Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:12

Veel buitenritten daar geniet hij echt van. Nooit 2x hetzelfde achter elkaar. Veel grondwerk vrijheidsdressuur en in de bak met balkjes werken dat vind hij ook geweldig. Moet komende tijd meer longeren van de ostheophaat dus bedacht dat ik maar vreemde voorwerpen bij het longeren gebruik om het een beetje ''spannend'' te houden.

Ostheophaat zei dat hij een botte kop heeft. Omdat hij grenzen bewust wil overstappen. Bij mij staat hij prima stil enz maar toen zij met hem bezig was moest er van links naar rechts gehupst worden alsof meneer nooit eerder vast gestaan heeft..

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:40

Wat is jullie gedacht over bij elkaar passen van een LBE met een introvert baasje?

En moeten jullie elke dag weer opnieuw de leiding proberen te houden of is het vertrouwen na een tijd een normale zaak?

Ik ben nu parelli aan het doen met hem en werpt zijn vruchten af, als hij rustig is neem ik er ook de clicker bij. Tot nu toe moet ik elke dag opnieuw beginnen. Vandaag stond er wat wind en heb ik het zeil erbij genomen, dat was echt leuk. Ik nam het mee terwijl hij los naast mij mee stapte, het opwaaien maakte niet veel uit...zalige oefening :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:44

Buitenritten worden hier niet echt op prijs gesteld. Alleen met gezelschap dan. Dan mag een paard, een hond of fietser zijn. Zeker op vreemd terrein. Na 20 x hetzelfde rondje durft ze ook wel alleen. Nieuwe dingen vindt ze bij voorbaat stom en begint ze niet aan. Moet he ff streng doorzetten en ineens snapt ze wat de befoeling is en doet ze vrolijk mee. Maar niet 10 x herhalen, want dan is ze er op uit gekeken.

Samen wandelen vindt ze wel leuk. Doen we de oefeningen aan de hand en dat gaat herl goed. Ook onder de buitenrit oefen ik veel op de zijgangen, want in de bak is dan saai... Laatst alles na lange tijd weer eens in de bak aan de hand gedaan en het ging super! Meteen gestopt dus maar :D

Als ik haar mee neem naar de les, last ze zich altijd van haar beste kant zien. Op vreemd terrein is het blijkbaar toch leuker...

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:14

Die van mij vind nieuwe dingen machtig, merk dat ze sinds we door haar gedrag in de sloot beland zijn wel een tikkie rustiger is. Denk dat het haar wat 'vernederd' heeft om daar te liggen en dat dat best indruk op haar heeft gemaakt :o

Ik heb 3 maanden elke dag moeten knokken voor de leiding en nu zijn er 'momentjes' waarbij ik zelf denk: He, wacht eens even :') . Maar ik geef haar nu soms ook die momentjes, ze is geen paard om steeds terug in het doosje te duwen, word ze alleen maar koppiger van :o

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:59

Dat klopt inderdaad. Werkt averechts. Ik heb haar nu 2 jaar en de verhoudingen zijn inmiddels wel duidelijk. Masr soms moeten dingen dan toch op haar manier. Ook goed. Als het maar gebeurd, nietwaar :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:39

Fijn om jullie ervaringen te lezen, ik heb er een jaar over gedaan om erachter te komen dat hij gewoon zo is. Ik was altijd in de waan dat ik een zwaar mishandeld paard gekocht had, gezien zijn reacties naar mij toe ;(
Nu ik eindelijk ontdekt heb dat het LBE is en da je anders moet werken met dit karakter was een hemel die voor mij open ging. De puzzel is bijna af, al zijn die laatste stukjes heel moeilijk te vinden...het blijft een uitdaging dat is zeker.
Z
Hoe zijn jullie paarden op een buitenrit?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:24

Mijn ervaring is dat er steeds nieuwe stukjes puzzel bij komen. Ik weet ook niet waar ze ze vandaan haalt %) _O-

Op de buitenritten gaat het dus wisselend. Als ik tijd niet naar buiten ben geweest, moeten we weer opnieuw beginnen. Dan vindt ze alles dóódeng! Dat is ook zo op onbekende routes. Als er gezelschap is, is er weinig aan de hand. Dat kan een ander paard zijn, maar ook de hond of iemand mee op de fiets. Alleen is ze geen held. Maar het gaat altijd wel.

