Tudor, voor het eerst in HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolienvdb

Tudor, voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:00

Hai!
Even situeren:
Tudor is mijn verzorgpaard sinds vorig jaar in september, voordien reed hij gewoon wat recreatief. Grootste obstakel: Tudor is 1m80 en ik ben maar 1m69 :P Dus het is een paard die niet zo makkelijk op zn achterhand gereden wordt. Deze winter hebben we bijna niet kunnen rijden. Vorige week dinsdag een keer gereden, maar was ramp, piste lag niet goed. Dan deze dinsdag deed hij echt zn best, maar zijn galop was vreselijk :P Hij liep zodanig op zijn voorhand, dat ik behoorlijk uit het zadel kwam!
Maar vandaag, was echt genieten, zeker met het zonnetje! 't Was nog zeker niet zoals het zou moeten zijn, maar tvoelt gewoon echt goed als hij zo zijn best doet :)
We hebben niet echt een 'vast' niveau, we proberen gewoon wat oefeningen en zien waar we raken :D Misschien zullen we in april/mei eens een klein proefje rijden, gewoon om te kijken wat het geeft!

Mijn werkpunten:
-hielen naar beneden
-rechter zitten (schouders naar achteren!!)
-in galop naar achter zitten
-binnenteugel wat meer durven lossen

Genieten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Happy Tudie!
Afbeelding

Hij heeft dus een hele imposante galop, op de rechterhand wil hij het vaakst op zijn voorhand duiken, dus moet ik het meest helpen :)
Afbeelding

Hij heeft ook echt een wiebelkont!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier weet ik ook wel dat het niet 'het' goeie plaatje is, maar hij reageerde voor een keer écht goed op mijn benen ;) En das gewoon ook eens zalig zo doordraven :D
Afbeelding

Maar dit was écht genieten, zeker omdat hij echt zo zijn neusje er wat uitduwde!
Afbeelding

Bedankt om te kijken! Commentaar is welkom, maar wel onderbouwd alsjeblief, zodat ik er iets van leer! :j

Anoniem

Re: Tudor, voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:21

Je hebt heel erg de neiging om alles met je handen te doen, maar als hij zo sterk is en moeilijk op de achterhand te krijgen is, is dat juist niet de manier. Ik zie een paard die mede door jouw hand op de voorhand gaat lopen.

Tip: Laat de voorkant nog even voor wat het is. Hou gewoon licht contact. Zet hem van achter aan het werk, en zorg ervoor dat je hem op zit terug kan rijden. Rij veel voltes, overgangen en schijnovergangen en leer hem op eigen benen te laten lopen. Zodra hij sterk wordt activeer je hem van achter, voorwaarts rijden. Het contact van voren moet eigenlijk altijd licht blijven, je wilt ontspanning, dan moet jij ook ontspannen. Eerst de achterkant, dan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:26

Wat leuk! Neusje voor de loodlijn! Fijn beeld geef je, ziet er vriendelijk uit :j
Wat meer op je billen gaan zitten, en je handen rechtop, en het wordt nog fijner!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:29

@Jolien: We zijn daar volop mee bezig :j Dus hopelijk binnen een paar maand betere foto's, vandaag was immers de 3e keer sinds twee maand!

Op zit kan ik hem terugrijden, maar hij heeft de neiging in n hoopje te vallen een keer ik hem terugrijd :) En daarom vandaag ook schijnovergangen erin gestoken, om hem wel actief te houden.
En kzal proberen te letten op mn handen, van mn binnenhand weet ik dat k af en toe teveel vraag!

@Yamcha: Bedankt voor je reactie! :) Daar werken we zeker aan!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:31

Ik vind jullie een heel vriendelijk, rustig beeld geven. Fijne, leuke combinatie zijn jullie!

