Kale Harry aan de dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Kale Harry aan de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:23

Hallo Bokkers!

Ja, Winston is tijdelijk omgedoopt tot Kale Harry. Waarom, tsja, na het zien van de foto's hoef ik dat vast niet meer uit te leggen :') Bottom line: Hij ziet er echt niet uit nu _O-

Afgelopen weekend heb ik stalgenoot gevraagd om weer eens foto's van ons te maken. Hij had bij de eigenaresse heel fijn gelopen zei ze, dus ik met goede moed opgestapt. Helaas had hij er weinig zin in en was het eerste kwartier niet fijn. Hij wilde mijn hand niet volgen, was bijna dood voor mijn been en het was erg lastig om hem te motiveren. Ik heb wat moeilijke oefeningen meegepakt en hij deed uiteindelijk wel zijn best, al had hij toch wel de neiging om er onderuit te rennen (kop omhoog en gaan).

Zoals altijd begin ik met lang en laag rijden en activeren. Hier zie je al dat hij van achteren absoluut niet actief is:
Afbeelding

Dus, eerst maar eens aan de slag met de activiteit. Ik heb veel overgangen gereden, stap-draf-halt-draf-galop-stap-halt-galop etc. Dit werkt vaak wel en daar ging het wel wat beter mee. Halthouden is nog wel een aandachtspunt. Want, bij het halthouden heeft hij de neiging om zijn billen opzij te gooien. Wanneer ik genoeg begrens valt dit gelukkig wel mee. Ook wilt hij bij het halthouden graag zijn hoofd omhoog gooien.
Deze halthouden ging heel netjes, al vind ik dat zijn achterhand meer onder de massa mag:
Afbeelding

In stap is hij vaak al gauw lekker actief en voorwaarts na de vele overgangen en gaat hij al gauw fijn lopen:
Afbeelding

Een ander probleem waar we tegenaan lopen. Winston heeft soms erg de neiging om zijn hoofd te gaan kantelen, voornamelijk in wendingen. Hij doet op beide handen dezelfde kant op (Neus naar rechts, oren naar links). Dit was bij het afwenden bij A om daarna te gaan wijken. Wijken heb ik niet ingezet omdat hij niet uit de gekantelde houding kwam. Ik heb voltes gereden tot hij er goed uit kwam
Afbeelding

Dan de galop. Dit pak ik al vrij snel erbij. Gaat steeds beter, al heeft hij vooral bij het aanspringen de neiging om zijn hoofd omhoog te gooien. Ik denk een balans probleem, omdat ik ook nog wel naar voren wil duiken bij het aanspringen. Na 1 of 2 galopsprongen komt hij wel weer mooi terug.
Hij kauwt wel erg veel op het bit tijdens de galop. Het lijkt alsof ik heel streng ben, maar dit valt wel mee. Hij word soms erg sterk op mijn handen, maar hij doet dit met zijn mond altijd, hoe lang ik mijn teugels houd maakt niet veel uit. Ik pak namelijk in het begin ook in de galop lang en laag mee.
Afbeelding

Ik ben wel echt heel blij met zijn achterbeengebruik in de galop! Dit is echt enorm verbeterd.
Afbeelding

Hier weer een typische foto van het kantelen: Hij komt te diep, valt te veel op de voorhand en kantelt dan.
Afbeelding

Nog een foto van de stap, iets te ver op de voorhand waardoor er gelijk minder achterbeen ondertreed
Afbeelding

Ook weer iets kantelend, maar wel een mooi achterbeengebruik
Afbeelding

Nog meer galop
Afbeelding

Extreem voorbeeld van het kantelen. Door een S van hand veranderen en heb deze heel bewust meer op buitenhand/buitenbeen gereden
Afbeelding

Stukje schoudervoor, te strenge binnenhand, deze mag meer naar binnen geplaatst ipv naar mij toe:
Afbeelding

Deze foto vind ik heel fijn. Mooi achterbeen, van voren mooi aan de teugel en geen kanteling! Nu ik nog :Y)
Afbeelding

Stukje wijken in stap. Hij vond het heel moeilijk en ik heb de neiging om te veel binnenstelling te vragen. Toch blij met dit beeld omdat hij wel iets opzij gaat. Afgelopen dinsdag in de clubles weer meegepakt en dat ging al een heel stuk beter! Rechtsom vind hij heel moeilijk, linksom gaat al heel goed en hij schaarde dinsdag zelfs al 1 of 2 passen :)
Afbeelding

