"Sportfjord" Winston aan het werk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

"Sportfjord" Winston aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:47

Jaja, op de club word hij "Sportfjord" genoemd. Nouja, of ik hem ook zo zie? Steeds een stukje meer.
Want hij gaat met sprongen vooruit sinds we op de club lessen *\o/* *\o/*
In de even weken dressuur, in de oneven weken springen. En vooral de springlessen vind hij zo super leuk!!

Afbeelding

Nou, maar even de verplichte HAW achtergrond informatie :D
Winston is een 13 jarige fjord die ik sinds September 2012 bijrijd. Sindsdien hebben we wat privélesjes gehad maar eigenlijk niets voor vast. Begin dit jaar begon toch het lessen op een ponyclub wel heel erg te kriebelen. In februari heb ik de beslissing genomen. Per 1 april zou ik stoppen op de manege en per 1 maart zou ik starten op de ponyclub. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad!! We hebben nu 3 dressuurlessen achter de rug en hij is al zo goed vooruit gegaan! Afgelopen dinsdag liep hij helemaal geweldig in de les. Hier heb ik een filmpje van die ik hier ook zal posten.

Het grootste probleem wat steeds kleiner word is de activiteit. Winston is een beetje lui aangelegd en het is soms lastig om hem te activeren. Dit gaat echt al steeds beter gelukkig.
Ook hebben we allebei een probleem op rechts. Hij neemt niet graag rechterstelling aan maar gaat liever terugtrekken. Gevolg: Ik zet mijn arm en hand vast en het word een touwtrek spel. Verkeerde manier dus _O- Ik weet het, ik werk er aan. Mochten jullie hiervoor tips hebben: graag!!
Ook moet ik wat meer achterover gaan zitten en niet zo enorm voorover vallen.
De galop is ook nog een aandachtspuntje maar ook dit gaat steeds beter.

Een echt niveau hebben we nog niet, maar ik wil volgend jaar wel wedstrijden gaan rijden. Ik heb het meest aan een eerlijke, goed onderbouwde reactie dus ik hoop ook dat jullie mij dit kunnen geven!!

Eerst het filmpje van de les vorige week:

En dan de foto's van gisteren. Hij liep niet zo fijn als dinsdag, hij was gisteren erg sterk en tegen de hand. Toch even goed doorgezet en uiteindelijk best fijn kunnen rijden. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En achteraf heb ik hem lekker afgespoten, laten rollen en op stal gezet :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:04

Winstoooon <3!

Hij lijkt af en toe een beetje op de voorhand te lopen, of ligt dat aan mij?
Laatst bijgewerkt door LisaD op 07-04-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Re: "Sportfjord" Winston aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:05

Ik vind jullie reacties heeeel leuk hoor. Behalve die van rapunzel. Die denkt zeker dat we deze knappe fjord weg doen?? :') hihi <3

Maarr tis wel HAW :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:05

Gaat al stukken beter he? :D
Pas wel op dat ie niet voorover kukelt, hij gaat best wel op de voorhand. Wat ik nu zie is dat je hem soms aan de voorkant probeert "op te tillen" met je handen. Niet doen (vind dit trouwens wel veel minder erg dan handen omlaag drukken, dan zie ik liever dit)
Maar je zou beter de oplossing achter zoeken. Achterhand activeren. Steeds heel korte stukjes gas (paar passen) zodat ie voor wat meer omhoog komt, en dan op de achterhand weer laten terugkomen. Zodra hij weer in zijn houdinkje zakt weer paar passen weg. Het kan zijn dat je dan gas over gas over gas moet geven (waarschijnlijk is hij bij het terugrijden alweer geneigd om in zn houdinkje terug te zakken, dan dus gelijk weer vooruit)
Over dat vasthouden rechts: als hij rechts pakt laat jij rechts los en rij je lekker op links zolang als nodig is (al duurt het twee maanden). Consequent volhouden en hij is heel snel rechter en houdt niet meer vast.
Succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:08

Dorine92 schreef:
Gaat al stukken beter he? :D
Pas wel op dat ie niet voorover kukelt, hij gaat best wel op de voorhand. Wat ik nu zie is dat je hem soms aan de voorkant probeert "op te tillen" met je handen. Niet doen (vind dit trouwens wel veel minder erg dan handen omlaag drukken, dan zie ik liever dit)
Maar je zou beter de oplossing achter zoeken. Achterhand activeren. Steeds heel korte stukjes gas (paar passen) zodat ie voor wat meer omhoog komt, en dan op de achterhand weer laten terugkomen. Zodra hij weer in zijn houdinkje zakt weer paar passen weg. Het kan zijn dat je dan gas over gas over gas moet geven (waarschijnlijk is hij bij het terugrijden alweer geneigd om in zn houdinkje terug te zakken, dan dus gelijk weer vooruit)
Over dat vasthouden rechts: als hij rechts pakt laat jij rechts los en rij je lekker op links zolang als nodig is (al duurt het twee maanden). Consequent volhouden en hij is heel snel rechter en houdt niet meer vast.
Succes!

