Western goes dressage part 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Western goes dressage part 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:50

In het vorige topic veel commentaar op mijn been en vooral voet houding. Zelfs de opmerkingen dat ik maar niet meer moest opstappen.

Uiteraard ben ik lekker eigenwijs. Ik zit mn paard niet id weg volgens de mensen die ons goed kennen. Dus ik stap gewoon lekker op!

Wel heb ik mijn best gedaan beter te gaan zitten. Rechterop en hakken, hielen naar buiten.

Mijn dochter heeft vandaag een paar fotootjes gemaakt.

Commentaar mag, maar hou t gezellig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melanie0906

Re: Western goes dressage part 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:12

Wauw dit ziet er alweer een stuk beter uit dan de vorige foto’s! Keep up the good work! :)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:25

Inderdaad weer met sprongen vooruit gegaan! Wat tof om te zien en dat je dat wilt delen. Op de eerste 2 foto's lijkt je paard wat op de voorhand te zijn, maar op de foto's daarna lijkt het al beter. Ik klungel zelf enorm met mijn houding, het is ontzettend moeilijk om gewoontes af te leren. Dus echt super knap wat je zelf al hebt verbeterd! Gewoon lekker blijven rijden en puzzelen. Ga je ook dressuurles nemen?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:26

Oh dat ziet er uit als mooie vooruitgang! Doe je goed!

Blij om te zien dat je blijft posten. Ik vond het leuk je te volgen met de vorige 2 topics. Had het jammer gevonden als alle (in mijn ogen onnodige) nare reacties zouden zorgen dat je dat niet meer zou doen, hoewel ik het wel zou begrijpen. Wellicht idee om in 1 topic te posten of in het oude topic het nieuwe topic te linken (gewoon url commenten bedoel ik)? Dan krijgen mensen die volgen een headsup ipv geluk te moeten hebben het topic voorbij te zien komen ;) .

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 07:58

Cambionn schreef:
Oh dat ziet er uit als mooie vooruitgang! Doe je goed!

Blij om te zien dat je blijft posten. Ik vond het leuk je te volgen met de vorige 2 topics. Had het jammer gevonden als alle (in mijn ogen onnodige) nare reacties zouden zorgen dat je dat niet meer zou doen, hoewel ik het wel zou begrijpen. Wellicht idee om in 1 topic te posten of in het oude topic het nieuwe topic te linken (gewoon url commenten bedoel ik)? Dan krijgen mensen die volgen een headsup ipv geluk te moeten hebben het topic voorbij te zien komen ;) .

Ik heb wel een beetje "schijt aan" attitude O:) *D En kan er ook goed om lachen als iemand zegt dat ik beter niet meer op kan stappen 8-)
Ik denk zelf... zag het er mooi uit? Nah.. waarschijnlijk niet nee. Maar word mijn paard mishandeld? Nee dat denk ik zeker niet :+

Ik vind het zelf erg fijn om te horen wat anderen zeggen en denken. Maar ik kan an zich goed filteren! En er staan zeker hele hulpvolle tips bij steeds! Dus ik ga lekker door :))

Gister reed ik weer na 3 weken noet gereden te hebben. De foto's vorige keer was de laatste keer dat ik erop zat :x (daarna een giga dikke knie, na het arts onderzoek. Even onderzoek en voelen, resulteerde in een knie die last leek te hebben van einschuss :+ ).
Nu weer een zo goed als slanke knie! Dochters ging weer lekker rijden. (Die houd hem geweldig op conditie, die 2 zijn zoooo leuk samen :+: *\%/* ). Ik m'n cap mee. Ik twijfelde. Maar toch even opgestapt. En t ging kwa knie klachten best goed!
Al met al maar 10 minuten erop gezeten. Maar gauw weer <3
Contemplate schreef:
Inderdaad weer met sprongen vooruit gegaan! Wat tof om te zien en dat je dat wilt delen. Op de eerste 2 foto's lijkt je paard wat op de voorhand te zijn, maar op de foto's daarna lijkt het al beter. Ik klungel zelf enorm met mijn houding, het is ontzettend moeilijk om gewoontes af te leren. Dus echt super knap wat je zelf al hebt verbeterd! Gewoon lekker blijven rijden en puzzelen. Ga je ook dressuurles nemen?

Op de eerste foto's zat ik er net op. En had meneer net 10 minuutjes gestapt mwt mn dochter. Die had al klein halfuurtje gereden. De fut was eruit haha. Was voor mij even inkomen. En de motor zoeken :j
Gewoontjes afleren is hel inderdaad.
Ik vind de binnenbak wel fijn, daar hangen een paar spiegels, heerlijk confronterend :')
Mij is opgevallen dat als ik ga doorzitten ik mijn been perfect lang kan maken. Bij lichtrijden neig ik die knie op te trekken. Waardoor ik mn hakken optrek. En met been geven heb ik de neiging mijn hak op te trekken (zeker in galop :+ ).

