Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:04

Gister een springlesje geprobeerd. Nu mag het eigenlijk niet eens springen heten, maar we zijn heelhuids over een paar kruisjes gekropen;)

En heel makkelijk een wisseltje.
Dus al die voorwaarden enzo zijn zeker belangrijk maar als ik ze spontaan een keer meepak, gaat dat vaak beter dan met een hele voorbereiding.

Het een sluit het ander natuurlijk ook niet uit :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:18

Springen is sowieso goed, ze worden er leniger van en bewuster van hun eigen benen en lijf is mijn ervaring. En het kan gewoon op mini hoogte.
Ik spring ook echt bij lange na niet meer hoe hoog ik vroeger sprong, met de pony's zelfs :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 14:45

Op dit moment lijkt het voor ons het beste te werken om juist zonder al teveel voorbereiding een wissel mee te pikken. Uiteraard blijven we werken aan de galop, dat maakt zeker wel het verschil alleen trek ik dat nu een beetje uit elkaar. Dus of aan de slag met al die voorwaarden of spontaan een paar keer meenemen. Naar links lukt meestal wel.
Naar rechts zit wel echt de puzzel; dat is naar z'n bolle kant toe, daar moet het achterbeen zo perfect geplaatst worden dattie niet anders kan dan mee springen.

Alleen dat puzzelstukje ligt nog ergens onder in de doos :D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 18:35

Stil hier
Hier lijkt de wissel naar links er aardig in te slijten dus dat is leuk!
Naar rechts blijft een uitdaging. Ik weet dat dat rechter achterbeen sneller moet worden en daar blijven we aan werken, maar wellicht zijn daar nog ideeën over? Hij reageert naar rechts ook gewoon matig of niet. Ik oefen nog steeds met vlot aan galopperen, zowel draf-galop als stap-galop

pol013

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:01

Ik lees jouw bericht over vlugger worden. Wij zijn juist even aan het werken aan trager worden in galop :')
Mijn merrie heeft zo'n handig lijfje dat ze ook handig is in dingen die je niet perse wil. Ze kan ook heel klein worden in de galop en dan wat te vlug blijven. (maar het is niet echt krabbelen) Dus die mag in galop juist ook leren om haar benen langer aan de vloer te houden. Dus doen we een laaaangzame variant van schouderbinnenwaarts in galop. Om meer te dragen en daar ook de tijd voor te nemen. Dat voelt best vreemd om te doen. Maar ik merk wel dat haar galop er beter van wordt. Wij rijden echt zo ongeveer tegen viertakt aan, hoewel dat niet het doel an sich is.

Bij mijn ruin moet ik juist proberen zijn voeten vlugger te laten bewegen. Heerlijk die extremen rijden allebei :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:23

Ik heb hiervoor meest wat vlugge en sensibele paarden gereden. Dit is mijn eerste nuchtere dus dat blijft een uitdaging, zeker nu er iets meer gevraagd wordt, zoals wissels bv.

Het ding met sneller en sterker worden is dat je niet direct resultaat hebt..

Een loperige die hectisch wordt is ook niet eenvoudig inderdaad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:25

Herkenbaar @pol013 :+
Wij zijn nu met de series aan de gang.
Alleen wordt hij wat overenthousiast.
De eerste twee gaan goed, daarna (hij springt zijn wissels met veel sprong en kracht) springt hij ze harder waardoor we meer zijwaarts gaan ipv naar voren, soort zigzag serie :') :+
Ik heb wel het momentum nodig om er meer achter elkaar te springen, moet ze nu nog zien te richten naar voren ipv opzij, en dat is mijn eigen manko :P
Ik merk dat ik dan heel bewust diep moet blijven zitten, want ga dan een beetje staan en geef hem dus nog meer ruimte voor een grote sprong. En ook goed nadenken wat mijn nieuwe buiten teugel/been is, zodat ik hem daar wat kan begrenzen. We zijn beide wat chaotisch, dus het is een grappige wisselwerking samen :')
Hij heeft er wel enorm veel plezier in, het is sowieso een paard die graag hard werkt. Alleen dus soms iets te veel. Moet dan ook elke keer lachen als ik in de spiegel kijk, zie mezelf dan ploeteren met een over geconcentreerd hoofd. En dan hij er onder met een blij pretletter hoofd #yolo :):) _O-

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:14

Ook heel herkenbaar allemaal. Voor wissels heb je een actief been nodig, niet per definitie een snel of traag, wat meer zegt over het aan de hulpen staan en het doorgelaten zijn.

Een actief achterbeen, voor de wissels, kan je simpel controleren in je stapwerk. Hoe gaan je stappirouettes, meestal zal je daar al veel kunnen zien. Ook het keren om de voorhand zeggen wat over de activiteit en dus het reactievermogen. Gaat het wissel in stap van renvers naar travers goed? of kom je daar altijd wat tegen? Vergeet ook de overgangen stap-galop niet, en dan niet het proefgerichte, maar het correcte met een paard dat goed doorgelaten is, op het achterbeen terugkomt, recht blijft, onmiddellijk het juiste stapritme aanneemt (zonder steun te zoeken) en ook recht vanuit het juiste been aanspringt. Interessant is om dat eens van langs achteren te filmen. Je komt een eigen scheefheid tegen, en die van je paard.

Naar series toe, is de eerste voorwaarde dat je enkele wissels vlekkeloos gaan. De eerste serie zou ik nog niet laten gaan over x-aantal gelijke passen (of zo doe ik het niet). Ik zet bvb op de hoefslag voor mezelf eerst (neem ff K-E-H) een wissel voor E en na de E (of iets na K en voor H) en zo bouw je verder uit. Regel moet zijn dat je de ontspanning houdt (anders rijd je de wissel niet) De kant (hoeft geen muur te zijn) helpt je om een rechte lijn aan te houden. En zo bouw je uit naar een wissel bij K-E-H, tot je zelf een ritme vindt (bvb om de 5 of 4). Op een diagonaal, zeker met eentje die scheef gaat, vergeet dan geen voltes (ook daar voorrang op ontspanning en doorgelatenheid en die kunnen ook in contra genomen worden ;-) )

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:54

Series zijn wel een heel ver-van-mijn-bed- show hoor! Ik heb het wel een paar keer mogen voelen op een ervaren paard, super leuk.

@bulck: wat vind jij het verschil tussen een traag en snel achterbeen en actief? Is dat meer het reactievermogen van je paard? Mijne doet eigenlijk al heel veel alleen is van zichzelf gewoon geen vlugge dus daar moet ik wel aan blijven rijden.
Stap pirouettes bedoel je keert wendingen mee maar dan rond? Daar ben ik wel wat mee aan het spelen, idem het afwisselen tussen sb, rv, travers. Maar kleine stukjes hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:40

Ja een stappirouette is een keertwending om de achterhand (meestal in de proeven gevraagd) maar kan dus ook om de voorhand. Beiden interessant om te doen.

Een actief been is niet per definitie een snel been (de twee samen kunnen een zegen maar ook een vloek zijn), maar is eerder reactie en bereidheid. Ik heb bvb een eerder flegmatieke, maar die ik wel actief heb(en ja dat is rijden en heel consequent zijn en vooral gemotiveerd houden in het werk) en heb een snelle sensibele die vaak traag is en dus eigenlijk niet zo actief is (maar natuurlijk voor het plaatje staat die meer aan en loopt die zogezegd eerder uit zichzelf)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:31

bulck schreef:
Ja een stappirouette is een keertwending om de achterhand (meestal in de proeven gevraagd) maar kan dus ook om de voorhand. Beiden interessant om te doen.

Een actief been is niet per definitie een snel been (de twee samen kunnen een zegen maar ook een vloek zijn), maar is eerder reactie en bereidheid. Ik heb bvb een eerder flegmatieke, maar die ik wel actief heb(en ja dat is rijden en heel consequent zijn en vooral gemotiveerd houden in het werk) en heb een snelle sensibele die vaak traag is en dus eigenlijk niet zo actief is (maar natuurlijk voor het plaatje staat die meer aan en loopt die zogezegd eerder uit zichzelf)

Wat interessant! Dat is precies het stukje wat ik lastig een uitdaging vind bij mijn paard.
Hij kan eigenlijk al best veel en wil het ook heus wel doen maar een beetje voor een zesje laten we zeggen:)
En een vlugge kan net zo achter het been zijn alleen valt dat minder snel op

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:55

Mijn flegmatieke wordt enthousiast en wat vlugger van de wissels.
Korte intensieve trainingen helpen ook.

Het is maar dat ik onbedoelde wissels in mijn z1 proef vrees ander zou ik beslist wat wissels rijden net voor ik de ring van z1 binnen rijd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:51

koend schreef:

Het is maar dat ik onbedoelde wissels in mijn z1 proef vrees ander zou ik beslist wat wissels rijden net voor ik de ring van z1 binnen rijd

Maar dat is ook africhten. Onbedoelde wissels is een 'ongehoorzaamheid'(beetje te zwaar uitgedrukt) die getraind en dus geconditioneerd moet worden, maar zeker niet vermeden. Mijn paarden kennen allemaal een wissel voor ik met contra en enkelvoudige wissels begin en dus voor wissels in de proeven gevraagd worden.
Het antwoord, de vliegende wissel, wordt 9/10 ook uitgelokt door de ruiter of effectief het hard anticiperen van het paard (maar dat is dan meestal door een onvoldoende doorgelatenheid in de gevraagde oefening vanwaaruit het gebeurd, maw vaak verlies van balans, niet recht of niet aan de hulpen)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:58

bulck schreef:
koend schreef:

Maar dat is ook africhten. Onbedoelde wissels is een 'ongehoorzaamheid'(beetje te zwaar uitgedrukt) die getraind en dus geconditioneerd moet worden, maar zeker niet vermeden. Mijn paarden kennen allemaal een wissel voor ik met contra en enkelvoudige wissels begin en dus voor wissels in de proeven gevraagd worden.
Het antwoord, de vliegende wissel, wordt 9/10 ook uitgelokt door de ruiter of effectief het hard anticiperen van het paard (maar dat is dan meestal door een onvoldoende doorgelatenheid in de gevraagde oefening vanwaaruit het gebeurd, maw vaak verlies van balans, niet recht of niet aan de hulpen)

Helemaal waar Bulk, maar het is gewoon ”work in progress”.
Ondertussen rijd ik ook Z1 en in de proef moet je niet meer aan de conditionering ( van paard ën ruiter) willen werken, daarvoor is er tijd in de weken zonder wedstrijd. Dus laten we in de week voor een wedstrijd de vliegende even voor wat ze zijn. En in de proef oogsten we gewoon wat al goed gekend is.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:18

Stille meelezer hier.

Bedankt voor het openen van dit topic en het delen van al deze kennis. Zeer interessant om te lezen!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 16:29

Leuk nijntju :)

@koen en bulck: ik zou het ook niet opzoeken voorgaande een Z1 proef, maar de spontane per ongeluk wissel ben ik, in deze fase, alleen maar blij mee. Het scheelt ook dat ik geen wedstrijden rijd dus geen rekening hoeft te houden met wat wel of niet in een proef heurt.
Ik doe wel met veel plezier ook aan working equitation (zie mezelf daar eerder misschien in starten) en daar worden veel sneller wissels gevraagd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:54

Ja ik zie daar het issue niet zo. In die optiek zou ik met mijn ZZL paard issues kunnen hebben, want die laat ik tijdens het opwarmen zelden een wissel springen, wel overgangen, dus zou de vrees er kunnen zijn dat hij in de proef dan ook wilt gaan stappen? Idem voor hoe ik pirouettes aanleer(meestal vanuit de stappirouettes), dan zou ik die vanaf het Z niet kunnen vragen, want de angst zou dan kunnen bestaan dat hij in de proef plots aanspringt en een galoppirouette zal willen inzetten. (en ja dat is me al overkomen, maar door een stap die ik was aan het vasthouden en dacht met hand op te lossen, een strakheid die ontstond bij het paard en daardoor dus ruimte kwam voor eigen invulling door het niet bewust rijden en het momentum dat toeliet(het was of een stappirouette of effectief de galoppirouette en hij stond al aan, dus was dat een logisch antwoord.(ff balen op dat moment, maar in mijn training was dat een rondje kilometers maken en nog meer bewust rijden en oplossen.
Omspringen is een ongehoorzaamheid of zoals eerder gezegd 9/10 een strakheid bij de ruiter die de fout uitlokt, want een paard dat aan de hulpen is legt die link niet. Mijn overgangen terug, naar stap of halt, lijken nergens op een hulp van een wissel. Meestal zit dat omspringen dus in de voorwaarden, een onbalans in de contra, toch geen vlotte doorgelaten overgangen, of onbewust zelf aansturen op een wissel. Maar ik begrijp de terughoudendheid wel, dus iedereen moet doen waar hij/zij zich het best bij voelt, maar vaak word je juist bewuster rijden en komt dit ook ten goede van de enkelvoudige wissels (wat daar dan ook betere scores geeft)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:49

Mijn oudste merrie had echt wel een eigen interpretatie over wanneer ergens wissels zouden komen. Daar heeft ze nog steeds erg veel dichterlijke vrijheid in met haar 28 jaar oud inmiddels. Zelfs in de pirouettes sprong ze wissels om de pas en in de appuyementen. Was echt een doorlaatbaarheid probleem, maar daar ben ik nog altijd niet doorheen :D
Maar goed, dat heeft ook echt met haar karakter te maken. Dat heeft zo z’n voor- en nadelen, want hoeveel 28 jarigen springen nog wissels?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:15

28 jaar en nog topfit, daar wil ik voor tekenen! Het is ook wel een complement voor je management, Sanet!

Jammer dat je dat vooraf niet weet ... als de mijne 28 wordt, zou ik 77 jaar zijn. Dus zou ik nu geen jong paard meer hoeven in te rijden. Maar zo werkt het nu eenmaal niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:23

[quote="bulck"
Omspringen is een ongehoorzaamheid of zoals eerder gezegd 9/10 een strakheid bij de ruiter die de fout uitlokt, want een paard dat aan de hulpen is legt die link niet. Mijn overgangen terug, naar stap of halt, lijken nergens op een hulp van een wissel. Meestal zit dat omspringen dus in de voorwaarden, een onbalans in de contra, toch geen vlotte doorgelaten overgangen, of onbewust zelf aansturen op een wissel. Maar ik begrijp de terughoudendheid wel, dus iedereen moet doen waar hij/zij zich het best bij voelt, maar vaak word je juist bewuster rijden en komt dit ook ten goede van de enkelvoudige wissels (wat daar dan ook betere scores geeft)[/quote]

Ok, Bulck, ik ben maar een amateurtje dat zijn best doet en ik vind het boeiend om nog elke dag bij te leren. Ik maak dus zeker nog fouten en mijn paard is een pleaser die wel eens wil anticiperen, vandaar.

Maar dat neemt de pret niet weg.
En jouw commentaar, Bulck, is wel terecht, waarvoor dank.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:07

Wat is het nut van het rijden van travers in galop in de voorbereiding naar een wissel?
Met travers train je toch het buiten achterbeen- wat dus het nieuwe binnen achterbeen wordt door de wissel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:52

lletam schreef:
Wat is het nut van het rijden van travers in galop in de voorbereiding naar een wissel?
Met travers train je toch het buiten achterbeen- wat dus het nieuwe binnen achterbeen wordt door de wissel.

hoe lastig moet het dan voor het paard zijn!! als de ruiter al deze vragen heeft!!
lees al even mee maar ik begrijp er ook niets van, zo onlogisch

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 08:23

Dat dacht ik ook @mce, alle benen in de knoop!

Voor ons lijkt het beste te werken om niet te moeilijk te doen.
Wel zal de travers helpen om zijn rechter achterbeen sterker te maken zodat de wissel naar recht ooit ook in een gaat lukken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:12

Travers ansich is niet nuttig voor een wissel, wel om een paard sterker en sneller te maken en het stukje lichaamsgebruik/schoudercontrole. Het is juist een van de grote problemen bij combinaties die vaak te lang op de contra en enkelvoudige wissels zijn blijven hangen, waarbij in contra vaak wat (foutief) in travers gereden wordt om het paard niet te laten verspringen (in het begin bij de contra helpt het wel, maar heel snel zou je toch rechter moeten kunnen maken en controle hebben op de sprong en schouder, waarbij tempocontrole niet vergeten mag worden)
Vanuit travers krijg je ook nooit mooie en rechte wissels en maak je het mijn inziens ook moeilijker, plus meer kans op fouten. Renvers galop is dus vaak beter, idd omdat je draagbeen anders (zeker op de zwakkere kant van een paard kan dit helpen, juist omdat je dan meer kan uitnodigen om de sprong te maken (letterlijk dan lol).

Travers gebruik ik wel qua rechtrichten en vormen wel een basis voor de appuyementen, pirouettes, waarbij het binnenbeen dragend en actief moet blijven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:11

dan is het gymnasitiseren als totaal!!!

dan gelijk de vraag waarom alleen het achterbeen en niet de schouder - lees thoracic sling - deze is nodig voor de oprichting - nuttig bij de wissel -

zie nu ook weer bij de foto's in een ander topic dat de paarden niet vloeiend door het lijf kunnen, kijk even tervergelijk naar een foto van Zonic Plus,
of naar Jagerbomb en Becky Moody, ander type paard maar wel los en soepel.

daar wordt elke beweging vloeiend naar voren afgewerkt. simpel en alleen omdat de thoracic sling los en soepel de oprichting kan ondersteunen, in een heel natuurlijke vloeiende beweging

als je het paard vanaf het begin goed gymnastiseert en met de juiste hulpen leert om aan te springen zijn de wissels n.v.v.t. logisch voor het paard

https://ruitergevoel.com/drie-redenen-w ... ngt/#:~:te