
dan wel op een totaal andere manier.

Werken aan de hand deden we al met plezier en sinds de introductie van de voedselbeloning nog meer :P Daarnaast hebben we het vrijheidsdressuren weer opgepakt (dat had ik na het inrijden ernstig laten versloffen), leg ik balkjes op 'gekke' manieren neer en heb ik 2 vaste punten in de bak waar we elke keer even stilstaan (rust) en hij wat lekkers krijgt. Dit motiveert hem duidelijk tussen die 2 punten in behoorlijk vaart te maken en dat alleen al is voor mij weer motiverend. Ook laat ik de zweep tegenwoordig weg en spoor ik niet meer aan. In plaats daarvan werk ik met ademhaling en stem, wat hij goed oppakt.

Voor nu loop ik tegen 2 zaken aan: namelijk het aanpassen van mijn eigen verwachtingen (andere ruiters horen praten over hun zeer fanatieke en werkwillige paardjes zet mij wel aan het denken over wat ik allemaal graag zou willen doen met Kees) en de onbegrip vanuit de omgeving, die niet begrijpt waarom ik niet naar andere middelen (zweep/sporen...) grijp en het zo 'zweverig' aanpak.

Aankomende zaterdag ga ik naar Equiday, waar ik heeeel veel inspiratie hoop op te doen. Daarnaast vraag ik me af of er een (actief) forum of een facebookpagina bestaat waar ik terecht kan voor tips en ideeën... Misschien weten jullie daar iets voor?

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:22

Equiday, daar ga ik ook heen :) meer leren over deze (wondere) wereld.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:24

Het Nhforum is erg inspirerend, handig, gezellig en zit bomvol informatie. Vanuit het Nhforum is ook de equiday ontstaan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:24

Susan88 schreef:
Het Nhforum is erg inspirerend, handig, gezellig en zit bomvol informatie. Vanuit het Nhforum is ook de equiday ontstaan.


Daar zal ik me zeker aanmelden, al dacht ik te zien dat er de laatste tijd niet veel meer gepost wordt..?

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:10

Niet alles is beschikbaar als je weinig/geen berichten hebt geplaatst. De dagboeken van de mensen op het forum zijn het leukste en meest leerzaam. Hiervoor moet je een minimaal aantal berichten hebben geplaatst, omdat de dagboeken toch best wel vertrouwelijk zijn.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:49

Zidore schreef:
echt een leuk topic, dit veel herkenbaar.
Dat in de mond nemen echter niet, hij beet vorige maand nog wel in m'n vinger maar dat was m'n eigen schuld omdat ik t snoepje niet goed vasthield haha :+
zie heel veel dingen in wat pien_2010 zegt

ook dat liever achter ander aan lopen, en als dan iets eng is wel even de showbink uit gaan hangen, zo van 'ik durf dit wel hoor' haha

Weet iemand eigenlijk waar je kunt meten wat voor type brain-paard het beste bij jezelf past? (dit ivm de toekomstige aanschaf nieuw paard) :j *\o/*

ook loopt hij me omver en gaat regelmatig op tenen staan
vooral in het begin met trailerladen komt het LBI naar boven, dat wanneer ik de hele tijd zei 'je mag er niet in' dan rende hij bijna naar binnen haaha!

Mag ik vragen hoe je dat met trailerladen hebt gedaan?

Alles hier wijst erop dat mijn paard LBI is! Ik heb altijd al gezegd dat ik een apart paard heb maar het blijkt dus dat veel meer mensen zo'n paard hebben. Ik vind het nog wel heel erg lastig om mij aan te passen. Ik merk nu echt dat ik veel te veel van hem verwacht en vraag. Maar dit topic door lezen is in ieder geval echt een eye opener geweest!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:53

Haha! Ik heb van alle brainers wel wat staan (behalve RBI-gelukkig-) en LBI vind ik echt de makkelijkste! Mijn LBI-tjes hebben er als enige nooit een probleem van de trailer gemaakt. Clickertraining doet wonderen!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:58

Oh top dat klinkt goed haha! Ik ben nu sinds 3 weken ongeveer actief bezig met clickertraining en hij pakt het zo goed op :D Af en toe hangen zijn gedachten nog wel ergens China ofzo maar over het algemeen is hij goed bij mij en gemotiveerd. We hebben zo al kleine dingetjes kunnen oplossen(zoals het weg lopen bij opstappen). Alleen zoiets als een trailer is altijd een dingetje geweest bij hem en ik wil het nu gewoon goed aanpakken :)

