Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 01:13

Popstra schreef:
Ik rij mijn paarden op shank bit en een rawhide bosal. Hoef ze niks te leren want wij doen vooral sturen dmv neckreining.
Kan die dus wel zo even om gooien bij ze

Ja dat snap ik. Jouw paarden hebben gewoon een hele goeie basis. Aantal van mijn paarden zijn ook zo opgeleid.

Ik heb het over mensen die jaren hun paard engels modern dressuurmatig op bit rijden en dan verbaasd zijn dat de paarden niet zomaar bitloos te rijden zijn zoals ze op bit zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 01:39

BoktVerlaten schreef:
Popstra schreef:
Ik vind het eigenlijk juist het bewijs dat een paard wat MET bit is opgeleid het bitloos ook goed licht doet dat deze een heel goede opleiding heeft gehad.

Denk dat het gros ijzer sterk word en bout heeft aan wat de ruiter vraagt wanneer er eens een bitloze optoming op komt.

Dat ze sterk worden komt ook omdat de ruiter plotseling bitloos gaat rijden op dezelfde manier als ze ook met bit rijden.
De voorwaarden om bitloos te rijden zijn dan niet voor elkaar.
Beetje afhankelijk van de optoming, moet je paard toch echt wel leren om bitloos te werken en andere hulpen te accepteren.
Een bosal kun je er echt niet ff omgooien en dan denken dat je net zo kunt rijden als met bit. Met een sidepull kom je wel iets dichter bij het “ besturingssysteem” van het bit.
Maar je paard zal toch echt been, zit, stem hulpen en andere teugelhulpen moeten kennen.

Ik was meelezer maar haak hier even aan...

Ik zou niet weten waarom je anders zou moeten gaan rijden...
Als het goed is stuurde je al op zit, is je paard goed te rijden op buitenteugel, enz.
Met bosal heb je geen constante aanleuning op een gelijke manier zoals een gemiddelde engelse ruiter maar elke ruiter zou op 'signalen' moeten rijden.

Als je niet direct kunt schakelen naar bitloos reed je niet anders maar had je altijd al een rijtecnisch probleem.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 01:48

Popstra schreef:
Ik vind het eigenlijk juist het bewijs dat een paard wat MET bit is opgeleid het bitloos ook goed licht doet dat deze een heel goede opleiding heeft gehad.

Denk dat het gros ijzer sterk word en bout heeft aan wat de ruiter vraagt wanneer er eens een bitloze optoming op komt.

.[/quote]

Ik was meelezer maar haak hier even aan...

Ik zou niet weten waarom je anders zou moeten gaan rijden...
Als het goed is stuurde je al op zit, is je paard goed te rijden op buitenteugel, enz.
Met bosal heb je geen constante aanleuning op een gelijke manier zoals een gemiddelde engelse ruiter maar elke ruiter zou op 'signalen' moeten rijden.

Als je niet direct kunt schakelen naar bitloos reed je niet anders maar had je altijd al een rijtecnisch probleem.[/quote]

Inderdaad, dat bedoel ik ook. Als je paard bitloos sterk wordt heb je de basisvoorwaarden voor bitloos niet op orde. En ik ben het met je eens dat die grotendeels overeenkomen met zoals het met bit zou moeten zijn. Ik was niet helemaal duidelijk.
Ik ben het met je eens dat iedere ruiter op signalen zou moeten rijden maar de werkelijkheid is vaak anders en spelen de teugels en het bit toch een hele grote rol. En dan is het overstappen naar bitloos niet zo makkelijk.

Elisa2

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:28

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen met contact rijden en signaal rijden.

Geloof niet dat bitloos bedoeld is voor contact rijden. En nee, contact is niet hetzelfde als druk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:33

Elisa2 schreef:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen met contact rijden en signaal rijden.

Geloof niet dat bitloos bedoeld is voor contact rijden. En nee, contact is niet hetzelfde als druk.

Ja dit denk ik ook. En er hoort ook gewoon een andere manier van lopen bij

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:58

Ik weet niet wat met "op signalen" rijden precies bedoeld wordt. Zijn dat signalen die je als ruiter moet kunnen interpreteren als bv als je paard zich niet prettig voelt of pijn heeft?

