Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:09

Ongeveer een maand geleden heb ik een topicje gemaakt van ons aan het werk en ik heb daarbij wat tips gekregen. Daar zijn we mee aan het werk gegaan en ik ben benieuwd of er wat vooruitgang te zien is nu.

Dit was ons vorige topic: [RT-HAW] hittetraining met Wainonia

Even kort wat info:
Wainonia is een twaalfjarige KWPN merrie van Oliver (x Wolfgang) van 1.61 klein. Ze is bij ons geboren en getogen en mijn beste vriendin :).

Dit voorjaar heeft ze een veulen gekregen van Macho Polo ( [KS-ITP] Knuffelbaby Veronia naar de veulenschool ) en we zijn nu het werk weer aan het oppakken na haar zwangerschapsverlof.

Het is de bedoeling om in het winterseizoen weer te gaan starten in het M1, hier waren we net aan begonnen voor de stop.

Wainonia is springpaard gefokt en heeft een wat neerwaartse bouw. Hierdoor is het lastig om haar goed bij elkaar te rijden en dat is dus een werkpunt van ons. Daarnaast kreeg ik wat houding-tips, met name over het feit dat ik mijn handen wat te hoog hield.

Hier de foto's van nu (zijn van een filmpje gemaakt, dus kwalitatief helaas niet super)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn uiteraard welkom.

Laura1982

Re: Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:45

Persoonlijk vind dat ik de foto's van je andere topic fijner ogen. Op deze foto's lijkt het zadel ook te klein voor jou je zit erg achterop. Ook oogt het zadel erg stak aan de voorkant.

Je merrie loopt ook niet heel fijn heb ik het idee wellicht zijn het ongelukkige moment opnames.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:50

Haar bespiering is in elk geval wel vooruit gegaan!

Maar in beide topics ligt het zadel volledig op de schouder. Het lijkt ook niet in balans te liggen en lijkt te klein voor jou, waardoor je te veel achterover gaat zitten en wat in stoelzit komt. Ik zou zeker de zadelmaker laten komen en even kritisch laten kijken. Eventueel eerst rugspieren opbouwen aan de longe en dan zadel passend laten maken.

Zou haar graag eens wat ronder van voor willen zien, van de hand af en op eigen benen. Zal ook makkelijker voor haar worden om dat te tonen als er geen zadel meer op haar schouder drukt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:13

Bedankt voor de reacties. Het is gewoon hetzelfde zadel met dezelfde bips erin, ik draag hier alleen een kort shirtje en dat heb ik normaal nooit aan. Het is beoordeeld door Jan Hulsebos en die vond dat ik er prima in zat. Ik heb ook niet het idee dat ik in stoelzit zit of achterop. Het heeft niet veel over, dat ben ik met jullie eens, maar het zadel stoort me niet in mijn zit.

Wat wel zo is, dat het zadel te ver naar voren ligt (schuift). Vreselijk irritant want ik leg hem er op de juiste plaats op, maar binnen een paar rondjes ligt ie op de schouder. Dat komt doordat ze zo is ingevallen in haar bespiering. Die moet er nu eerst weer op en dan inderdaad weer een zadelcheck, want nu heeft het geen enkele zin. Het zadel lag voordat ze drachtig was prima en nu dus niet.

De ligging van het zadel kan haar schoudervrijheid wel belemmeren op dit moment, maar ik zie eerlijk gezegd niet dat ze haar pas inhoudt en vind haar best goed over de benen lopen op deze foto's. Of bedoel je iets anders met niet fijn lopen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:17

Ik denk niet dat ze de bespiering daar terug krijgt met een zadel dat op deze manier ligt.
En ik zie inderdaad een paard wat niet de schoft omhoog wil/kan brengen.

Wellicht dan eerst rugbespiering erop longeren? Zou niet blijven rijden met een zadel wat zo op de schouder ligt eerlijk gezegd.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:20

Ik zie een paard wat niet fijn loopt ( weet niet hoe ik het anders moet zeggen).ze oogt onwijs op devoorhand. een zadel wat schuift zou ik persoonlijk niet op rijden want dan ligt het niet goed. Wat jasmijn zegt zou haar graag meer over de rug zien wellicht zijn het ongelukkige moment opnames. Ik zou eerst zorgen dat ze meer bespiering krijgt voor weer te gaan rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:22

Zou longeren met de pessoa een idee zijn denken jullie?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:24

Ja zeker!rustig aan beginnen en zorgen dat ze wat meer van achteren loopt goed over de rug dat veulen gebruikt de melkbar ook nog?wellicht merrie brok voor de nodige extra's in combinatie met de training.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:27

Lastig te zien vanaf de stills. Foto's in het vorige topic waren duidelijker. Je handen lijken iets verbeterd, maar is lastig te zeggen.

Ik dénk dat ze ook al mooier in de bespiering zit, maar dat is meer een gokje omdat ik jou best netjes vind rijden. ;)

Als ze sprongetjes lekker aanpakt zou ik ook een keer wat lage inuitjes in het dressuurwerk meepakken. Weet niet of dat iets voor jou is, maar vind dat zelf altijd wel prettig met paarden die dat leuk vinden en die niet bepaald bergop gebouwd zijn.

Een veulen dragen en een bevalling kan ook flink wat van een paardenlijf vragen. Misschien uit voorzorg (of nazorg ;)) een keer een osteopaat naar laten kijken?

