[VIDEO] Particolare tijdens Texelweekend (L1-proef 9 en 10)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

[VIDEO] Particolare tijdens Texelweekend (L1-proef 9 en 10)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:59

Hee, leuk dat je mijn topic bekijkt! Mocht je tips hebben, dan hoor ik dat graag!

Samen met Particolare (Parti) heb ik afgelopen weekend meegedaan met Texelweekend. Zowel zaterdag als zondag hebben we twee L1-proeven gereden. Het was onze allereerste buitenwedstrijd, dus ik was best wel zenuwachtig }:0 We zijn door de B heen gevlogen en zijn nu druk bezig om alle L oefeningen goed bevestigd te krijgen. Tijdens de lessen kunnen we altijd goed knallen, maar op wedstrijd komt het er nog niet helemaal uit.

Van de zaterdag heb ik helaas geen foto's en filmpjes, maar ondanks alle spanning en de vele interessante dingen voor Parti :+ hebben we toch nog een dikke winstpunt kunnen rijden met 173 en 188 punten.
Daarbij kwam ook het weer dat niet helemaal mee zat, waardoor Parti regelmatig onderuit ging. Ik heb daarom besloten om hem toch maar op ijzers te laten zetten, zodat we de zondag (en volgende wedstrijden) hopelijk zonder te glijden de proeven doorkomen.

Zondag ging het voor mijn gevoel al een stuk beter, al kon ik wel merken dat Parti snel moe werd in zijn benen door het extra gewicht van de ijzers. Hierdoor kwamen de middengangen er ook niet uit, wat goed te zien is op de filmpjes hieronder.

Dingen/verbeterpunten die mij het meest opvallen:
-Parti mag nog wat losser zijn in zijn kaken, zodat de nek wat ronder wordt en hij meer uit de schoft omhoog komt
-Meer scharen, niet versnellen tijdens het wijken. Betere reactie op het rechterbeen en rechterschouder meer begrenzen bij het wijken voor het linkerbeen.
-Overgang draf-galop zonder te versnellen in draf
-Mijn hakken meer uitdrukken en benen lang maken
-Schouders en met name linkerhand ontspannen (vorig jaar ben ik behandeld voor mijn rug en schouders, maar de constante spanning in mijn spieren komt nu weer terug)
-Hals meer laten zakken bij het halsstrekken
-Galop mag veel kleiner, iets meer verzameld.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie denken dat mijn punten waren!
Brandt los :)

Eduard007

Re: [VIDEO] Particolare tijdens Texelweekend (L1-proef 9 en 10)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 01:06

Hoi Nynke ik heb beide filmpjes bekeken en naast de punten die jezelf hebt aangegeven heb ik gekeken naar wat ik je mee zou willen geven.... Hopelijk is dat ook de reden voor je berichtje.
Zou het kunnen dat je zelf strak bent in je handen? Ik zie in de wendingen dat je je binnenhand naar je toe haalt. Daar zou hij om je been heen mogen krullen waardoor hij juist lucht krijgt in de binnenkant. Dan kan hij zijn bocht mooier maken. Lijkt ook een evenwichts dingetje... Kan het zijn dat je zelf nog wat leunt op je handen? In de eerste proef was hij gespannen maar ontzettend mooi voorwaarts. Als je die spanning om kan zetten door bij het inrijden meer op je zit de tempowisselingen te maken, krijg je hem meer bij de les. In je laatste proef valt zijn laaste galop ook op. Hij sleept zijn achterhand achter zich aan. Hij zou van mij wat meer bergopwaarts mogen en daarin beter om je binnenbeen heen mogen draaien.

In beide proeven is de zijgang inderdaad wat om aan te werken. Hij gaat niet echt zijwaarts maar loopt schuin. Als hij zich meer kan dragen op de achterhand kun jij voor meer lucht geven waardoor hij gaat scharen. Het lijkt of hij door de wat strenge hand de beweging niet helemaal kan maken. Heeft mij ontzettend geholpen om mij te concentreren op het buitenvoorbeen. Daar zit de beweging van opzij. Dus gaat het buitenvoorbeen naar voren, geef jij je zijwaarste hulp met je heup en been.

