Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:33

Ja ik zie dat iets anders terug hier in mijn omgeving, heb bv veel vrienden die handig zijn met opleiden en ook meerdere paarden van zadelmak naar subtop en hoger hebben gereden.
Bij hun gaat het eigenlijk altijd wel vloeiend en als het een keer wat lastiger gaat, is het een kwestie van een paar dagen puzzelen en dan is het ook goed.
Maar dat zijn dan ook wel hun eigen beesten, soms krijg je iets van een ander te rijden dus dat moet je dan eerst naar je hand zetten en weer aan de slag met de basis, en dan duurt het langer.
Foute wissels omzetten naar goede is imo ook altijd lastiger dan met een groen paard het aanleren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:38

c_alsemgeest schreef:
Ja ik zie dat iets anders terug hier in mijn omgeving, heb bv veel vrienden die handig zijn met opleiden en ook meerdere paarden van zadelmak naar subtop en hoger hebben gereden.
Bij hun gaat het eigenlijk altijd wel vloeiend en als het een keer wat lastiger gaat, is het een kwestie van een paar dagen puzzelen en dan is het ook goed.
Maar dat zijn dan ook wel hun eigen beesten, soms krijg je iets van een ander te rijden dus dat moet je dan eerst naar je hand zetten en weer aan de slag met de basis, en dan duurt het langer.
Foute wissels omzetten naar goede is imo ook altijd lastiger dan met een groen paard het aanleren.

Zeker waar

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:45

Toch tussenin even mijn geluksmomentje delen.
We hebben net op de graanstoppel getraind. Eerst alle oefn. van de z1 goed geoefend.
Dan wat wissels gesprongen en ook eens 6 wissels na elkaar ( met telkens een galopsprong of 5 tussen). Ze waren allemaal in 1 tijd! Yes!

Bij mijn vorig paard ging het vanzelf, maar achteraf gezien heb ik er heel weinig mee geleerd.
Bij deze zijn we al 9 maanden bezig en heeft het traject mij héél veel geleerd over schoudercontrole, buiging, rechtrichten in galop, activiteit achteraan, gedragenheid en kwaliteit van de galop.

Het gaat hem/ons steeds beter af. De wissel gaat steeds soepeler.
Vandaag sprong hij ze enkele malen behoorlijk rond ingesteld. Het voelde goed maar ik hoop dat daar geen valkuil in zit?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:17

de basis, de basis de basis, fysiek en mentaal moeten zowel bij de ruiter als het paarrd goed zijn en dan kun je teambilden(?!?), en ja dat voelt heel goed, leuk dat jullie - TS en meerdere - dat ontdekken/gaan ontdekken

geniet ervan *D
Laatst bijgewerkt door mce op 27-06-25 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 13:26

c_alsemgeest schreef:

Oh ongetwijfeld zal dat een stuk makkelijker gaan. Een lichte tour ruiter had ze er waarschijnlijk al lang en breed opzitten bij mijn paard ( maar ook die is ergens begonnen).

Ach, ik ervaar het als een enorm leuk leerproces waarbij ik ongetwijfeld fouten maak, maar ook samen groei met mijn grote vriend:)
Stalgenoot vroeg laatst of ik Z2 rijd, want " hij springt z'n wissels toch al". In de zak als groot compliment :D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 13:30

koend schreef:
Toch tussenin even mijn geluksmomentje delen.
We hebben net op de graanstoppel getraind. Eerst alle oefn. van de z1 goed geoefend.
Dan wat wissels gesprongen en ook eens 6 wissels na elkaar ( met telkens een galopsprong of 5 tussen). Ze waren allemaal in 1 tijd! Yes!

Bij mijn vorig paard ging het vanzelf, maar achteraf gezien heb ik er heel weinig mee geleerd.
Bij deze zijn we al 9 maanden bezig en heeft het traject mij héél veel geleerd over schoudercontrole, buiging, rechtrichten in galop, activiteit achteraan, gedragenheid en kwaliteit van de galop.

Het gaat hem/ons steeds beter af. De wissel gaat steeds soepeler.
Vandaag sprong hij ze enkele malen behoorlijk rond ingesteld. Het voelde goed maar ik hoop dat daar geen valkuil in zit?

Super fijn zeg en geniet van zo'n geluksmoment! Ik herken wel wat van jullie proces, leuk

Een keer wat diep of hoger ingesteld lijkt mij niet zo'n probleem, daar komt dat stukje bevestigen om de hoek kijken.
Maar wellicht hebben de verder gevorderden ruiters onder ons daar andere ideeën over?!