Je handen gaan soms een beetje alle kanten op. Probeer flexibel, maar niet te flexibel te zijn in je onderarm.
Handen mooi rechtop, gesloten, draag je handen als het ware, en duimen op de teugels.
Ik vind je verder eigenlijk heel mooi rechtop zitten, lekker oefenen en dan gaat het straks nog beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:32

jolienvdb schreef:
@Jolien: We zijn daar volop mee bezig :j Dus hopelijk binnen een paar maand betere foto's, vandaag was immers de 3e keer sinds twee maand!

Op zit kan ik hem terugrijden, maar hij heeft de neiging in n hoopje te vallen een keer ik hem terugrijd :) En daarom vandaag ook schijnovergangen erin gestoken, om hem wel actief te houden.
En kzal proberen te letten op mn handen, van mn binnenhand weet ik dat k af en toe teveel vraag!

@Yamcha: Bedankt voor je reactie! :) Daar werken we zeker aan!

Probeer dan je overgang terug ook actief te houden, op zit terug maar been aan houden. Dit kan even duren mag je een rondje over doen, als je maar volhoud.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:35

@Barbulet: heel goed gezien! Heb me overlaatst eens laten filmen en was geschrokken van mijn onderarm, zeker een werkpuntje dus :j

@Joolien: Wel van draf naar stap, krijg ik hem echt niet voorwaarts in zn stap.. Hij wil ofwel direct gaan draven (waar hij wel heel goed schakelingen maakt) ofwel negeert hij mij gewoon en blijft hij in n slakkengangetje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:37

jolienvdb schreef:
@Barbulet: heel goed gezien! Heb me overlaatst eens laten filmen en was geschrokken van mijn onderarm, zeker een werkpuntje dus :j

@Joolien: Wel van draf naar stap, krijg ik hem echt niet voorwaarts in zn stap.. Hij wil ofwel direct gaan draven (waar hij wel heel goed schakelingen maakt) ofwel negeert hij mij gewoon en blijft hij in n slakkengangetje :P

probeer dan eens te drijven in het ritme van de stap. En maak hem scherp aan de hulpen, ook al draaft ie dan een paar keer aan, voorwaarts moet je belonen. Ontspan ook je hand als je voorwaarts wilt, misschien heeft hij wel meer ruimte nodig van voren.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:38

We gaan dat keer proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:39

Succes :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:13

Zo, dat is een tank! Gefeliciteerd trouwens, ik zie dat je jarig bent. Tip: houd je handen gedragen en dichtbij elkaar. Ik zie wel dat je vingers ontspannen zijn en je kan het kennelijk zonder handschoentjes af, dus je zal vast niet te hard met je hand zijn. Vergeet je hakken niet laag te doen. Maar je zit in elk geval niet in een stoelzit, je legt je benen wel terug. Soms ietsje teveel.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:15

Bedankt voor je reactie Muppett! :) Ik probeer zeker te letten op die puntjes!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:24

Ik vind jullie een mooie combinatie en je paard is prachtig.
Probeer wel je benen lang te houden en niet te ver naar achter te leggen want daardoor krijg je een hefboomwerking en werk je je paard op de voorhand. Ook is het belangrijk om meegaand met je handen te zijn, niet vasthouden. Denk eraan dat je buitenhand eigenlijk belangrijker is dan je binnenhand. Bij teveel binnenhand zal je paard eerder over het schouder wegvallen en niet op twee teugels zijn.
Ook wat jezelf al noemt is het rechtop blijven zitten in de galop. Probeer eens 'achterover' te zitten voor je gevoel en laat iemand langs de zijkant zeggen wanneer je recht op je paard zit.
Verder vind ik het er goed uit zien :)

Succes..

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:16

Bedankt voor je reactie Grytsje! Mijn buitenhand is wel belangrijker dan mijn binnenhand hoor, maar soms betrap ik mezelf erop dat k idd wat meer moet meegaan met die binnenhand :)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:55

Leuke foto's Jolien,

Commentaar is al gezegd geweest! Zolang jullie er plezier in hebben dan komt het wel goed :))

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:37

Joolien schreef:
Je hebt heel erg de neiging om alles met je handen te doen, maar als hij zo sterk is en moeilijk op de achterhand te krijgen is, is dat juist niet de manier. Ik zie een paard die mede door jouw hand op de voorhand gaat lopen.

