3 jarige Zafira @ work in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

3 jarige Zafira @ work in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 10:28

Ik weet dat buitenrit foto's op ITP horen. maar ik heb geen rijbak en in het bos was even een fijne open ruimte waar ik toch wat kon oefenen met haar. Vandaar dat de foto's toch hier staan en ik hoop dat ze hier ook mogen blijven staan.

Over Zafira:
Zafira is een 3 jarige merrie (v Manno) En sinds begin augustus is ze onder het zadel. Ik rij nu ongeveer 2x in de week met haar (ongever een half uurtje, vandaag dan wat langer voor de foto's). We maken vooral buitenritten om haar zo wat sterker en evenwichtiger te maken.
Ze heeft erg veel plezier aan de ritten en ze leert razend snel.

Over mij:
Ik val wat voorover, maar ik kan maar slecht wennen aan dit nogal vlakke zadel. Mijn handen staan wat breed en plat en ik moet meer een knikje in mijn elleboog hebben.

1.
Afbeelding
Even rustig stappen

2.
Afbeelding
Hiep hiep, draf

3.
Afbeelding
Ah, ontspanning

4.
Afbeelding
Andere kant op

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Hop hop hop, paardje in galop (haar moeilijke kant)

7.
Afbeelding
ROFL mijn hoofd! Bloos Ik kan me dit moment wel herinneren. Ik ging rakelings met mijn knie langs de boom

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Stappen

10.
Afbeelding
Netjes stilstaan

11.
Afbeelding
Nog even op het zandpad galopperen

12.
Afbeelding
En voetjes van de vloer

13.
Afbeelding
terug naar huis

(viewtopic.php?f=53&t=835950 ITP)

GabberGill

Re: 3 jarige Zafira @ work in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:04

waar slaat zelf die dubbele teugel op ???
Ik vind dat je erg in haar mond zit voor een 3 jarige

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:09

Ik kan heel slecht zien wat voor optoming je gebruikt, en daar ben ik best nieuwsgierig naar, heb je daar een foto van dichtbij van?

Verder vind ik het heel goed dat je zoveel naar buiten gaat met je jonge paard, erg goed om hem te leren op eigen benen te lopen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:09

Even heel goed kijken. De ene teugel zit aan de neusriem en de andere aan het bit. Ik kan haar nog niet veel aan het bit zitten die die hangt er gewoon in zodat ze er rustig aan kan wennen, de druk zit dan ook op de teugel die aan de neusriem zit. Dus ik zit haar niet 'in de mond' Eerder op haar neus. Trouwens 'druk' Dat is niet erg veel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:12

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:13

het is heel onduidelijk wat je doet eigelijk daarom vraag ik het maar. Knipoog

maar nu je het uitgelegd heb . Ik vind het nu wel slim bij een jong paard nog een extra aan de neusriem

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:14

Als je goed kijkt zie je dat een teugel aan een ringetje aan de neusriem zit en de andere aan het bit. (of kijk ik niet goed? Bloos ) Daar heb ik echt niks op tegen, goede manier om een jong paard aan het bit te laten wennen. Om nog even op Dancie's reacite in te gaan: ik vind niet dat ze heel erg loopt te trekken (vind jij trouwens dat teveel in de mond zitten wel kan bij een ouder paard?) , wel dat je je handen soms te ver opzij houdt. Probeer ze netjes naast elkaar te houden, zodat ze niet met haar hoofd nar binnen valt. Op de meeste foto's zie ik ontspanning en is ze goed actief. In de galop valt ze een beetje uit elkaar, maar dat komt vanzelf wel goed. Ik zie veel liever een driejarige die eerst lekker op haar eigen benen leert lopen (zoals die van jou) dan eentje die vanaf dag 2 in de krul moet lopen! (bij wijze van spreke).