En bij het uitdraven lekker uitschuiven van voren:
Afbeelding

Dus, opgesomd de problemen waar we nu tegen aan lopen:
  • Kantelen! Dit moet er echt uit. Waar het vandaan komt weet ik niet zeker. Stalgenoot opperde dat het komt van het binnenstelling vragen. Hij gaat te diep en kantelt. Of het lichamelijk is weet ik niet, het is helaas niet mijn paard en de eigenaresse zal er niet gauw iemand bij halen.
  • Hoofd omhoog drukken bij overgangen. Voornamelijk overgangen naar stap of naar galop, dit is ook een aandachtspunt
  • Scheef gaan bij achterwaarts. Geen probleem waar ik fotos van heb, maar zeer aanwezig. Hoe erg ik ook de kant waar hij op gaat (meestal rechts) probeer te begrenzen, lijkt niet te werken. Hij gaat vaak scheef)
  • Mijn eigen houding en zit. Ik zit soms nogal in elkaar gedoken. Binnenkort heb ik een zitles op de planning staan

Ik kijk uit naar tips en commentaren waar ik wat aan heb. Ik heb 1x in de twee weken dressuurles op de club, en ook 1x in de twee weken springles op de club. Daarbuiten les ik (nog) niet, en dat heeft te maken met de financien. Ik rijd Winston 3 a 4x per week, de eigenaresse 2x.

21 December staat ons geplande B-Debuut. Ik ga in december mijn startkaart aanvragen en ik ben heel benieuwd hoe ver wij kunnen komen!

Cap is eigen keus. Ik ken dit paard en weet dat hij niet zomaar ergens van schrikt. Bij springen en buitenrijden heb ik mijn cap overigens altijd op.

Groetjes,
Marjolijn

moorcats

Re: Kale Harry aan de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:25

Wat betreft het kantelen;ik zie op de foto's waar hij kantelt dat jij je binnenhand naar buiten brengt (richting manenkam) Probeer het eens andersom, binnenhand van de hals, iets hoger dan je buitenhand, die juist iets meer meegeeft dan nu het geval is. Zo vraag je goede stelling/buiging en blijf met je binnenbeen eraan, dan buigt hij daaromheen en valt hij niet in de wending naar binnen. Ik denk dat het komt doordat hij scheef is, ook omdat hij scheef gaat met achterwaarts. Blijf zelf ook opletten dat je recht zit, je hangt naar links met je bovenlijf, handen nog rechterop (duimen hoogste punt) en polsen recht (niet inknikken) Werk aan het rechtrichten van je pony en als je voelt dat ie niet fijn is, ga dan geen moeilijke oefeningen doen maar probeer hem eerst soepel en recht op beide handen te maken, back to the basic. Misschien had ie wel last van spierpijn na de training met zijn eigenaar? Zitles is altijd goed! Succes met starten!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:37

Is hij qua gezondheid helemaal in orde? Ik dacht eerlijk gezegd aan de hand van deze foto's dat hij drie was en nog maar kort in training, tot ik in je profiel keek en zag dat hij al 13 is.

Rijtechnisch zou je wat mogen oefenen met je arm en handhouding. Op de eerste foto's draag je ze mooi voor je, maar later in de foto's heb je ze dichter bij je en meer in je schoot. Kan ook helpen om je teugels korter te pakken :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:12

Ik denk dat je even back to basic moet
Wijken en elke andere vorm van zij gangen laten voor wat het is

Hier is hij helemaal nog niet klaar voor
Het lijkt meer een 3/4 jarige wat net aan het werk is

ben je al eens bezig geweest met rechtrichten? Daar komt ook heel vaak het kantelen vandaan
Daarbij loopt hij ook over de schouder weg en jij gaat daar in mee
Hij kantelt niet z'n hoofd alleen namelijk soms lijkt hij wel om te vallen zeg maar
Probeer in je wendingen niet met hem mee te gaan "hangen" maar recht te blijven zitten til bv je binnenschouder wat op zo dat je recht blijft zitten
Let daarbij echt op je eigen houding zeker op je armen/handen

Je hebt het over achter been gebruik maar ik vind dit eigenlijk behoorlijk mee vallen
Het totaal plaatje moet kloppen niet alleen z'n achter benen hij gooit ze wel wat na voren wat jij noemt goed maar het totaal plaatje is dus niet goed
Hij mag wat meer die buik spieren aanspannen en wat meer gereden worden naar mijn mening
Maar ik denk dat het komt om dat hij niet helemaal kwiek oogt en er dus iets aan de hand kan zijn

Ik vind hem niet echt fit ogen hoe staat hij in z'n voer? En hoeveel werk verricht hij in n week? En hoe zijn deze trainingen opgebouwd? Zit er afwisseling in? Of blijft het bij die spring les eens in de 2 weken
Misschien eens een vitamine boost geven? Uiteraard in overleg

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 09:48

Qua afwisseling zit het wel goed denk ik. We springen wel vaak minimaal 1x per week tenzij het weer dit niet toelaat en we niet naar de bak (binnenbak op de club) kunnen. De eigenaresse gaat ook regelmatig naar het bos met hem, zelf heb ik dat al een poosje niet gedaan. Hij krijgt 1 a 2 dagen rust per week. Dan komt er ook niemand op stal. Verder staat hij elke dag zeker 6 uur op de wei waar hij nog toegang heeft tot het gras en ook bijgevoerd word met kuil. Verder krijgt hij een bodempje brok en kuil op stal. Hij had wat last van het warme weer maar sinds hij dit scheerpatroon heeft merk ik daar niks meer van. De eigenaresse wilt absoluut geen deken dus moesten se creatief zijn haha.

