Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:27

lletam schreef:
Ik vind het zelf ook heel prettig dat ik geen wedstrijden meer rijd en oefeningen probeer te rijden om iets te verbeteren/leren/ontwikkelen. Zo ook in deze wissel- puzzel: inmiddels beheerst mijn paard bijna alle zijgangen. Misschien nog niet goed genoeg voor in een proef, maar ze zijn een middel en geen doel.

Klopt maar het is ook een puzzelf of bouwpakket. Er zijn heel wat oefeningen die bijvoorbeeld niet in een proef voorkomen, maar die wel de moeite waard zijn. En sommige oefeningen worden juist beter en gemakkelijker eens je de focus verlegt naar iets anders. Iets wat ik heel vaak zeg tegen leerlingen. En Wat MCE zegt klopt ook. Vaak werken we te hard in functie van een proefje, waar eigenlijk dat proefje gewoon de bevestiging zou moeten geven, waar je staat in de opleiding.

Maar het is een spel van geduld, nadenken, reflectie, proberen en mss nog belangrijker consistent en veerkrachtig blijven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:23

Het nadeel van de wissels in een proef is wel, dat je niet een beetje een wissel kunt rijden. Je kunt wel een beetje schouderbinnenwaarts of een beetje wijken of een beetje travers. En als het dan niet gaat, dan kun je inprincipe gewoon zonder heel veel gedoe verder rijden….
Maar een beetje een wissel dat gaat niet. :Y)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:25

Sanet schreef:
Het nadeel van de wissels in een proef is wel, dat je niet een beetje een wissel kunt rijden. Je kunt wel een beetje schouderbinnenwaarts of een beetje wijken of een beetje travers. En als het dan niet gaat, dan kun je inprincipe gewoon zonder heel veel gedoe verder rijden….

haha dat is ook waar, maar denk dat hier ff niet enkel op de wissels gedoeld werd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:03

mce schreef:
Dat leerde we al van Van Loon, zorg eers dat de basis goed is en dan steeds vanuit een oefening terug naar de basis en wat anders doen, werkt mentaal heel goed bij een paard

vaak werken we te veel wedstrijd gericht, zonder een goede basis te hebben, zowel bij ruiter als paard

Daar op voort bordurend; besteed ik op het moment echt heel veel aandacht aan mijn zijgangen in stap. het voelt soms als 'niet trainen' want ik ben nu zo veel aan het stappen in het begin, tot ik het goed heb. Maar als ik het in stap al niet perfect voor elkaar ga krijgen, gaat het in draf al helemaal niet lukken.
(De enige cheat optie die ik heb is galop. Want dat vind ik een gang die veel makkelijker te bewerken is dan draf, dus dat doe ik als ik iets meer actie wil)
Maar dat is echt basis, basis, basis.
En het werkt geweldig. Want als het lijf in stap alles geweldig durchlassig doet, hoef ik in draf veel minder werk te verzetten. Dus dat is zelfs in gangen terug naar de basis.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:13

Sanet schreef:

Haha nee die vlieger gaat niet op!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:15

voor mij is het steeds meer, fysiek en menataal ontspannen, gymnastiseren in stap is - voor mij - de beste training voor een paard en ruiter, en dan zal de draf ook niet zo moeilijk zijn,

alleen de ruiter moet er ook aan toe zijn en dat is soms wel een puntje

maar het samen aan iets werken is -imo - teambilding, het leren van en aan elkaar

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:18

pol013 schreef:
mce schreef:
Dat leerde we al van Van Loon, zorg eers dat de basis goed is en dan steeds vanuit een oefening terug naar de basis en wat anders doen, werkt mentaal heel goed bij een paard

vaak werken we te veel wedstrijd gericht, zonder een goede basis te hebben, zowel bij ruiter als paard

Daar op voort bordurend; besteed ik op het moment echt heel veel aandacht aan mijn zijgangen in stap. het voelt soms als 'niet trainen' want ik ben nu zo veel aan het stappen in het begin, tot ik het goed heb. Maar als ik het in stap al niet perfect voor elkaar ga krijgen, gaat het in draf al helemaal niet lukken.
(De enige cheat optie die ik heb is galop. Want dat vind ik een gang die veel makkelijker te bewerken is dan draf, dus dat doe ik als ik iets meer actie wil)
Maar dat is echt basis, basis, basis.
En het werkt geweldig. Want als het lijf in stap alles geweldig durchlassig doet, hoef ik in draf veel minder werk te verzetten. Dus dat is zelfs in gangen terug naar de basis.

Nou inderdaad, die stap. Ik doe dat ook meer, mede dankzij tips in dit topic:), en ik hoorde hem op een gegeven moment echt werken (ademhaling, briesen).
En ook een voorkeur voor versnelling 1 en 3 ;)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:20

mce schreef:
voor mij is het steeds meer, fysiek en menataal ontspannen, gymnastiseren in stap is - voor mij - de beste training voor een paard en ruiter, en dan zal de draf ook niet zo moeilijk zijn,

alleen de ruiter moet er ook aan toe zijn en dat is soms wel een puntje

maar het samen aan iets werken is -imo - teambilding, het leren van en aan elkaar

_/-\o_

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:29

Laatst in een les: je blokkeert met je rechterhand, geef die 's mee in de wissel naar rechts. Puzzelstukje gevonden :D

(Natuurlijk zijn we er nog niet hoor maar wel weer een stapje verder)

pol013

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:05

leuk lletam!