Tip: Laat de voorkant nog even voor wat het is. Hou gewoon licht contact. Zet hem van achter aan het werk, en zorg ervoor dat je hem op zit terug kan rijden. Rij veel voltes, overgangen en schijnovergangen en leer hem op eigen benen te laten lopen. Zodra hij sterk wordt activeer je hem van achter, voorwaarts rijden. Het contact van voren moet eigenlijk altijd licht blijven, je wilt ontspanning, dan moet jij ook ontspannen. Eerst de achterkant, dan de voorkant.

Ik vind het een leuk beeld geven Jolien :j. Het is niet gemakklijk op grote paarden te rijden maar je doet dat goed!
Zitten op die poep en het komt wel goed :;)!
Keep up the good work +:)+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:46

Jeetje wat een bijzonder model is dat! Ergens is het net een Welsh-puppy, maar dan in Dinosaurusuitvoering :D Hoe oud is hij eigenlijk?

Is een dressuurzadel geen optie? Dan kun je de lengte van jouw been misschien wat beter benutten. Ik zie je benen op dit zadel alle kanten op wapperen, wat natuurlijk ook niet echt handig is wanneer je het paard scherper aan het been wilt hebben.

Die laatste foto vind ik ook fijn, kun je daar al op beginnen of lukt dat alleen aan het einde van de rit? Let wel op dat je hem daarbij niet over zijn tempo jaagt, hoewel hij best wat voorwaartser mag zijn in het halsstrekken om balans te houden.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:06

Hij is 7 ondertussen denk ik :)
Welja tis mijn verzorgpaard en de eigenaars hebben geen zo'n zadel liggen, maar tzou denk ik wel helpen! Ja das op het einde van de rit, en hier besliste hij zelf zijn tempo :)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:44

Jolien, het plezier straalt er toch altijd vanaf bij jullie! :D :+:
Iets meer op je kont gaan zitten en zoals je zelf zegt hielen meer uitdrukken en schouders wat naar achter.
Hij is echt gigantisch en toch vind ik het beel van jullie twee altijd fijn!
Doe zo verder en je weet wat je werkpunten zijn hé :)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:40

Bedankt aan alle West-Vlaamse bokkers ;)
@ Shanna: tzal wel zijn plezier, na zolang moeten wachten (winter), mocht het er eindelijk wel keer van komen :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:17

Wat een reus, jij bent geen kleine amazone, maar vergeleken bij hem zijn veel mensen ineens klein denk ik.
Ik vind ten eerste dat het er vriendelijk en blij en vrij uitziet, fijn om tegen te komen :)
Verder heb je al wat eigen werkpuntjes genoemt, maar na 3x zijn jullie nog amper aan elkaar gewend, dus dat mag best even duren hoor, die werkpuntjes volledig aanpakken.
Je rijdt al vrij zacht en eerlijk met je handen, probeer op voltes en in de hoeken netjes je binnenhand iets naar voren te plaatsen, zodat je ruimte maakt voor hem om zijn binnenachterbeen eronder te krijgen.
Zo durft ie ook makkelijker de lengtebuiging op te zoeken.Probeer je handen ook iets meer bij elkaar te huoden, hij is groot, maar heeft aan gewoon een klein sportstuurtje genoeg hoor ;).
Probeer er verder voor te waken dat ie niet te geremd gaat lopen, hou zijn neus er lekker uit zoals op de eerste 4 foto's, lekker werken aan verruimingen en lossigheid, en blijheid bij ruiter en paard.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:58

Blijheid is er zeker :D Rest werken we nog aan ;)
Bedankt voor je reactie Freeride!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:46

Heel prettig paard om naar te kijken! Nou heb ik ook lichtelijk de voorkeur voor vossen met kleine bloederige hoofdjes..