Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:42

Het alleen buitenrijden oefen ik wel. Normaal heb ik altijd mijn honden mee, maar die raken inmiddels op leeftijd, dus die kunnen niet al te ver op al te hoog tempo meer (vind ik zó jammer! Mijn oudste hond vindt het echt fantastisch en kon altijd uren op hoog tempo vol houden. Maar ouderdom komt met gebreken, hè... :(:) . Nu rijden we een ruim uur op middelmatig temo en dat houdt ze nog wel vol). En aangezien madammeke echt wel aan haar lijn moet denken -of ik voor háár aan haar lijn moet denken- moeten we toch echt ook langere afstanden op hoger tempo. Dan gaat mijn man mee op de fiets. Het laatste -voor haar bekende stuk- gaat mijn man dan alvast naar huis met de fiets en wij gaan dan alleen verder. Dat is dan nog een half uur ofzo.

Dat gaat al best goed, alhoewel ze het best spannend vindt. Maar ik kijk met haar mee, vertel wat ze ziet en wat het is en dat ze dat best kan -ik word zo vanzelf de dorpsgek, met al dat geklets tegen mijn paard _O-. En zo langzamerhand wordt ze wel dapperder. Moet ik het wel bijhouden, want anders kan ik weer opnieuw beginnen :?
Laatst bijgewerkt door Fabster op 20-04-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:42

Volgens maakt het niet uit of je zelf extravert of introvert bent zoalng je maar bewust bezig bent. Alles heeft voor- en nadelen, ik kan redelijk extravert zijn vooral als ik erg vrolijk ben. Paard wordt dan ook wat drukker maar dat "straf"ik niet af, zij kan er op zo een moment niets aan doenb. Ik ga op dat soort momenten lekke rondje buiten met een stuk galop kunnen we de energie in goede banen leiden.

Als ik moe ben of iets ander waardoor mijn concentratie minde ris ga ik niet in de bak werken. Dan krijgen we alleen maar frustraties, een stuk wandelen is dan een betere optie.

Mijn paard is buiten het makkelijkste als we alleen gaan. Anders wil ze steeds voor blijven en moet ze regelmatig boos achterom kijken etc. Voordeel van buitenrijden is dat het nooit hetzelfde is, je komt altijd wel iets tegen onderweg :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:15

Ja buiten rijden is altijd anders, ik moet ook een stukje verkeer trotseren en er rijden treinen, fietsers, tractoren en landende of opstijgende vliegtuigen....heel veel trafic dus rondom ons. Ik heb het nog niet gedurfd om alleen te gaan. Kga dit zeker aan de hand eens eerst doen, hahaha Fabster...zo ben ik ook altijd bezig met vertellen of zingen...vrolijke bende toch? Met de hond zou leuk zijn, heb een Mechelaar maar weinig mensen appreciëren dat en het is op sommige plekken te gevaarlijk hier. We wonen aan de velden maar verder is het dichtbevolkt en dicht tegen de hoofdstad...een mens kan ni alles hebben natuurlijk :(
@fransje23, de mijne loopt ook het liefst op kop en kan wel erg schrikken als een bromfiets of wielertoerist ons plots voorbij racet

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:35

Blon_D schreef:
Ostheophaat zei dat hij een botte kop heeft. Omdat hij grenzen bewust wil overstappen. Bij mij staat hij prima stil enz maar toen zij met hem bezig was moest er van links naar rechts gehupst worden alsof meneer nooit eerder vast gestaan heeft..


Moest hier vandaag aan denken. Vanmorgen met haar wezen wandelen (laat ik de honden uit en neem ik haar mee aan de lijn. Doe dan allerlei oefeningen buiten. Vindt ze leuk en ik ook). Ging echt prima. De lijn is bijna constant in een boog en ze blijft keurig achter me. Ook in draf en galop. Vanmiddag neem ik haar nog een x mee als leidt-paard, om mijn jonkie wegwijs te maken op straat. Dan heb ik mijn jonkie vast (is RBE-er, dus die gaat helemaal steil de lucht in, als er iets 'verdachts' aan de hand is. En dat is bijna ieder schaap of plastic zakje) en een vriendin heeft haar dan vast. Die kan helemaal niks met dat paard _O- . Ze hangt constant met haar kop in het gras, trekt aan de lijn, loopt niet mee. Die wordt niet vrolijk van mijn LBE-ertje :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:39

Mijn paard vond buitenrijden maar niks. Ze wou eigenlijk niet weg van de kudde, en als ze een eng object zag draaide ze zich om en zette het op een rennen voor ik ho kon zeggen.

Nu heeft ze nog altijd meer haast op de terugweg, maar ze schrikt nergens meer van, deinst nergens voor terug, en loopt vrolijk met haar hoofd hoog om alles maar goed te kunnen zien. Alles is leuk en interessant.