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:19

De mijne vindt buitenrijden ge-wel-dig! Heerlijk voorwaarts, makkelijk terug te nemen en ze probeert altijd zelf nieuwe routes uit. Soms als we gewoon aan een los teugeltje stappen loopt ze opeens het bos in :Y)

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:43

De mijne is er heel dubbel in. Aan de ene kant vindt hij het heel gaaf, aan de andere kant is het een van de grootste schijterds die ik ken :')
Laatst ook weer, een nieuwe route, alles was eng. Paar keer achter elkaar groot drama natuurlijk (extravert he) zodat op een gegeven moment een buurman al vroeg of ik het wel redde :')
Op een gegeven moment had hij echter besloten dat het niet eng was allemaal, en toen hebben we de rest van de rit (3/4 deel) met een losse teugel kunnen doen in flink tempo overal langs heen. Ook toen ik nog een afslag nam die ons verder van huis bracht ipv dichterbij, geen probleem :n
In gezelschap is hij trouwens makkelijker, maar aangezien ik hier eigenlijk altijd alleen ben...

@mindful: soms zou ik willen dat ik introverter was, omdat mijn paard en ik deze eigenschap in elkaar lijken te versterken. Terwijl het voor hem heel goed zou zijn als hij een baasje had die minder druk was in haar lichaamstaal dan ik.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:00

Er is dus geen lijn in te trekken zoals ik al gedacht had, ik heb dus de impulsieve aankoop gedaan omwille van het cool zijn op buitenritten. Maar op de piste is het dus een echte angsthaas en kan hij plots van een fietser in een spurtgalop met fenomenale bokkensprongen wegspurten. Mijn grootste nachtmerrie als hij dat onderweg zou doen :7

Dat coole is momenteel dus ver zoek :j

Ik ben van nature dus introvert, beetje eenzaat...ik voel mij beter in mijn 1tje bij de paarden dan in een groep mensen :P
Heb mij dus laten wijsmaken dat een introvert persoon niet samen gaat met een extrovert paard...mss omdat ik minder impulsief ben om zo vanalles te gaan klaarzetten om nieuwe dingen te ondernemen bv met spelletjes enzo. Ik doe wel mijn uiterste best om het niet saai te maken en leer hem nieuwe dingen zoveel ik kan. Vind hij mij te saai? Wil hij meer aktie? Pas ik wel bij hem? Dit zijn eigenlijk grote vraagtekens langs mijn kant. Ik hou van rustige wandelingen, die heb ik ooit gedaan met hem (voor mijn operatie) en dat was zalig. En langs de andere kant heb ik iemand extrovert met hem bezig gezien en toen flipte die gewoon, heb toen moeten overnemen (zelfs toen kon ik zelf nog niet goed met hem om)

Het schrikt me gewoon af wat ik hier allemaal lees, dat iedereen zegt van geen 2 keer hetzelfde na mekaar doen want zijn ze het al beu?
Hoe gaan jullie introverte personen hiermee om?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:48

Volgens mij heb je je iets op de mouw laten spelden, hoor, Mindfull. Gewoon lekker rommelen met je paard, zou ik zeggen. Als jij moet ingrijpen als een extravert type met je paard aan de slag gaat, zegt dat genoeg. Komt dus helemaal goed. Ga lekker wandelen met hem. Raak je zelf ook vertrouwd met zijn gedrag.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:09

mindful schreef:
Er is dus geen lijn in te trekken zoals ik al gedacht had, ik heb dus de impulsieve aankoop gedaan omwille van het cool zijn op buitenritten. Maar op de piste is het dus een echte angsthaas en kan hij plots van een fietser in een spurtgalop met fenomenale bokkensprongen wegspurten. Mijn grootste nachtmerrie als hij dat onderweg zou doen :7

Dat coole is momenteel dus ver zoek :j

Ik ben van nature dus introvert, beetje eenzaat...ik voel mij beter in mijn 1tje bij de paarden dan in een groep mensen :P
Heb mij dus laten wijsmaken dat een introvert persoon niet samen gaat met een extrovert paard...mss omdat ik minder impulsief ben om zo vanalles te gaan klaarzetten om nieuwe dingen te ondernemen bv met spelletjes enzo. Ik doe wel mijn uiterste best om het niet saai te maken en leer hem nieuwe dingen zoveel ik kan. Vind hij mij te saai? Wil hij meer aktie? Pas ik wel bij hem? Dit zijn eigenlijk grote vraagtekens langs mijn kant. Ik hou van rustige wandelingen, die heb ik ooit gedaan met hem (voor mijn operatie) en dat was zalig. En langs de andere kant heb ik iemand extrovert met hem bezig gezien en toen flipte die gewoon, heb toen moeten overnemen (zelfs toen kon ik zelf nog niet goed met hem om)

Het schrikt me gewoon af wat ik hier allemaal lees, dat iedereen zegt van geen 2 keer hetzelfde na mekaar doen want zijn ze het al beu?
Hoe gaan jullie introverte personen hiermee om?


