Ja, Winston is tijdelijk omgedoopt tot Kale Harry. Waarom, tsja, na het zien van de foto's hoef ik dat vast niet meer uit te leggen

Afgelopen weekend heb ik stalgenoot gevraagd om weer eens foto's van ons te maken. Hij had bij de eigenaresse heel fijn gelopen zei ze, dus ik met goede moed opgestapt. Helaas had hij er weinig zin in en was het eerste kwartier niet fijn. Hij wilde mijn hand niet volgen, was bijna dood voor mijn been en het was erg lastig om hem te motiveren. Ik heb wat moeilijke oefeningen meegepakt en hij deed uiteindelijk wel zijn best, al had hij toch wel de neiging om er onderuit te rennen (kop omhoog en gaan).
Zoals altijd begin ik met lang en laag rijden en activeren. Hier zie je al dat hij van achteren absoluut niet actief is:

Dus, eerst maar eens aan de slag met de activiteit. Ik heb veel overgangen gereden, stap-draf-halt-draf-galop-stap-halt-galop etc. Dit werkt vaak wel en daar ging het wel wat beter mee. Halthouden is nog wel een aandachtspunt. Want, bij het halthouden heeft hij de neiging om zijn billen opzij te gooien. Wanneer ik genoeg begrens valt dit gelukkig wel mee. Ook wilt hij bij het halthouden graag zijn hoofd omhoog gooien.
Deze halthouden ging heel netjes, al vind ik dat zijn achterhand meer onder de massa mag:

In stap is hij vaak al gauw lekker actief en voorwaarts na de vele overgangen en gaat hij al gauw fijn lopen:

Een ander probleem waar we tegenaan lopen. Winston heeft soms erg de neiging om zijn hoofd te gaan kantelen, voornamelijk in wendingen. Hij doet op beide handen dezelfde kant op (Neus naar rechts, oren naar links). Dit was bij het afwenden bij A om daarna te gaan wijken. Wijken heb ik niet ingezet omdat hij niet uit de gekantelde houding kwam. Ik heb voltes gereden tot hij er goed uit kwam

Dan de galop. Dit pak ik al vrij snel erbij. Gaat steeds beter, al heeft hij vooral bij het aanspringen de neiging om zijn hoofd omhoog te gooien. Ik denk een balans probleem, omdat ik ook nog wel naar voren wil duiken bij het aanspringen. Na 1 of 2 galopsprongen komt hij wel weer mooi terug.
Hij kauwt wel erg veel op het bit tijdens de galop. Het lijkt alsof ik heel streng ben, maar dit valt wel mee. Hij word soms erg sterk op mijn handen, maar hij doet dit met zijn mond altijd, hoe lang ik mijn teugels houd maakt niet veel uit. Ik pak namelijk in het begin ook in de galop lang en laag mee.

Ik ben wel echt heel blij met zijn achterbeengebruik in de galop! Dit is echt enorm verbeterd.

Hier weer een typische foto van het kantelen: Hij komt te diep, valt te veel op de voorhand en kantelt dan.

Nog een foto van de stap, iets te ver op de voorhand waardoor er gelijk minder achterbeen ondertreed

Ook weer iets kantelend, maar wel een mooi achterbeengebruik

Nog meer galop

Extreem voorbeeld van het kantelen. Door een S van hand veranderen en heb deze heel bewust meer op buitenhand/buitenbeen gereden

Stukje schoudervoor, te strenge binnenhand, deze mag meer naar binnen geplaatst ipv naar mij toe:

Deze foto vind ik heel fijn. Mooi achterbeen, van voren mooi aan de teugel en geen kanteling! Nu ik nog

Stukje wijken in stap. Hij vond het heel moeilijk en ik heb de neiging om te veel binnenstelling te vragen. Toch blij met dit beeld omdat hij wel iets opzij gaat. Afgelopen dinsdag in de clubles weer meegepakt en dat ging al een heel stuk beter! Rechtsom vind hij heel moeilijk, linksom gaat al heel goed en hij schaarde dinsdag zelfs al 1 of 2 passen

En bij het uitdraven lekker uitschuiven van voren:

Dus, opgesomd de problemen waar we nu tegen aan lopen:
- Kantelen! Dit moet er echt uit. Waar het vandaan komt weet ik niet zeker. Stalgenoot opperde dat het komt van het binnenstelling vragen. Hij gaat te diep en kantelt. Of het lichamelijk is weet ik niet, het is helaas niet mijn paard en de eigenaresse zal er niet gauw iemand bij halen.
- Hoofd omhoog drukken bij overgangen. Voornamelijk overgangen naar stap of naar galop, dit is ook een aandachtspunt
- Scheef gaan bij achterwaarts. Geen probleem waar ik fotos van heb, maar zeer aanwezig. Hoe erg ik ook de kant waar hij op gaat (meestal rechts) probeer te begrenzen, lijkt niet te werken. Hij gaat vaak scheef)
- Mijn eigen houding en zit. Ik zit soms nogal in elkaar gedoken. Binnenkort heb ik een zitles op de planning staan
Ik kijk uit naar tips en commentaren waar ik wat aan heb. Ik heb 1x in de twee weken dressuurles op de club, en ook 1x in de twee weken springles op de club. Daarbuiten les ik (nog) niet, en dat heeft te maken met de financien. Ik rijd Winston 3 a 4x per week, de eigenaresse 2x.
21 December staat ons geplande B-Debuut. Ik ga in december mijn startkaart aanvragen en ik ben heel benieuwd hoe ver wij kunnen komen!
Cap is eigen keus. Ik ken dit paard en weet dat hij niet zomaar ergens van schrikt. Bij springen en buitenrijden heb ik mijn cap overigens altijd op.
Groetjes,
Marjolijn