Fototopic WK jonge dressuurpaarden selectie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:37

Ik vind het wel een fijn paard, mooie galop en stap en tact in draf. Veel aanleg voor verzameling zie ik. Alleen jammer van die zwaai voorbeentjes.

https://www.instagram.com/reel/DJ9G-HWoxcM/

Proef technisch snap ik wel dat het nog niet helemaal goed genoeg is. Zo,n keertwending bijv. (die eerste) lijkt helemaal nergens op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:43

Ik vind het een mega gaaf paard, heel talentvol. Rijtechnisch is het niet alles, hij is scheef. Zet het linkerachterbeen naast de massa, heeft moeite met buiging rechts.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-05-25 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:46

Ik vind het ook een gaaf paard hoor wauw <3

Kabayo

Re: Fototopic WK jonge dressuurpaarden selectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:19

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:28

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:30

Ik vind die kwpners anders ook niet fijn in de halshouding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:33

Kabayo schreef:
Ik vind die kwpners anders ook niet fijn in de halshouding

Zo op de foto’s hebben de meesten wel de nek als hoogste punt. En als dat niet is dan is het rijtechnisch en niet omdat ze het niet kunnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:41

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:43

De Fries op de foto en uit het filmpje zijn twee verschillende Friezen. Die van de foto is niet door en is Maine. Die van het filmpje is door en is Murk :Y)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:44

Idd kom ik ook net achter, ik heb alleen Maine gezien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:04

Ik vind die Fries op het filmpje ook wel een fijne. :)

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:20

Elisa2 schreef:

Dat is ook een goedgekeurde dekhengst :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:21

Jinthe2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is ook een goedgekeurde dekhengst :+

De ‘bruinen’ zijn ook dekhengsten. Vond de foto al niet bij murk passen :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:52

Het zijn weer allemaal in elkaar getrokken paarden die niet op eigen benen lopen en van het achterbeen af lopen. Dressuurruiters weten gewoon niet meer hoe ze moeten rijden. De jury weet niet meer hoe ze moeten beoordelen en fokkers weten niet meer hoe ze moeten fokken...de cirkel is rond....

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:39

Dat is de business, alles moet snel, snel en dan sla je stappen over,, maar wie gaat dat tij keren als je leest dat de paardensport in de top drie staat !! *D
Laatst bijgewerkt door mce op 23-05-25 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:41

manubres schreef:
Het zijn weer allemaal in elkaar getrokken paarden die niet op eigen benen lopen en van het achterbeen af lopen. Dressuurruiters weten gewoon niet meer hoe ze moeten rijden. De jury weet niet meer hoe ze moeten beoordelen en fokkers weten niet meer hoe ze moeten fokken...de cirkel is rond....

Dit valt irl echt heel erg mee, ben je weleens op het WK geweest?

Er wordt echt heel erg gelet op hoe ze gereden worden, juist dat op druk rijden/ spanning wordt afgestraft. Harmonie en werkwilligheid telt, paarden moeten echt makkelijk de proeven lopen. Het is heel anders dan bijvoorbeeld een VSN competitie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:55

mce schreef:
Dat is de business, alles moet snel, snel en dan sla je stappen over,, maar wie gaat dat tij keren als je leest dat de paardensport in de top drie staat !! *D

heb ze niet ik het echt gezien maar van de foto denk ik: veel paarden teveel te vroeg en te snel op om op dit niveau te moeten presteren, mentaal en fysiek nog vaak niet in balans

maar in het echt kan het meevallen, vraag me dan wel eens af we heeft er het meeste belang bij, bij deze wedstrijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:10

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Er wordt echt heel erg gelet op hoe ze gereden worden, juist dat op druk rijden/ spanning wordt afgestraft. Harmonie en werkwilligheid telt, paarden moeten echt makkelijk de proeven lopen. Het is heel anders dan bijvoorbeeld een VSN competitie.

Het oog bedriegt je enorm. Een foto zegt meer dan je denkt: al deze paarden lopen met te veel spanning in de hals/nek (sommigen duidelijk met een onderhals) en van het achterbeen af. Vooral in draf kan je dat goed zien. De draf is een tweetakt en daarbij moet het dragend achterbeen en voorbeen tegelijk de grond verlaten als een paard in balans loopt en nog beter: het achterbeen net een fractie later dan het voorbeen als de motor echt van achter komt en een paard niet van voor in elkaar wordt getrokken.