Of worden hier gewoon zithulpen/gewichtshulpen bedoeld? Ik heb bv ooit van een klassieke ruiter bugeltritt geleerd bij een jong paard. Jonge paarden reageren daar van nature vrij direct op met terugkomen/vertragen. En dat is natuurlijk direct een fijne gewichtshulp die je kunt bevestigen, zonder dat je een (stevige) teugelhulp nodig hebt. Maar in principe werkt het met jonge paarden natuurlijk ook zo dat je hulpen eerst groter moet geven om ze aan te leren, waarna je weer steeds kleiner kunt maken om uiteindelijk helemaal op zit te kunnen rijden. En eer je je paard zo hebt afgericht ben je wel wat jaartjes onderweg. Dat is natuurlijk het ultieme en moet je als ruiter natuurlijk ook heel goed en stil kunnen zitten.
En als je paard op zit is afgericht dan maakt het ook niet zo uit wat je er voor in hangt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:54

Ligt ook aan het paard. Sommige jonge paarden moeten juist leren dat je er aan mag zitten. Hier momenteel bezig met eentje die dit jaar 5 wordt. Die heeft veel go en een heel fijn mondje. Dat is fijn, maar je wil ze wel kunnen verbeteren. Hij moet dus leren dat ik hem mag helpen en eraan mag zitten. Dat vind ik persoonlijk bijna nog lastiger dan eentje met minder bloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:13

Signaal rijden betekent dat er in principe geen contact is, tenzij er iets veranderd moet worden. Bijvoorbeeld western rijden is meer signaal rijden. Terwijl bij contactrijden er altijd verbinding is met de mond zodat er in de mond te voelen is wat er in de rest van het lijf gebeurd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:40

Ik denk dat dressuur een combi is? Is wil contact met m’n zit, been en hand, maar wil tegelijkertijd dat er enkel iets veranderd als ik dat vraag. Met andere woorden; als ik verzameling vraag wil ik daar blijven tot ik een andere hulp geef. Zelfde voor oefeningen en gangen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:43

996981 schreef:
Ligt ook aan het paard. Sommige jonge paarden moeten juist leren dat je er aan mag zitten. Hier momenteel bezig met eentje die dit jaar 5 wordt. Die heeft veel go en een heel fijn mondje. Dat is fijn, maar je wil ze wel kunnen verbeteren. Hij moet dus leren dat ik hem mag helpen en eraan mag zitten. Dat vind ik persoonlijk bijna nog lastiger dan eentje met minder bloed.

Dat klopt ook. Ze moeten eerst leren wat de bedoeling is van de hulp die je geeft. En die is dan vaak wat groter dan waar je uiteindelijk naar toe wil.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:46

996981 schreef:
Ik denk dat dressuur een combi is? Is wil contact met m’n zit, been en hand, maar wil tegelijkertijd dat er enkel iets veranderd als ik dat vraag. Met andere woorden; als ik verzameling vraag wil ik daar blijven tot ik een andere hulp geef. Zelfde voor oefeningen en gangen

Nee want je houdt altijd contact

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:49

996981 schreef:

Exact en daarbij is uberstreichen ook een goed voorbeeld. De oefening (op hoger niveau) waarbij de ruiter tijdelijk het contact met de mond van het paard onderbreekt om de nageeflijkheid, zelfhouding en balans te testen. Het contact verbreken met de mond zonder dat er iets verandert in houding, tempo en takt in draf, stap of galop. Een oefening die vlgs mij vanaf ZZ-L wordt gevraagd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:29

Natuurlijk in de dressuur houdt je contact en verander je ook niks totdat je iets anders wilt. Alleen de gehele basis is anders, vanuit de dressuur heb je dat contact en voel je daardoor ook eerder in de hand wat er in het lijf gebeurd. Tevens is de valkuil om dat met de hand op te willen lossen ipv met been, zit, paard trainen etc. Voordeel is dat er minder ruis op de lijn is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:09

Waarom zou je bitloos niet op contact moeten rijden? Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van bit naar bitloos en ik voel weinig verschil in het contact of de manier van rijden. Ik ben zeker geen goede ruiter, maar ik merk niet dat ze zwaarder in de hand is of meer op de voorhand valt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:26

Denk dat het heel erg ligt aan welk type bitloos hoofdstel je hebt. De sidepull en varianten daarop lijken qua contact en sturen iets meer op een hoofdstel met bit.
Maar bv bosal of hackamore varianten zijn wel echt anders qua gevoel, imo rijd je daarmee ook minder op continu contact.
En contact is ook geen druk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:29

c_alsemgeest schreef:
Denk dat het heel erg ligt aan welk type bitloos hoofdstel je hebt. De sidepull en varianten daarop lijken qua contact en sturen iets meer op een hoofdstel met bit.
Maar bv bosal of hackamore varianten zijn wel echt anders qua gevoel, imo rijd je daarmee ook minder op continu contact.
En contact is ook geen druk.

