Voor het eerst weer lekker in de buitenbak lessen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Voor het eerst weer lekker in de buitenbak lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:59

Wat was dat heerlijk, in het lentezonnetje op een maandagavond in de buitenbak lessen. De zus van een vriendin van mij heeft wat kliekjes geschoten en die wou ik met jullie delen.

Helaas ben ik geen op en top dressuur ruiter en dat is ook wel te zien. Wij zijn nu bijna een jaar een combinatie en ik rijden nu op B niveau. We willen in juli ons B debuut maken. (vinden jullie ons daar klaar voor? )

Oke, nu de algemene aandachtspuntjes. Mijn houding, sjeemienee, daar moet ik echt nog aan werken. Hij mag toch nog wel wat actiever van achteren, probleem waar ik tegen aan loop is als ik hem voor ontspannen heb lopen en hem er dan achter meer bij wil vragen, dit gelijk uit in spanning, waardoor hij zijn hoofd weer omhoog gooit. Iemand daar tips voor? Nu de foto's.
Natuurlijk is er los gestapt, alleen geen foto's van.

1. Beginnen met naar mijn idee een fijne foto. Vind hem ontspannen ogen, iet wat zijn hoofd scheef. Achterhand komt volgens mij wel fijn mee.
Afbeelding

2. Wat spanning voor en komt wat op de voorhand.
Afbeelding

3. Idem als 2, rond het zelfde moment genomen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X78YBSAT.jpg

4. Vind ik opzich ook een best fijn beeld, komt misschien wat op de voorhand?
Afbeelding

5. Afbeelding

6. Galop vinden wij nog erg moeilijk. Hij ziet alles en kan hem ook niet genoeg afleiden zodat hij beter bij mij blijft. Hoofd blijft ook veel in de lucht.
Afbeelding

7. ook een fijn beeld, alleen ik zit scheef. -O-
Afbeelding

8. Uitdraven
Afbeelding

Nou, nog genoeg om aan te werken dus.
Brand maar los, maar wees aardig. _/-\o_

Amiigo

Re: Voor het eerst weer lekker in de buitenbak lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:01

Ik vind het er wel netjes uitzien Welmoed! Probeer alleen je schouders naar achteren te zetten en je halken uit te drukken :j
Gaat goedkomen je B debuut!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:06

Je hebt een mooi paard, daar mag je met trots op zitten. Als je dat in gedachten houdt tijdens het rijden dan is het rechtop zitten vanzelfsprekend. Werkt voor mij!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:08

Bedankt Anne!

jiehaaa schreef:
Je hebt een mooi paard, daar mag je met trots op zitten. Als je dat in gedachten houdt tijdens het rijden dan is het rechtop zitten vanzelfsprekend. Werkt voor mij!

Wat een leuke opmerking, dat maakt me weer een beetje vrolijk na het zien van de foto's. Ik neem hem mee!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:11

Hoop dat je er wat aan hebt. Trots als een pauw, borst(en) vooruit, alsof je Maxima bent die naast Willem-Alexander staat. Kin omhoog anders zie je alleen maar paardenhals of zand, en er is zoveel te zien als je vooruit kijkt! Succes en geniet van je paard!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:13

Je hoort het zo vaak van iedereen, maar je brengt het echt op een leuke manier, haha. :+

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:15

Mooi zo, want blijven lachen hoort er ook bij! :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:15

Haha dat zeker, als je maar plezier hebt! *\%/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:16

Jullie zijn leuke combi, leuk paard ook.

Maar man...!! Wat zonde van jouw houding!
Je hebt zo'n leuk paard onder je en je ziet eruit alsof je onzichtbaar zou willen zijn!
Nergens voor nodig! Trots en fier te paard zitten.

Heb het idee, dat je je benen iets meer moet laten vallen/ontspannen, doet je houding ook goed.

Je paard wordt af en toe wat recht en lang, maar jullie zijn een B combi, dus dat mag nog.
Het zijn foto's maar ik krijg het idee dat je af en toe best in stevig tempo door de bak gaat, klopt dat, of lijkt dat alleen maar zo?

Je zegt dat hij zijn hoofd omhoog gooit met spanning als je meer wilt vragen van achteren.
Probeer beter te doseren, dus niet te veel in een keer, maar kleine stapjes, natuurlijk wel gaan proberen meer te vragen, want spontaan zal hij het niet gaan doen.
Denk dat je net niet snel en handig genoeg bent om hem voor te zijn en op tijd af te vloeien, maar dat is ook lastig.
Dus veel overgangen rijden pasje naar voren, pasje terug, maar wel juist doseren hem wel naar punt toe gaan rijden waar je heen wilt
en ja, dan zal hij allicht ook wel een keer spartelen, als hij het moeilijk vind, of jouw timing net niet oke is.