Ik zie ook hele mooie punten. Ik vind je overgangen mooi voorwaarts! Ik zou vooral werken aan wat meer lucht in je handen en wat meer bij elkaar rijden op je zit en idd de reactie op je been.

Leuk dier heb je! Veel succes

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:45

Wat een fijn paard heb je zeg! Ziet er al netjes uit!
Wat je zelf al zegt, dat wijken is echt nog wel een werkpuntje, voor je rechterbeen lijkt hij minder scherp dan voor je linkerbeen volgens mij?

Die spanning in z'n kaak is ook wel te zien in sommige stukken inderdaad, dan wordt hij wat recht in z'n hals en loopt wat achter de loodlijn, stukken dat hij z'n kaak wel loslaat heb je dan ook een fijne aanleuning vind ik :)

Verder vind ik je houding echt keurig, in de middengangen mag het allemaal wat meer inderdaad, maar 2 dagen achter elkaar op wedstrijd is ook niet niks, dus niet heel gek dat hij daar wat power mist. Lekker zo doorgaan, je proeven zijn erg netjes gereden, mooi strak op de letters en 't ziet er lekker simpel uit allemaal :j

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:43

Bedankt voor jullie reacties!

Sanneloes: Doordat ik weer last krijg van mijn schouders, wordt ik inderdaad wat strak in mijn armen/handen. Ik ben op het moment daarom ook veel bezig met mijn schouders loslaten, maar het voelt meer alsof ik extra aanspan dan ontspan.
Tijdens het inrijden was hij al heel erg groot en "extra" aan het galopperen, waardoor hij in de proeven, en met name de laatste proef erg inkakte. We zijn hard aan het werk om de galop kleiner en meer bergop te krijgen door vooral veel te galopperen, voltes te rijden en te sluiten met de buitenhand.

Fleur: Wijken voor het rechterbeen vertikt hij inderdaad in de proeven :+ Ben er van de week weer veel mee bezig geweest en dan doet hij het super. Maar in de proef gaat het op 1 of andere manier nog niet. Voor mijn linkerbeen valt hij juist heel erg weg over het buitenschouder. Dit ook voornamelijk omdat ik minder kracht heb in mijn rechterhand, dus zijn buitenschouder minder op kan sluiten.
Dit was ook inderdaad de eerste keer dat we twee dagen achterelkaar op wedstrijd gingen, en dan ook nog de tweede dag voor het eerst met ijzers, dus ik neem het Parti ook absoluut niet kwalijk dat hij moe was ;)

Verder merk ik de laatste tijd erg dat Parti scheef wordt omdat ik scheef ben, wat me erg frustreert. Misschien dat iemand nog tips heeft om ons beide weer recht te krijgen?
Ik zal binnenkort weer naar de fysio/chiropractor/..., hopelijk kan die mij ook weer wat los maken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:55

Wat een beauty van een paard!

Ik moet wel echt zeggen dat je (nog) niet L klaar bent, ik vin het wijken er idd erg slecht uit zien haha (bij mij is t nog erger :') ) en ook moet je volgensmij veel hulp geven om in galop te komen.

Vind het er zeker wel netjes uitzien, alleen had je naar mijn menig beter in het B kunnen blijven en alles bevestigen en dan over gaan.

Ik heb nou 4 wedstrijden achter de rug en nu al 11 winstpunten, ik a nog niet over omdat alles nog niet bevestigd is.
Misschien was dit ook slimmer geweest voor jou, maar je rijd erg netjes en correct dus jullie gaan er zeker wel komen!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:46

Ik snap je twijfel over de overgang naar de L, Kozbi. Maar zoals ik al zei gaat het tijdens de lessen en het rijden wel allemaal goed, en zijn mijn beide instructeurs er unaniem over uit dat we zeker wel klaar zijn voor de L. En mocht het voor mezelf dan nog niet goed voelen, hadden we het ook niet gedaan.
Door mijn spanning komt het allemaal niet helemaal goed door, waardoor we dit krijgen.

