Tips voor wedstrijd met nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Tips voor wedstrijd met nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 14:31

hoi allemaal,

Ik mag binnenkort wedstrijd starten met een manegepaard, ik heb gekozen om op safe te spelen en eerst initiatieniveau te rijden (B niveau) om de kans het grootst te maken dat het paard een goede ervaring heeft.

Eerst even wat context: ik rijd intussen een jaar of 18 paard en had de voorbije 7 jaar mijn eigen rijpaard. Wegens dat ik nu een jong onbeleerd paard heb ben ik op de manege gaan rijden om weer wat meer aan andere paarden te wennen. Nu rijd ik daar enkele weken met een fijn paardje en dat gaat vrij goed. Ik vertel straks iets meer over hem. Over een maand organiseren ze een dressuurwedstrijd waaraan ook met manegepaarden mag worden deelgenomen. In overleg met mijn instructeur mocht ik dit proberen, ik zeg proberen omdat dit paard normaal met een gogue loopt (niet mijn keuze, zeker niet mijn voorkeur en ook niet iets waar ik achter sta) en deze voor de wedstrijd dus uit moet. Nu heb ik dus wel de ervaring dat maakt dat ik dit mag proberen, bij minder ervaren ruiters zou dit niet mogen. Daarbij komt ook nog eens dat ik van de instructrice van de lagere niveaus officieel moet starten, en niet bij de onofficiële manegeproef omdat ze bang is dat dit oneerlijke concurrentie is.

Nu is dit dus een paard met een hoge hoofdhouding en best nerveus dier soms. Ik reed hem gisteren voor het eerst zonder gogue en kreeg hem best wel in ontspanning en met een fijne aanleuning. Alleen zal met de wedstrijd de bak natuurlijk zijn aangekleed met witte hekjes, reclame, vlaggen en witte tentjes voor de jury. Aangezien er nog nooit iemand met hem de dressuurwedstrijd mocht rijden heeft hij dit volgens mij dus ook nog nooit gezien.

Wat er nog op de planning staat: Enkele groepslessen, privéles (waarschijnlijk met witte hekjes) en nog een laatste oefendag waarop beslist wordt wie wel en niet mag deelnemen.

Nu heb ik dus verteld dat dit paard best onzeker is, en zeker met dat de bak er heel anders zal uitzien dan hij gewend is, vroeg ik me dus af of jullie tips hebben om hiermee aan de slag te gaan zodat dit ook voor hem een fijne ervaring wordt, want dat is voor mij persoonlijk toch het belangrijkste.
Alle tips zijn welkom!

Casarell

Re: Tips voor wedstrijd met nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:09

Juist omdat het paard onzeker is, moet jij hem leiden. Hierdoor zal hij een goeie ervaring opdoen.

Verder zelf niet bezig zijn met de wedstrijd, maar gewoon braaf je rondje rijden. Als hij dat ontspannen doet, heb je al gewonnen.

Wat betreft de veranderde omgeving.. kijk of je hem een dag ervoor alles kunt laten zien.. gewoon aan de hand.. en beloon hem als hij er niet op reageert.

DubbelFun

Re: Tips voor wedstrijd met nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:57

Probeer eens een banaan een uurtje voor je moet starten.... schijnt bij ruiters ook te werken :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 16:03

DubbelFun schreef:
Probeer eens een banaan een uurtje voor je moet starten.... schijnt bij ruiters ook te werken :)

Wat grappig, dat heb ik nog nooit gehoord! maar die dag zullen er twee banaantjes aanwezig zijn Als het helpt is het prima en anders is het goed om niet in een energiedip te komen :D

Casarell schreef:
Juist omdat het paard onzeker is, moet jij hem leiden. Hierdoor zal hij een goeie ervaring opdoen.

Verder zelf niet bezig zijn met de wedstrijd, maar gewoon braaf je rondje rijden. Als hij dat ontspannen doet, heb je al gewonnen.

Wat betreft de veranderde omgeving.. kijk of je hem een dag ervoor alles kunt laten zien.. gewoon aan de hand.. en beloon hem als hij er niet op reageert.