En dan allerlei puzzelstukje bij elkaar leggen, het idee hebben dat het totaal plaatje in zicht komt, weer een puzzelstukje kwijt raken, het plaatje weer een beteje kwijt raken, het verloren stukje weer vinden onder de doos en weer verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:56

Wij hadden een clinic waar stukjes gefilmd zijn het is nog niet perfect maar zeker die naar links begint erop te lijken :D Het was die dag bloedheet kon mijn teugels amper nog vast houden van het zweet dus ik weet dat mijn teugels af en toe te lang zijn. Maar heel blij met de stappen die hij de afgelopen maanden maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=jbIHPjLySzI&t=10s

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 09:16

dresjoepie schreef:
Wij hadden een clinic waar stukjes gefilmd zijn het is nog niet perfect maar zeker die naar links begint erop te lijken :D Het was die dag bloedheet kon mijn teugels amper nog vast houden van het zweet dus ik weet dat mijn teugels af en toe te lang zijn. Maar heel blij met de stappen die hij de afgelopen maanden maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=jbIHPjLySzI&t=10s

Super toch?! Langzaam maar zeker gaan ze lukken. Kreeg je in de clinic nog een nieuwe tip die helpt? Is dit hp?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:39

Ja dat achter eerst denken vond ik wel een goede en zoals je kan zien rij ik juist toe naar een wissel omdat er zeker naar rechts een soort stop in zit. Dat mocht nu niet juist na de wissel door rijden dat lijkt ook wel te helpen.

Is Hp idd

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 13:50

Leuk filmpje van wissels aanleren met Bastiaan de Recht. Hij benadrukt ook eerst aan achter te denken. En nieuwe schouder vrij, nieuwe achterbeen de juiste richting opzetten. En eerst wissel voordat je van richting verandert.
Tuurlijk zijn hier ook vast genoeg mitsen en maren maar misschien heeft iemand er wat aan :)
https://www.youtube.com/watch?v=qqegwTzOEVc&t=868s

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:31

Dat laatste filmpje, dat vind ik niet zo schitterend.
Ik vind dat ze gewoon nog niet aan de vliegende wissels toe zijn. Eerst de eenvoudige wissels in rust kunnen uitvoeren en zowel in draf en galop alle zijgangen nageeflijk kunnen tonen.

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Bij mijn eigen training valt het me op dat het bezig zijn met vliegende wissels de onderliggende vaardigheden ( kwaliteit draf, galop en zijgangen zo positief beïnvloedt. Ik ben er me beter van bewust en mijn paard wordt echt sterker in de verzameling en sneller inde achterhand.
Ik heb wel een tikkeltje flegmatiek paard dat nu gemotiveerd wordt door die vliegende wissels. De commentaar op onze proeven was vaak ”Correcte proef maar wat te braaf gereden.”

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 09:14

Ik denk dat ze net de doos met puzzelstukjes op tafel heeft leeggegooid. Wel dapper om te delen. De tips van Bastiaan vond ik wel nuttig.

Leuk dat het zo'n positief effect heeft op het hele rijden, dat is uiteindelijk ook de bedoeling denk ik.

Ik merk ook dat ik nu bepaalde adviezen, ook uit dit topic, nu beter begrijp omdat je een stukje verder bent dus als ruiter/amazone groei je ook :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:55

Die laaste van Bderecht ga ik straks nog eens opnieuw kijken. Dat beestje is een beetje zoals die van mij met dat vlugge.

Die ook heel snel kunnen schakelen van rust-spanning-rust. En ik vermoed ook dat dat is wat koend er aan ziet. Op een gegeven moment zit dat beestje ook even ergens in een overmatige ijverige naar spanning nijgende modus. Maar bij die van mij werkt het ok het beste om dat gewoon te laten gebeuren en het even bij mezelf te houden en rustig door te werken. Wachten met wat er eigenlijk moet gebeuren of terug naar af helpt dan ook niet altijd. Soms is vooruit (in tempo of in doel) wél de beste optie.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:29

Kan best. Ieder paard is weer anders.
Dat is meteen ook wat blijft boeien aan onze sport.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:13

Wat ik me inmiddels wel afvraag: waarom is de wissel zo lastig te bevestigen?
Bijvoorbeeld: achterwaarts gaan, je leert het ze aan de hand, helpt wat met stem en ze snappen het. Zelfde met zijgangen, eerst leren om te gaan voor je been en dan uitwerken, verbeteren, kracht en balans komt met de tijd. Maar met die wissel gaat die vlieger niet op lijkt het. Waar zou het 'm in zitten?

Gister (wel in onze favoriete berm) reed ik enkele wissels achter elkaar van links en ook onze moeilijke kant naar rechts. Super natuurlijk! Lekker stukje gestapt, lang teugeltje. Later nog een keertje geprobeerd maar minder succes.

