Fototopic WK jonge dressuurpaarden selectie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:40

xmarliez schreef:
Jammer dat alles altijd moet eindigen in een welles nietes spelletje. We kennen jullie meningen ondertussen wel en niemand hoeft t met elkaar eens te zijn toch? Altijd dat af gekraak van mensen. Kritisch zijn mag maar altijd maar commentaar geven dat kennen we nu wel.
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn of haar paard wil en de manier van trainen valt niet bij ieder in de smaak maar de fijn opgeleide paarden weten hun weg wel te vinden naar het hoogste niveau.

zo is het *D met een glimlach naar Zonic Plus, Vayron, Wendy, Jagebomb,Maxima Bella - om er even een paar te noemen-.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:37

xmarliez schreef:
Jammer dat alles altijd moet eindigen in een welles nietes spelletje. We kennen jullie meningen ondertussen wel en niemand hoeft t met elkaar eens te zijn toch? Altijd dat af gekraak van mensen. Kritisch zijn mag maar altijd maar commentaar geven dat kennen we nu wel.
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn of haar paard wil en de manier van trainen valt niet bij ieder in de smaak maar de fijn opgeleide paarden weten hun weg wel te vinden naar het hoogste niveau.

Je gaat het pas zien als je het door hebt...en als je het door hebt kan je het (helaas) niet anders meer zien. En ik verbaas me er enorm over hoe weinig mensen echt kennis van zaken hebben...je ziet iets wat er helemaal niet is, omdat je ogen het niet juist registeren en je hoofd ziet wat het wil zien.

Maar ik snap het wel hoor...Ik zou graag willen dat ik ook nog steeds met een roze bril kon kijken. Ik vind dat zelf heel jammer dat ik dat niet meer kan.

Maar ik zal jullie hier niet meer lastig vallen. Ik probeer afstand te nemen van de hele sport omdat het me niet meer kan bekoren en het eigenlijk totaal nergens meer op slaat. Maar helaas laat ik me toch steeds verleiden...sorry....

Misschien wordt het tijd om mezelf van Bokt te verwijderen.

Hannanas

Re: Fototopic WK jonge dressuurpaarden selectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:15

Maar wanneer stelde de sport wel wat voor Manubres?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:48

manubres schreef:
Een perfect paard is een in balans gebouwd paard, dat het zwaartepunt niet tussen de voorbenen heeft maar in het midden. Het moet een voldoende schuine schouder hebben, een hals en nek met genoeg lengte en goede vorm, geen neiging tot onderhals, open keeluitsnijding, niet te hoogbenig, voldoende lengte en bespiering van de croupe, een goed gespierde broekspier die voldoende doorloopt, voldoende borstinhoud, een actief en voldoende buigend achterbeen dat goed onder de massa komt, en een voor en achterbeen die in balans zijn, dus geen actiever voorbeen dan achterbeen. Verder een goed en werkwillig karakter.

Onder het zadel: Een hals die door het paard gedragen wordt, de hals moet vallen vanuit de schoft en niet in elkaar getrokken worden, vanuit het vallen van de schoft kan het paard de rug loslaten en is er verbinding met het achterbeen. Ik zie vaak geen deinende en losgelaten rug en een in elkaar getrokken hals. Een paard moet door het lijf swingen met een goed actief en goed ondertredend (!) achterbeen, een achterbeen dat niet eerst achter het lijf wordt opgetrokken en traag naar voren komt (wat je nu vaak ziet). Een achterbeen dat goed naar voren komt, onder de massa kan het gewicht overnemen van de voorbenen en dat zie je vrijwel niet meer.

Kijk eens goed naar de koten van de voorbenen die veren veel meer door dan het achterbeen en dat betekent: ze dragen meer gewicht. En is dressuur er niet juist op gericht om dat te voorkomen? En ja, deze paarden zijn jong en ja, dan kunnen ze al prima op vier benen lopen als ze ook op een goede manier worden gereden, maar nee, dat gebeurt niet: ze worden in elkaar getrokken en wordt er gedacht dat je een paard zo 'bij elkaar rijdt' :x Een soort quick fix dat niks met de oorsprong van dressuur te maken heeft...

Ik vind dat best een hoop oordeel op basis van een paar foto's..immers geven verschillende foto's ook een verschillend beeld en zijn het 5,6,7 jarige paarden.
Of ze door de rug swingen is dus het allerbeste irl te bekijken.