Dat is zeker waar. Ik rij met een sidepull wat vrijwel hetzelfde voelt als een bit. Optomingen met hefbomen zijn inderdaad niet geschikt om constant mee op contact te rijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:13

JudithGigi schreef:
Waarom zou je bitloos niet op contact moeten rijden? Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van bit naar bitloos en ik voel weinig verschil in het contact of de manier van rijden. Ik ben zeker geen goede ruiter, maar ik merk niet dat ze zwaarder in de hand is of meer op de voorhand valt.

Je voelt weinig verschil omdat je niet op hoog niveau rijdt. Dus de problemen die met bitloos rijden vaak mee komen (paard uit elkaar / op de voorhand) heb jij geen last van. Op lager niveau loopt het paard namelijk ook met bit zo, dus inderdaad weinig verschil

En wb contact.. met een hackamore bijvoorbeeld is het niet de bedoeling om op een contactteugel te gaan rijden

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:15

Niet op hoog niveau rijden hoeft toch niet te betekenen dat je paard op de voorhand loopt? :o?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:24

Als je van een Ferrari overstapt naar een ford ka vind je de laatste vreselijk. Heb je altijd in een ford ka gereden vind je het een prima auto.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:31

:') nou goed laat maar dan, kunnen de Ferrari coureurs doorpraten _O-

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:44

996981 schreef:
Als je van een Ferrari overstapt naar een ford ka vind je de laatste vreselijk. Heb je altijd in een ford ka gereden vind je het een prima auto.

Serieus?
Voor mij weer het signaal om de discussie te verlaten. Jammer want het was inhoudelijk erg leuk

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:49

JudithGigi schreef:
Niet op hoog niveau rijden hoeft toch niet te betekenen dat je paard op de voorhand loopt? :o?

Een paard gaat van nature op de voorhand. Als je er een ruiter op zet, gaat ie nog meer op de voorhand. Met training kun je dat proberen te veranderen. Maar ze zegt dat ze geen goede ruiter is, en je hebt zoiets nog niet zo makkelijk voor elkaar. Dus ja

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:54

Klopt, het is nog echt niet heel makkelijk om je paard goed in horizontaal en verticaal evenwicht te laten lopen en dan heb ik het nog niet over verzamelen.
Maar misschien doe je jezelf te kort JudithGigi en rijd je beter dan je denkt. Dan zou ik nog even blijven :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:00

Misschien is de juiste vraag eerst: wat is hoog niveau.
Ik was zaterdag bij Indoor Brabant.
In zo'n accommodatie met licht en herrie je paard op GP-niveau rijden is ongeveer het hoogst haalbare.

Ik zie hier helemaal geen bitloze (dressuur)ruiters. Ik zie alleen recreatieruiters bitloos.
Dat is prima, maar geen hoog niveau, waarover TS de discussie is gestart.

Tijdje terug had Isabel Werth ook filmpjes geplaatst waar zij aan een halstertje een aantal wissels reed en ik heb HP ook weleens op Nadine dacht ik in de wei wissels zien rijden met alleen een halster, als ik mij goed herinner.
2 ruiters die niet echt gewaardeerd worden om hun vriendelijke rijden, maar het gewoon doen.

Ik ging vroeger op mijn D-pony zonder zadel en alleen een halster naar het strand met mooi weer, kon hij lekker poedelen in zee en bleef mijn tuig mooi. Maar het was gewoon hobbelen en lol met je knol, zonder niveau. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:02

Dorine92 schreef:
JudithGigi schreef:

Een paard gaat van nature op de voorhand. Als je er een ruiter op zet, gaat ie nog meer op de voorhand. Met training kun je dat proberen te veranderen. Maar ze zegt dat ze geen goede ruiter is, en je hebt zoiets nog niet zo makkelijk voor elkaar. Dus ja

Precies. zelfs bij verzameling kom je vaak niet op 50/50. Paard draagt van nature ongeveer~60/40 (voor/achter) als je nog niet aan verzameling toe bent kun je er gif opnemen dat je paard op de voorhand gaat. Dat is niet per definitie erg, maar heeft wel invloed op het contact.