Het is zelfs al eens voorgekomen dat ze uit zichzelf een andere (verder van huis) route koos. Liep die gek dus naar een lang recht graspad waar ik altijd een lekkere rengalop deed. Hoe duidelijk kun je de boodschap brengen? :')

Qua werk kan ik beter niet te veel doen. 3 tot 4 keer in de week is zat. Hoe minder ik met haar doe hoe fanatieker ze aan het hekje staat te frummelen om mee te mogen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:47

Is het niet apart dat de paarden zo onzeker zijn buiten? LB hoort toch meer zelfvertrouwen te hebben?
Mijn paard schrikt zelden buiten en als ze iets eng vind is dat omdat er iets ligt wat er voorheen niet was op de bekende route. Ze gaat graag op onderzoek uit, nieuwe paden maakt haar nieuwsgierig en blij. Ze zoekt ook erg graag zelf een route uit. Daar hebben we weleens discussie over want haar route is niet altijd wat ik als route in mijn hoofd had.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:49

Mijn paard neigde in het algemeen meer naar rbe / rbi toen ik haar kocht. Is nu een compleet ander paard. Nu vind ze het wel heerlijk om de toerist uit te hangen, ze wil verder, meer zien, meer lopen..

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:50

Gypsy schreef:
Mijn paard neigde in het algemeen meer naar rbe / rbi toen ik haar kocht. Is nu een compleet ander paard. Nu vind ze het wel heerlijk om de toerist uit te hangen, ze wil verder, meer zien, meer lopen..


Leuke ontwikkeling :j Mijn paard loopt als ik niet oplet zo bij iemand het erf op of de tuin in.. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:53

Onder de pergola door de achtertuin in als ze de kans krijgt. :')
High five, tik 'm aan, herkenbaar!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:54

Die van mij is bomproof, duwt het liefst z'n neus nog tegen een voorbij stormende vrachtwagen, bij wijze van. Juist de kleine dingetjes kunnen 'eng' zijn. Duidelijk tussen aanhalingstekens, want hij vindt niets eng en hij is te nieuwsgierig om weg te rennen voor de 'enge' dingen :=

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:41

Die van mij kent ook geen angst, of het is duidelijk 'gespeelde angst' .

Ik ben ook niet in de sloot beland op buitenrit, of omdat ze iets eng vond, maar omdat ze uit niks de rodeo in ging en ik haar toen ik van de kar viel richting sloot heb getrokken. Ze stopte voor de sloot maar de kar gaf het laatste duwtje ;) . Ze zou nooit uit zichzelf de sloot in gaan, is ze veelste slim voor. Ze baalde ook intens toen ze er in lag....

Ik herken ook weinig in de buitenrijspoken, ik kan met haar alleen voor de kar de weg op. Zou dat 'm dan toch in een introverte of extraverte baas zitten? Dat LBE ers toch meer spoken bij introverte mensen, of niet meer spoken maar dat introverte mensen het heftiger vinden wat ze doen?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:24

Ik deel je mening wel dat de mate waarin je iets beleeft per (type) persoon anders is :j Die van mij kan echt lopen donderen voor de kar, maar hij weet en voelt dat ik dan minder snel ben en eerder iets heb van 'Owjee' dan onder het zadel of aan de hand en daar maakt ie errrrug graag gebruik van.
Vanmiddag gaan we weer voor t eerst dit jaar koetsen, dus ben benieuwd, haha! De trukendoos zal wel ff open gaan.

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:21

Ik ga op mijn gemak even alle blz. Door maar ik heb ook een lbe paard wat ik gelezen heb komt zo overeen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:21

Ja het zou kunnen dat ik zijn houding mss heftiger vind dan een extrovert persoon...mijn laatste wandeling met hem dateert van maar 2014.
Toen waren we met drie, ik liep in het midden of op kop afwisselend en achter ons was er iemand met een boerenpaard...een vreemde merrie voor hem. Mijn vriend met zijn merrie dus dikke maatjes.
Hij is toen 2 keer met mij erop kaarsrecht omhoog gegaan en draaide zich naar het boerenpaard om aan te vallen.
Dit gebeurde omdat hij zich inhield en ik dreef hem vooruit, hij wou dus die merrie verjagen. Toen kwam zijn verzet tov mij met steigeren als gevolg. Alees is goed afgelopen maar die schrik zit er in bij mij. Hoe had ik dit kunnen voorkomen?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:27

Ik loop met mijn merrie achteraan en dan ook nog achter een paard die ze wel aardig vindt. Anders wordt de aanval geopend. Ze loert echt op andere paarden, maar ik zie dat nu wel aan komen, dus ik steek er een stokje voor (soms letterlijk, ik gebruik het zweepje/stokje soms als stuur, als ze dwars tegen alles in gaat. Even wapperen naast haar hoofd en ze gaat de andere kant op). Als er iemand achter haar loopt, kun je er van uit gaan dat ze uithaalt. Dus ik sluit keurig de rij :o

