Jaimy aan de dressuur!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

Jaimy aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:41

Hallo bokkers!

Sinds een paar weken rij ik Jaimy bij. Wegens omstandigheden is de eigenaresse tijdelijk niet in staat om te rijden
Jaimy reed voorheen lekker buiten bij mooi weer, en in de bak de basisfiguren met zijn neus naar voren, en zo deed ik dat ook. Maar Jaimy heeft veel meer in zich, dus dat wil ik er nu uit halen.
Ook kent Jaimy alleen de basis, en moet dus nog heel wat bijleren, maar we zijn al goed opweg!
Tips zijn verder dus echt van harte welkom! maar wees een beetje lief voor ons! :)

Info over Jaimy:
Jaimy is bijna 7 jaar oud, kent dus alleen de basis, stap, draf, galop, en sturen.
Hij leert gelukkig snel! en hij doet het super! We hebben nu 1 lesje gehad, met veel vooruitgang! Als we er weer aan toe zijn nemen we weer een les.

Verbeter punten aan mijn eigen houding:
Ik moet rechterop zitten.
minder naar Jaimy kijken.
handen rechterop.
tenen naar binnen en hakken iets lager.

We waren al warm gelopen, maar rijden wel veel overgangen:
mooi plaatje vind ik
Afbeelding
ik moet naar voren kijken
Afbeelding
Jaimy mag weer meer ontspannen, net overgang naar draf.
Afbeelding
Rechtop zitten, naar voren kijken, Jaimy meer ontspannen
Afbeelding
ik zit iets te ver naar voren
Afbeelding
Mooi plaatje vind ik
Afbeelding
Afbeelding
Weer naar voren kijken, hij is ook zo knap he.. <3
Afbeelding
Ik ontspan mijn armen niet, Jaimy reageerd daarop
Afbeelding
Mooi!
Afbeelding
ook bij groot verkeer, en je manen in de war lekker ontspannen
Afbeelding
Galop: Hij heeft nog wat moeite om dan rond te lopen, ik heb moeite om hem uit te zitten, handen lager.
Afbeelding
Ik sta, en hij mag iets meer ontspannen
http://7.media.hyves-static.net/1472039 ... 39814.jpeg
ik sta nogsteeds, maar Jaimy loopt wel mooi ontspannen?
Afbeelding
En nog een ontspannen drafje
Afbeelding

Tips zijn meer dan welkom, maar wees lief voor ons! :)
Groetjes Jaimy en Lies
Afbeelding

ElSea

Re: Jaimy aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:44

Ik weet niet wat het is, maar hij loopt voor mijn gevoel een beetje stijf, vast. Ik kan er alleen niet achterkomen waaraan het ligt... misschien dat iemand anders het wel weet. Wel een superleuke pony!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:53

Kijk daar is Jaimy :D

Ik vind dat je hem opzich netjes hebt lopen alleen zoals je zelf al zei moet je naar voren kijken en ook recht zitten.
Daarbij wil ik nog toevoegen dat je hem vooral in draf iets meer ruimte maar geven van voren agz hij op een aantal foto's nog al opgekropt loopt. En je handen laag natuurlijk :P

Maar verder, netjes :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:54

als ik jou was zou ik paardrijlaarzen of in ieder geval schoenen met een hak aantrekken de volgende keer, als hij nou een rare beweging maakt en je voet schiet door de beugel, dan zit je vast...
Ik heb ook het idee dat het zadel voor jou wat te klein is, daardoor lijkt het ook alsof jij te ver naar voren zit in het zadel, kan dat kloppen?

Probeer in de galop niet teveel druk op de teugels te geven. Hij vind dit volgens mij nog een beetje lastig, rijd veel kleine stukjes galop in plaats van hele rondjes achter elkaar en blijf netjes op je kont zitten, nu breng je hem uit evenwicht. Steeds een paar passen in galop, terug naar draf, en daarna weer in galop en een paar passen meer dan daarvoor, zo maak je hem sterker en zal jij makkelijker kunnen blijven zitten. Je rijd op een hele mooie pony, maar probeer echt naar voren te blijven kijken, je valt nu voorover.
Blijf lekker rijden en lessen want er zit zeker meer in dan rondjes door de bak met neus in de wind! :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:55

ik zou ziezo aanraden om rijlaarzen of schoenen met chaps aan te doen wat deze laarzen komen je houding niet ten goede.
ook meer vooruit kijken omdat je gespannen gaat zitten omdat je te veel naar beneden kijkt,
verder gewoon lekker zo door gaan dan komt het denk ik helemaal goed.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:58

