Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:48

Fabster schreef:
Ach, zonde mindfull! Het klinkt toch eigenlijk wel dat hij een goede spiegel voor je is.

Zo is dat Fabster!!! Ik heb geen enkele spiegel in huis hangen die me zoveel verteld over mezelf ;)
Daarom dat ik hem ook zeer dankbaar ben, het is dat ik geen enkele dag een rustmoment met hem kan delen. Ik moet hem constant in de gaten houden, er is geen ontspanning...niet voor hem of voor mij. Dit topic is geweldig gewoon om mensen te leren kennen die weten hoe ze ermee moeten omgaan. Ik ga mijn filmpje uploaden en hoop dat er nog mensen zijn die me raad kunnen geven uit eigen ervaring.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:38

Ik heb je een pb gestuurd

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:49

Zonde mindful! Ik heb een LBE en een RBE. Als ik mag kiezen zou ik alleen nog maar LBE's willen. Je weet wat je aan ze hebt :) ik merk zelf dat ik soms moeite heb mijn geduld te bewaren bij mijn RBE-er terwijl mijn LBE-er echt humor heeft en mij dan weer kan doen ontspannen.

Ik hoop dat jullie er toch nog uitkomen samen :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:16

Heb ik ook Selka. Ik heb RBE-ers, een LBE en LBI's. Die laatste zijn wel het makkelijkst, vind ik. Alleen die leren weer niet zo snel. Bij de RBE-ers moet ik ook goed opletten dat ik mijn geduld goed bewaar. En zo niet, dan maar stoppen, andets vliegen ze alle kanten op. Maar mijn LBE-er is inderdaad degene met humor. Maar ook de gene die altijd bij iedereen de grenzen verkent en er eens overheen gaat. Gewoon om te kijken wat er gebeurt. En daar kun je maar beter streng in zijn (het bewaken van je eigen grenzen, bedoel ik dan), anders heb je inderdaad geen leuk paard. Maar zijn de grenzen en regels duidelijk, dan heb je ook wel een superpaard!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:54

Ja inderdaad! Iedere dag probeert meneer of hij vandaag wel een hapje mag nemen.. Inmiddels is een blik genoeg om hem er van te overtuigen dat dit niet gaat gebeuren :P

Maar daarna komt hij stiekem een knuffel halen en net na de knuffel als je zelf helemaal blij bent kijkt hij of hij toch niet je aan je broek onhoog mag hijsen := en nee dat mag ook al niet :P hij zal echter nooit in paniek schieten of mij bewust pijn doen.

Mijn RBE-er die schiet in blinde paniek en springt/rent over je heen. Die ziet dan echt niks meer. Hij kan ook echt weg zijn dan en lastig door te dringen zijn. Nou doe dan mij maar m'n LBE-er die bij enge dingen gewoon gaat proeven of het eetbaar is. Hij is denk ik vergeten dat hij een prooi- ipv roofdier is :=

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:24

Ligt het nu aan mij? (Heel waarschijnlijk wel) maar de mijne kan zich rot schrikken, gewoon al van een fietser die plots voorbij komt of jellende kinderen, een grote hond...hij let wel op (tot nu toe), heb er gelukkig nog niet onder gelegen.
Ik leg de oorzaak aan mezelf omdat ik in zijn ogen geen goede leider ben , denk ik dan.
Hij maakt zich enorm groot altijd als het spannend is, dat doet hij ook als hij op me afkomt. Ik kan hem gelukkig wel doorgronden. Dat is het voordeel van de uren werk die ik er al opzitten heb.

Ik noem hem mijn levenswerk, ik ben hem ongelooflijk dankbaar voor de wijsheid die hij me brengt en langs de andere kant mis ik wel een rustige knol om buitenritten te gaan maken :P

Velen zeggen wel dat ik er een fantastisch paardje ga aan overhouden en daar houden we ons aan vast *D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:32

Ik denk ook dat je een leuk paard krijgt, als je de goede knop hebt gevonden.

