En heel makkelijk een wisseltje.
Dus al die voorwaarden enzo zijn zeker belangrijk maar als ik ze spontaan een keer meepak, gaat dat vaak beter dan met een hele voorbereiding.
Het een sluit het ander natuurlijk ook niet uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bulck schreef:Ja een stappirouette is een keertwending om de achterhand (meestal in de proeven gevraagd) maar kan dus ook om de voorhand. Beiden interessant om te doen.
Een actief been is niet per definitie een snel been (de twee samen kunnen een zegen maar ook een vloek zijn), maar is eerder reactie en bereidheid. Ik heb bvb een eerder flegmatieke, maar die ik wel actief heb(en ja dat is rijden en heel consequent zijn en vooral gemotiveerd houden in het werk) en heb een snelle sensibele die vaak traag is en dus eigenlijk niet zo actief is (maar natuurlijk voor het plaatje staat die meer aan en loopt die zogezegd eerder uit zichzelf)
koend schreef:Mijn flegmatieke wordt enthousiast en wat vlugger van de wissels.
Korte intensieve trainingen helpen ook.
Het is maar dat ik onbedoelde wissels in mijn z1 proef vrees ander zou ik beslist wat wissels rijden net voor ik de ring van z1 binnen rijd
bulck schreef:koend schreef:Mijn flegmatieke wordt enthousiast en wat vlugger van de wissels.
Korte intensieve trainingen helpen ook.
Het is maar dat ik onbedoelde wissels in mijn z1 proef vrees ander zou ik beslist wat wissels rijden net voor ik de ring van z1 binnen rijd
Maar dat is ook africhten. Onbedoelde wissels is een 'ongehoorzaamheid'(beetje te zwaar uitgedrukt) die getraind en dus geconditioneerd moet worden, maar zeker niet vermeden. Mijn paarden kennen allemaal een wissel voor ik met contra en enkelvoudige wissels begin en dus voor wissels in de proeven gevraagd worden.
Het antwoord, de vliegende wissel, wordt 9/10 ook uitgelokt door de ruiter of effectief het hard anticiperen van het paard (maar dat is dan meestal door een onvoldoende doorgelatenheid in de gevraagde oefening vanwaaruit het gebeurd, maw vaak verlies van balans, niet recht of niet aan de hulpen)
lletam schreef:Wat is het nut van het rijden van travers in galop in de voorbereiding naar een wissel?
Met travers train je toch het buiten achterbeen- wat dus het nieuwe binnen achterbeen wordt door de wissel.