Maar goed, er hoeft idd geen welles-nietes discussie te ontstaan. Ik ben gewoon wel heel er benieuwd naar wat voor jou dan wel het perfecte paard is? Of deze ook een naam heeft? En of deze ook in de sport gepresteerd heeft?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:43

manubres schreef:
Ja, soms lijkt het fijn, maar wie rijdt een paard tegenwoordig echt op lengte, over de rug waarbij het in balans loopt? Maak een filmpje van een paard dat je fijn vindt lopen, speel het slow af en ga kijken of je oog gelijk had. Vaak kom je bedrogen uit. Ik heb tegenwoordig een vrij goed getraind oog, maar ik loop ook nog vaak tegen de lamp als ik een filmpje op slow zet, blijkt het paard echt op de voorhand te lopen, komt het achterbeen onvoldoende naar voren en loopt een paard niet in balans. Ze bestaan bijna niet meer goed gereden paarden.
.

Je hebt gewoon een ander beeld van fijn gereden, ik weet waar jij fan van bent en daar loop ik juist van weg. En dan kun je doen dat je de waarheid in pacht hebt. Dat jij de enige bent die dit ziet. Echter kom ik al ruim 25 jaar op het WK. En er zijn misstanden, maar vooral de denen en de duitsers hebben de paarden echt goed voor elkaar. En zoals Elisa al zei: Tijdens het losrijden is het puur genieten en volledig volgens het werkelijke scala ( niet Leibrand der zelfbedachte scala)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:57

Ik vind zelf dat het beeld lijkt alsof ze de paarden optillen. En dan elk nekje in dezelfde houding ‘getilt,getrokken’ met de neus/sperriem vaak op het strakst. Een van de redenen dat ik enkele hengstenhouders heb ontvolgd op sociale media. Ik kan Manubres wel volgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:46

Maar baseren jullie dat dan alleen op foto,s en sociale media of zien jullie deze ruiters en paarden ook weleens irl trainen/rijden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:50

Nee ik kom niet op zulke evenementen. Wbt neusriem zie je dat gewoon op de foto’s . Maar het ziet er altijd zo strak uit, het rijden. Ik zeg ‘ziet er uit’ dus ik zeg nergens dat het daadwerkelijk zo is. Lijkt gewoon strak en gespannen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:08

Ja oke, ik ben ook geen fan van strakke neusriemen maar wel voorzichtig met het oordelen vanaf een foto. Ik zie ook veel opengesperde neusgaten en ik kan dus echt niet zien of iets dan zo is of lijkt vanaf de foto. Bij sommigen lijkt er wat meer druk op te staan dan bij anderen vanaf de foto. Maar ook dat kan vertekenen daarom kijk ik graag irl. En zeker bij het losrijden is er dan vaak al heel snel te zien wat voor een rijstijl een ruiter heeft. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:41

Nou ik vind dat de hals erop getrokken echt heel erg meevallen. Hier en daar eens een foto waarbij dat inderdaad gebeurt, maar ik heb het weleens op elke foto bij elke gang gezien. Daar is hier helemaal geen sprake van. Vind het algemene beeld zo van de foto heel fijn.

Die Roman Empire is knap zeg! Ik moet misschien toch maar eens weer op Facebook gaan struinen voor bewegend beeld :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:00

https://boktimg.nl/img/m/6CdoBm.jpg

staat hier op bokt bij een foto van Pride v Secret, is dit zover onderbrengen van het achterbeen een voor of nadeel,
dan zou ik peesbeschermers aandoen, mag natuurlijk niet in een wedstrijd niet naar aantikken kan zo snel gebeuren, denk ik

wel een sterk - misschien wel doordrammerig - paard, dat lieve bolletje tussen neusriem en bit !!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:52

mce schreef:
https://boktimg.nl/img/m/6CdoBm.jpg

staat hier op bokt bij een foto van Pride v Secret, is dit zover onderbrengen van het achterbeen een voor of nadeel,
dan zou ik peesbeschermers aandoen, mag natuurlijk niet in een wedstrijd niet naar aantikken kan zo snel gebeuren, denk ik

wel een sterk - misschien wel doordrammerig - paard, dat lieve bolletje tussen neusriem en bit !!!

Hij loopt nu ook niet in het spoor van de voorvoeten toch? Want dat kan eigenlijk niet, want dan pakt hij zichzelf.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:18

traag voorbeen!!! of belemmeren van zijn natuurlijke beweging, verklaart ook wel een beetje het lieve bolletje

Edith: alleen aan de hand van deze foto

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:53

In ieder geval kun je niet zeggen dat hij zijn achterbeen er niet onder zet..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:54

Ik heb een tijd bij het losrijden gekeken en alle neusriemen werden gecontroleerd (werd zo'n plastic wigje doorheen getrokken). Dus op het moment dat ze de ring in gaan zit de neusriem in ieder geval niet te strak ;).

Ik vond de setting in Nunspeet heel fijn. Mooie banen, rustig, weinig poespas. Je ziet dat de paarden nog groen zijn en daar is niks mis mee, ze hoeven nu nog niet te pieken.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 23:00

Hele mooie foto's TS van prachtige paarden!