Verder merk ik niet dat hij slecht in zijn vel zou zitten. Zeker in de les werd hij nog best fanatiek en met springen ook.

Qua vitaminen en mineralen weet ik niet wat hij krijgt. Zelf koop ik altijd een himalaya liksteen voor hem waar hij niet abnormaal snel mee doet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:19

Toch vind ik hem lusteloos ogen misschien toch eens n vitamine boost?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:49

Vitamine boost gaat geen structurele problemen oplossen. Dit dier zit slecht in zijn bespiering namelijk.

Ik zal je even PBen ivm off-topic.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:56

Ik denk dat het geheel ook vertekend omdat zijn manen er af zijn en hij is ook niet heel groot. Daardoor lijkt het iddeen gupje. Al ben ik het wel eens met bovenstaande, denk dat het beeld ook wat vertekend

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:30

Klopt foccused maar als hij dan wel op knapt dan weet je waar het misschien vandaan komt
Of je laat natuurlijk gelijk bloed trekken (dat zou ik doen maar lang niet iedereen)

Slecht in de bespiering moet ook ergens aan liggen als je ziet hoe vaak hij loopt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:18

Nou lusteloos is hij niet hoor. Net gesprongen en hij was niet te houden :') . Denk dat het een momentopname is en het beeld nogal vertekend door de kale manen en het scheer patroon dat hij heeft :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:35

Mijn paard kantelde ook flink zijn hoofd. Na een behandeling door de paarden-ostheopaat is dat nu helemaal weg. Misschien is dat een idee - als de eigenaar dat wil natuurlijk. Bij mijn paardje kwam het uit zijn nek en rug, daar zat hij wat vast.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:38

Dan zul je alsnog je rijden moeten gaan aanpassen
Want hij is gewoon niet recht waardoor hij na n tijd toch weer gaat kantelen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:22

Klopt. Daarom zoek ik ook voornamelijk tips om dat op te lossen. De ene keer is het wel erger en gebeurd het vaker dan de andere keer :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:35

Voor het rechtrichten, 2e hoefslag en dan niet wijken maar op twee teugels evenveel druk en recht naar de overkant kunnen rijden. Als hij eenmaal recht is, kan hij ook recht achterwaarts op twee benen druk en twee teugels druk.
Verder loopt hij erg op de voorhand, probeer hem minder zwaar in de hand te krijgen, dan maar iets minder rond met zijn hoofd, maar voorwaarts en niet van voren in zijn mond zitten om hem rond te krijgen. Probeer te vragen en wanneer hij nageeft weer te ontspannen. Zo leer je hem dat hij ontspannen laag kan lopen met zijn hoofd, maar als je zijn achterhand echt actief krijgt zal hij zijn hals ook mooier gaan dragen. Ik denk dat hij daardoor wat slecht in zijn bespiering lijkt. Hij heeft geen dikke hals en draagt hem niet maar laat hem hangen.

Succes!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:20

Ik zou je teugels ook iets korter doen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 16:23

Ik heb gisteren weer gereden. Heb een hoop geprobeerd: teugels lang, handen los, handen laag, handen hoog, handen breed, handen bij elkaar. Oprichten of juist lang en laag, contra stelling... Niets leek te helpen. Op de binnenhoefslag rijden was makkelijker dan ik dacht, maar hielp niet echt mee aan het kantel probleem. Hij bleef kantelen. En ook als hij dan kantelt en ik laat mijn teugels letterlijk los, blijft hij gekanteld. Ook in combinatie met been geven kwam hij daar niet uit.

Bij het springen afgelopen zondag was het bijna niet te merken terwijl ik ook daar momenten verzameling vraag, waarom dat is weet ik ook niet.

