Ida, na 4 maanden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:22

Ik verzorg Ida nu bijna 4 maanden en het gaat steeds beter. vorig topic: [RT-HAW] 4e keer op Ida (fries)
Op dit moment hebben we wel weer een groot punt om aan te werken namelijk de galop, maar binnekort zal ik daarbij geholpen worden, waar ik er blij mee ben :)
Daarom nu geen foto's van de galop omdat dat gewoon echt niet goed gaat. Is een tijdje wel goed gegaan, maar er is een nieuwe verzorgster en dan gaat ida je uitproberen.
En dat heeft ze bij mij aan het begin ook gedaan, maar is het overgegaan na lang oefenen. Nu doet ze het dus weer.
Het lijkt me leuk om over een tijdje met wedstrijden te starten, maar ik vind dat we hier nog niet klaar voor zijn. Eerst maar een lekker ontspannen rondje door de bak, met galop uiteraard.
Het zadel past helaas niet goed en schuift naar voren. Helaas kan ik hier niets aan veranderen en zal de eigenaar dit ook niet doen. Dus hier graag geen reactie's op.

Ida is een friese merrie van 17 jaar oud.
Erg lief, braaf en zal je der nooit af gooien.
Ik ben erg blij dat ik dit paardje mag verzorgen.

Eigen verbeterpunten:
* ze loopt afentoe te diep, heeft iemand tips hiervoor? *
* zelf zit ik vaak scheef :\ *
* beugels mogen wel een gaatje langer, lijkt *

Hier de foto's (staan niet op volgorde)

1. rustig drafje en wat oppakken.
Afbeelding
2. eindelijk toch door de plas heen :) zit erg scheef ;(
Afbeelding
3. stukje doorzitten
Afbeelding
4. draf
Afbeelding
5. stukje stap
Afbeelding
6. stap
Afbeelding
7. hier is goed te zien dat ze te diep loopt.
Afbeelding
8. stukje draf, hier komt ze wat omhoog.
Afbeelding
9. en uitstappen zonder zadel in de regen :))
Afbeelding

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:30

Ziet al heel goed uit Lauke!
Je bent volgens mij heel vriendelijk met je handen en het ziet er heel ontspannen uit :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:35

MerelxG_R schreef:
Ziet al heel goed uit Lauke!
Je bent volgens mij heel vriendelijk met je handen en het ziet er heel ontspannen uit :)


Dat is ook mijn bedoeling :D
bedankt voor je reactie!

Jockje

Berichten: 247
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:35

Ziet er goed uit hoor!
Het ziet er net zoals MerelxG_R al zei, heel ontspannen uit.
Zonder zadel ook netjes.
foto 4 is erg mooi!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:48

ook al zit je zonder zadel niet je benen optrekken :) ziet er verder wel al netjse uit hoor :D

Anoniem

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:00

Denk dat je zadel niet goed ligt, te ver achterover zo te zien. Verder ziet het er vriendelijk uit en jullie zijn een leuke combi.

Storm

Berichten: 20863
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:03

Leuk paard, maar er moeten nog wel een paar puntjes verbeterd worden.
Zo kanteld je zadel ook naar achter toe (achterover), een beetje opvullen van achter zou dit al veel beter maken. Daardoor komen ook de kniewrongen minder ver naar voor toe en kan je makkelijker met een gaatje langer gaan rijden.
Verder zit je erg scheef, ik zie het op een paar foto's. Je knikt in met je rechterheup, je zadel kan hier ook mee te maken hebben, maar let er zelf goed op dat je je goed lang maakt aan je rechterkant en je rechterschouder voor je gevoel iets hoger. Voor je blijven kijken kan ook al veel helpen.
Ik vind je paard niet overdreven te diep lopen, hoe meer je haar van achter aan het werk krijgt, hoe makkelijker het zal worden. Veel overgangen naar de middendraf rijden, steeds kleine stukjes weg en terug. Ze is nu niet actief genoeg in de draf, je moet met meer impuls rijden. Je kan dit zien aan haar achterbenen, die moeten verder naar voor toe komen en ruimere passen maken.
Wat me ook opvalt is dat je in de wending je binnenhand naar je toe trekt. Probeer juist de hand iets van de hals te doen, nu druk je de hals naar binnen en zal je paard sneller over de buitenschouder weglopen, als je je hand naar binnen doet, en de buitenteugel blijft begrenzen, zal je de wending mooier en makkelijker kunnen rijden.
Veel succes verder met je mooie paardje.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:12

bedankt voor de reactie's! het zadel ligt indd niet goed, heb dat ook vermeld in het tekstje boven de foto's en kan hier niet saan doen.
verder heb ik indd wel is dat ze weg loopt over de buitenschouder vooral in stap. dat heeft daar dus mee te maken, was er zelf niet op gekomen! bedankt! :)

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:29

Je beugels mogen inderdaad wel een gaatje langer denk ik, je zit op sommige foto's een beetje in stoelzit. En probeer je benen niet af te steken, niet dat je dit extreem doet zoals ik, maar omdat ik dan toch tips moet geven.

Verder echt hele leuke foto's! :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:01

Jorinda__ schreef:
Je beugels mogen inderdaad wel een gaatje langer denk ik, je zit op sommige foto's een beetje in stoelzit. En probeer je benen niet af te steken, niet dat je dit extreem doet zoals ik, maar omdat ik dan toch tips moet geven.

