Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manubres schreef:Het zijn weer allemaal in elkaar getrokken paarden die niet op eigen benen lopen en van het achterbeen af lopen. Dressuurruiters weten gewoon niet meer hoe ze moeten rijden. De jury weet niet meer hoe ze moeten beoordelen en fokkers weten niet meer hoe ze moeten fokken...de cirkel is rond....
mce schreef:Dat is de business, alles moet snel, snel en dan sla je stappen over,, maar wie gaat dat tij keren als je leest dat de paardensport in de top drie staat !!
Elisa2 schreef:manubres schreef:Het zijn weer allemaal in elkaar getrokken paarden die niet op eigen benen lopen en van het achterbeen af lopen. Dressuurruiters weten gewoon niet meer hoe ze moeten rijden. De jury weet niet meer hoe ze moeten beoordelen en fokkers weten niet meer hoe ze moeten fokken...de cirkel is rond....
Dit valt irl echt heel erg mee, ben je weleens op het WK geweest?
Er wordt echt heel erg gelet op hoe ze gereden worden, juist dat op druk rijden/ spanning wordt afgestraft. Harmonie en werkwilligheid telt, paarden moeten echt makkelijk de proeven lopen. Het is heel anders dan bijvoorbeeld een VSN competitie.
manubres schreef:Elisa2 schreef:
Dit valt irl echt heel erg mee, ben je weleens op het WK geweest?
Er wordt echt heel erg gelet op hoe ze gereden worden, juist dat op druk rijden/ spanning wordt afgestraft. Harmonie en werkwilligheid telt, paarden moeten echt makkelijk de proeven lopen. Het is heel anders dan bijvoorbeeld een VSN competitie.
Het oog bedriegt je enorm. Een foto zegt meer dan je denkt: al deze paarden lopen met te veel spanning in de hals/nek, met een onderhals en van het achterbeen af. Vooral in draf kan je dat goed zien. De draf is een tweetakt en daarbij moet het dragend achterbeen en voorbeen tegelijk de grond verlaten als een paard in balans loopt en nog beter: het achterbeen net een fractie later dan het voorbeen als de motor echt van achter komt en een paard niet van voor in elkaar wordt getrokken.
Kijk de foto's maar even na: staat de halsspier op spanning? Wordt het bit uit de mond getrokken? Verlaat het dragende achterbeen eerder of later de grond dan het dragend voorbeen?
Natuurlijk is een foto een momentopname, het best is een filmpje die je in slowmotion afspeelt maar 9 van de 10 keer loopt tegenwoordig een dressuurpaard op de voorhand, omdat het niet op eigen benen loopt, van voor tot een 'verzameling' wordt getrokken: compressie, en daardoor het voorbeen meer belast wordt en het achterbeen eerder de grond verlaat dan het voorbeen.
manubres schreef:Ja, soms lijkt het fijn, maar wie rijdt een paard tegenwoordig echt op lengte, over de rug waarbij het in balans loopt? Maak een filmpje van een paard dat je fijn vindt lopen, speel het slow af en ga kijken of je oog gelijk had. Vaak kom je bedrogen uit. Ik heb tegenwoordig een vrij goed getraind oog, maar ik loop ook nog vaak tegen de lamp als ik een filmpje op slow zet, blijkt het paard echt op de voorhand te lopen, komt het achterbeen onvoldoende naar voren en loopt een paard niet in balans. Ze bestaan bijna niet meer goed gereden paarden.
Als iemand er wel een ziet/kent en een filmpje heeft: ik hou me aanbevolen!!
Een paard dat geen spanning op de halsspier heeft, zijn vaak de paarden die op eigen benen in balans kunnen lopen.