Jong paard niet voorwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maartje0987

Jong paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 19:50

De kwpn-er van mijn vriendin is een tijdje terug ingereden en is afgelopen winter niet getraind. Nu pakken we haar weer op, maar het paard is absoluut niet voorwaarts. Ze stapt heel langzaam en ook draf gaat in slowmotion. Dit was overigens tijdens het inrijden ook al zo. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit iets medisch zijn of moet het paard gewoon nog wennen aan het ruiter gewicht en is ze wellicht onzeker?
Ik heb zelf meerdere jonge paarden opgeleid en die waren altijd uit zichzelf al voorwaarts dus zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Casarell

Re: Jong paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:29

Wat krijgt het dier aan voer?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:18

Het kan best medisch zijn.
Toont het paard verder wel gezond, in vrije beweging wel actief?
Ik neem aan dat het paard wel goed gekeurd is om op te rijden?
Als het paard in het algemeen sloom is, zou ik er een dierenarts bijhalen en bloed laten prikken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:28

Ik zou het paard na laten kijken, bij mijn paard was het wel iets medisch terwijl het in het begin lang op missende kracht/ conditie is gegooid. Beter groen licht na goed onderzoek dan dat er achteraf wel iets blijkt te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:34

Hoe speelt ze met andere of staat ze dan ook maar wat?
Hoe is ze aan de longeerlijn of los in de bak als je eens opjaagt.

Zit ze mooi in de haren? Mooie mest. Dus het algemene beeld naast rijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:40

Hoe is ze zonder ruiter, los, of aan de longeerlijn? Als ze dan ook zo traag is zou ik me zorgen maken. Als ze verder wel voorwaarts is, dan mogelijk nog wat onzeker onder het zadel?
In dat laatste geval zou ik er lekker lange lijnen mee gaan rijden buiten met een ervaren paard ernaast. Laat maar kracht op doen op rechte stukken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:08

Naast de goede tips die al gegeven zijn (medisch uitsluiten).

Sommige paarden moeten "leren" lopen onder het zadel, het kan aan de bouw liggen. Bijvoorbeeld een traag achterbeen hebben of veel front wat in de weg zit. En soms is het gewoon karakter (flegmatiek van nature)

Ik zou er in ieder geval wel direct heel consequent mee zijn, paard aan het been maken en laten doorstappen zou voor mij punt 1 zijn. In draf idem (hoeft niet hard, maar wel aan het been).

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 08:27

Paard was op de foto's goed en tijdens het inrijden is bloedonderzoek gedaan en dat was toen ook goed. Als het iets medisch is dan wordt het zoeken naar een spelt in een hooiberg. Het is ook niet echt een paard wat in het land uit zichzelf gaat rennen en aan de longeerlijn is ze wel meer voorwaarts dan onder de ruiter maar je moet haar wel veel aanmoedigen om voorwaarts te blijven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:33

Heb je gezien hoe ze in gereden??
Was ze toen/daarvoor ook al traag??

Vaak is het met paarden die traag zijn overbluft worden en dat kan mentaal heel lang veel pijn doen.

Dan moet je ze weer leren lopen onder het zadel en vertrouwen geven dat ze het weer mag ontdekken.

En soms moet je gewoon accepteren dat een paard van nature traag kan zijn.

Dan is voor de koets zetten een optie.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:30

Los van uitsluiten van medische aandoeningen, kan het ook misschien conditie zijn? Misschien is het gewoon nog allemaal best zwaar voor haar?

Mijn jonge paard is ook best een slome van zichzelf XD. Maar ik merk afgelopen weken wel een verschil in tempo. Hij begint nu ook zijn achterhand meer te gebruiken, hij kan langere stukken lopen en draven, is minder (snel) bezweet etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:38

Ik zou gaan trainen met hartslagband en daar begeleiding in zoeken. Meten is weten, kijken wat het paard innerlijk en conditioneel doet op dit moment.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:47

Hannanas schreef:
Ik zou gaan trainen met hartslagband en daar begeleiding in zoeken. Meten is weten, kijken wat het paard innerlijk en conditioneel doet op dit moment.

Dat is heel leuk. Maar veel weten niet hoe ze dat moeten interpreteren, dan heb je er weinig aan.

Dus dan iemand vragen die weet wat de gegevens zeggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:49

Vandaar ook “daar begeleiding in zoeken”. Zeker nuttig. Het zegt wat over de conditie van het paard (oftewel zie je daar een oorzaak in voor het trage en mogelijk iets medisch) en ook zijn mentale spanning (vind hij het stiekem erg eng en toont hij dat mat afgesloten traag) en dergelijke.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:20

Ervan uitgaande dat er medisch niets aan de hand is - kan het paard het gewoon lastig vinden. Mogelijk sluit hij zich dus af waardoor de hulpen van voorwaarts lopen simpelweg niet doorkomen.
TRT heeft daar mooie video's over hoe je dit kunt oplossen. Veel paarden worden nog steeds overbluft in het zadelmak maken.

Dus goed om te zien wat er vanaf de grond gebeurd en waar de voorwaartse drang nog wel aanwezig is (in de weide, aan de longe of niet?). En is het paard ook daadwerkelijk traag als je ernaar kijkt? Of heeft het paard gewoon grote bewegingen waardoor het traag lijkt te voelen?

a.d.h.v. wat beschreven is voelt het meer als afsluiting en niet naar voren durven. Past het zadel goed?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:23

Niet alle paarden zijn natuurlijk even vlot... Denk je echt dat er wat mis is? En waarom?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:34

Is ze traag of voelt ze traag? Paarden met grote gangen kunnen zeker als ze jong zijn nogal eens traag voelen. Zeker een ruime stap van nature voelt vaak heel traag.

Hoe groot is het dier? Wellicht zoekt zij haar balans juist in het trager gaan. De meeste jonge paarden gaan idd eerder voorwaarts maar als ze van nature wat flegmatieker zijn zullen ze eerder vertragen. Gezien ze aan de longe ook veel aanmoediging nodig heeft kan je er van uit gaan dat ze alleszins ook flegmatiek is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:10

Elisa2 schreef:
Naast de goede tips die al gegeven zijn (medisch uitsluiten).

Sommige paarden moeten "leren" lopen onder het zadel, het kan aan de bouw liggen. Bijvoorbeeld een traag achterbeen hebben of veel front wat in de weg zit. En soms is het gewoon karakter (flegmatiek van nature)

Ik zou er in ieder geval wel direct heel consequent mee zijn, paard aan het been maken en laten doorstappen zou voor mij punt 1 zijn. In draf idem (hoeft niet hard, maar wel aan het been).

Eens!