Verder echt hele leuke foto's! :)


bedankt voor je reactie!
Stoelzit komt vrijwel door het zadel licht een beetje raar dus vandaar :) bedankt voor de tip van de benen! was me nog niet opgevallen :)

_Layco_
Berichten: 384
Geregistreerd: 26-08-10

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:44

Leuk hoor :)
Maar ze heeft wel al een erg ingezakte rug voor een 17-jarige ?
Of is ze een fokmerrie geweest :P kan ook :p
Maar ik vind dat ze wel mooi loopt, en ook niet eigenlijk té diep.

Zo doorgaan :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 08:05

ja, vroeger hebben ze met der gefokt :j
Ik dacht het indd ook al toen ik der voor het eerst zag!

reentje13
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-02-07

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:34

Het zadel probleem is makkelijk op te lossen door er een zadelonderlegger onder te doen en dan dubbelgevouwen.
Ik heb het ook een tijdje moeten doen vanwege dat er nog geen passend zadel was.
Ik moest het toen op deze manier doen van mijn instructrice:
http://i54.tinypic.com/29mayo3.jpg

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:09

ik ga deze week een onderlegger kopen die de achterkant automatisch ophoogt :) als dat niet genoeg zal zijn zou ik hem is dubbelvouwen, kijken hoe dat is :)
bedankt voor de tip!

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:25

reentje13 schreef:
Het zadel probleem is makkelijk op te lossen door er een zadelonderlegger onder te doen en dan dubbelgevouwen.
Ik heb het ook een tijdje moeten doen vanwege dat er nog geen passend zadel was.
Ik moest het toen op deze manier doen van mijn instructrice:
http://i54.tinypic.com/29mayo3.jpg


Ik heb op dit moment nog geen zadelonderlegger maar heb het geprobeerd met een zadeldekje en die 4 keer dubbelvouwen. Het zadel lag wel al een stuk beter en klapperde niet meer op der rug! Ik ga alsnog deze weer kijken naar een zadelonderlegger, maar voor de aankomende dagen is dit een prima oplossing :)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:33

Hee!

Leuk paard hoor! :D Het rijden ziet er opzich fijn uit, maar probeer er aan een onafhankelijke houding te werken en houd je handen aan hun eigen kant van de hals, op de foto's lijkt je binnenhand over de hals heen te gaan. Dus goed op 2 teugels en 2 benen rijden, dan wordt aanleuning ook beter.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:37

bedankt voor de tip :)
wat bedoel je met een onafhankelijke houding? voel me dom :')

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:49


Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:58

bedankt!

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:51

Ziet er best leuk en vriendelijk uit. :) Wat je zelf ook al zegt moet je er opletten dat je niet scheef gaat zitten. Misschien kan je proberen om een bepaald punt in de bak uit te zoeken waar je elke keer controleerd of je nog goed zit.
Ik snap alleen niet waarom je door gaat rijden met dit zadel. Je weet zelf dat het niet goed ligt. En zo'n "zadelonderlegger" is toch echt niet de oplossing. Kan je niet op internet een leuke boomloos zadeltje (barefoot) vinden voor haar?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:14

joliene schreef:
Ziet er best leuk en vriendelijk uit. :) Wat je zelf ook al zegt moet je er opletten dat je niet scheef gaat zitten. Misschien kan je proberen om een bepaald punt in de bak uit te zoeken waar je elke keer controleerd of je nog goed zit.
Ik snap alleen niet waarom je door gaat rijden met dit zadel. Je weet zelf dat het niet goed ligt. En zo'n "zadelonderlegger" is toch echt niet de oplossing. Kan je niet op internet een leuke boomloos zadeltje (barefoot) vinden voor haar?


heb dit al heel vaak moeten uitleggen, Ik heb het geld niet en eigenaar kijkt er niet naar om en gaat hier ook absoluut geen geld aan uitgeven. Het enige wat ik voor haar zou kunnen doen is een zadelonderlegger kopen en dit zou WEL kunnen helpen. en het in iedergeval verlichten.
verder nog bedankt voor je tip :)

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:59

Maar je gaat toch niet rijden met een slecht passend zadel. Als je op een paard wil rijden zal je toch echt een passend zadel moeten hebben. Je gaat toch ook niet met te kleine schoenen een paar km hard lopen?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:02

joliene schreef:
Maar je gaat toch niet rijden met een slecht passend zadel. Als je op een paard wil rijden zal je toch echt een passend zadel moeten hebben. Je gaat toch ook niet met te kleine schoenen een paar km hard lopen?


Ik zeg tog ook gewoon, de optie is er niet en ik probeer er alles aan te doen wat ik kan. en dan is dat op dit moment het enige wat ik kan doen is een zadelonderlegger kopen die het een stuk minder maakt en het voor haar fijner zou maken.

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Ida, na 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:06

De oplossing die ik zie is niet rijden of zonder zadel rijden tot je een passend zadel hebt. :j Misschien kan je samen met de andere verzorgster iets regelen.

Miiessy

Berichten: 2971
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:46

Is dit niet Ida van kees?
Heb daar ook een pony gereden tijdje terug (magic)

Verder vind ik het er vriendelijk uit zien.
Wat ik doe tegen het te diep rijden is goed voorwaartshouden en soms wat kleine ophoudinkjes maken.
Misschien gaan lessen als je dat nog niet doet?