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:48

Mijne zet ik er gewoon in :o die doet echt niet moeilijk

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:14

Je moet inderdaad wel even de ingang vinden. :D

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:54

Die van mij loopt zonder weerwoord zo de trailer op :D wat ik wel moeilijk vind om mee om te gaan is dat ik op stal alle paarden die ong op het zelfde niveau waren als de mijne toen ik daar kwam staan nu al een stuk verder zijn. Terwijl mijn LBI echt dingen heel snel oppikt, het zit 'm echt gewoon in de motivatie en vaak miscommunicatie (waar we nu aan werken). Wel heb ik met mijn paard een band kunnen opbouwen, hij is enorm op mij gefocust en dat geeft dan wel weer een heel fijn gevoel!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:19

Ook wat waard! Ik heb met mijn LBI er geloof ik anderhalf jaar gedaan over een fatsoenlijke draf en de travers. Gek werd ik er van. En ineens had ie m. Maar ne moet jezelf nooit vergelijken met anderen. Ik hoor mensen die in 3 weken dingen erin hebben zitten. Het zal allemaal wel. Wij gaan lekker verder op ons eigen tempo. Want als het er eenmaal in zit, gaat ie ook echt vanzelf.

Die van mij wordt in mei 25. Ik had 2 jaar niet op hem gereden (wegens rugklachten bij hem. Na 2 jaar ging het weer goed en ben ik weer eens opgestapt. Was alsof het gisteren was, dat we aan het trainen waren. Hij wist alles nog.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:15

Mja dat herken ik wel. Mijne pikt dingen best goed op, ik kan hem ook prima 'overschrijven'. Als ik iets fout heb aangeleerd en mn instructrice zegt oh nee, beter zo en zo, dan pakt ie dat zo op. (In tegenstelling tot mn overleden merrie, die moest ik elke dag precies dezelfde hulp geven, anders raakte ze in paniek). Maar idd.. hij is nu 3,5 jaar ingereden en zijn nu net beetje B niveau. We vliegen niet door de oefeningen ofzo..
Maar hij vind idd wel snel dingen saai, om hem erbij te houden moet ik t uitdagend en spannend houden, anders maakt ie er zelf iets van :') hihi

Nog even een foto, omdat ie zo leuk is :D


Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:33

Maar 3,5 is nog een puppy hoor! Als je in de B zit is dat toch prima?

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:03

Hahah, hij is 3,5 jaar geleden ingereden ;) met 4,5 jaarige leeftijd. Hij word dit jaar 8.

En ach, we doen wel eens een onderling B proefje. Meestal met scores tussen de 178 en 183. Soms met uitschieters naar boven of onder. Heb ook niet echt ambities ofzo verder hoor, en ben zelf ook geen geweldige ruiter. Met iemand anders had ie waars meer kunnen behalen, maar ach :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:47

O woeps, niey goed gelezen. :D

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:57

Geeft niet :) kan gebeuren

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:10

Ik heb net de cranio sacraal dame gehad voor mijn LBI én mijn LBE. Zo grappig om de verschillen dat te zien. Mijn LBI laat het gewoon over zich heen komen. Het grappige was, dat toen ze in zijn 'emotionele centrum' (dit klinkt een beetje vaag en zweverig, dat ben ik me bewust. Ik ben zelf nogal een praktisch type. Heb ook niet zo n verstand van die cranio sacraal, maar ik zie dus wel wat het voor mijn paarden doet. Ik had een hele hysterische RBE, die nu weer normaal aanspreekbaar is. En dat is oa te danken aan deze behandelingen), dat hij echt toegankelijker werd, toenadering zocht, zijn ogen meer 'open'. Ik vind dat heel mooi om te zien.

Je moet weten dat ik deze LBI gekocht heb, dat hij 18 was. Hij was helemaal in zichzelf gekeerd. Je ziet het ook wel eens bij manegepaarden: van die dooie ogen. Helemaal afgestompt. Ik kreeg niet echt contact met hem. In de loop der jaren is dat behoorlijk veranderd. Hij wordt in mei 25. Hij is dus niet meer de jongste. Door de clickertraining heb ik heb uit zijn schulp gekregen. Verdween de dooie blik uitvzijn ogen, maar een feestnummer zal het nooit worden.