Na je post moest ik eraan denken, door het feit dat ik officieel moet starten kan ik er wel rustiger in gaan, want ik kan toch niet winnen van de ruiters met meer wedstrijdervaring en er hangt niks van af. Ik ga inderdaad al heel blij zijn als we gewoon lekker een rondje kunnen rijden!
Ik vraag zeker aan de staleigenaar of ik hem aan de hand even de baan mag tonen, als er niemand anders met dit paard mee wil doen (er was nog een iemand die in aanmerking zou komen) mocht ik de manegeproef wel als opwarmproefje doen zodat hij ook daar de baan al gezien heeft. En natuurlijk het publiek, want dat kan je moeilijk oefenen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:35

Waidida schreef:
@banaan-Wat grappig, dat heb ik nog nooit gehoord! maar die dag zullen er twee banaantjes aanwezig zijn Als het helpt is het prima en anders is het goed om niet in een energiedip te komen

Geen rijpe, iig niet té rijp, anders heb je een suiker/zetmeel-bommetje :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:40

Misschien niet de meest aangewezen persoon om advies te geven, ik ben gestopt met wedstrijden rijden omdat mijn paard altijd vreselijk nerveus is op vreemd terrein :')
Voor beide partijen niet meer leuk, dus de startkaart aan de wilgen gehangen.

Dat gezegd hebbende, legde ik de focus al bij het inrijden zoveel mogelijk op ontspanning. Bezig houden, toch proberen lang laag ontspanning erin, regelmatig belonen. En het belangrijkste: zelf rustig blijven. Je hebt niks te verliezen, je moet gewoon proberen zoveel mogelijk te rijden als je anders ook zou doen.

Is de wedstrijd gewoon op hetzelfde terrein? Zelfde bak als die gewend is? Dat zal al helpen. Net als het feit dat die gewend is om met meerdere paarden te lopen zal je al voordeel van hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 18:10

prugelpiet schreef:
Misschien niet de meest aangewezen persoon om advies te geven, ik ben gestopt met wedstrijden rijden omdat mijn paard altijd vreselijk nerveus is op vreemd terrein :')
Voor beide partijen niet meer leuk, dus de startkaart aan de wilgen gehangen.

Dat gezegd hebbende, legde ik de focus al bij het inrijden zoveel mogelijk op ontspanning. Bezig houden, toch proberen lang laag ontspanning erin, regelmatig belonen. En het belangrijkste: zelf rustig blijven. Je hebt niks te verliezen, je moet gewoon proberen zoveel mogelijk te rijden als je anders ook zou doen.

Is de wedstrijd gewoon op hetzelfde terrein? Zelfde bak als die gewend is? Dat zal al helpen. Net als het feit dat die gewend is om met meerdere paarden te lopen zal je al voordeel van hebben.

Ja het is gewoon op de manege waar hij woont. Dus opzich tijdens het losrijden zie ik geen problemen. Eerder dat de buitenbaan nu dus aangekleed is met banners, vlaggen, witte hekjes en tentjes die er normaal nooit staan. Nu zei mijn i structeur wel dat ze de komende maand de ring af en toe zouden zetten en weer afbreken. Dus hopelijk is mijn privéles ook daar. Het enige waarvan ik dus niet weet wat hij zal doen is als hij opeens alleen in die baan staat. Misschien wordt hij heel dapper en doet hij het allemaal braaf, ofwel vind hij alles heel eng.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:26

Ik ben zelf beginnend wedstrijdruiter.
Mijn paard is een 4 jarige die ook nog niet veel gezien heeft gehad qua publiek, reclamevlaggen etc...
M'n eerste "dressuurproef" met hem ging eigenlijk heel goed. Dat was vorig jaar toen hij 3 wad en eigenlijk pas onder het zadel. Ik deed toen alleen stap-draf proef om die reden.
Dat was tevens ook de allereerste keer op verplaatsing met hem.

Mijn eerste jumping was in het najaar vorig jaar en ook daar eigenlijk geen problemen gehad met reclameborden of publiek.

Zelf geen stress hebben helpt wel enorm veel, als je zelf stress hebt breng je dit ook over naar je paard.
Ook zelf niet denken, ohjee witte hekjes, oh dat bord is eng... Nee gewoon rijden zoals anders.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:30

Ik denk dat jij je drukker maakt dan het paard eerlijk gezegd. Laat het los! Het is een manegepaard, er hangt niets van af!
Manegepaarden worden misschien wat drukker, maar worden echt niet staatsgevaarlijk op het moment dat het terrein wat meer aangekleed is. Daar worden manegepaarden op geselecteerd, dat het veilige paarden zijn voor hun (soms nog onervaren) ruiters.