Mijn ervaring is dat elk knol met een gebruiksaanwijzing komt. In de advertentie zijn ze altijd fantastisch. Eenmaal in je tuin staat er toch iets anders dan je in gedachten had en moet je er veel tijd in steken. (Maar het kan ook zijn dat ik een slechte hand van paarden kiezen heb _O- )

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:34

Mindful misschien moet je alles ook gewoon wat meer los laten en vertrouwen hebben dat het wel goed komt. Als het daadwerkelijk een LBE paard is zal je zien dat bij wat meer ruimte en vrijheid en ruimte voor eigen initiatief het makkelijker gaat.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:40

Mijn Agan is precies een combinatie van Selka's LBE'er en RBE'er.
Het ene moment reageert hij op nieuwe (de meest enge }> ) dingen echt op de LBE manier = nieuwsgierig en dapper.
Het andere moment kan hij dus blokkeren/in blinde paniek dwars door je heen rennen terwijl jij je afvraagt wat er nou weer voor engs was.
Hij is voornamelijk LBE, maar inderdaad de RBE kant vraagt wel echt heel veel geduld.

Misschien heeft jouw LBE'er ook wat RBE trekjes Mindfull?
Dat maakt het gewoon heel onvoorspelbaar (het koste mij jaren om hem zo goed te leren kennen dat ik wist wat ik kan verwachten in bepaalde situaties. Oftewel, ik stel me in op het ergste (RBE gedrag) en ben dan aangenaam verrast als hij in zijn LBE stand blijft. Wat gelukkig het grootste deel van de tijd is).

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:10

@Fabster, idd (zie mijn pb) ik heb hem meegekregen zonder de juiste gebruiksaanwijzing.
Ik zeg soms wel eens van nu gaat hij weg, ik heb het gehad...dat wordt nog mijn dood maar 1 nacht slapen en ik hou hem weer. Hij is uitermate speciaal, heel uniek, soms lachwekkend zelfs.

@fransje, bedoel je met loslaten niet zo gefixeerd zijn op zijn doen en laten? En ja idd hij werkt liever los dan aan de leadrope, als ik daaraan werk kost het immens veel tijd om hem rustig te krijgen. Ik moet dan minimum 1 meter uit zijn buurt blijven of hij wordt zo erg gefrustreerd en gek.

@zippora, zo kan het wel zijn ook zoals je zegt, dat schommelen tss LBE en RBE...daar ben ik nog niet zo uit. Ik ben vastberaden om het terug professioneel aan te pakken met een goede parelli instructeur. Ik vind deze methode het beste bij me passen en je vindt er zoveel info. Ik was er altijd wat terughoudend over omdat het allemaal zo commercieel leek maar het helpt me dus wel vooruit en ik voel me gesteund.

Lieve Fabster wil ook tot hier komen wat ik erg apprecieer maar vind het wat ver voor haar ;)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:18

Vandaag m'n lbe'ertje zelf ons rondje laten kiezen. Nou ja, de terugweg dan iig. Gaat meneer bij ieder hek ff lekker stilstaan, kop erover en beetje kijken, haha! Bij iedere splitsing kijken en je ziet m denken van "Hmmm, wat zal ik doen?" Zo grappig!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:57

mindful schreef:
@fransje, bedoel je met loslaten niet zo gefixeerd zijn op zijn doen en laten?


Ja dat bedoel ik :j

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:03

Ik lees en misschien straks praat ook mee, mijn in juni 2 jarige is een left brain extravert Friesxhaflinger een pittig maar lief manneke

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:29

Welkom miepie77, ben ook benieuwd naar jouw ervaringen hiermee ;)
Leuk topic om elkaar te helpen en raad uit te wisselen :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:01

vandaag weer een half uur grondwerk gedaan en het ging fantastisch *\o/*

Ik heb er elke dag mee gewerkt en blijkbaar begin ik een doorbraak te creëren.
Vandaag met stick en touw hem laten gewennen aan het het slaan ermee op de grond, na een kleine tien minuten kon ik naast hem met de stick op de grond slaan en met grote zwaai over zijn rug zonder dat hij nog weg schoot of een voet verzet :D

Hier flipte hij echt van toen ik hem pas had, daarna heb ik hem kegeltjes laten oppakken op commando en over een zeil...alles verliep poepsimpel vandaag.

Ben geëindigd door los naast mij naar de weide achter de piste te stappen. Hij bleef me verbazen toen ikweg stapte kwam hij mooi achter me aan <3

Het mooie begin van alles is er gekomen vandaag, ben reuzeblij :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:45

Goedzo! Dat is goed nieuws! De volhouder wint!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:40

Wat een stilte hier!

Mijn LBE'er is niet helemaal zichzelf, denk dat het staan in een grote groep haar wat overdonderd. Heb sowieso het idee dat ze toch wat over haar eigen grenzen heen gaat soms. Dat ze allemaal prikkels opzoekt en alles in de overdrive doet, om vervolgens toch best moe te zijn.