Heel veel succes nog met je paardje, ik vind het een heel mooi dier om te zien. En ik wou dat ik zo'n mooi bos bij stal had!

cindy

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:15

O toen ik het bericht schreef was er nog maar 1 reactie, maar het was dus wel wat ik dacht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:18

cindysponys schreef:
Als je goed kijkt zie je dat een teugel aan een ringetje aan de neusriem zit en de andere aan het bit. (of kijk ik niet goed? Bloos ) Daar heb ik echt niks op tegen, goede manier om een jong paard aan het bit te laten wennen. Om nog even op Dancie's reacite in te gaan: ik vind niet dat ze heel erg loopt te trekken (vind jij trouwens dat teveel in de mond zitten wel kan bij een ouder paard?) , wel dat je je handen soms te ver opzij houdt. Probeer ze netjes naast elkaar te houden, zodat ze niet met haar hoofd nar binnen valt. Op de meeste foto's zie ik ontspanning en is ze goed actief. In de galop valt ze een beetje uit elkaar, maar dat komt vanzelf wel goed. Ik zie veel liever een driejarige die eerst lekker op haar eigen benen leert lopen (zoals die van jou) dan eentje die vanaf dag 2 in de krul moet lopen! (bij wijze van spreke).

Heel veel succes nog met je paardje, ik vind het een heel mooi dier om te zien. En ik wou dat ik zo'n mooi bos bij stal had!

cindy

Dank je Lachen Het sturen is nog wat moeilijk voor haar, vandaar dat mijn hand op reis gaat bij de bochten, want ik wil dus niet trekken maar sturen Knipoog Maar het gaat al steeds beter, het sturen gaat vooruit. heb ook om bomen geslalomd en probeer dan ook zo goed mogelijk hier al kuithulpen aan te verbinden.
Galop vind ze wel moeilijk, ze is tuiger gefokt, die vinden dat wel vaker moeilijk. maar dat is ook een belangrijke reden waarom ik voor zandpaden kies, dan kan ze rechtuit gallopperen, bochten zijn helemaal zo moeilijk.

[edit]
Ik wil ook wel zo'n mooi bos bij stal, en dat mooie bos is er ook wel, maar je mag er dus eigenlijk niet te paard in. Ahem Bloos Maar wel genoeg zandpaden die goed begaanbaar zijn, maar voor de foto's is het bos wel het mooist natuurlijk.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:20

Ik vind het er erg goed uit zien, en ik ga mee met cindysponys..

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:26

Ik vind het er goed uitzien, super van je dat je lekker met je jonge paard naar buiten gaat, daar heb je echt heel veel aan Lachen
Extra teugel vind ik ook een goede oplossing, vooral omdat je, aan de foto's te zien, vooral aan de teugel aan de neusriem ziet, zodat je de mond redelijk onbelast laat. Over je houding geef je zelf de punten al aan.
Heel veel succes nog, gaat vast goedkomen Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:28

Chupa schreef:
Ik vind het er goed uitzien, super van je dat je lekker met je jonge paard naar buiten gaat, daar heb je echt heel veel aan Lachen
Extra teugel vind ik ook een goede oplossing, vooral omdat je, aan de foto's te zien, vooral aan de teugel aan de neusriem ziet, zodat je de mond redelijk onbelast laat. Over je houding geef je zelf de punten al aan.
Heel veel succes nog, gaat vast goedkomen Lachen

Als ik ineens moet remmen heb ik nog helemaal níks aan de teugel die aan het bit zit Clown Ik ben nu langzaam aan bezig de druk wat meer te verdelen en dan uiteindelijk wel gewoon op het bit rijden.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:38

Oke, nu snap ik het. Goed idee van je, lijkt me perfect voor een jong paard.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:14

Wat een goed idee om 'n jong paard met zo'n optoming in te rijden! Vind het er heel fijn uitzien; veel het bos en lekker rechtdoor enz. is ook goed voor een jong paard Haha! .
Eén tip; tenen iets meer naar binnen draaien. Da's alles!

LOtte1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:34

Ik vind het een mooi gezicht om te zien,, je ziet dat het spelendewijs gaat! erg leuk/vriendelyk gezicht
Veel succes nog veder!!

Manon_073

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:38

leuke fotos Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 15:04

Hanmar schreef:
Wat een goed idee om 'n jong paard met zo'n optoming in te rijden! Vind het er heel fijn uitzien; veel het bos en lekker rechtdoor enz. is ook goed voor een jong paard Haha! .
Eén tip; tenen iets meer naar binnen draaien. Da's alles!