Klopt, leuk dat je dat zegt want mijn instructrice zegt precies hetzelfde :D
Over dat voorover kukelen daar moet ik zó aan denken. Ik ga maar lampen tellen want ik kijk constant naar beneden :')
Wat betreft mijn handen denk ik dat het al een hoop scheelt als ik mijn teugels korter pak :)

En over dat sterk zijn, als ik dat doe denk ik dat hij nooit meer in een rechterstelling gaat lopen... Omdat hij gewoon eigenlijk bijna níet in wilt buigen. Alleen in stap krijg ik het er wel netjes uit. Ik probeer ook stukjes schouder voor mee te pakken en contrastelling, al vind hij dat laatste nog heeeeel erg moeilijk :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:15

Ziet er goed uit Marjolein!! Knappe kerel is het hoor :)
Probeer wel met trots op je paardje te zitten, door je schouders naar achteren te doen. Je zit soms wat naar voren, maar zo te zien ligt dat voornamelijk aan je schouders.
Laatst bijgewerkt door leonie1988 op 07-04-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:16

Ik vind het er netjes uit zien. Leuke combi :) wat mij opvalt in het filmpje is dat in draf je benen/voeten "klapperen". Ik weet niet of dit komt door het lichtrijden of dat je elke pas aan het drijven bent. Maar dat werkt niet positief mee aan activiteit, helemaal als dat een belangrijk punt is :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:17

Dott schreef:
Ik vind het er netjes uit zien. Leuke combi :) wat mij opvalt in het filmpje is dat in draf je benen/voeten "klapperen". Ik weet niet of dit komt door het lichtrijden of dat je elke pas aan het drijven bent. Maar dat werkt niet positief mee aan activiteit, helemaal als dat een belangrijk punt is :)

Klopt. Is denk ik een combinatie van beide. Benen stil houden is niet mijn sterkste punt en ik heb de neiging om elke pas aan te drijven....

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:22

Mijn complimenten Marjolein! Wat ben jij vooruit gegaan!
Volgens mij heb je een fijne instructrice die jullie goed kan helpen en leuk om te lezen hoe je je bewust bent van waar jullie mee bezig zijn.
Gezien het HAW is wil ik je als tip wil ik nog meegeven om je schouders goed te ontspannen. Ik zie daar op de foto's wel spanning. Ik herken dat (ook in combinatie met een paard wat op soms op rechts vast kan houden) en even bij elke letter je schouders naar achteren draaien en los laten en dan weer verder rijden. Zo heb ik het afgeleerd en je zult ook merken dat je paard dan minder vast houdt op rechts. :) Is mijn ervaring i.i.g. Want een ontspannen ruiter is een ontspannen paard. :)

edit; nog even een aanvulling, ik zie net de reacties over het 'klapperen'. Let eens op het ontspannen van je bovenbenen, die tip kreeg ik en dat hielp bij mij heel erg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:24

Bedankt voor de reacties! Vind het leuk om te zien dat anderen ook zien dat we vooruit gaan :D Dat geeft in ieder geval goede motivatie om door te gaan :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:28

Wat een leuk koppie heeft ie...

Probeer naast het voorover kukelen ook een beetje op je tenen te letten... met name op de foto's staan ze vaak naar buiten ;)

succes met deze stoere man

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:35

Ik vond Winston eerlijk gezegd nooit zo leuk maar je hebt hem nu steeds beter aan het lopen. Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij wat er al gezegd wordt. Ik denk dat als je recht op zit, naar voren kijkt en hem nog meer actief blijft houden dat hij niet meer zo op de voorhand gaat vallen.