@Lieke, Vast, oke, dat heb ik nog niet gemerkt, maar dat zou ook heel goed kunnen komen omdat ik nog een paard rij die echt heel vast zit,

Wahaha patricia! :P

@Indipeanut: Dankje! :) Vandaag heb ik hem, zoals je zecht, al wat meer ruimte kunnen geven, eerst kwam hij dan gelijk weer omhoog, maar vandaag liep hij keurig! Bedankt voor je tip! :)

@Tammy: Dankje voor de tips! ik was idd te lui om na de koude dagen weer mn Jodpurs aan te doen. Zal hieraan denken! Bedankt voor de galoptips! Daar lopen we allebij nog een beetje tegenaan.

@Luf_midnight: Bedankt voor de tips!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:00

Tammy_ schreef:
Ik heb ook het idee dat het zadel voor jou wat te klein is, daardoor lijkt het ook alsof jij te ver naar voren zit in het zadel, kan dat kloppen?

Goed punt! op de foto's heb ik dat iedee idd ook, maar als ik erop zit merk ik daar niet veel van. miss toch eens overleggen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:00

Op sommige foto's ziet het beeld er oke uit, maar op anderen.. :=

Als eerste punt wil ik je meegeven dat je beter niet met Uggs kan rijden, omdat die geen zool hebben glijden ze door je beugel voor je het weet en dan zit je in het slechtste geval vast..

Ik heb het idee dat je redelijk wat bezig bent met het "omlaag rijden".
Op het moment dat het paard het moeilijk krijgt en dus zijn neus omhoog doet, zie ik strakgetrokken teugels, een strakgetrokken bit en dat je je handen vastzet. Probeer dit zo snel mogelijk af te leren.
Het paard heeft er ook moeite mee omdat hij dit waarschijnlijk niet gewend is, dus voor hem is het even inspannend als iemand die voor de eerste keer gaat hardlopen.

Blijf verder zelf netjes recht zitten. Daardoor maak je het voor je pony makkelijker om evenwicht te houden.

En als laatste valt het me op dat het lijkt alsof de pony moeilijk stelling geeft. Werk veel aan je stelling. Dus laat hem netjes stelling nageven in de hoeken en maak hem mooi recht op de lange zijdes. Als je pony recht is is het voor hem ook een stuk minder inspanning om te galopperen en om na te geven.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:34

liekec schreef:
Ik weet niet wat het is, maar hij loopt voor mijn gevoel een beetje stijf, vast. Ik kan er alleen niet achterkomen waaraan het ligt... misschien dat iemand anders het wel weet. Wel een superleuke pony!

ja aan het feit dat ze met de handrem erop aan het rijden is
met gevaarlijke laarzen aan waar je geen steun mee hebt, En dan nog eens je beugels zeker 2 gaatjes te kort hebt.
En het zadel eigenlijk niet geschikt is voor haar :D

Maar verder heb je een erg leuk paard onder je kont
dus hop die beugels langer je borst naar voren en die handrem eens los laten :j
En andere laarzen aan :') dan moet het al een stuk ontspannender uitzien :)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:43

Ik heb net al met de eigenaresse overlecht om van de week ff te kijken of mijn eigen zadel (een dressuurzadel voor mn andere rijpaard) erop past, daar zit ik denk ik veel beter in,

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:44

Ik reageer omdat ik mezelf herken hoe ik reed. En dat is gewoon niet goed en niet fijn voor je leuke paardje. Kort samengevat. Ik vind de foto's niet mooi en fijn om te zien, ook niet waar jij het wel mooi vindt. Duidelijk te zien is dat paardje de grond in duikt, met teveel druk gereden wordt en dat je in stoelzit zit.
Dus tips: ga echt op je kont zitten op je zitbeen knobbels, dus diep in het zadel. Leg je benen goed en zachtjes aan en druk ze wat uit zodat je ook echt met lichte kuitdruk kunt gaan begeleiden en je paardje gestimuleerd wordt om van achteren uit te gaan bewegen in plaats van zoals nu van voor naar achteren.
Ik vind je ook teveel bezig met paardje in de krul rijden. Daardoor loopt hij achter de teugel en neemt bit niet goed aan. Dat is jammer en niet nodig. Let op dat je op het goede moment nageeft (vingers zacht maakt) en dat je een veder lichte verbinding met de mond gaat onderhouden. Nu rijdt je met teveel druk en dat zie je aan je paardje.
Een goede instructrice kan je gaan begeleiden met deze punten. Dapper dat je foto's plaats en veel succes. Ik vind je paardje leuk.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:45

tinkerfunss schreef:
Ik heb net al met de eigenaresse overlecht om van de week ff te kijken of mijn eigen zadel (een dressuurzadel voor mn andere rijpaard) erop past, daar zit ik denk ik veel beter in,