Kijk de foto's maar even na: staat de halsspier op spanning? Wordt het bit uit de mond getrokken? Verlaat het dragende achterbeen eerder of later de grond dan het dragend voorbeen?

Natuurlijk is een foto een momentopname, het best is een filmpje die je in slowmotion afspeelt maar 9 van de 10 keer loopt tegenwoordig een dressuurpaard op de voorhand, omdat het niet op eigen benen loopt, van voor tot een 'verzameling' wordt getrokken: compressie, en daardoor het voorbeen meer belast wordt en het achterbeen eerder de grond verlaat dan het voorbeen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 23-05-25 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:10

Ja, het is natuurlijk wel zo dat ze al vrij jong op hoog niveau lopen en dat dit wellicht een te hoge belasting geeft. Aan de andere kant, bij het WK kan ik echt genieten van het kijken bij het losrijden bij veel ruiters..dat gaat gewoon heel fijn volgens het skala en het is natuurlijk wel zo dat een talentvol paard met een goede ruiter veel sneller gaat dan 1 met een mindere ruiter en uiteindelijk daarom ook minder trainingsuurtjes nodig hebben.

Zo zag ik Wendy ooit op het WK, werd fijn voorgesteld..niks geforceerd en die loopt toch uiteindelijk Grand Prix. Dus wat is te vroeg, te snel als een paard gewoon gezond blijft en zich door ontwikkeld op niveau?

En ja, wie er belang bij hebben dat zijn natuurlijk de eigenaren..hoe beter een paard loopt daar, hoe meer deze waard wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:13

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Het oog bedriegt je enorm. Een foto zegt meer dan je denkt: al deze paarden lopen met te veel spanning in de hals/nek, met een onderhals en van het achterbeen af. Vooral in draf kan je dat goed zien. De draf is een tweetakt en daarbij moet het dragend achterbeen en voorbeen tegelijk de grond verlaten als een paard in balans loopt en nog beter: het achterbeen net een fractie later dan het voorbeen als de motor echt van achter komt en een paard niet van voor in elkaar wordt getrokken.

Kijk de foto's maar even na: staat de halsspier op spanning? Wordt het bit uit de mond getrokken? Verlaat het dragende achterbeen eerder of later de grond dan het dragend voorbeen?

Natuurlijk is een foto een momentopname, het best is een filmpje die je in slowmotion afspeelt maar 9 van de 10 keer loopt tegenwoordig een dressuurpaard op de voorhand, omdat het niet op eigen benen loopt, van voor tot een 'verzameling' wordt getrokken: compressie, en daardoor het voorbeen meer belast wordt en het achterbeen eerder de grond verlaat dan het voorbeen.

Ik houdt niet van (ver) oordelen op foto's, veel van deze combinaties heb ik gelukkig irl gezien. Dit zijn jonge paarden in een voor hun spannende omgeving, veel hengsten er bij. Dat geeft geen realistisch beeld over hoe ze normaal gereden/ getraind worden. Deze paarden lopen ook nog helemaal niet op Grand Prix niveau in balans..dat wordt ook helemaal niet van ze verwacht nog.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:15

Ja, soms lijkt het fijn, maar wie rijdt een paard tegenwoordig echt op lengte, over de rug waarbij het in balans loopt? Maak een filmpje van een paard dat je fijn vindt lopen, speel het slow af en ga kijken of je oog gelijk had. Vaak kom je bedrogen uit. Ik heb tegenwoordig een vrij goed getraind oog, maar ik loop ook nog vaak tegen de lamp als ik een filmpje op slow zet, blijkt het paard echt op de voorhand te lopen, komt het achterbeen onvoldoende naar voren en loopt een paard niet in balans. Ze bestaan bijna niet meer goed gereden paarden.

Als iemand er wel een ziet/kent en een filmpje heeft: ik hou me aanbevolen!!

Een paard dat geen spanning op de halsspier heeft, zijn vaak de paarden die op eigen benen in balans kunnen lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:30

[quote="Elisa2"]Ja, het is natuurlijk wel zo dat ze al vrij jong op hoog niveau lopen en dat dit wellicht een te hoge belasting geeft. Aan de andere kant, bij het WK kan ik echt genieten van het kijken bij het losrijden bij veel ruiters..dat gaat gewoon heel fijn volgens het skala en het is natuurlijk wel zo dat een talentvol paard met een goede ruiter veel sneller gaat dan 1 met een mindere ruiter en uiteindelijk daarom ook minder trainingsuurtjes nodig hebben.