Ik ben zelf heel introvert maar het gaat prima samen met mijn paardje. Gewoon lekker afwisselen en elkaar in je waarde laten. Die van mij laat het meteen weten als ze zich verveelt, en dan is het gewoon een kwestie van wat anders gaan doen ;)

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:57

Je hoeft niet extravert te zijn om creatief te zijn :n juist niet, zou ik soms zeggen :D
Overigens ben ik ook graag alleen, en ben ik geen groepsmens. Maar dat maakt mij niet minder extravert.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:48

:) oké dat klinkt geweldig! thanxs!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:58

Het is gewoon een paard uiteindelijk he!
Leuk die karakter richtlijntjes, maar Parelli zal er toch ook gewoon voor zorgen dat er geluisterd word, links, rechts of door het midden. Bepaalde regels gelden gewoon voor elk paard, de rest is fine-tuning.

Denk ook niet dat een topruiter met een LBE om de dag een buitenritje gaat maken of iets dergelijks.
Een stalruiter van een handelsstal krijgt ook 99,9% van de paarden gewoon fatsoenlijk aan het lopen zonder grote poespas. Er moet gewoon gewerkt worden uiteindelijk, ongeacht hoe je karakter is.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:14

Ik heb juist het idee dat het niet even handig is voor mij als extravert persoon om een LBE te hebben. Als we samen lol hebben gaat het over de top, maar als we een conflict hebben berg je dan ook maar :') .


Dus extravert is heus geen garantie voor wel een soepele samenwerking ;)

Ik kies er overigens bewust voor haar soms een dag niet te doen, nu zelfs door persoonlijke omstandigheden een paar dagen. Dan zit ik mega slecht in mijn vel en dan weet ik wel hoe dat kan botsen, ik zet haar ook gerust weer buiten als ze een pisbui heeft.

Ik zoek geen nutteloze strijd op :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:05

iid Sizzle ik fixeer mij soms een beetje teveel op het karakter...ik ben volop in de ontdekkingsfaze nu en besef dat ik vroeger alleen maar met RBI of RBE gewerkt heb. Het is erg confronterend en daarnaast dan ook weer heel leerrijk...

ruitje, ik sla ook soms een dag of 2 dgn over, ook omwille van het werk of het weer. Hoelanger ik niks doe met hem hoe langer ik werk heb om alles weer in goede banen te krijgen maar het resultaat komt nu wel sneller en sneller. Ik kan me best voorstellen dat iemand extrovert soms Té is en voor een averechts effect zorgt? bv dat het paard gaat flippen omdat hij niet kan volgen?
Ik merk wel dat ik mijn spelletjes heel rustig moet opbouwen anders ontploft die. Het leuke is wel dat hij altijd nieuwsgierig terug naar me toe komt elke dag weer, zo vol enthousiasme om er weer voor te gaan...daarom hou ik ook zoveel van dit paard.
Naar het schijnt, hoe meer ze bijten, hoe meer dominant ze ook zijn (klinkt logisch)...hij heeft me zoveel maanden in de waan gehouden, dat ik dacht dat hij beet uit angst, onbegrip.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:43

Ik hoef ook weinig tot niets te verwachten als ik niet lekker in m'n vel zit. Tot bepaalde hoogte moet ik dan echt niet aan het werk met m, maar als ik zelf overloop, is hij er juist voor me eigenlijk. Als ik dan een ritje ga maken met m, beurt hij me op. :+:

Ik ben nu een boek aan het lezen over het lezen en luisteren naar je paard en jezelf in lichaamstaal, heeft daar dus alles mee te maken. Erg benieuwd

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:48

O dat is wel leuk als je elkaar zo kan aanvullen <3
Welk boek is dat Jaan, als ik vragen mag?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:56


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:43

Dat bijten doet/deed die van mij ook. Daar heb ik wel korte metten mee gemaakt. Heel soms probeert ze dat nog wel eens. Maar daar ben ik echt heel fel op. Mijn huid en leden blijven ongeschonden. Dat is echt een harde regel. Voor de rest zijn opdrachten onderhandelbaar voor haar :+

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:57

Mijn ruin was als veulen (en dus als hengst) echt een bijtertje. Heb dat er gelukkig uitgekregen, maar een happer is het nog steeds. Die lippen móeten álles vastpakken.
Echt bijten heeft ie of doet ie alleen nog maar bij pijn of als ie echt boos is, maar ik heb nog nooit een blauwe plek oid ervan gehad, dus raken doet ie me niet.