Zal haar leeftijd ook wel zijn denk ik :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:00

Is ze aan de puber?

Mijn LBErtje gaat best oke op het moment +:)+ Hij wordt steeds wat knuffeliger. Komt zelfs uit zichzelf naar me toe in de wei af en toe :oo (ik weet niet wat me overkomt, haha) Heerlijk hoor, ff kroelen en knuffelen en dan weer door.
Ze kunnen nu op die berg waar hij een tijd geleden op was geklauterd en in vast heeft gezeten. Nou, mooi niet dat ie er nog op gaat! _O- Hij stond vol op de rem ernaast en omdat de rest eromheen ging rennen ging ie mee, maar verder niet, hoewel hij volgens mij enorm graag wil, gezien de pretbederver en oogjes van brandende nieuwsgierigheid ;)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 07:56

Mijn paard was een beetje afgevallen.
Hij mocht in de wei met 4 merries die spontaan achter elkaar hengstig werden en daar had hij het maar druk mee. Gelukkig is de rust nu weer gekeerd.

Twee weken geleden zijn we naar het Texel-weekend geweest, vorige week een WE clinic, gister een bosrit, dus we houden de afwisseling er goed in. Over twee weken gaan we weer een keer starten met dressuur.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:11

Ik meld me hier ook! Mijn paard is duidelijk een LBE- er :) ga als ik de tijd heb is rustig het hele topic doorlezen. Het is echt een clown maar zeker geen makkelijk paard

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:22

@ruitje, die prikkels opzoeken herken ik hier ook, alles is goed om hem in beweging te krijgen.
@jaan, van knuffelen is hier in de verste verte nog geen sprake...geniet er maar van hahaha
@myca, idd hier hangt hij altijd de dekhengst uit...een vermoeiende job soms :+

En wij zijn volop met level1 van parelli begonnen...veel werk aan de winkel maar het loont wel. Hij is gewoon dat ik los werk met hem dus nu korter bij geeft weer veel bijtgedrag. De oefeningen zijn snel aangeleerd maar hij probeert mij steeds te overbluffen door te bijten...wat hem niet meer lukt want ik werk gewoon door en block hem met arm, stick, touw, gekke bewegingen waar hij soms van op kijkt hahaha.
Ik heb geleerd om in mijn ruimte hem op afstand te houden zonder in zijn ruimte te komen.
Het werkt wel, bv als hij achter me staat hield ik hem steeds in de gaten omdat hij altijd te dicht komt en me dan bijt of mijn trui/jas beetneemt...en dan hang ik daar :7
Nu zwiep ik af en toe met mijn touw over mijn schouder, alsof ik vliegen van me weg wil jagen, zonder hem persoonlijk aan te pakken. Op deze manier wil ik zijn gedrag gaan verminderen...zou dit lukken denken jullie? Ik hoop van wel, ik merk dat hij daardoor minder terug reageert en rustiger wordt. :P

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:23

Welkom edkingenzo, hetzijn Clowns idd, en niet de makkelijkste maar wel heel leuk en vooral leerrijk om mee te werken :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:26

Mindfull, dat touw achterover zwiepen heb ik ook veel gedaan met wandelen op smalle paden, anders was ik wel 39x platgewalst denk ik.
Inmiddels hoeft dat niet meer.

Ik heb gisteren wel even te maken gehad met de sterke wil. Ik had namelijk een wedstrijd maar heb moeten afgroeten omdat ik niet voorbij de tweede helft van de bak heb kunnen komen (achteruit, groot maken, staart omhoog en blazen).
Ik had haar uiteindelijk via slangenvoltes bijna overtuigt, maar toen was mijn tijd over.
Moeten we maar wat vaker in vreemde bakken gaan rijden.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:09

Wat heb ik toch een varken! Meneer heeft, samen met 3 anderen, een flinke paddock waar ze ´s nachts op staan. Die is zasterdag nog helemaal uitgemest, dus weinig plekken vol met mest etc. Maar wat doet ie? Hij gaat languit liggen meuren precies op de enige natte, vieze plek op de hele paddock! Stront zat in z´n oren, heel z´n deken er nat van en hij zelf gooooorrr :oo Maar tis heerlijk weer, dus heb m ff helemaal gewassen :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:59

Hahahaha, ik heb ook zone plekpot (sorry Belgische uitdrukking)