We hebben hem nu op wat meer krachtvoer staan. En voor het rijden krijgt hij een klein handje haver.
Hij heeft meer pit. Wat het voor mij een stuk makkelijker maakt! Ik hoef niet elke pas te drijven. En trek dus veel minder snel mijn hakken op!

Ik ga ook lessen nemen ja. Niet wekelijks, dat trekt mijn portomonee niet helaas. Wij hebben een super fijne prive instructrice. Mijn dochter lest daar eens per maand bij (en rijd manegelessen waarbij ze hem ook weleens meeneemt). Ik wil dit ook eens per maand gaan doen.
Binnenkort plannen we de eerste. Moesten eerst even afwachten tot ik weer een halfuur zonder kniepijn kan rijden. *\o/*
melanie0906 schreef:
Wauw dit ziet er alweer een stuk beter uit dan de vorige foto’s! Keep up the good work! :)

Wel hé! Hele fijne tips gehad dankzij jullie! *\o/*
Daarom weer een topic :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:45

Nou, ik kan ook alleen maar zeggen dat dit er echt een stuk beter uit ziet! Ga zo door!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:24

Wauw wat goed zeg! Echt heel verschil. En ga vooral zo door!

Straks word je nog een heuse dressuur pieper joh!

Nee maar zonder gekheid, super goed bezig!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:35

Wat nuance in het niet meer op moeten stappen zat er ook tussen he.
Je gaf zelf aan last van je lijf te hebben dus raar is het niet als het geopperd wordt.. al dan niet tijdelijk.

Je beenhouding is inderdaad een stuk verbeterd, fijn dat je ook kan gaan lessen binnenkort. Beetje meer peper in de reet helpt ook al zo te lezen :D
Lekker bezig iig

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 10:36

Sterre98 schreef:
Wauw wat goed zeg! Echt heel verschil. En ga vooral zo door!

Straks word je nog een heuse dressuur pieper joh!

Nee maar zonder gekheid, super goed bezig!

Dressuur pieper :') :))

Nee ooit in een ver verleden reed ik "dressuur". Maar ik ben kwa niveau nooit hoger gekomen dan B. Dat hele dressuur trok me niet O:)

Later dus de western in gerold. Maar allemaal recreatief. Nooit echt echt western. (De stallen waar ik sta hebben geen reining bodem, dus echt reining oefeningen gaat niet).

Mijn bedoeling is hem dressuurmatig te blijven rijden. Maar buitenritten pak ik lekker mn westernzadel *\o/*

Dochters rijd hem graag. En die rijd "gewoon" dressuur. Dus wel zo fijn voor haar als ik hem dezelfde wijze rijd.
En stiekem vind ik het ook nog best wel leuk O:)
Hoe tof als ik hem naar een iets beter niveau krijg, en zij daar profijt van heeft en een manegewedstrijdje wint *\%/*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:40

Het grappige is dat goed dressuur Engels en goed dressuur western errug dicht bij elkaar ligt. Met als visueel verschil dat je bij western naar aanleuning zonder direct teugelcontact gaat en bij Engels naar aanleuning met.

Maw wat je straks ook wilt, dit is sowieso nuttig :D

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 10:42

Mondy schreef:
Wat nuance in het niet meer op moeten stappen zat er ook tussen he.
Je gaf zelf aan last van je lijf te hebben dus raar is het niet als het geopperd wordt.. al dan niet tijdelijk.

Je beenhouding is inderdaad een stuk verbeterd, fijn dat je ook kan gaan lessen binnenkort. Beetje meer peper in de reet helpt ook al zo te lezen :D
Lekker bezig iig

Niet te zwaar oppakken. Alles is met een schuine knipoog :))

En nee.. het is geen optie om helemaal niet meer te rijden. Dan ga ik huilen O:)

Ik ben dan meer van het doorpakken, ongeacht of dat behulpzaam is voor m'n lijf.
Dan wel wat minder vaak (zoals nu, elke keer dat ik gereden heb de laatste 2 maand waren de 3 topics :+ ).

Over anderhalve maand krijg ik telefonisch uitslag wat er precies mis is in m'n knie. Met een beetje geluk is t dan opereren en klaar, en dan gas erop met rijden *\%/*

(En ja ik denk dat t opereren word. Beetje voorbarig :+ maar.. Arts had t over meniscus, of chronische slijmbeursontsteking. Heb me een beetje ingelezen. Meniscus is of operatie of mee leren leven. Dat laatste is geen optie :Y)
En chronischeslijmbeursontsteking is spuiten zetten, of slijmbeurs verwijderen. Als ik de keuze krijg word t t laatste. T idee dat zo'n spuit niet helpt en meermaals moet, sla ik liever over := :') )

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 10:44

troi schreef:
Het grappige is dat goed dressuur Engels en goed dressuur western errug dicht bij elkaar ligt. Met als visueel verschil dat je bij western naar aanleuning zonder direct teugelcontact gaat en bij Engels naar aanleuning met.