Ben heel benieuwd naar jullie topic over een half jaar. Maar met deze lessen komt dat vast en zeker goed,

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:38

Marjoow schreef:
En over dat sterk zijn, als ik dat doe denk ik dat hij nooit meer in een rechterstelling gaat lopen... Omdat hij gewoon eigenlijk bijna níet in wilt buigen. Alleen in stap krijg ik het er wel netjes uit. Ik probeer ook stukjes schouder voor mee te pakken en contrastelling, al vind hij dat laatste nog heeeeel erg moeilijk :)

Jawel dat lukt echt wel. Veel rechtsom rijden, rechterkant loslaten. Die stelling krijg je met rechterbeen linkerteugel. Je kunt om hem een beetje in de richting te helpen je handen wat meenemen naar rechts (en dan vooral je linkerhand). Rechterhand naar VOREN (heel belangrijk)
Rechtsom kun je idd schoudervoor rijden, je kunt wijken voor het rechterbeen (superoefening als je hem recht kunt houden met de juiste stelling)
Linksom ook op je linkerteugel rijden. Natuurlijk mag je niet je binnenhand vasthouden, maar je rijdt hem dan gewoon een beetje contra. Géén stelling linksom (tenzij contrastelling). Probeer hem linksom recht door de bochten te rijden. Dus geen stelling en buiging maar een beetje contragevoel. En je raadt het al: de aanleuning dan op je linkerteugel

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:45

Ik ben wel benieuwd van wie je nu les hebt want ik zie de vooruitgang ook. (Jullie stonden in Woudenberg toch? Daar heb ik jullie zien rijden namelijk.)

Je zit op zich mooi rechtop, als je je schouders wat naar achteren doet is het voor het plaatje al mooier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:51

Dorine92 schreef:
Marjoow schreef:

Jawel dat lukt echt wel. Veel rechtsom rijden, rechterkant loslaten. Die stelling krijg je met rechterbeen linkerteugel. Je kunt om hem een beetje in de richting te helpen je handen wat meenemen naar rechts (en dan vooral je linkerhand). Rechterhand naar VOREN (heel belangrijk)
Rechtsom kun je idd schoudervoor rijden, je kunt wijken voor het rechterbeen (superoefening als je hem recht kunt houden met de juiste stelling)
Linksom ook op je linkerteugel rijden. Natuurlijk mag je niet je binnenhand vasthouden, maar je rijdt hem dan gewoon een beetje contra. Géén stelling linksom (tenzij contrastelling). Probeer hem linksom recht door de bochten te rijden. Dus geen stelling en buiging maar een beetje contragevoel. En je raadt het al: de aanleuning dan op je linkerteugel

Bedankt voor de tips! Ik ga er eens mee aan de slag :D

Ryder schreef:
Ik ben wel benieuwd van wie je nu les hebt want ik zie de vooruitgang ook. (Jullie stonden in Woudenberg toch? Daar heb ik jullie zien rijden namelijk.)

Je zit op zich mooi rechtop, als je je schouders wat naar achteren doet is het voor het plaatje al mooier.

Klopt, hij staat in Woudenberg! Ik zal je even een PB sturen, weet niet of ik zomaar iedereens naam op internet kan rondbazuinen :P

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:05

Wauw, jullie zijn vooruit gegaan! Ziet er een stuk meer ontspannen uit dan eerdere foto's die ik in eerdere topics heb gezien. Vind je houding ook erg netjes, let er wel op dat je je voeten niet te ver naar buiten steekt. Vind jullie erg vooruit gegaan, ga zo door +:)+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Leuke pony! Zitten ook echt mooie stukjes bij. Wel valt bij het filmpje in draf op dat hij een beetje een zig-zag-beweging maakt met zn hoofd. Ik wil niet zeggen dat je echt zit te zagen, maar probeer het contact nog constanter te maken (anders worden ophoudeingen ook niet meer functioneel).

Bij het aangalloperen ontbreekt de drang naar voren. Probeer hier in eerste instantie op te focussen (goede reactie op je been), dan kun je daarna verder oefenen op het netter maken van de overgang. Veel plezier en succes!

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:00

Kwijl, dressuurfjorden vind ik altijd zo gaaf. Op sommige foto's lijkt het echter wel (kan aan de foto liggen) alsof hij in een valse knik zit, dus mocht dit zo zijn, zou ik hier op gaan letten.

xSensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:31

Ik hou van 'sportfjordjes', hij is prachtig, loopt ook heel erg mooi! Mag van mij wel iets ronder lopen. :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:18

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

bowilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:23

Wat een super leuke Fjord!
Probeer hem idd actief te houden en meer op de achterhand te zetten. Dit is moeilijk maar met veel lessen gaat het zeker lukken. Ik vind het een super leuke Fjord.
Als hij wat actiever is kan je hem proberen wat op te richten. Dit is lastig met een Fjord omdat die van die korte nekken hebben maar ists oprichten kan wel.
Heel veel plezier met hem