Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elisa2 schreef:Sluit me geheel bij Katja aan, goed verwoord!
Wil tegen de TS zeggen dat ik denk dat in real life lessen beter is dan zelf een beetje aan klungelen met online filmpjes. (sorry voor mijn oneerbiedige uitdrukking)
Ayasha schreef:Elisa2 schreef:Sluit me geheel bij Katja aan, goed verwoord!
Wil tegen de TS zeggen dat ik denk dat in real life lessen beter is dan zelf een beetje aan klungelen met online filmpjes. (sorry voor mijn oneerbiedige uitdrukking)
Veelal voor gedaan op paarden wiens basis veel beter ontwikkeld is dan de basis van de paarden van de kijkers.
davinci2412 schreef:Ik denk niet dat het persé schort aan de basisvoorwaarden.. Wat ik steeds probeer uit te leggen is dat de manier waarop deze voorwaarden nu getraind worden niet meer aansluiten bij waar mijn paard zijn plezier uithaalt...
) koend schreef:Allereerst zou ik je willen vertellen dat ik M1 dressuur met een eventing volbloed van 180 al best knap vind.
Verder moet je volgens mij het dressuurplezier van je paard proberen te verhogen door zelf enthousiaster te zijn over alles wat hij wel goed doet. Klinkt misschien stom, maar je paard is nu eenmaal een spiegel en wat hij doet, doet hij helemaal om jou plezier te doen.
Vervolgens je instructeur. Ikzelf heb het ook nodig om om de paar jaar te veranderen. Na enkele jaren hebben zowel de instructeur als de klant het wel een beetje gezien.
Ik zou aanraden om rond te vragen bij je betere collegaeventers waar zij dressuur lessen. Een volbloed heeft nu eenmaal zijn eigenheden en als je nieuwe instructeur daar al veel ervaring mee heeft, zit je sneller op het juiste spoor.
En uiteindelijk moet het dan ook menselijk klikken. (Ikzelf heb bv graag iemand die enkel het nodige zegt. Helaas hebben veel instructeurs de behoefte om hun hele uur vol te praten. Maar ik heb geen advocaat nodig want dan kan ik niet meer naar mijn paard luisteren. Lees "ik ben een man en kan geen 2 dingen tegelijk.)
koend schreef:Alle respect voor de westernruiters en -westernpaarden, maar dit zijn nu echt wel geen volbloeden.
Ik zou echt op zoek gaan naar de dressuurtrainers die ervaring hebben met (eventer-)volbloeden.
Elisa2 schreef:Het ligt geheel aan je doelen denk ik, bij western kunnen ze je heel goed van achter naar voren en voorwaarts-neerwaarts leren lopen. (het paard dan)
Maar, is dat wat dit paard nodig heeft? Weten ze ook hoe je een onvoordeliger gebouwd paard meer ontwikkeld in dressuurmatige verzameling?
oji schreef:Ik was laatst mee kijken/helpen bij een les van een vriendin die ook een eventer van >1.80 heeft bij Bianca Schoenmaker. Zij ging daarheen omdat ze vooral in het springparcours problemen ervaart waardoor ze nu al een tijd op hetzelfde niveau blijft hangen (M2-Z1 dressuur/1.10 springen/M-Z eventing) en ook eens wat wou proberen met andere instructie. Het viel mij op dat Bianca enorm veel tijd en aandacht besteedde aan vooral het dressuurgedeelte waar volgens haar haar springprobleem ook vandaan kwam. Ik moet zeggen dat het paard na het losrijden fijner dressuur liep dan dat ik hem menig maal in de normale dressuurlessen heb zien lopen. Losser over de rug, scherper aan de hulpen, fijner in de verbinding en sprong daarna ook veel meer van de grond (paard heeft vermogen zat maar wordt vlak omdat hij zich strak in de rug houdt bij spanning). Was wel een les van een uur dus er was ook gewoon goed de tijd om uitgebreid met die dressuur aan de slag te gaan.
Ayasha schreef:Elisa2 schreef:Het ligt geheel aan je doelen denk ik, bij western kunnen ze je heel goed van achter naar voren en voorwaarts-neerwaarts leren lopen. (het paard dan)
Maar, is dat wat dit paard nodig heeft? Weten ze ook hoe je een onvoordeliger gebouwd paard meer ontwikkeld in dressuurmatige verzameling?
Ja hoor. Waarom zouden ze dat niet weten?
pol013 schreef:Even om het te relativeren: de eventing top lest ook bij 'gewone' dressuurtrainers. Die hebben ook geen speciale 'volbloed trainers' nodig.
Ik weet dat een aantal olympische ruiters uit NL een BE zich net voor Parijs nog even extra hebben laten bijstaan door de moeder van mijn instructrice. En dat is verder een heel gewone dressuurstal.
Tim Lips leste ooit gewoon bij Anky.
Dus het kan best lekker zijn om bij iemand te lessen die een beetje snapt wat de aandachtspunten van jouw paard kunnen zijn. Maar in feite zou iedere goede trainer ook met een grote volbloed uit de voeten moeten kunnen.