Moet je dan ff nieuwe foto's plaatsen ALS hij past ;)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:49

Ik denk dat je hem beter eerst lekekr ontspannen met lange teugel omlaag kunt rijden en dan langzaam vragen dan zo in een keer vragen. Ook zal ik proberen meer rechtop te zitten en je armen te ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:53

Je zegt dat hij meer moet ontspannen, maar dat zie je verkeerd, jij moet meer ontspannen ;) Je werkt ontzettend terug met je handen en hebt daardoor veel druk op je handen en spanning in je armen en schouders. Paarden kunnen pas ontspannen als wij ruiters dat op een ontspannen manier vragen :)
Het lijkt ook wel of je zelf weinig balans heb en een beetje om je handen steun zoekt. Goed schoeisel helpt hierbij een boel, laarzen of chaps zijn namelijk niet alleen voor de mooi maar zorgen dat je meer steun hebt en voorkomt dat je lichaam uit balans raakt.
Het enige wat nu gebeurd is dat je paard 'aan de teugel' loopt om de druk in de mond voor het grootste deel te ontlopen, dit heeft niks te maken met nageeflijkheid, dat moet uit het hele lichaam komen.

Dus, wat moet jij gaan doen, zelf ontspannen in je hele lijf, goed gaan zitten en je handen loslaten. Denk eraan dat een paard pas kan ontspannen als jij ontspannen bent. Je gaat hem jouw hand op laten zoeken, je speelt wat met je handen door kneepjes te geven maar NIET terug werken met je hand. Geef hierbij been zodat hij actief moet doorstappen en vang de voorwaartse drang op met je zit. Zo leert een paard echt ontspannen leert hij zijn hele lijf te gebruiken.

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:53

Die uggs kunnen echt niet!!!! ik wil je wel even het resultaat laten zien na het blijven hangen in de beugel!!! Geen aanrader, geloof mij. Mag blij zijn dat ik nog kan lopen en das meteen alles....

Zag een bekend paardje op de foto. Grappig om hem zo terug te zien. Goed dat je er meer uit wil halen, kijk eerst maar is naar je eigen zadel, hoe beter jij zit hoe makkelijker je het hem maakt. Waarschijnlijk gaat alles er dan ook beter uit zien.

Succes

Sarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:09

Wel een leuk paardje!

Maar hij loopt inderdaad lijkt het een beetje stijf en op de voorhand.
En ja ik zou niet op mijn uggs gaan rijden, en je moet proberen meer op je kont te gaan zitten en niet voor over vallen.

Succes.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:24

Denk dat het ook moeilijk voor meis om op je komt te zitten omdat je zadel te klein is...spreek uit ervaring haha

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:36

Ik heb nog een mooie tip om de galop iets ontspannender te laten worden!

Leg eens een keer een knoop in de teugels, galopeer aan en laat haar galoperen. Ookal gaat ze erg hard, na een paar rondjes zal je zien dat ze rustiger gaat en meer gaan ontspannen. Doe dat een paar keer en na een tijdje kan je de teugels langzaam aan weer gaan oppakken en zal je zien dat ze een fijn ontspannen galopje heeft en daardoor kan je haar makkelijker ontspannen rond rijden in de galop!

Het heeft bij mijn pony heeeeel erg goed geholpen! Hij ging van een crossgalop naar een galopje dat heeeeel rustig en ontspannen gaat!

Succes! :D

P.S. Ik vind het een erg mooie pony! <3

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:14

LoveMickey schreef:
Ik heb nog een mooie tip om de galop iets ontspannender te laten worden!

Leg eens een keer een knoop in de teugels, galopeer aan en laat haar galoperen. Ookal gaat ze erg hard, na een paar rondjes zal je zien dat ze rustiger gaat en meer gaan ontspannen. Doe dat een paar keer en na een tijdje kan je de teugels langzaam aan weer gaan oppakken en zal je zien dat ze een fijn ontspannen galopje heeft en daardoor kan je haar makkelijker ontspannen rond rijden in de galop!

Het heeft bij mijn pony heeeeel erg goed geholpen! Hij ging van een crossgalop naar een galopje dat heeeeel rustig en ontspannen gaat!