Helemaal waar!! Ik neig ook nog steeds naar loslaten van voor :7

(Deze foto had ik achtergehouden. Ik zit hier weer als een zak potatoess :Y) )
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:37

Het is nog zoeken naar het evenwicht. Dat is de eerste stap - en vaak de lastigste.
Één van de dingen om je rijdier zich goed te laten ontwikkelen is het zwaartepunt iets naar achteren brengen.
Jouw paard heeft hier wat problemen mee en gaat zijn hals overbuigen (foto 2, 4 en 5).
(Knikje tussen de tweede en derde halswervel, het zwaartepunt blijft naar voor, paarden doen het ook wel als ze moe worden.)
Op foto 1 en 3 vind ik het achterbeen keurig onder de massa, een belangrijk punt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:19

PaulSimonFan schreef:
troi schreef:

Helemaal waar!! Ik neig ook nog steeds naar loslaten van voor :7

(Deze foto had ik achtergehouden. Ik zit hier weer als een zak potatoess :Y) )
[ Afbeelding ]

Bij dressuur mag je ook helemaal loslaten, maar dan met behoudt van contact dus loslaten in handen/ armen/ lichaam. :)

Gooit hij hoog op in de galop?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:10

Janneke2 schreef:
Het is nog zoeken naar het evenwicht. Dat is de eerste stap - en vaak de lastigste.
Één van de dingen om je rijdier zich goed te laten ontwikkelen is het zwaartepunt iets naar achteren brengen.
Jouw paard heeft hier wat problemen mee en gaat zijn hals overbuigen (foto 2, 4 en 5).
(Knikje tussen de tweede en derde halswervel, het zwaartepunt blijft naar voor, paarden doen het ook wel als ze moe worden.)
Op foto 1 en 3 vind ik het achterbeen keurig onder de massa, een belangrijk punt!

Klopt helemaal! Ik vind dat hij het super doet. Dit was de derde keer dat wij dressuurmatig bezig zijn.
Ik was nooit zo van het bak werk. Hij doet zo enorm zijn best! :+:

Citaat:
Bij dressuur mag je ook helemaal loslaten, maar dan met behoudt van contact dus loslaten in handen/ armen/ lichaam. :)

Gooit hij hoog op in de galop?

Hij is eem halve fries. Als hij enthousiast of actief word dan gooit hij aardig op. Zeker in galop. Als hij daarin enthousiast word dan komt hij van voor geheel omhoog :))

Op buitenritten in volle draf kan hij dusdanig uitstrekken dat ik zn knieen voor z'n borst zie uitkomen _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:55

Ja dan kan het ook lastiger zijn om dat uit te zitten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:42

Ik denk ik zal eens kijken hoe je zit er in dat eerdere topic uit moet hebben gezien, maar wat een gezever om niks daar zeg. Volgens mij zit je zadel echt heerlijk. Je bovenbeen hangt mooi af. Ik kan niet over je hakken vallen. Mijn moeder heeft ook knieproblemen en heeft altijd haar hakken opgetrokken.

Gewoon lekker doortrainen. Rome was niet in een dag gebouwd, en je paard moet ook wennen aan deze manier van rijden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 16:47

denisesilver schreef:
Ik denk ik zal eens kijken hoe je zit er in dat eerdere topic uit moet hebben gezien, maar wat een gezever om niks daar zeg. Volgens mij zit je zadel echt heerlijk. Je bovenbeen hangt mooi af. Ik kan niet over je hakken vallen. Mijn moeder heeft ook knieproblemen en heeft altijd haar hakken opgetrokken.

Gewoon lekker doortrainen. Rome was niet in een dag gebouwd, en je paard moet ook wennen aan deze manier van rijden.

Ik heb een geweldige ouderwetse kn op de kop getikt *\o/*
Zadelmaker heeft niks veranderd aan de pasvorm. Kussens en boom zijn compleet recht. Heeft bij de vorige eigenaar nog compleet nieuwe vulling gehad.
En zadel zag er volgens hem nagenoeg als nieuw uit *\%/*

Voordeel voor mij, platte zitting. En nagenoeg geen wrong!

Mijn dochter reed met een Ainsley. Echt een prachtig zadel! Maar wat diepere zit. En aardige wrongen. Voor mij niet te doen..
Ze wilde eerst niet over naar de kn. Maar heeft er nu een paar keer op gereden en vind hem ook prima :D
Dus de ainsley mag ik verkopen :):)

Donderdag heb ik les met meneer! Voor t eerst sinds een maand of 4 weer! ontzettend zin in! Heel benieuwd wat ze zegt. Eerste keer sinds dit zadel.
En ze klaagde altijd heerlijk met me mee over de ainsley :')