Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:03

@sizzle, daar heb ik me nog niet aan gewaagd om te voet te gaan wandelen...gewoon om die reden. Ik heb het liefst dat hij naast me loopt, zo oefen ik nu op de piste en dat begint te lukken. Het is ook vooral als ik de code aan het indrukken ben om de poort te openen dat hij zijn kans ziet en dan zwier ik met een kort stukje leadrope anders hangt hij in mijn nek :7

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:06

Komt me bekend voor.
Af en toe krijg ik nog wel ineens een kopstoot in mijn rug maar dan geef ik nu ook wel gewoon direct een rotschop (letterlijk), ze weet inmiddels al jaren dat dit niet mag, maar af en toe oet dat even bevestigd worden blijkbaar.
Bij het wandelen maaide ze vroeger vaak met de voorbenen naar me en probeerde dan om te draaien om nog een trap na te geven.
Ik had daarom altijd goede schoenen aan , een hengstenketting aan een 3 meter touw en een flinke zweep mee. Ze moet met wandelen altijd vrij ver naast me lopen, op het andere (denkbeeldige) tractorspoor zeg maar. Dat gaat nu heel vanzelf als ik met mijn vinger wijs, maar voorheen richtte ze letterlijk op de zijkant van je voeten en kon dan razendsnel op je voet gaan staan. Bij mij lukte dat haar meestal niet, maar zodra een vreemde ernaast liep moest ik altijd waarschuwen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:36

Wauw sizzle, dat is ook geen gewone dat je daar hebt. Hier is het alleen de voorkant die bedreigend is, zone 1 als het ware ;)

Vandaag slalomoefeningen gedaan, een leuke test om te kijken hoe goed je je paard kan verplaatsen. Ik vind het een zeer goede oefening voor LBEten. Soms was ik te laat of te traag met mijn aanwijzingen en dat krijg je dan zo mooi terug hé...zo van helaba je hebt een steekje laten vallen. Niet goed bezig hé baasje :D

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:49

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je het mentale overwicht hebt en dan heb je echt een toppaard aan een LBE'er. Een paar maanden geleden ben ik verhuisd van stal en daar dachten ze dat ik met een heel mak paard binnen kwam. Inmiddels heeft hij zich wel van een andere kant laten zien, want hij is wel redelijk en schappelijk, maar hij zou me zeker ondersteboven lopen als ik dat overwicht niet zou hebben.

Mijn vorige paard (ook LBE) liep op een gegeven moment niet meer rad en het werd medisch niet duidelijk wat er mis was. Toen zijn we gaan Parellien en hadden we weer nieuwe dingen/uitdagingen. Dat heb ik haar opvolger (mijn huidige paard) gelijk meegenomen en daar ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds blij mee. Door te beginnen met grondwerk is onze basis stevig en kunnen we nu ook wel tegen een stootje.

Natuurlijk zijn er grenzen, maar in principe probeer ik vanuit een belonings-systeem te werken en niet vanuit een straf-systeem. Ik kan bijvoorbeeld niet opstijgen zonder opstapje (neurologisch defect). Als mijn paard keurig stil blijft staan tot ik er met zo'n opstapje op zit, dan krijgt hij een brokje. En als hij ook maar 1 stapje doet, dan gaat die vlieger niet op.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:51

Dat soort oefeningen doe ik nooit heel erg lang, dan maakt hij namelijk zijn eigen plan :D En dat zijn meestal plannen waar ik niet zo blij van word.

Dat is toch ook wat... ik ben een weekje op vakantie geweest, paarden staan aan huis hier, dus iemand anders heeft ze verzorgd. Ik had die man wel een beetje gewaarschuwd voor mijn ruin, alsin: duidelijk zijn, zorg dat hij je niet voorbij loopt, consequent zijn etc.
Nu hebben beide paarden zich uitstekend gedragen tijdens die week, echt engeltjes :j Degene die opgepast heeft wist gewoon niet wat er nu ingewikkeld was aan mijn paard, zó braaf.
Nu heeft hij hem ook alleen 's avonds in de stal gezet (waar eten lag) en 's ochtends in de wei gezet (waar gras en hooi was).

Alleen toen ik daarna weer ging grondwerken met mijn ruin heeft hij weer van alles geprobeerd wat hij al heel lang niet meer gedaan heeft, de etter :') :+ Dat waren dingen als wegrennen van de cirkel, omdraaien op de cirkel, op me af stormen (waar hij dus flink met de stick heeft kennisgemaakt) etc.

Ik weet niet of het een met het ander te maken had, maar frappant was het wel.
De keer erna grondwerken ging superbraaf, rijden vanavond ook.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:10

Haha, even kijken waar de grenzen zijn.