Elisa2

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:13

Ik denk ook, los van wat er al gezegd is dat de kwaliteit van de galop van een paard van nature ook een rol speelt. Zo zie ik sommige jonge paarden altijd goed changeren, altijd achter en voor tegelijk en ik zie ze ook weleens die heel erg snel overkruist zitten. Hun natuurlijke lichaamsgebruik speelt volgens mij ook een rol in of ze wissels moeilijker of makkelijker aanleren.

Wat voor een valkuil zou daar in moeten zitten Koend? Fijn dat het steeds beter gaat!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 19:08

Elisa2 schreef:
Ik denk ook, los van wat er al gezegd is dat de kwaliteit van de galop van een paard van nature ook een rol speelt. Zo zie ik sommige jonge paarden altijd goed changeren, altijd achter en voor tegelijk en ik zie ze ook weleens die heel erg snel overkruist zitten. Hun natuurlijke lichaamsgebruik speelt volgens mij ook een rol in of ze wissels moeilijker of makkelijker aanleren.

Wat voor een valkuil zou daar in moeten zitten Koend? Fijn dat het steeds beter gaat!

Ja dat is zeker ook een factor. Ook of je een heter of wat flegmatieker dier onder je hebt. Mijn grootste probleem is de impuls, die is in de bak vaak onvindbaar terwijl buiten hij gelijk aan staat en alle hulpen door komen en mijn leven een stuk makkelijker is haha!

Natuurlijk heeft een hete weer andere uitdagingen hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:15

Haha ja, beide komen met uitdagingen maar ik snap wat je bedoeld. En karakter in combinatie met de galop van nature kan dan een hoop uitmaken denk ik.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-25 14:53

Hier gaat het rustig aan steeds een beetje makkelijker. Ook de wissel naar de moeilijke kant gaat steeds vaker goed. Eigenlijk is (blijft) de grote uitdaging om hem intrinsiek gemotiveerd te krijgen in de bak. Consequent zijn en afwisseling weet- en doe ik..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 15:09

Ik weet niet of iemand nog meeleest maar ik vind het wel leuk om hier mijn gepuzzel te delen (en misschien heeft iemand er wat aan).
Wat voor ons ook werkt, is denken 'achter eerst ' en ik moet op m'n derrière blijven zitten en niet naar voren duikelen. Buiten gaan de wissels inmiddels bijna allemaal goed, in ene en zonder bok, ook naar rechts. Hoewel het in de bak lastiger is, zit ook daar vooruitgang in :j

Het puzzelen heeft me meer gebracht dan een paard die een (groene) wissel springt. Recht richten, achterhand kunnen plaatsen, voorhand kunnen plaatsen. Eenvoudige wissels, tempo controle... En zijgangen, vnl in stap. Behalve wijken en schouderbinnenwaarts ook de travers en renvers... Van lieverlee een beetje appuyeren. En vergeet de wending om de voor- en achterhand niet. Niet voor een proef hoor, ik heb niet de illusie dat ik een Z2 proef kan rijden!

Al met al ben ik nu zo'n maand of 8 onderweg (ik rijd gemiddeld 3x in de week, regelmatig een week of wat niet en oefen ze ook niet elke keer).
De een vindt dat misschien veels te lang, de ander is misschien al jaren aan het klooien. Kan allemaal. Keep calm and keep puzzling :)

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:15

Ik lees nog steeds mee.
Op zich gaan de wissels nu wel redelijk maar moet ze echt rijden. Harr doet ze graag uit zichzelf en dat mag niet. Hij moet op mij leren wachten. En idd zitten op mijn billen en niet uit balans laten trekken en aan zetten.
Hij moet echt goed aan de hulpen zijn.
Thuis gaan ze beter dan op wedstrijd. Dan zijn ze soms nog lastig

Vandaag gingen ze wel goed. Soms een beetje van mezelf en soms van Maggie ( lees Harry)
Helaas ziet mijn instructeur wel het verschil. Rijd ik ze echt zelf zijn ze wel mooi maar is het van Harry zijn ze wat kleiner.

