Topfjord Winston: Back on track!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Topfjord Winston: Back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:25

Hallo Bokkers!

Na een gelukkig niet al te lange blessure, kunnen we weer lekker aan de slag. We zitten nog wel in de opbouwfase, maar vanaf vandaag kunnen we eigenlijk al weer zoals normaal trainen en vanaf volgende week pakken we de galop weer mee. 12 mei ga ik weer naar les en 23 mei staat dan eindelijk ons debuut gepland *\o/* !

Winston is mijn verzorgpaard en ik rijd hem sinds Juli 2012. We rijden heel veelzijdig. Het springen moeten we nog even mee wachten om zeker te weten dat alles goed blijft gaan, maar qua dressuur zijn we weer hard op weg! En ik moet zeggen, hij loopt beter dan voorheen.

Winston liep midden februari onregelmatig rechtsvoor. Maar, voor zijn doen zo onregelmatig dat het kreupel genoemd kon worden. Dierenarts geweest en om het zeker te weten moesten we naar de kliniek voor foto's. Winston heeft platvoeten! Zijn hoefbeen stond te recht op de zool, daarbij slijten zijn hoeven te snel af en is het pijn gaan doen. Hij staat nu op speciaal beslag wat echt heel goed werkt.

Ik ben met Winston bezig met rechte lijnen rijden, schakelen in tempo en zijwaarts. Ook halthouden/achterwaarts pak ik mee omdat hij vaak scheef gaat. Winston heeft ook de neiging om te kantelen in zijn hoofd/hals houding. Ik zit er hierom aan te denken om een massage te geven, iemand hier ervaringen mee en of dit effectief kan zijn voor dit probleem?
We trainen toe naar ons B-debuut 23 mei. Gezien hoe snel hij het werk weer oppakte denk ik dat wij hier helemaal klaar voor zijn. Wellicht vinden jullie dit wat snel, ik doe dit natuurlijk met verstand. Merk ik aan hem dat hij het nog niet aan kan dan ga ik hem uiteraard niet overvragen.

Normaliter rijden we 1x per week een les op de club. Voor de blessure was dit om de week springen/dressuur. Voorlopig ga ik iig tot aan de zomervakantie elke week dressuren en wil ik na de vakantie het springen weer oppakken in de les. Tot die tijd ben ik nog wel op zoek naar variatie in de trainingen. Winston vind elke keer hetzelfde doen absoluut niet leuk namelijk.

Het rijden ging niet geweldig gisteren. Ik moet nog enorm aan mijn nieuwe laarzen wennen en Winston was wat slomer dan normaal. Sporen heb ik om voor het wijken.

Afbeelding

In het begin in de draf valt hij nog wat te veel op de voorhand:
Afbeelding

Hier al een stuk beter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben wel heel tevreden over zijn achterbeen. Dit is sterk verbeterd!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zelf beter gaan letten op dat ik niet inknik in mijn nek/schouders, teugels meer op maat houden en mijn hakken niet optrekken :D
Hopelijk hebben jullie bruikbare tips voor mij :)

Groetjes!
Marjo

Muurp

Re: Topfjord Winston: Back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:31

Winnie <3

Wat groeien zijn manen snel joh! :oo Kan al weer bijna die kan op komen volgens mij.. :+

Ziet er netjes uit, vooral gezien het feit dat hij een tijdje heeft stilgestaan!
Let wel op je binnenhand, die lijk je nog regelmatig tegen je lichaam aan te willen plaatsen/vast te willen zetten. Je teugels meer op maat houden kan hier bij helpen.

En verder heb je het al gezegd over je hakken en je nek/schouders :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:35

Haha, ik heb wel zin in die taart hoor 8-)
Thanks! Klopt inderdaad over mijn binnenhand :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:37

Ziet er netjes uit na een tijdje stil te staan, je ziet wel dat hij sloom is maar dat zal vast wel beteren.
Ik zie eigenlijk hetzelfde als Muurp.