Ik doe trouwens ook bijna alles op beloning en medewerking, maar fysiek domineren (naar mensen maar ook naar andere paarden tijdens het werk) betekend gewoon een klets voor de kop.
Ik heb wel een keer flink de zweep erover moeten halen toen mevrouw mijn hulpen probeerde te negeren om met een shire hengst kennis te gaan maken. Zoiets kan natuurlijk echt niet, veel te gevaarlijk.
Voedselbelonen kan ik niet, dan raak ik mijn hand kwijt :D
Behalve met trailer laden dan neem ik altijd een bak voer mee.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:14

Tja, links of rechts, introvert of extravert, dat zijn ook maar 4 hokjes en net als bij mensen is dat natuurlijk een grote groep. Dus in de LBE groep zal individueel ook best veel verschil zijn.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:18

Daar heb je uiteraard gelijk in :j
Ik geloof ook niet zo heel erg in de hokjes, de hokjes zijn in feite de extremen (waar die van mij precies in past) waar de meeste er een beetje tussen hangen.
Voor mijn andere eenvoudige en van nature gehorzame paard vind ik geen enkel van de hokjes geschikt.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:22

Misschien is je van nature gehoorzame paard ook niet uitgesproken links of rechts of extravert of intravert Sizzle. Ideaal zou zijn dat hij/zij ergens in het midden staat.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:40

Dat bedoel ik ook, als een paard niet zeer uitgesproken/ in het extreme uiteinde staat dan kun je er ook niet de standaard beschrijvingen op los laten. Dat hoeft dan ook niet namelijk.
Dan is het gewoon een paard waar eigenlijk iedereen fijn mee kan werken en geen gecompliceerde handleiding heeft :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:36

Idd sizzle een van nature gehoorzame paard moet hemels zijn! Ik streef ook naar meer evenwicht en heb denk ik de sleutel ontdekt. We zijn bijna elke dag aan de slag gegaan, zoals jullie al weten gebruik ik parelli in combinatie met de clickermethode...dit heeft ons tot een resultaat gebracht waar iedereen van opkijkt! :) Dit had ik in de verste verte nooit verwacht, ik moet me inhouden om niet te gaan zweven :D

De laatste drie dagen hebben we al spelenderwijs alle dingen aan geleerd. Hij was doodeng geworden van de trailer, na drie dagen intens oefenen gaat hij er helemaal alleen in...geen leadrope...zelfs zonder mij erbij *\o/* Ik was nog wat extra lekkers gaan halen en plots hoorde ik dat hij op de trailer stapte, helemaal erin zelfs...we stonden er met open mond op te gapen _O- ...wat een maf beest is het toch.

Ik liep rond de trailer en dan croste hij me achterna, ben er in gelopen en hij kwam me gewoon achterna...zo zalig! Hij is van mijn zijde niet meer weg te slaan.

Als ik hem roep op de weide komt hij in draf of galop naar me toe. Ik steek dan mijn arm uit en maak een vuist, zeg dan touch, en als hij mijn vuist aan raakt krijgt hij een snoepje.
Heel af en toe als ik teken geef om zijn hoofd te draaien, hapt hij nog in mijn richting. Zone 1 is nog een werkpunt.
Morgen zaterdag 16/5 nemen we deel aan een dagclinic van parelli....zo leuk nu...ik kijk er echt naar uit!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:35

Dat klinkt echt goed, Mindfull! Wat een enorme stappen vooruit! Eindelijk de ingang gevonden! Ik ben heel blij voor je. Mss ga ik me ook wel aanmelden bij Oarelli. Waar heb jij dat gedaan?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:16

Super zeg :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:38

Fabster schreef:
Dat klinkt echt goed, Mindfull! Wat een enorme stappen vooruit! Eindelijk de ingang gevonden! Ik ben heel blij voor je. Mss ga ik me ook wel aanmelden bij Oarelli. Waar heb jij dat gedaan?

http://www.parelliconnect.com/

Een parelli instructeur kan je een code geven zodat je drie maanden gratis kan uitproberen

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:39

Sizzle schreef:
Super zeg :)

Ja echt zalig, dankje Sizzle!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:19

Hoe was je dagclinic van Parelli Mindfull?
Hebben jullie nog nieuwe dingen geleerd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:00

Hoihoi
Ka je bij een twenter ook al bepalen welk type hij is?

Mijn twenter is best rustig en oogt eigenlijk relax. Met mee wandelen mag de lijn niet gespannen staan, dan staakt hij namelijk.
Hij leert best snel, kent al draf en stap stemcommando.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:34

Myca schreef:
Hoe was je dagclinic van Parelli Mindfull?
Hebben jullie nog nieuwe dingen geleerd?