Wellicht teveel gevraagd? Misschien wel ja, had het er bij moeten laten...Maar ik vraag me dus wel af waarom het bevestigen van een wissel zoveel langer duurt?

Noot: natuurlijk zullen er ook paarden zijn die het in ene aanleren en ze doen het maar bij veel combinaties is het een langdurig proces.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:17

Wissel bevestigen hoeft helemaal niet lang te duren, alleen het is een oefening die valt en staat met de basis.
Jam kon hem bv beide kanten op na 1x oefenen en heeft ook altijd zuivere wissels gesprongen.
Maar zijn eigen talent en basis waren ook goed.
Cor kostte meer moeite, maar bij hem moest ik ook de basis beter krijgen voordat ik er aan kon beginnen.
Denk dat het vaak fout gaat met de kwaliteit van de galop, losgelatenheid en recht/gedragenheid.
Dan is de wissel gewoon een oefening waarin je dat sneller terug ziet dan bv halthouden oid.
Al kan daarin ook van alles fout gaan, beentje buiten de massa, niet gesloten halt... etc, maar omdat de wissel een duidelijke sprong met verandering van kant naar kant is, zie je dat sneller terug.

Wat ik vaak terug zie is dat mensen aan de wissel gaan beginnen terwijl de basis voorwaarden niet op orde zijn, en dan gaan ze idd niet goed.
Dan zou je eigenlijk als combi eerst een paar stappen terug moeten doen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:20

Ik denk omdat de wissel '1 moment' is. In een zijgang kan je continu corrigeren om tot dat goede te komen. Bij de wissel ben je aan het voorbereiden, maar uiteindelijk heb je maar 1 kans om het goed te doen, je kunt niet nog even een stukje schuiner zetten oid. Hij springt goed, of hij springt slecht, of hij springt niet. En om te verbeteren moet je eerst weer je hele voorbereiding door en ben je een volledige nieuwe wissel aan het rijden.

Ik denk dat je paard daardoor ook minder uren maakt in de oefening waardoor het langer duurt om door te krijgen wat nou goed is. En de connectie voor je paard is moeilijker te maken tussen het verschil van 2 wissels of het verschil van 2 passen schouderbinnenwaarts waarbij hij bij de eerste pas werd gecorrigeerd en 2e pas werd beloond

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:43

Precies wat bowo zegt. Je hebt alleen dat ene moment.

Ieder lichaam heeft zijn eigen voorkeur om iets op te lossen. In een zijgang kan je dan die eigen voorkeur vorm gaan geven zodat je hebt wat je graag wil hebben.
Zoals in de sportschool de trainer ook langs een groepje loopt die een oefening uitvoert. Bij de een moet je letten op de schouders, bij de ander op de benen, weer bij een ander op de ademhaling.

In de wissel heb je die kans gewoon niet. Dus je kunt er alleen maar een hoop kwartjes in gooien en duimen dat je paard er een euro van gaat maken en geen dollar. :+ Wat je krijgt, weet je altijd pas achteraf.

Ik had met mijn ruin van de week (toevallig) wel succes met wisselen door eerst een stukje contra te rijden en dan terug te draaien voor de wissel. Hij had na een periode van rust weer even wat meer moeite met één van de 2 wissels en dit werkte ineens. Dus dat heb ik nog 3 keer herhaald (hem tussendoor telkens even stil laten staan en belonen in de hoop dat dat het beter zou laten bezinken) en er toen snel helemaal mee opgehouden. Benieuwd of we nu weer snel terug zijn bij waar we waren.
Het zat hem bij hem dus vooral in het vrij krijgen van zijn schouder.
Dit is sowieso een paard die snel in zijn voorbenen wil gaan hangen bij elke vorm van twijfel/angst/moeiheid/luiheid. Dus dat is op zich nog wel logisch.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:06

Is er iemand nog naar de collegetour van Anky geweest gisteravond. Daar reed een meisje mee die zei nog nooit een wissel te hebben gesprongen met haar paard. Met de aanwijzingen van Anky wisselde ze bijna met gemak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:11

Dat deed mijn ruin ook toen hij jong was. Super simpel. Vragen, klaar. Gewoon tijdens een springles.
Toen werd hij sterker en toen was het even stuk. Want hij hoefde niet meer perse om te springen voor zijn balans.
Nu is de wissel weer terug en eigenlijk altijd meteen redelijk degelijk. (niet perse mooi maar wel kloppend)

Maar waar liet ze de amazone aan werken?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 11:22

@calsemgeest: in theorie is dat misschien zo, echter in de praktijk is het wel zo dat voor veel combinaties het wel een oefening van de lange adem is. En daar zitten ook bevestigde en ervaren combinaties tussen.
Maar dat er basis voorwaarden goed moeten zijn, staat buiten kijf al ben ik ben nog steeds van mening dat het ook wisselwerking is; door te puzzelen werk je aan de basis en vice versa.
Mijn vraag gaat meer over het leer principe en daar heeft @ bowo inderdaad een goed punt.

@pol: een euro of een dollar haha. Lekker bezig dus, leuk!

@barb: was jij daar bij en wat voor tips gaf Anky?