Hij vond vanochtend dat ik laat was geloof ik. Ik werd m'n bed uit gehinnikt namelijk :P (zijn stal is 5m bij mijn slaapkamerraam vandaan, ik zeg m dus vanaf daar altijd goedemorgen :D )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:26

Alles pakken met zijn mond vind ik anders dan gericht bijten en schade maken. Zij pakt ook alles met haar mond. Ook mij wel eens. Als ze zachtjes doet, is dat prima. Ik zeg het er wel altijd bij: zachtjes doen, want ik ben geen paard. Mijn huid is niet zo dik :D

Maar venijnig bijten vind ik echt wat anders. En dat kan ze af en toe wel eens doen omdat ze écht niet wil. Maar dat accepteer ik nooit. Ik vraag geen onredelijke dingen, dus bijten is nergens voor nodig. Daarna weet ze het ook direct weer. En krijg ik een keurige uitvoering van wat ik vroeg. Soms wel uitgevoerd op een manier die haar waardig lijkt. Maar die neem ik dan voor lief := (zoals dan toch maar de trailer in gaan, maar dan wel aan de rechter kant ipv de linker kant waar ik op mikte.... := )

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:16

@mindful: ik en mijn paard zijn ook tegenovergestelde karakters. Precies als jullie.
Ik denk dat het juist aanvult. En het helpt dat ik dus meer geduld heb dan hij :D .
Het spelletje wie houdt het langst vol en krijgt zijn zin win ik dus altijd ;) . Maar daarna krijgt hij van mij volledig/gedeeltelijk wat hij wilde als dat mogelijk is. Geven en nemen, hé.

En naarmate je langer bij elkaar bent, vul je elkaar steeds meer aan. Ik ben ook niet zo creatief, maar ik moet het met hem wel worden. Dus daar wordt je dan ook steeds beter in.
Al vind ik het met rijden nog steeds wel moeilijk.... als we alle oefeningen hebben gedaan en hij heeft het meerdere keren braaf heeft gedaan, moet ik dus echt met iets nieuws komen (ook voor mezelf ondertussen :+ , anders wordt het voor mij nu ook saai). Heel lang ben ik op zo'n moment maar gestopt, maar nu heb ik een boek met 101 oefeningen, en probeer ik gewoon iedere keer 1 van die oefeningen erbij te pakken. Dan rijdt ik alweer een stuk langer.

Met buitenrijden heb ik eigenlijk een combinatie van de ervaring van Fabster, Nailb en Wendy.
Met gezelschap naar buiten is het veiligst. Ook voor mijn gemoedsrust :o .
Als we alleen gaan, heb ik nog wel eens last dat als hij dan heel extravert reageert op iets wat hij spannend vindt, ik juist in mijn introverte stand ga. Omdat ik dan juist alleen maar aan "veilig, veilig, veilig" kan denken, terwijl dat wel het laatste is wat hij aan zijn hoofd heeft. En dat heeft hij dan nou juist net niet nodig. Ik kom er ook wel weer uit en kan dan weer echt de leiding nemen, maar pas na een heleboel hartkloppingen en spannende close calls (ik hoop toch echt dat wij nooit in de sloot belanden zoals ruitje. Dat is waar ik meestal voor vrees op zo'n moment :7 ). Ik kijk voor alleen buitenrijden dus ook altijd wel naar zijn stemming en gedrag, en besluit aan de hand daarvan of ik alleen op stap ga met hem of niet. Meestal is dat wel een goede indicatie van hoe hij gaat reageren buiten.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:08

O wat vind ik jullie verhalen geweldig, zo herkenbaar allemaal!
Dankjewel Jaan81 voor de titel vh boek, kga het zeker eens opzoeken.

@zippora, jij mag mij die titel van jouw boek ook eens geven als je wil, thnx.
Idd ik heb een hele nare ervaring met onze laatste wandeling van in maart 2014, sinds toen durf ik met hem niet meer buiten rijden en is mijn leerschool begonnen...waarom doet hij dit?
1 jaar later heb ik de sleutel gevonden en dat doet deugd :) ik ga er op de piste pas op als ik voel dat hij rustig is, mijn buikgevoel zit altijd juist. Ik ken hem ondertussen ook bijna vanbinnen en vanbuiten om het zo te zeggen. Al mijn vrije tijd gaat naar bezig zijn met hem...gelukkig staat hij thuis, denk ik dikwijls.

Ik laat hem doen als hij wat wil vastnemen, heb er vrede mee genomen en leer nu om op een veilige manier mee te gaan in zijn spel. Ik heb ondertussen ( is mss een hele leuke tip voor geïnteresseerden) een gratis lidmaatschap van 90 dagen bij de parelli savvy club en hier ben ik alles te weten gekomen. Waar ik al een jaar naar zocht, eindelijk gevonden ;)
Ik werk nu aan het leiderschap, wat elke dag opnieuw als werkpunt is maar we gaan er eindelijk op vooruit. Veel minder bijtgedrag, wel nippen maar tot nu toe geen veel tss zijn tanden :D