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:36

Ok, dat zal ik uittesten volgende keer. Hij loopt namelijk graag de kop...en omdat het een boerenpaard was lag dat tempo een stuk lager natuurlijk, vandaar dat ik altijd vooraan reed en af en toe bleven we wachten tot ze weer bij was :)
Geweldig om bij iedereen diezelfde trekjes te lezen, Welkom 12rebel.
Veel suc6 jaan, die nieuwsgierigheid is Fabuleus hé

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:57

Mijn paard is ook zelden echt bang of schrikkerig heb altijd eerder het idee dat ze iets gewoon belachelijk vind. Waarom is die boom omgehakt langs de route... kijkt ze echt naar die stronk van He?? Boogje er omheen en klaar.

Ze loopt eigenlijk altijd voorop omdat ze dat prettig vind en ook vrij snel is. Als ze achteraan loopt gaat ze vertragen net zolang dat we ver achter op liggen en de andere uit zicht verdwijnen :')
Heb ook weleens in het duin achter een manegegroep gezeten, die gingen bij de splitsing links. Mijn paard wist niet hoe snel ze rechts af moest gaan :D

Voordeel wat ik als persoon misschien heb is dat ik de humor van veel dingen in zie en daardoor ook problemen "weg lach" ipv gespannen te worden. Laat haar ook veel los ipv strak vasthouden of druk er op zetten en dat werkt ook het beste.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:50

@ fransje23 hahahaha, das ook een coole die van jou! Nu dat ik weet hoe hij in elkaar zit kan ik er met momenten ook wel mee lachen. Hij is altijd zo superuitbundig, kan niks op een rustig tempo doen...altijd snel snel snel, alles kan ni rap genoeg gaan en dan sta ik daar rustig mezelf te zijn en denk dan 'man, stel je zo ni aan' :D dat werkt ook bij mij en dan zie ik hem wel rustiger worden.

Het is toch een boeiend karaktertje hoor, juist dat uitbundige maakt me soms bang, omdat ik ni weet tot wat hij in staat kan zijn. Hij is wel snel onder de indruk als ik hem blokkeer of uit mijn ruimte zet.
Ik moet zeggen dat hij alles heel snel leert. Ik ben met dit weer dagelijks met hem bezig geweest en ik heb al 2 dgn geen hap in mijn richting meer gekregen, er is meer respect gekomen :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:36

Nou, heeeerlijk ritje met de koets gemaakt. Geen trukendoos die open ging, denk dat hij er gewoon lekker veel zin in had. Die van mij is overigens een 'boerenp[aard', maar stapt hier alle paarden eruit qua tempo hoor. :P

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:11

Knap hoor jaan! Zo'n massa en LBE :D , ben blij voor jou dat het zo goed gegaan is!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:12

O Jaan81, ik ben echt stikjaloers! Mijn grote droom was op mijn boerenpaard langs het strand rennen. Maar hij heeft een kniebeschadiging, dus dat gaat niet meer gebeuren, denk ik. Maar het ziet er echt spectaculair uit! _/-\o_

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:13

Fijn dat het gewoon goed ging Jaan :j

Wij hadden vandaag weer iets nieuws onderweg, een sportief iemand die push up deed. Was een totaal nieuw iets voor mij paard. Kop ging omhoog, oren naar voren gepriemd, ogen wijd open en in een drafje.. dichterbij om te kijken :D Daarna ging de sportieveling van push ups naar hardlopen en dat was gewoon en suf dus aandacht weer naar gras.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:29

Hahaha fransje23 , dat doet die van mij ook als er iets 'ongewoons' is op de weg. Laatst iemand met een hele grote witte hond, vond die ook zo raar met dezelfde reactie als de jouwe maar dan in de wei want ik durf nog niet buiten met hem. Wanneer ik iets vast heb en de wei in kom is hij elke keer ook dolenthousiast en komt altijd op een drafje naar me toe.
Ik moet hem vaak wat afremmen want hij is altijd zo impulsief in alles wat hij doet :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:56

Als het me lukt wil ik hier even een filmpje plaatsten hoe je kan zien wat voor fratsen hij uithaalt.
Zo is hij dagdagelijks bezig en kan je ook zien hoe impulsief hij altijd op me toekomt.
Hij kan er mij soms wel mee imponeren, vooral in het begin. :7 nu ben ik niet zo bang meer en weet ik dat hij terug deinst op mijn tegenreactie, soms nog te traag naar mijn zin. Ik heb nu professionele hulp gevraagd, de data moeten nog bekeken worden, anders vrees ik dat ik hem uiteindelijk ga verkopen.
Het moet uiteindelijk ook werken tss ons, het paardenplezier neemt stilletjes af op dit tempo zoals we bezig zijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:39

Ach, zonde mindfull! Het klinkt toch eigenlijk wel dat hij een goede spiegel voor je is.