Zo zag ik Wendy ooit op het WK, werd fijn voorgesteld..niks geforceerd en die loopt toch uiteindelijk Grand Prix. Dus wat is te vroeg, te snel als een paard gewoon gezond blijft en zich door ontwikkeld op niveau?

En ja, wie er belang bij hebben dat zijn natuurlijk de eigenaren..hoe beter een paard loopt daar, hoe meer deze waard wordt.[/quote

Wendy is natuurlijk een positieve uitzondering, en zo zullen er nog wel meer te noemen zijn,

maar even naar de foto's hier dan moet je als koper wel heel goed kijken of je op lange termijn ook nog
potentie kunt verwachten, *D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:42

manubres schreef:
Ja, soms lijkt het fijn, maar wie rijdt een paard tegenwoordig echt op lengte, over de rug waarbij het in balans loopt? Maak een filmpje van een paard dat je fijn vindt lopen, speel het slow af en ga kijken of je oog gelijk had. Vaak kom je bedrogen uit. Ik heb tegenwoordig een vrij goed getraind oog, maar ik loop ook nog vaak tegen de lamp als ik een filmpje op slow zet, blijkt het paard echt op de voorhand te lopen, komt het achterbeen onvoldoende naar voren en loopt een paard niet in balans. Ze bestaan bijna niet meer goed gereden paarden.

Als iemand er wel een ziet/kent en een filmpje heeft: ik hou me aanbevolen!!

Een paard dat geen spanning op de halsspier heeft, zijn vaak de paarden die op eigen benen in balans kunnen lopen.

Hmja, of het zijn degene die zonder impuls alleen maar terug gereden worden. ;) Dat zie ik namelijk vaak bij de zogenaamde foto's die wel "goed" zouden zijn. En waarbij dan alleen in piaffe gereden wordt want een uitgestrekte gang zit er niet in.

Het is en blijft een kunst om tussen ontspanning en aanspanning te zitten denk ik. Ik zie gelukkig nog wel goed gereden paarden. Qua fokkerij kun je iets zeggen over lange en stuwende achterbenen.

Maar dan nog, wat is precies het perfecte paard?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:16

Een perfect paard is een in balans gebouwd paard, dat het zwaartepunt niet tussen de voorbenen heeft maar in het midden. Het moet een voldoende schuine schouder hebben, een hals en nek met genoeg lengte en goede vorm, geen neiging tot onderhals, open keeluitsnijding, niet te hoogbenig, voldoende lengte en bespiering van de croupe, een goed gespierde broekspier die voldoende doorloopt, voldoende borstinhoud, een actief en voldoende buigend achterbeen dat goed onder de massa komt, en een voor en achterbeen die in balans zijn, dus geen actiever voorbeen dan achterbeen. Verder een goed en werkwillig karakter.

Onder het zadel: Een hals die door het paard gedragen wordt, de hals moet vallen vanuit de schoft en niet in elkaar getrokken worden, vanuit het vallen van de schoft kan het paard de rug loslaten en is er verbinding met het achterbeen. Ik zie vaak geen deinende en losgelaten rug en een in elkaar getrokken hals. Een paard moet door het lijf swingen met een goed actief en goed ondertredend (!) achterbeen, een achterbeen dat niet eerst achter het lijf wordt opgetrokken en traag naar voren komt (wat je nu vaak ziet). Een achterbeen dat goed naar voren komt, onder de massa kan het gewicht overnemen van de voorbenen en dat zie je vrijwel niet meer.

Kijk eens goed naar de koten van de voorbenen die veren veel meer door dan het achterbeen en dat betekent: ze dragen meer gewicht. En is dressuur er niet juist op gericht om dat te voorkomen? En ja, deze paarden zijn jong en ja, dan kunnen ze al prima op vier benen lopen als ze ook op een goede manier worden gereden, maar nee, dat gebeurt niet: ze worden in elkaar getrokken en wordt er gedacht dat je een paard zo 'bij elkaar rijdt' :x Een soort quick fix dat niks met de oorsprong van dressuur te maken heeft...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:37

Jammer dat alles altijd moet eindigen in een welles nietes spelletje. We kennen jullie meningen ondertussen wel en niemand hoeft t met elkaar eens te zijn toch? Altijd dat af gekraak van mensen. Kritisch zijn mag maar altijd maar commentaar geven dat kennen we nu wel.
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn of haar paard wil en de manier van trainen valt niet bij ieder in de smaak maar de fijn opgeleide paarden weten hun weg wel te vinden naar het hoogste niveau.