Ja het was leuk, nu heb ik eindelijk bevestiging van wat ik dacht en kan ik echt verder!
Zij hebben ook en LBE'r en konden mij dus goed richtlijnen geven. Regel nr 1 is goed bezig houden en rustig blijven...echt inventief zijn en meegaan in het spel.
Je krijgt enkel een goede verstandhouding als je erin kan meegaan, bv als hij plots gek doet en begint te rennen...dit nog gaan aansporen...niet tegenhouden. Nieuwe oefeningen doen voor hij er 1 gaat verzinnen. Gebruik maken van de energie die eruit komt, ik heb best veel te leren hoor. Het vreet energie maar je krijgt er ook energie van :P
Hij vertelde ook dat als je ze verkeerd behandeld, bv door af te straffen dat dit gevaarlijke situaties met zich kan meebrengen. Op het einde vd de dag moest ik mijn highlights opsommen, dit vond ik best moeilijk....ik zweefde tussen 'zou dit echt iets voor mij zijn of ja! Ik ga ermee verder'. Ik had al zoveel opgezocht dat ik alles wel weet in theorie maar de praktijk is nog wat anders.
Ik merk als iemand hem overneemt dat ik nog niet assertief genoeg te werk ga.
Ik neem nu regelmatig filmpjes om mezelf te corrigeren, ik blijf te soft in het algemeen. Daar werk ik nu aan. Het bijtprobleem zal wel gedeeltelijk aanwezig blijven... Net nu ik een prachtige bosalset heb liggen....ik mag er echt ni aan denken dat hij in mijn mohair mecate gaat zitten knabbelen. Deze aankoop had ik nooit mogen doen....ik moet alle luxe echt opzij zetten en er mij geen reet vanaan trekken, die knop is al half omgeslagen.
Ik ben 4 á 5 keer aan het werk met hem en onze band groeit zienderogen. 12/7 ga ik meedoen aan deel 2 vd clinic en in juni komt hij eens aan huis....we. Komen er wel.
Heeft iemand het membership V parelli? Als je Allure intypt zie je alle karaktertrekken, heel extreem wel...Linda is soms een half uur bezig eer ze erop kan. Het zal dus nooit meer zijn van snel effe opzadelen en een ritje maken :Y)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:39

MaricoGraphy schreef:
Hoihoi
Ka je bij een twenter ook al bepalen welk type hij is?

Mijn twenter is best rustig en oogt eigenlijk relax. Met mee wandelen mag de lijn niet gespannen staan, dan staakt hij namelijk.
Hij leert best snel, kent al draf en stap stemcommando.

Hoi, zou hij dan echt een LBE'r zijn denk je? Neemt hij de leiding niet van je over? Aan wat denk je dat hij LBE is?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:42

wow ik weet wel zeker dat Double u dat is!

echt heel dat rijtje klopt haha

hij moet altijd zijn halstertouw vast pakken als je dat aanklikt, pakt vegers, borstels, de kettingen op de poetsplaats, werkelijk alles in zn mond, probeert je nog vaak zat stiekem eens zachtjes te bijten.

heeft veel front,

probeert nog steeds vaak los te breken als je hem naar de wei wil brengen.

is echt het mannetje op stal, dus noem hem gerust maar bazig. op de wei kan hij nu eindelijk met een ander paard staan, maar die loopt hij de hele tijd te klieren.


Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:08

Ha Mindfull, dat klinkt allemaal goed!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:11

Thnx Fabster :D
Idd rockey! Jij hebt ook prijs hahahaha

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:12

Of Harley werkelijk lbe is weet ik niet. Vraag eigenlijk alleen of je dat aan een twenter al kan zien

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:17

mindful schreef:
Thnx Fabster :D
Idd rockey! Jij hebt ook prijs hahahaha


en ik altijd maar zeggen dat het gewoon streken waren, omdat ie als 4 jarige pas gecastreerd is.. haha

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:18

MaricoGraphy schreef:
Of Harley werkelijk lbe is weet ik niet. Vraag eigenlijk alleen of je dat aan een twenter al kan zien


Juist bij een twenter want die zitten in hun probeerfase. Ik geloof niet dat jouw Harley lbe is hoor, dan had je nu waarschijnlijk wel wat problemen gehad.
Toen die van mij 2 was was ze op en top mega LBE. Stijgerde tegen alles en iedereen op, liet zich niets vertellen: als jij links wilde wilde zij rechts en omgekeerd, liet zich vallen bij de smid, was leider van een groep jaarlingen en stond altijd vooraan bij het eten.