Fjord Winston: Op weg naar ons debuut!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Fjord Winston: Op weg naar ons debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:00

Hallo allemaal,

Sinds ons vorige topic ben ik weer hard aan het werk gegaan met jullie commentaren. Vorige week woendag heb ik afgesproken met een stalgenootje (Toydoll @Bokt) om foto's te maken! Ik ben onwijs blij met de foto's. Zelf heb ik er een hoop aan omdat ze toch een aantal belangrijke punten voor mij duidelijk maakte.
Ons vorige topic: [RT-HAW] Topfjord Winston: Back on track!

Maar eerst. Winston rijd ik sinds eind Juli 2012. We hebben veel dressuur gereden maar ook zijn we gaan springen. Eind vorig jaar eindelijk de financiën bij elkaar om een startkaart aan te kunnen vragen, ons debuut stond in eerste instantie gepland in Februari. Helaas gooide een blessure roet in het eten. Na weken van wandelen en opbouwen zijn we weer volledig aan de slag gegaan en hij loopt beter dan ooit! Ik denk zelf dus dat deze blessure er langer heeft gezeten, maar dat het gewoon niet tot uiting kwam. Dat we er achter kwamen was overigens ook toeval.

Nu zijn we weer helemaal 100% aan de slag en staat ons debuut gepland op 23 Mei, Pinksterconcours in Hoogland! Ik heb er enorm zin in, maar voor die tijd nog even goed aan de bak. Hetgeen waar wij voornamelijk mee bezig zijn, is in eerste instantie activiteit. Winston loopt al een stuk actiever dan voorheen, maar mag toch vlijtiger worden in zijn lopen. Soms is het lastig om hier constant op te letten, maar het gaat al een stuk beter. Ook het verruimen en verkorten van de passen is iets waar ik actief mee train. Vooral omdat Winston de neiging heeft om met het verruimen tegen de hand te komen of zichzelf eruit te willen drukken. Rechte lijnen zijn soms ook nog een uitdaging, maar dit gaat al een stuk beter en ik merk dat ik hem al veel makkelijker tussen twee benen en twee teugels kan houden. We maken ook al beginnetjes met het wijken, maar zijn hier nog niet echt actief mee bezig.

Gisteravond heb ik weer clubles gehad en morgen heb ik privéles thuis.
Naar aanleiding van de foto's zie ik dat ik er echt op moet letten dat ik mijn teugels op maat houd en mijn handen laag. Eigenlijk is dat natuurlijk een wisselwerking. Zodra mijn teugels al korter zijn, heb ik mijn handen automatisch al lager. Ook moet ik erop letten om niet voorover te kantelen in mijn schouders en mijn rug recht te houden.

Ik ben heel benieuwd wat jullie te zeggen hebben :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Braaf paard <3 !
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:06

Staat hem goed dat rood ! :j En wat fijn dat jullie weer lekker aan de slag kunnen!

Ik vind persoonlijk dat het nog wat meer mag spetteren, het lijkt nogal vlak allemaal.
Nu komt het op de foto's voor mij wat 'sloompjes' over. Je houding is op de meeste foto's prima, soms wat meer rechtop en geen kapstokjes maken van je voeten en je handen rechtop houden ;)

Succes hoor ! Weet niet of ik eroverheen gelezen heb maar wanneer is jullie debuut?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:09

Dank je wel! Dat is inderdaad het punt waar we tegenaan lopen. Het mag nog meer spetteren inderdaad!

23 mei! Over anderhalve week al :):)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:11

Ik heb ook met een fjord wedstrijden gereden en ik weet niet wat jij voert hoor maar ik deed altijd
een dag voor de training en een dag voor de wedstrijd (en de dag zelf) een halve schep sportbrok
met olie door het voer. Daar werd ze net even wat feller op :j En als je zelf een mooie houding hebt
staat dat vaak ook al vlotter (rechtop, trots op je paard, Rug en nek recht en handen rechtop) :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:13

xApple schreef:
Ik heb ook met een fjord wedstrijden gereden en ik weet niet wat jij voert hoor maar ik deed altijd
een dag voor de training en een dag voor de wedstrijd (en de dag zelf) een halve schep sportbrok
met olie door het voer. Daar werd ze net even wat feller op :j En als je zelf een mooie houding hebt
staat dat vaak ook al vlotter (rechtop, trots op je paard, Rug en nek recht en handen rechtop) :j

Wij voeren op het moment slobber, senioren priores. Eigenaresse is erg bang voor gezeur met zijn darmen vanwege zijn geschiedenis (verkleefde bloedworm, spierbevangen). Een dag voor de wedstrijd krijgt hij wel haver :P Ben benieuwd of dat gaat werken :)

Tabaluga12

Re: Fjord Winston: Op weg naar ons debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:05

Fijn hoor! Lekker zo door sporten. Wat meer variëren in tempo en hoofd / halshouding.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:13

xApple schreef:
Ik vind persoonlijk dat het nog wat meer mag spetteren, het lijkt nogal vlak allemaal.
Nu komt het op de foto's voor mij wat 'sloompjes' over.