Ben nu aan puzzelen met pirouettes. Pfff dat is echt een puzzel. Stap voor stap komen we er maar harr denkt graag teveel mee

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:23

Hier ook nog een meelezer. Wij zijn echt heel druk met het verbeteren van de kwaliteit van de galop. Ze begint steeds beter te dragen en kleiner en meer rollende galop te tonen. Soms gaat ze zo onwijs zitten dat ze even van het padje is. Maar ze toont de laatste tijd echt goede inzet daarin. Ook de contra wordt steeds mooier en kalmer.
Dus we kunnen straks rustig toe werken naar de wissel nu we samen echt meer kunnen in de galop. De appuyementen begint ze ook steeds beter te begrijpen. Mijn streven is om in het najaar echt de wissel er fijn op te hebben.
Ik verwacht bij deze minder gedoe dan bij mijn vorige, die maakte overal 1 groot feest met wissels van. Dat verwacht ik bij dit paard eigenlijk niet zo…

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:04

Ik blijf ook graag meedoen.
Ik herken me helemaal in het verhaal van lletam.

Ook ik moet echt de wissel voorbereiden en bewust rijden.
Om de 14 dagen rijd ik de springles, dan zijn het vaak oefenparcoursjes en daarin trekken de wissels op niets.

Het leukst vind ik op een grote stoppel om de 5 of 6 passen een wissel springen. Mijn paard gaat daar echt in mee.

De weg ernaartoe heeft me ook veel bijgebracht. Mijn paard blijft versterken achteraan.
6 maanden geleden kon ik rechtsom geen cirkel in travers rijden. Nu wel. Op naar de oefenpirouettes!

Volgende winter zou ik graag Z2 rijden. Ik veronderstel dat we klaar zullen zijn om de nieuwe uitdaging aan te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:34

koend schreef:
De weg ernaartoe heeft me ook veel bijgebracht. Mijn paard blijft versterken achteraan.

Dit is de reden dat ik dit topic ook erg graag blijf volgen!
Al zijn we afgelopen weekend pas voor het eerst L2 gestart :+ (iets met 3 disciplines tegelijk beoefenen en alles gaat dus kris kras door elkaar en een operatie die tussendoor kwam) en die andere M1. Wisselen moeten ze allebei gewoon kunnen, dus ik kan net zo goed blijven werken aan de voorwaarden als voorbereiding op het moment dat het ook echt in de proef moet.

Maar al die basis dingen die we hier bespreken, brengen iedere keer inspiratie. Soms zitten daar echt zulke leuke doorbraken bij!
Al dat gekronkel en gefriemel in stap ben ik veel meer mee gaan nemen als ik op bosrit ben of door de berm rij op weg ergens naar toe.

Ik had het de afgelopen 2 weken heel leuke dingen gehaald uit deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=PHA7HEUfjlk&t=989s
Vooral dat 'ride his tummy' stuk/ dat 'stiekem wijken' heeft me veel gebracht. Soms zegt iemand 2 zinnen en komt er iets binnen waar je al langer tegenaan zit. :)*
Ik had ineens voor alle overgangen een punt hoger. Een halve pas wijken voor een overgang omhoog of terug is alles wat nodig was.

En iemand die een video postte van heel veel korte stretch momenten tussendoor. Even uit laten zakken en weer oppakken. Paard was binnen 4 minuten zoooo lekker door het lijf. Dat had ik jaren terug ook al eens opgepikt van utah graf. Maar was weer wat weg gezakt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-07-25 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:34

dubbel...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 14:03

Leuk zo dit puzzel clubje :)
@kimmetje: geweldig, ' een beetje van jezelf en een beetje van Maggie/Harry'
Die herken ik wel vanuit het begin. Ik heb dat zelf altijd als positief opgevat. Ze weten dan dus dat er 'iets' moet gebeuren (onbewust bekwaam). Mijn ervaring is inmiddels dat dat wel overgaat zodra ze het beter snappen (bewust bekwaam).
@sanet: dat klinkt positief, de (contra-)galop wordt er ook echt beter van en de wissels weer een stukje dichterbij
@koend: ook lekker bezig dus! Volgens mij kwam die tip van jou om buiten de wissels te gaan oefenen. Springles heb ik ook geprobeerd maar dat parkeer ik voorlopig even haha
@polo: denk dat het ook in je voordeel kan werken dat je op tijd begint, dan heb je geen tijdsdruk omdat dat z2 aanstaande is. En altijd die basis! Maar ik ga ook steeds beter begrijpen (voelen)waarom die zo belangrijk is

Lekker bezig allemaal +:)+