Het treurige voor hem (met allemaal RBE-ers en LBE-ers om hem heen, die aandacht wel komen opeisen), dat ke hem dus snel over het hoofd ziet en 'overslaat'. Omdat hij daar 'niet zo n behoefte aan heeft'. Maar dat is echt helemaal niet waar. Een LBI-er laat dat alleen veel minder duidelijk merken. Ik sta daar dus heel bewust bij stil; ook hem eens lekker kriebelen. Het lijkt dat hij er niks om geeft, maar dat is niet zo. Je moet alleen goed opletten om de signalen op te vangen.

En nu met die cranio werd hij ineens veel opener. Ik vond dat echt zo mooi! Kreeg er helemaal een brok van in mijn keel.

Ik ben echt gek op mijn LBI-er. Een betrouwbaarder paard kun je je niet wensen. Alleen die band met hem is heel subtiel. Die moet je dus wel op waarde kunnen schatten.

Bij extraverte paarden is dat makkelijker. Die laten hun gevoelens veel duidelijker zien. Daar kan ik soms ook echt grapjes mee maken. Bij introverte paarden is dat anders. En dan is er ook nog een verschil met hoe lang je je paard kent en hoe oud hij was dat je hem kreeg. Mijn Belg is ook een LBI. Die kreeg ik dat hij 10 maanden was. Ook daar moest ik de ingang zoeken. Maar eenmaal gevonden, ben je ook binnen. En hij is lang niet zo intovert als mijn oude ruin, die ik pas met 18 kreeg en een hele rugzak vol ervaringen (met mensen en verhuizingen) mee nam.

Maar vergis je niet in een LBI. Dat is dus wel een hele trouwe vriend voor de rest van je leven! En zelf heb ik soms inderdaad het idee dat ze niet al te snugger zijn. Of in ieder geval niet al te snel van begrip. Maar ik denk dat dat maar schijn is. Er wordt gewoon grondig over nagedacht. En ze zijn bereid om mee te werken, zonder dat ze hele eigen plannen maken, die niet in jouw planning passen (zoals mijn extraverte paardenvrienden). Je hoeft ook niet constant met ze te onderhandelen. Ze willen je best een plezier doen.

Zó, even reclame maken voor de LBI-ers dus. Volgens mij dus vaak verkeerd begrepen, maar echt paarden die hun gewicht in goud waard zijn. :D

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:57

Ik ben ook enorm blij met mijn LBI-tje hoor ;) ik was helemaal niet thuis in die horsenality's, dus ik was sowieso al gewoon blij met hem.

pien_2010

Berichten: 43351
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:16

Fabster schreef:
Maar vergis je niet in een LBI. Dat is dus wel een hele trouwe vriend voor de rest van je leven!
Dit dus ontroert me. Wat dit herken ik heel erg bij mijn paard. Ook de rest hoor wat je schrijft over het kroelen enz. Maar mijn paard verpietert zelfs als we elkaar een tijd niet kunnen zien.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:48

Hier een LBI die juist erg slim is en veel humor heeft! Je moet inderdaad eerst echt weten hoe je een LBI moet motiveren met dingen die hij leuk vind, 'omgekeerde psychologie', eten en andere technieken. Je moet je blijven bewijzen bij een LBI en altijd origineel blijven. Toch zijn het leuke, leerzame en lachwekkende paarden. Erg leuk!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:17

Wauw Fabster, goed geschreven. En ook pijnlijk, mijn onbegrip naar mijn LBI-er is echt overduidelijk. Vanavond heb ik -zonder jouw post gelezen te hebben- voor het eerst sinds heel lange tijd met mijn vriend staan kriebelen. Ik dacht dat hij er geen behoefte aan had... fout gedacht dus, hij ging er helemaal voor staan :(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:44

Geeft niks, Sonja. Soms is het best lastig. Maar stap voor stap en je zal zien dat je een fantastische vriend heb.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:31

Mijn vriend is hij zeker al 6 jaar, maar ik begin nu pas de waarde ervan in te zien! Het zijn inderdaad paarden die niet zo snel op de voorgrond treden, maar wel vierkant achter je staan en je steunen. Ook als je dingen doet die meer in je eigen dan in hun belang zijn, laten ze je niet vallen. En dat is ook juist het trieste...