Dat is ook precies Winston zijn 'probleem', hij is 'sloom' en onactief, stijf.

Marjo heeft al veel met hem bereikt! Ze heeft hem een stuk soepeler en actiever gemaakt, nu kan ze er tenminste aan rijden :D

Succes met je debuut!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:16

Vind jullie een leuke combinatie.

Ik zou eens proberen te rijden met je beugels een gaatje korter. Nu sta je als het ware in je beugels. Daardoor zit je ook onstabiel in je zadel. En wat jezelf al zegt, je teugels korter. Dan ga je je handen meer dragen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:57

Ik vind hem wel beter dan ooit! Soms lijkt hij nog iets naar voren te willen duiken maar vergeleken met eerder is dit al veel minder. Echt goed van jullie!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:40

Bedankt! Hmm beugels een gaatje korter.. Denk eerlijk gezegd niet dat ik daar blij van word. Sowieso zijn mijn laarzen nog nieuw en strak haha! Maar ook vind ik eigenlijk dat ze langer moeten voor het beeld :)

Klopt Romy. Ik heb ook heel sterk het vermoeden dat deze blessure er veel langer zat. Hij is veel vrolijker en alerter dan voorheen ook. In zijn hele doen en laten is hij positief veranderd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:43

Je moet niet uitgaan van het beeld. Veel mensen hebben de stijgbeugels veel te lang, puur omdat het mooi staat. Maar hebben ze er steun aan, nee. Doordat jij je beugels te lang hebt, kun je geen steun eraan hebben. Daardoor ga je onrustig in het zadel zitten. En ga zo maar door. Ik zou het gewoon een paar weken proberen. Denk dat je dan veel beter in je zadel gaat zitten. En het beeld er veel rustiger uit gaat zien.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:19

Marjoow schreef:
Klopt Romy. Ik heb ook heel sterk het vermoeden dat deze blessure er veel langer zat. Hij is veel vrolijker en alerter dan voorheen ook. In zijn hele doen en laten is hij positief veranderd.

Dat vind ik absoluut ook!!!

Maar daarvoor zat je ook al echt wel op de goede weg hoor, met je rijden. Je hebt er best een uitdaging aan, maar ik denk dat je het op de juiste manier aanpakt; gezien de verbeteringen die je al gemaakt had voor zijn blessure. Zal nu alleen maar sneller gaan nu die gewoon zichtbaar beter in zijn vel zit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:35

Thanks Romy :)

Ik ga het eens proberen met de kortere beugels!

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:43

Keep kalm and ride a fjord 8-) haha leuk!
Probeer op je handen te letten dat je deze niet kantelt en je voeten niet uit steekt of kantelt want zo steek je steeds met je sporen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:55

Hij ziet er al een stuk actiever uit. Ook de achter hand loopt er naar mijn idee beter bij!
Ik denk dat kortere beugels nog helemaal niet zo'n gek idee zijn. Op de laatste foto's lijk je in de galop dat uit evenwicht te zijn. Daar naast zou ik persoonlijk je handen iets meer dragen en iets naar voren.

Succes met je wedstrijd!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:27

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:44

Mag ik vragen waarom je met sporen en zweep rijdt? Het komt over als een soort overkill aan aanmoediging maar misschien zou je hem meer kunnen activeren door hem uit zijn comfort-zone te halen (werkte bij een paard waar ik op reed ook heel goed). Dus meer de afwisseling opzoeken qua springen, buitenrijden en eventueel longeren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:24

Jillsil schreef:
Mag ik vragen waarom je met sporen en zweep rijdt? Het komt over als een soort overkill aan aanmoediging maar misschien zou je hem meer kunnen activeren door hem uit zijn comfort-zone te halen (werkte bij een paard waar ik op reed ook heel goed). Dus meer de afwisseling opzoeken qua springen, buitenrijden en eventueel longeren.

Zweep voor de activiteit en spoor voor zijgangen en stelling vragen. Hij reageert er heel fijn op op deze manier.

Afwisseling gaan we zeker weer opzoeken dit heeft hij ook echt nodig. Vanwege zijn blessure kunnen we al een tijd niet springen helaas. Gisteren zijn we weer voor het eerst naar het bos geweest!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:24

Oke duidelijk. Leuk dat jullie ook afwisselen. Is erg belangrijk. Veel plezier nog met elkaar!