Maak jezelf niet druk, hoe spannender jij het vind (en uit heel je post lees ik dat jij het onwijs spannend vindt) hoe drukker hij zal gaan doen. Gewoon zen, het is maar een manegewedstrijd, het zijn geen olympische spelen. Mislukt het, mislukt het, is er geen man overboord. Hoe relaxter jij bent, hoe minder jij van te voren alles gaat proberen uit te denken, hoe groter de kans dat het voor het paard een prima ervaring wordt. En al loopt ie de hele proef met zijn kop in de lucht, ga gewoon voor rondsturen en zie er de lol van in ipv alle stress die je je nu op de hals haalt.

Succes en vooral, veel plezier!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:33

Ik neem aan dat je geen startkaart hebt en het gewoon onderling is? Denk dat je het dan voor jezelf veel groter maakt dan dat het is, gezien je het over vlaggen en banners etc hebt..?

vaak op onderlinge wedstrijden mogen hulpteugels wel, maar begrijp dat je instructeur aan had gegeven dat dit niet mocht?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 18:37

oji schreef:
Ik denk dat jij je drukker maakt dan het paard eerlijk gezegd. Laat het los! Het is een manegepaard, er hangt niets van af!
Manegepaarden worden misschien wat drukker, maar worden echt niet staatsgevaarlijk op het moment dat het terrein wat meer aangekleed is. Daar worden manegepaarden op geselecteerd, dat het veilige paarden zijn voor hun (soms nog onervaren) ruiters.

Maak jezelf niet druk, hoe spannender jij het vind (en uit heel je post lees ik dat jij het onwijs spannend vindt) hoe drukker hij zal gaan doen. Gewoon zen, het is maar een manegewedstrijd, het zijn geen olympische spelen. Mislukt het, mislukt het, is er geen man overboord. Hoe relaxter jij bent, hoe minder jij van te voren alles gaat proberen uit te denken, hoe groter de kans dat het voor het paard een prima ervaring wordt. En al loopt ie de hele proef met zijn kop in de lucht, ga gewoon voor rondsturen en zie er de lol van in ipv alle stress die je je nu op de hals haalt.

Succes en vooral, veel plezier!

daar heb je wel gelijk in, ik hou nogal van controle haha. Nu vind ik het best wel spannend maar ik denk wel dat het zal beteren als ik binnenkort weer wat meer met hem gereden heb. Want hij is inderdaad wel braaf, alleen onzeker en hij durft zeker in de winter wel eens een sprintje te nemen.
Maar inderdaad, ik heb daar niemand iets te bewijzen, want ik weet wat ik kan en ik doe dit tenslotte ook alleen omdat ik het zelf leuk vind en het graag wil doen.

Flevolander schreef:
Ik neem aan dat je geen startkaart hebt en het gewoon onderling is? Denk dat je het dan voor jezelf veel groter maakt dan dat het is, gezien je het over vlaggen en banners etc hebt..?

vaak op onderlinge wedstrijden mogen hulpteugels wel, maar begrijp dat je instructeur aan had gegeven dat dit niet mocht?

Er wordt dan een daglicentie geregeld denk ik, maar het is wel officieel. Althans voor mij toch omdat ik meer ervaring heb dan de andere manegeruiters en het voor hun anders ook niet eerlijk is als straks alles van een leien dakje loopt. Ik wilde graag onderling starten maar zou me er zelf ook niet goed bij voelen dat ik met mijn 5 keer zoveel jaren rij ervaring tussen hun zou starten.
maar de vlaggen etc zijn niet overdreven, ze organiseren dit jaarlijks en veel paarden reageren er wel op. Ik vermoed dat hij het ook wel spannend zou vinden omdat hij nooit eerder mee mocht doen, net omwille van dat de hulpteugel niet mag.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:43

Kleine update: Ik had eergisteren privéles met het paard en ik moet zeggen dat het voor mij wel een geruststelling was. Hij lijkt eigenlijk dapperder te zijn als er geen ander paard bij is en vertrouwt dan meer op de ruiter. We hebben donderdag nog het oefenmoment, met witte hekjes en alles erop en eraan, dus dan heeft hij het sowieso ook al eens gezien. Ondanks dat hij wel twee keer een schrikmomentje had voelde ik me wel nog steeds heel veilig.

Eigenlijk zijn mijn zenuwen nu nog minder geworden omdat het proefje rijden zelf niet zo top ging (toch een beetje onderschat hoe wiebelig hij is) en ik dus helemaal niet ga rijden voor de punten of om iets te bewijzen maar gewoon voor de leuk. De kans dat we prijzen kunnen rijden is nihil wat dus ook zorgt dat er geen druk op zit. Het klinkt misschien vreemd maar dat is hoe mijn hoofd werkt haha.