In de B reden we gemiddeld 195-200 punten, dus vonden mijn instructeurs het zonde om nog in de B te blijven.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:27

Ja dat had ik achter af ook al gelezen haha!

Misschien was in het B blijven voor jou spanning ook goed geweest.
Zet niet te veel druk op jezelf, het zijn maar wedstrijdjes, je moet voor jezelf rijden en het moet voor jezelf goed voelen.

Probeer met het wijken eens diep uit te ademen en zelf compleet te ontspannen.

Werkt bij mij heel goed!

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:13

Leuk om je proefjes te zien en Parti is echt leuk! :) Ik ga vaak met een vriendin mee schrijven als ze moet jureren, dus ik probeer een beetje op die manier naar je filmpjes te kijken. Hopelijk heb je er iets aan!

Het wijken is denk ik jullie zwakke puntje? Hij versnelt idd wat en duikt van voren. Probeer je binnenhand ook iets naar voren te doen ipv alleen omhoog zodat je hem de ruimte geeft om te scharen. Voor het rechterbeen kan je het iets beter zien op je filmpje. Probeer ook hier je binnenhand wat omhoog en naar voren te doen. Ik krijg in m’n les altijd mee dat je binnenhand je paards binnenachterbeen is, en dat je die blokkeert wanneer je tegenhoud op je binnenhand. Je buitenhand zou wat mij betreft iets lager mogen, dan kan je hier ook je tempo iets op regelen.
Met oefenen is lichtrijden altijd makkelijk vind ik, dan kan je met je lichtrijden ook het tempo regelen.

In de galop mag idd je basistempo iets lager en wat meer onder je, dan kan je ook je verruimingen beter laten zien. Denk na je verruiming ook weer dat je terug moet naar je arbeidstempo en probeer die overgang ook duidelijk te rijden.
Middendraf duikt hij iets. Misschien helpt het om in je trainingen te proberen om hem tegen je hand aan te laten lopen, zodat hij iets omhoog komt? En ook al komt hij er dan een keer uit, dan gaat die wel de goede kant op (omhoog ipv omlaag) ;)

Verder vind ik jullie wel L waardig. Het wijken is misschien wat minder maar iedere combi heeft oefeningen waar ze minder in zijn, maar ook waar ze beter in zijn dus daar kan je compenseren.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:25

Oeps, beetje late reactie :oo

@Kozbi: Voor de spanning was het misschien wel beter, maar ik denk dat het sowieso wel zal afnemen naarmate ik meer wedstrijden gereden heb.
Uitademen pas ik inderdaad tijdens de training ook wel toe, maar dat vergeet ik op wedstrijd vaak. Ik zal er de volgende keer extra aan denken!

@Kirsten: Nogmaals bedankt voor je reactie en tips! ;) Op wedstrijd is wijken wel echt zwakke punt ja. Op 1 of andere manier krijg ik het dan niet voor elkaar. Tijdens de trainingen gaat links (wijken voor het rechterbeen) heel goed, maar voor rechts loopt hij nu steeds over het buitenschouder weg, net als in de proef. Mijn binnenhand speelt hier zeker wel een grote rol in. Heb het gisteren even geoefend tijdens buitenrijden, zigzaggend van de ene naar de andere berm. We waren beide lekker ontspannen na het strand, en daardoor ging het al een stuk beter gelukkig!
In de middendraf wil ik hem inderdaad nog wel wat te veel loslaten voor. Als ik hem tegen mijn hand aan rijdt voel ik hem bijna opstijgen, dus daar zal ik ook goed op letten :))