niet willen buigen om het binnen been en aanspringen in de galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisaP99

niet willen buigen om het binnen been en aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 17:06

Hoii! mijn paard, die ik zelf opleid, springt steeds aan in de galop als ik stelling wil vragen om het binnen been. ik weet niet zo goed hoe ik dit af moet leren.

En ik zou graag willen dat de hulp voor de galop; binnen been op de singel, buitenbeen achter de singel is en niet alleen het binnen been aandrukken. Maar als ik dit doe (binnen been op de singel, buitenbeen achter de singel) springt ze aan in de verkeerde galop (contragalop) terwijl ik, als ik wil aanspringen in de galop, wel de goede stelling heb om in de juiste galop aan te springen.

Heeft iemand tips hoe ik haar kan trainen zodat ze niet steeds aanspringt in de galop als ik stelling om het binnen been vraag en dat ze niet in de verkeerde galop aanspringt bij de hulp die ik haar geef? :) alvast bedankt!

beestenfreak

Re: niet willen buigen om het binnen been en aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:23

Eerste wat in mij opkomt, kan ze het fysiek wel? Is het beide kanten of maar 1 kant? Als ze ergens een beetje vastzitten in de spieren kan inbuigen best lastig zijn en is aanspringen een makkelijkere oplossing :) Werk je ook weleens aan de hand en lukt het daar wel?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:44

Laat eens een osteopaat naar je paard kijken. Mijn paard heeft dit ook als ze achter in haar rug vastzit op de spieren of een wervel. Grote kans dat je paard om die reden liever aanspringt dan om stelling te pakken. Ook het verkeerd aanspringen kan een teken zijn dat er iets niet helemaal goed zit.

lisaP99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 17:53

beestenfreak schreef:
Eerste wat in mij opkomt, kan ze het fysiek wel? Is het beide kanten of maar 1 kant? Als ze ergens een beetje vastzitten in de spieren kan inbuigen best lastig zijn en is aanspringen een makkelijkere oplossing :) Werk je ook weleens aan de hand en lukt het daar wel?

Dank voor reactie! Ik ben nog niet heel lang geleden begonnen met trainen dus misschien begrijpt ze nog niet dat ik vraag om stelling en niet om de galop… het is van beide kanten. Met bijvoorbeeld het longeren neemt ze wel de goede stelling aan en springt ze ook altijd in de goede galop aan. Dus misschien ligt het wel aan mijn hulpen‍.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:57

Kan ze al een pasje opzij voor je binnenbeen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:26

Bij stelling om het binnenbeen de binnenhand van de hals halen en het aanleren op een volte dmv de volte verkleinen en openen. Je eigen gewicht op je binnenbeen zetten, en binnenbeen niet naar achteren optrekken maar op de singelplek houden.Zo is het voor je paard begrijpelijker om te snappen wat je vraagt.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:52

Wat zegt je instructie over de kwestie?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:17

Het is eigenlijk dezelfde buiging in draf, die nodig is voor het aanspringen.
Ik zou eerst de (buiging in de) draf verbeteren en dan later de galop er weer bij pakken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:20

Het klinkt voor mij alsof je de buitenschouder niet goed onder controle hebt. Dan krijg je hem ook niet goed gebogen en dan piepen ze er vaak uit in contra omdat je aan de buitenkant ruimte creëert.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:43

Je leidt het paard zelf op zeg je, ik zou begeleiding zoeken - voor je patronen aanleert en bevestigt die je niet wil. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar het klinkt alsof het goed is om een goede instructeur in te schakelen.