Succes! :D

P.S. Ik vind het een erg mooie pony! <3

Even voor de duidelijkheid, het is een ruin :+ dus hij. :D

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:15

Sorry! :')

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:27

Leuk paardje hoor! En ik wil je graag wat tips geven dat het rijden voor jou en het paardje leuker zal worden :j

er staat bij 1 foto: ik ontspan mijn armen niet - jaimy reageert daar op.

houdt deze gedachte vast!! Wat dit is een juiste gedachte, en eigenlijk bij vrijwel elke foto van toepassing.
Volgende keer meer loslaten dus je armen; ontspan je armen, ontspan ook je handen dus : geef hem meer ruimte aan de voorkant. Zo kan de achterkant op gang komen.
Zoals iemand hier al schreef je rijdt "met de handrem er op" (je teugels strak). Daar ga ik wel in mee.
tip: leer de pony terug te komen in tempo op je zit, dan heb je je teugels helemaal niet meer nodig *\o/*

Laat hem eerst op eigen benen lopen :j en dan komt de aanleuning vanzelf! Van achter naar voren rijden *\o/*

tip voor je handen als je toch met zweep rijdt: zweep moet altijd recht naar beneden wijzen. zodra je zweep naar achter wijst dus horizontaal staat (zoals op foto 2) dan weet je dat je handen niet meer recht op staan :j

Ik ben erg benieuwd naar nieuwe foto's, want weet zeker dat het een veel fijner beeld geeft als je Jaimy wat meer ruimte geeft. succes!! +:)+

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:47

leuk paardje. Het is fijn dat het commentaar zo vriendelijk is, met dergelijke foto's wil dat ook wel eens anders zijn.
Je zegt zelf in je commentaar vooral dat Jaimy dingen anders moet doen maar jij zult hem dan moeten geven wat hij daarvoor nodig heeft! Sommig commentaar gaat over dat je hem iets moet leren maar zoals je er nu op zit kun je hem niets leren. Eerst zelf. Het lijkt erop dat jij denkt dat een pony goed loopt als zijn hoofd in een krul staat. Een pony loopt goed als hij ontspannen is, n jou draagt met zijn rugspieren. Dan komt de achterhand er ook mooi onder. ZOals hij nu loopt belast je hem veel te veel.
Tips zijn genoemd, laat hem maar op eigen benen lopen en concentreer je op je eigen zit. Lange teugel dus, fatsoenlijk schoeisel aan, langere beugels, passend zadel. Randvoorwaarden voor kunnen rijden! Niet een leuk extraatje. Probeer gewoon op je zitbeenknobbels te zitten en vooruit te kijken, even niet druk maken om hoe Jaimy loopt. Hij kan toch pas goed lopen als jij goed zit. Misschien zonder beugels? Rechte rug, niet in elkaar zakken.
succes.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:02

ik denk dat je hem meer van achter moet rijden want hij loop nog best wel wat op de voorhand, omdat je te veel bezig ben met omlaag je bent volgens mij te sterk met je hand als je hem eerst actief maakt van achter en dat zachtjes op vangt loop hij meer ontspannen en minder opgekrop en loopt hij ook meer uit zich zelf ! dus meer met je been en minder met je hand ! en je mag ook wel wat meer gaan zitten. (recht op zitten ) ik hoop dat je er wat mee kan, veel suc6 met het paardje !

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:07

Wat een leuke verschijning, maar je moet echt wat aan je zit gaan doen, je valt heel erg naar voren.
Probeer ook lengte in de hals van je paard te krijgen, goed actief rijden en dan steeds proberen het neusje eruit te rijden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:08

onley schreef:
liekec schreef:

ja aan het feit dat ze met de handrem erop aan het rijden is
met gevaarlijke laarzen aan waar je geen steun mee hebt, En dan nog eens je beugels zeker 2 gaatjes te kort hebt.
En het zadel eigenlijk niet geschikt is voor haar :D

Maar verder heb je een erg leuk paard onder je kont
dus hop die beugels langer je borst naar voren en die handrem eens los laten :j
En andere laarzen aan :') dan moet het al een stuk ontspannender uitzien :)

Bovenstaand klopt idd als een bus, dit is exact wat ik ook zie...
Paard heeft denk ik meer moeite met de 'tegenwerking' van de ruiter op dit moment, dan het feit dat het nog 'groen' is...
Ik zou lekker de tijd nemen en veel stap en drafoefeningen en de galop nog even laten zitten, eerst maar eens zoeken naar een eigen balans en meer ontspanning! Succes!!!