Mijn tenen leiden een eigen leven Haha! Maar ik zal er nog wat meer mijn best op doen Ja

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:11

volgens mij is dit het bos 200m van ons vandaan.... Bloos

en een goede manier met zo'n neusriem!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:27

Ha wat leuk om dat zo terug te zien.
Wij beleren paarden altijd op een soortgelijke manier.
We hebben een halster over het hoofdstel heen en aan het halster zitten dan ook teugels.
dan hangen de eerste keer de teugels van het bit een beetje "los".
En dan sturen en remmen we op de teugels die aan het halster vast zitten.
Naarmate het paard het goed oppakt, doen wij steeds meer op de teugels van het bit en steeds minder de teugels van het hoofdstel.
Ik vind dat altijd een erg fijne manier.
Als er bijvoorbeeld eentje schrikt of op de loop gaat kan je de teugels van het halster pakken.
Als je namelijk de teugels van het bit pakt kan dat alleen maar extra spanning/stress opleveren.

Leuk omdat bij een ander zo weer in de praktijk te zien.
Ik zou zeggen ga lekker zo door!
En veel plezier met je mooie paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:02

Shoeve schreef:
volgens mij is dit het bos 200m van ons vandaan.... Bloos

en een goede manier met zo'n neusriem!

Zandstuvebos de gekste Tong uitsteken

daantjuhhh schreef:
Ha wat leuk om dat zo terug te zien.
Wij beleren paarden altijd op een soortgelijke manier.
We hebben een halster over het hoofdstel heen en aan het halster zitten dan ook teugels.
dan hangen de eerste keer de teugels van het bit een beetje "los".
En dan sturen en remmen we op de teugels die aan het halster vast zitten.
Naarmate het paard het goed oppakt, doen wij steeds meer op de teugels van het bit en steeds minder de teugels van het hoofdstel.
Ik vind dat altijd een erg fijne manier.
Als er bijvoorbeeld eentje schrikt of op de loop gaat kan je de teugels van het halster pakken.
Als je namelijk de teugels van het bit pakt kan dat alleen maar extra spanning/stress opleveren.

Leuk omdat bij een ander zo weer in de praktijk te zien.
Ik zou zeggen ga lekker zo door!
En veel plezier met je mooie paard.

Ik vind het een enorm ideale manier zo, helemaal omdat ze in het begin heel bang reageerde op druk in haar mond. Dat is nu bijna over, ik kan nu een rustige druk houden op het bit zonder dat ze gaat stressen.
Leuk dat meer mensen het zo doen Ja

Ik ga zeker lekker zo door, hahaha, het is veel te leuk!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 05:14

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 05:50

sorry dat ik het zeg maar ik vind het er niet uit zien:O

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 06:10

Ik vind het er ook lekker ontspannen uitzien, paardje lijkt er ook lol in te hebben: oortjes vooruit, attente blik... ! Jullie zijn ook een leuke combi.
En wat was je netjes gekleed voor de foto's Ja Neem aan dat je niet altijd met witte broek rijdt in het bos ? Haha!
En het principe om aanvankelijk een beetje uit die mond te blijven kan ik ook maar alleen toejuichen Afgod

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:31

leuk dier hoor, ziet er erg goed uit, ik ga ook maar ns sparen voor zo'n hoofdstel, een iedeaal ding volgens mij (ook voor de lessen, geen getrek meer in n mond)
ziet er in eerste instantie wat vreemt uit moet ik toegeven, maar het is erg paardvriendelijk volgens mij.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:12

stef_sweety schreef:
sorry dat ik het zeg maar ik vind het er niet uit zien:O

Misschien moet je het onderbouwen, dan heeft de ts er nog wat aan.. Anders is het zo'n onzinnige kreet he..

Ik had het nog nooit gezien, maar ik hou deze manier zeker in gedachte!! Lijkt me een erg prettige manier voor een paard om aan de druk van een bit te wennen.
Ik denk dat je erg doordacht bezig bent en goed weet wat je doet, en je laat je paard in haar waarde, geweldig! Heel veel succes nog verder!!