Nu heb ik een zitles gewonnen bij proco-philipa die in centered-riding zitles geeft. Ik hoop dus dat zij kan zien of het kantelen vanuit mij komt, en anders ga ik met de eigenaresse overleggen of er iemand bij kan komen om Winston eens goed na te kijken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:35

Een idee voor het kantelen:Ik heb bij een aantal van de foto's het idee dat je zelf je hoofd ook kantelt. Veel van wat paarden laten zien is een spiegel van wat we zelf doen. Probeer er eens op te letten dat je zelf je kaak, hoofd, nek, schouders en armen symetrisch houd, in eigen balans en ontspannen. (Overigens, de scheve schijding vertekend ook wat, dus als ik het niet goed zie moet je het ook zeggen :P)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:53

Marjoow schreef:
Ik heb gisteren weer gereden. Heb een hoop geprobeerd: teugels lang, handen los, handen laag, handen hoog, handen breed, handen bij elkaar. Oprichten of juist lang en laag, contra stelling... Niets leek te helpen. Op de binnenhoefslag rijden was makkelijker dan ik dacht, maar hielp niet echt mee aan het kantel probleem. Hij bleef kantelen. En ook als hij dan kantelt en ik laat mijn teugels letterlijk los, blijft hij gekanteld. Ook in combinatie met been geven kwam hij daar niet uit.

Bij het springen afgelopen zondag was het bijna niet te merken terwijl ik ook daar momenten verzameling vraag, waarom dat is weet ik ook niet.

Nu heb ik een zitles gewonnen bij proco-philipa die in centered-riding zitles geeft. Ik hoop dus dat zij kan zien of het kantelen vanuit mij komt, en anders ga ik met de eigenaresse overleggen of er iemand bij kan komen om Winston eens goed na te kijken.

Dat is niet met 1x opgelost, vaak binnenhoefslag waardoor die later rechter zal worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 16:55

suikermeisje schreef:
Marjoow schreef:

Dat is niet met 1x opgelost, vaak binnenhoefslag waardoor die later rechter zal worden.

Er was gisteren gewoon absoluut geen vooruitgang. Hij deed het zelfs erger en vaker dan normaal.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:44

Gentlegiant schreef:
Klopt foccused maar als hij dan wel op knapt dan weet je waar het misschien vandaan komt
Of je laat natuurlijk gelijk bloed trekken (dat zou ik doen maar lang niet iedereen)

Slecht in de bespiering moet ook ergens aan liggen als je ziet hoe vaak hij loopt

Bloed laten nemen is over het algemeen vrij zinloos. Het lichaam zal er alles aan doen om te compenseren voor tekorten. Heel extreme tekorten komen weinig voor en subtiele dingen toon ze aan door heel gericht te zoeken. Dan moet je al denken aan een leverbiopt bijvoorbeeld maar dat is niet zonder risico.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:53

Mijn paard kantelde haar hoofd ook. Zij bleek last te hebben van t haak op haar kies.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:55

http://www.hoefkatrol.be kijk eens goed op deze site! je pony is ontzettend scheef... kan je wel tips geven maar denk dat de site goed doorlezen meer zin heeft :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:38

Nou de tandarts komt sowieso binnenkort langs, dus wellicht dat daar het probleem zit. Ik voelde vorige week wel wat scherpe haakjes op zijn kiezen namelijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:56

ik denk ook dat de problemen voortkomen uit de scheefheid van je pony. Dat kan met meerdere dingen te maken hebben: iets lichamelijks en met jouw houding en zit.
Eigenlijk ook alle problemen die jij opnoemt die je wilt verbeteren hebben hiermee te maken.
Kantelen is echt een scheefheidsprobleem, scheef achterwaarts idem.
Hoofd omhoog is 'logisch' bij overgangen bij een scheef paard. Een scheef paard kan namelijk nooit correct nageven. En dan lijkt het in de gang waarin je rijdt vaak nog wel wat, maar bij overgangen val je door de mand en drukken ze inderdaad hun hoofd vaak eruit.
Dat het wijken de ene kant op veel beter dan de andere kant gaat, zegt ook iets over de scheefheid van je paard.
Ik zou lichamelijke dingen (tandarts, vast zitten in het lichaam) eerst uitsluiten en daarnaast ook heel goed kijken naar je eigen houding en zit. Centered riding is hier fantastisch voor.
Kantelen komt ook heel vaak door ongelijke teugeldruk. Dat kan komen omdat hij zelf bv. vast houdt door pijn aan een kies, maar ook doordat jij zelf ongelijke druk aanneemt en scheef bent.
Op bijna elke foto hangt jouw linkerschouder lager dan jou rechterschouder en knik je in in je heup.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:41

Ik heb winston een aantal keer gereden toen hij op een andere stalling stond. Leuk om te zien hoe het nu met hem gaat!
Ik weet dat hij dat inknikken toendertijd niet deed, maar ik herken het van enkele andere fjorden. Persoonlijk zou ik met hem weer even terug gaan naar de basis: eerst van achter naar voren rijden! En veel bezig met voorwaarts neerwaarts!
En als hij inknikt: hand aan de kant waar hij inknikt naar voren, andere hand aanleuning houden.

Hoelang loopt hij hier nu al mee?
Laatst bijgewerkt door miramii op 23-11-14 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt