Voet omslaan in stijgbeugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baloe89

Voet omslaan in stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 00:15

Sinds kort heb ik een nieuw paard met uiteraard een nieuw zadel en beugelriemen. Ik zweer al een 10-tal jaar bij Bow Balances, dus ook bij dit paard gebruik ik deze beugels. Nu merk ik dat ik de laatste tijd heel vaak mijn enkel verzwik tijdens het rijden. Vroeger had ik dit eens af en toe, maar nu een 2/3-tal keer per maand. Momenteel is mijn enkel zelfs zo dik dat ik niet in mijn rijlaars pas. Iemand een idee hoe dit komt? Heeft dit misschien met mijn beugellengte te maken? Ik weet het even niet meer

alice0cullen

Re: Voet omslaan in stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 02:10

Heb je de beugels korter dan normaal ,of gooit dit paard hoger op?

Ik ben hypermobiel dus mijn enkels klappen ook regelmatig wel eens om , maar merk echt een verschil als rij op mijn eigen fries drie vrij hoog opgooid, vergeleken met paard van stalgenoot die ik wel een bijrijd.

Enige wat voor mij helpt is altijd rijden met laarzen of chaps, en ik tape mijn enkels in voor ik ga rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 02:16

Beugels korter zou ik eerst proberen. Ik ben ook zo'n kneus die enkelbanden scheurt zonder eraf te flikkeren... dat was trouwens voor ik sprengers had.

Als ik voor het mooie de beugels 2 gaten te kort heb rijd ik het fijnst en geen dubbelklappende enkels.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:12

Ik zou ook eerst proberen om de beugels korter te doen, dan heb je meer steun en klappen je enkels minder snel dubbel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:16

Heb je een rondgeribd paard? Ik had dit ook altijd en alleen op mijn eigen paard. Op andere paarden had ik nergens last van. Tot ik een keer las dat het aan de vorm van je paard kan liggen en wat je daaraan kon doen. Ik heb toen een paar schuin wigjes aangeschaft die je met een stukje vetwrap op het vlak van je beugel maakt en sindsdien ben ik nooit meer door m’n enkel geklapt.

https://dressuurproeven.nl/products/mmstir

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 01:28

pluisje88 schreef:
Heb je een rondgeribd paard? Ik had dit ook altijd en alleen op mijn eigen paard. Op andere paarden had ik nergens last van. Tot ik een keer las dat het aan de vorm van je paard kan liggen en wat je daaraan kon doen. Ik heb toen een paar schuin wigjes aangeschaft die je met een stukje vetwrap op het vlak van je beugel maakt en sindsdien ben ik nooit meer door m’n enkel geklapt.

Het is een Spanjaard, dus ik denk wel rondgeribt. De zadelpasser heeft dat nu niet expliciet gezegd, maar de zadels van mijn andere paarden pasten er niet op.

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 01:30

alice0cullen schreef:
Heb je de beugels korter dan normaal ,of gooit dit paard hoger op?

Ik ben hypermobiel dus mijn enkels klappen ook regelmatig wel eens om , maar merk echt een verschil als rij op mijn eigen fries drie vrij hoog opgooid, vergeleken met paard van stalgenoot die ik wel een bijrijd.

Enige wat voor mij helpt is altijd rijden met laarzen of chaps, en ik tape mijn enkels in voor ik ga rijden.

Ik ben ook hypermobiel. Ervoor had ik het af en toe eens, maar nu echt vaak. Het is een spanjaard met een heel zacht ruggetje, dus ik vind dat hij helemaal niet hoog opgooid. Ik rij ook altijd met laarzen, korte botjes of sneakers is een no go.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:31

pluisje88 schreef:

Ik heb deze ook en vind ze heel fijn. De ligging van m'n onderbeen werd er ook stiller van

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:53

Ik reed altijd met dergelijke beugels en later ook om elke enkel een enklebrace om het zwikken tegen te gaan. In de laatste jaren dat ik nog reed vond ik het zelfs fijner om zonder beugels of op een barebackpad te rijden zodat ik geen last had van die stomme enkels en lekker ontspannen kon rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:02

pluisje88 schreef:

Is dit niet glad?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:06

pol013 schreef:
pluisje88 schreef:

Is dit niet glad?

Ja ze zijn glad en ik heb ze vast getaped met duktape.
Bij een goede beenligging heb je geen anti slip spul meer nodig
Zonder deze wigjes verloor ik keer op keer mijn beugels en nu niet meer.
De dikke kant zit ook bij mijn grote teen om de ruimte op te vullen

Zonder deze wigjes kon mijn voet nooit "plat" op de beugel staan maar bleef er altijd ruimte over bij mijn grote teen waardoor je nooit balans kon vinden in je stijgbeugels

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:59

pol013 schreef:
pluisje88 schreef:

Is dit niet glad?

Ik heb er ook vetrap omheen gedaan. Dat is best ruw en slijt verbazend langzaam
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 01-05-25 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:01

Anne_GTI schreef:
Beugels korter zou ik eerst proberen. Ik ben ook zo'n kneus die enkelbanden scheurt zonder eraf te flikkeren... dat was trouwens voor ik sprengers had.

Als ik voor het mooie de beugels 2 gaten te kort heb rijd ik het fijnst en geen dubbelklappende enkels.

Bij mij is het erger als ik korter zit, dus ik moet juist langer zitten. En zeker geen bow balance gebruiken,plus altijd laarzen aan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:59

Ik heb ook lange tijd met die beugels gereden maar sinds ik een hernia heb klapt mijn voet ook om. Het enige wat dat enigszins ondersteunt zijn van die schuine beugelblokjes. Ik baal er ontzettend van want ik kan nu die beugels niet meer gebruiken.

Is het bij jou 1 been of alle 2?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:08

Ik ben vanwege een bindweefselaandoening extreem hypermobiel. Wat bij mij echt een groot verschil maakt bij dit probleem is een zadel dat je met je voeten onder je zwaartepunt zet. Als mijn voeten daar ook maar een beetje vooruit komen, kan ik er gif op innemen dat ik de dag erna met dikke enkels zit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:24

pol013 schreef:
pluisje88 schreef:

Is dit niet glad?

Ik zou het niet weten. Ze zitten vast met vetwrap en dat is stroef van zichzelf. Zit als een huis.

Met mijn beugels (bow balance) op smallere paarden had ik geen last van zwikken en met andere beugels op mijn eigen paard zwik ik ook dus in mijn geval ligt het echt aan haar ronde buik en mijn korte pootjes combinatie. Sinds die wigjes in mn beugels nooit ook nog maar 1x gezwikt..

Je kunt het ook zien dat als ik zonder beugels op mn paard zit dat de binnenkant van mn voet dan beduidend hoger uitkomt dan de buitenkant vanwege de vorm van mijn merrie. Heb het voor de gein ook op een smaller paard geprobeerd (met hetzelfde merk zadel zelfs nog) en daar had ik het niet. Als je daarmee dan druk op je beugels zet dan klap je om dat kan niet anders.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:38

Ik heb dat altijd met verende stijgbeugels, en dan inderdaad met erg brede paarden het ergst.

Ik heb op mijn Noord Zweed voorgedraaide beugels met een extra breed voetbed, en die gaan goed.

Op mijn ev gebruik ik IJslanders stijgbeugels voor iets meer veiligheid (voor het geval dat)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:18

Ik had dat omslaan net bij mijn draver vaak, en nu bij mijn tinkerkruising nog geen enkele keer gehad.
Heb wel andere rijlaarzen die ook goede steun geven, maar mijn wedstrijdlaarzen zijn van heel soepel leder en geven dus minder steun, en daarmee ook nog niet omgeklapt geweest bij de tinkerkruising.

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 18:22

Sintara schreef:
Ik heb dat altijd met verende stijgbeugels, en dan inderdaad met erg brede paarden het ergst.

Ik heb op mijn Noord Zweed voorgedraaide beugels met een extra breed voetbed, en die gaan goed.

Op mijn ev gebruik ik IJslanders stijgbeugels voor iets meer veiligheid (voor het geval dat)

Heb je een linkje van je Beugels?

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 18:27

har166 schreef:
Ik heb ook lange tijd met die beugels gereden maar sinds ik een hernia heb klapt mijn voet ook om. Het enige wat dat enigszins ondersteunt zijn van die schuine beugelblokjes. Ik baal er ontzettend van want ik kan nu die beugels niet meer gebruiken.

Is het bij jou 1 been of alle 2?

Ik heb al beide voeten omgeslagen maar links gaat het diepste.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:37

Wanneer verzwik je ze? Tijdens alle gangen of specifiek bij het lichtrijden?