Hmmm, nu ziet mijn post er heel dramatisch uit, maar zo is hij niet bedoeld.
Leuke combi en die B komt wel goed.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:18

Ziet er netjes uit hoor!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:19

Ik vind het er goed uitzien hoor! Probeer inderdaad je schouders wat meer naar achteren te doen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:22

Sjolvir schreef:
Jullie zijn leuke combi, leuk paard ook.

Maar man...!! Wat zonde van jouw houding!
Je hebt zo'n leuk paard onder je en je ziet eruit alsof je onzichtbaar zou willen zijn!
Nergens voor nodig! Trots en fier te paard zitten.

Heb het idee, dat je je benen iets meer moet laten vallen/ontspannen, doet je houding ook goed.

Je paard wordt af en toe wat recht en lang, maar jullie zijn een B combi, dus dat mag nog.
Het zijn foto's maar ik krijg het idee dat je af en toe best in stevig tempo door de bak gaat, klopt dat, of lijkt dat alleen maar zo?

Je zegt dat hij zijn hoofd omhoog gooit met spanning als je meer wilt vragen van achteren.
Probeer beter te doseren, dus niet te veel in een keer, maar kleine stapjes, natuurlijk wel gaan proberen meer te vragen, want spontaan zal hij het niet gaan doen.
Denk dat je net niet snel en handig genoeg bent om hem voor te zijn en op tijd af te vloeien, maar dat is ook lastig.
Dus veel overgangen rijden pasje naar voren, pasje terug, maar wel juist doseren hem wel naar punt toe gaan rijden waar je heen wilt
en ja, dan zal hij allicht ook wel een keer spartelen, als hij het moeilijk vind, of jouw timing net niet oke is.

Hmmm, nu ziet mijn post er heel dramatisch uit, maar zo is hij niet bedoeld.
Leuke combi en die B komt wel goed.

Bedankt daar heb ik wat aan. Het gehaaste valt opzich wel mee. Als ik hem slomer zou gaan rijden zou hij in slaap vallen. Misschien heeft de fotograaf vaak foto's genomen terwijl ik een pasje naar voren deed. Mijn houding is inderdaad echt zonde en moet ik wat mee gaan doen. :j Bedankt voor je tips!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:15

Ja .. denk dat als je aan je houding gaat werken dat het dan voor Don Dero ook stuk makkelijker gaat worden. Hij is vrij fors van voren en heeft nog niet echt genoeg kracht in zijn achterhand. Nu vallen jullie eigenlijk letterlijk beide op de voorhand...en dan kan je wel op lekker tempo door de bak tuffen maar je werkt dan niet aan zijn kracht en evenwicht.
Denk dat hij ook daarom wat sloom wordt als je in rustiger tempo probeert te rijden omdat hij dat met achteren nog niet aan kan... hij heeft die kracht nog niet. Ik zou veel, heel veel schakelen... en dan ook goed op letten dat je in het schakelen terug wel voorwaarts blijft. Steeds korte stukjes omdat je het anders te moeilijk voor hem maakt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:43

Bedankt Evelijn! Ik ga er mee aan de slag. Zijn er nog andere manieren om hem van achteren sterk te maken? Bijvoorbeeld met longeren?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:06

Leuk om foto's van jullie te zien!

Ik denk dat jullie lekker bezig zijn samen. Je houding mag idd nog wel beetje aan gewerkt worden. Ik denk dat je beenligging op foto 8 (het uitdraven) beter is dan op de meeste andere foto's. Als je been daar ligt wordt het misschien ook wat makkelijker om rechtop te gaan zitten. Ik zeg maar zo: tiet vooruit! Wees maar eens lekker trots op zo'n knappie onder je kont :)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:16

Je hebt hem goed aan de sjouw Welmoed!
Misschien een idee om een paar lessen op je houding te focussen. Ik denk dat je die namelijk helemaal vergeet doordat je zo druk met Don bezig bent. ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:17

Ik ga inderdaad vanaf nu beter op mijn houding letten. Elke paar minuten kijk ik weer even naar mezelf van hoe zit ik!

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:11

Ik sluit me aan bij de bovenstaande commentaren, het enige wat ik nog zou willen toevoegen is dat je frontriem een beetje laag hangt. Zo kan het zijn dat ie op het zachte stukje boven het oog een beetje lastig zit voor je paard. Schuif hem een beetje naar boven net onder de oren ;)

Hij is trouwens een prachtpaard, jullie zijn een leuke combinatie!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:28

Hij heeft er op dit moment juist minder last van. Tijdens het galopperen wil hij nog wel eens gaan klapperen en daarom doe ik hem wat lager. Het maakt geen verschil of ik hem zo heb of hoger. ;)

Bedankt, ik ben erg blij met hem.