Maar zit je wel lekker in je zadel? Je zit er meer op als in..alsof je zadel te klein is voor je, wat het ook niet beter maakt voor je houding. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:38

LauLauu schreef:
Ziet er netjes uit na een tijdje stil te staan, je ziet wel dat hij sloom is maar dat zal vast wel beteren.
Ik zie eigenlijk hetzelfde als Muurp.

Maar zit je wel lekker in je zadel? Je zit er meer op als in..alsof je zadel te klein is voor je, wat het ook niet beter maakt voor je houding. :)

Ik vind het geen ideaal zadel nee, maar hij is zeker niet te klein voor mij hoor (18")! Denk dat het ook een beetje komt omdat mijn laarzen nog enorm strak en onwennig zitten en ik dat een beetje door trek naar de rest van mijn lichaam :)

Helaas is het niet mijn paard en ook al koop ik veel voor hem, gaat een zadel me toch iets te ver :o

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:34

Ziet er goed uit hoor, lekker relaxt en met fijn achterbeen gebruik :j
Mij valt inderdaad ook op dat je binnenhand soms iets actiever lijkt dan je buitenhand, probeer je buitenhand mooi laag op z'n plek te houden, is slechts op een paar foto's hoor, verder ziet het er keurig uit.
Zadel viel me ook al op, vind je er niet te groot voor, maar hij lijkt niet geweldig te zitten voor jou, maar ik snap prima dat je geen geld gaat uitgeven om een nieuwe te kopen hoor! Ik vind je hoofdstel trouwens erg gaaf :D

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:26

Oeh wat een leuke Fjord! :D
Je rijdt netjes en je paard ontspant fijn, je ziet goed die bovenhalsspier ook in zn hals! :)
Probeer lekker tempowisselingen te rijden om hem wat actiever te krijgen,
dan zal hij niet alleen wat actiever lopen maar zichzelf ook wat meer gaan dragen.
Het lijkt nu of hij (vooral rechts? want links lijkt hij wel wat compacter) de neiging heeft om wat lang te worden.
Maar zo te zien zijn jullie op de goede weg en moet dat wedstrijddebuut wel goed komen :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:33

Rechts heb je gewoon je teugels te lang, op links zit je wat beter, draag je je handen en heb je je teugels korter, dan ziet het er beter uit.
Verder vind ik het best goed zo, ik zou je paardje overdreven inbuigen, goed op de buitenteugel houden, contra stelling (dat helpt ook heel goed om op je buitenteugel te gaan letten )en blijf hem actief houden.
Verder doe je al aan schakelen, probeer dat veel te blijven doen.
Ziet er leuk uit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 09:18

Bedankt voor de reacties! Vanaf woensdag kunnen we weer helemaal los dus dan gaan er ook grotere overgangen komen. Galop weer meepakken enzo.

Garuda96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:36

Het ziet er ontspannen en netjes uit.
Ik denk dat je hem wat actiever kan maken door tempowisselingen. Verder nog een klein puntje, je lijkt een beetje naar beneden te kijken, heb ik zelf ook heel lang last van gehad, alhoewel jouw schouders al wel goed zijn zou je er zo mogelijk nog 'trotser' opzitten als je vooruit kijkt.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:56

Ziet er goed uit! Hij mag inderdaad wat vlotter lopen. Dan wordt zijn houding waarschijnlijk ook nog net even wat mooier. (Hij lijkt nu een beetje te sloffen...) Om hem wat meer op tempo te houden zou ik hem goed bezig houden zodat hij actiever wordt. Dat wil zeggen veel tempo wisselingen en figuren rijden. Je moet hem zegmaar een beetje verassen met wat je wil gaan doen. Dan moet hij actiever op jou letten en zal hij dus beter voorwaarts zijn als je dat vraagt.
Verder zijn jullie al heel goed op weg!!
Succes verder!