Laura1982 schreef:
Ik zie een paard wat niet fijn loopt ( weet niet hoe ik het anders moet zeggen).ze oogt onwijs op devoorhand. een zadel wat schuift zou ik persoonlijk niet op rijden want dan ligt het niet goed. Wat jasmijn zegt zou haar graag meer over de rug zien wellicht zijn het ongelukkige moment opnames. Ik zou eerst zorgen dat ze meer bespiering krijgt voor weer te gaan rijden.

Heb je het vorige topic ook gezien? Ik heb meer het idee dat de stills af en toe op niet de ideale momenten zijn geklikt. Denk dat andere momenten al helemaal te pixelig waren.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:29

Ik heb in mijn eerdere bericht al gezegd dat ik de foto's van het andere topic fijner vind ogen. Ook heb ik al gezegd dat de foto's op ongelukkige momenten zijn genomen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:32

Ik ben zelf meer fan van dubbele longe, evt lange leidselen. Ook cavaletti meepakken aan de longeerlijn zal haar achterhand sterker maken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:34

Jasmijn159 schreef:
Ik ben zelf meer fan van dubbele longe, evt lange leidselen. Ook cavaletti meepakken aan de longeerlijn zal haar achterhand sterker maken.

Dat moet je wel net in de vingers hebben dubbele longe en leidsels. Om te voorkomen dat je haar niet te strak/opgekropt trekt/laat lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:40

Dubbele longe is aan mij niet besteed eerlijk gezegd. Springen hebben we nog nooit gedaan (ik ben niet zo'n springer) maar ik had al besloten om wat balkjes te halen en die toch te gaan gebruiken ter afwisseling, dus daar kunnen we wel iets mee.

Ze staat ruim op de merriebrok, maar het veulen teert haar behoorlijk in. Ik laat haar denk ik nog 1 maand erbij en dan afspenen (is nu 4 maanden oud).

Er heeft een paar weken geleden een osteopaat naar haar gekeken, maar dit is een paard met een ontzettend moeilijk en eenkennig karakter en de osteopaat (en willekeurige andere vreemde op dit moment) kon niet dichterbij komen dan op een meter of 5 afstand als haar leven haar lief was, dus we hebben nu maar geen vervolgafspraak gemaakt. Komt waarschijnlijk doordat het veulen er nog bij loopt.

Ik had mijn man gevraagd om een filmpje te maken omdat dit misschien een ander beeld geeft dan de foto's uit het vorige topic. Hij vindt het niet echt leuk, maar deed het toch maar omdat ik zo aandrong. Alleen ging de lieve schat meelopen met de camera wat ervoor zorgde dat het een vreselijk schokkerig beeld was. Niet echt ideaal dus haha!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:42

Murosch: ahh je man deed wel z'n best!filmpje zegt soms toch meer dan een ongelukkige foto.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:51

Ja zijn best deed hij zeker. Het was ook mijn bedoeling om een filmpje te plaatsen, maar geloof mij, van dit filmpje word je echt zeeziek :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 08:28

Misschien nog wel even zinvol om te plaatsen, dit is hoe het zadel ligt als ik hem erop leg. Hij sluit wel mooi aan overal en ligt volgens mij (en de zadelmaker) goed op haar rug. Ik heb het bontje er al tussen gedaan hier omdat ik merkte dat het zadel ging schuiven door haar ingevallen bespiering en vetjes, maar dat helpt dus onvoldoende. Ook de (neopreen) banaansingel werkt niet. Het zadel heeft een YI-singelsysteem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:58

Wij voeren hier max. 4 kg merriebrok en als de merrie inteert krijgt ze er 1 tot 2 kg. Pavo Energycontrol bij. De merriebrok wordt door de merrie gelijk omgezet in melk en gaat dus rechtstreeks naar het veulen, met als gevolg dat de merrie nog magerder wordt. De merrie zal de Energy Control "aan haar eigen kont smeren", zoals ze dat hier zo mooi zeggen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:20

Ook daar in stand vind ik persoonlijk het zadel te ver naar boren liggen net nog op de schouder zoals het lijkt.

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:21

Ik heb het idee dat je haar af en toe wat strakker in de mond hebt? Dit kunnen ook moment opname zijn. Overigens als ik de ligging van het zadel zie op de foto's in het topic lijkt het net of ze een vrij steile schouder heeft en het daarom zo lijkt?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:23

Opnieuw het zadel..

Moet het perse een dressuurzadel wezen? Ik kan me herinneren dat je er al enkele maanden, zo niet jaren, mee aan het mieren bent :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 17:21

Weer het zadel inderdaad, ik word er zo onderhand ook niet goed van om eerlijk te zijn. Tig zadels gehad en eindelijk 1 die goed lag, en nu weer terug bij af. Ik hoop dat ze door training (eerst maar aan de longe dan) weer beter in de bespiering komt en dat het zadel weer passend gemaakt kan worden. Dressuurzadel moet het wel blijven ja, ik doe niks anders en door mijn fibromyalgie en heupslijtage moet ik echt wel fijn kunnen zitten. Dit is een hulsebos en ik ben er voor mijn eigen zit wel superblij mee (had 18 inch mogen zijn, dat zie ik ook).

Het enige zadel dat echt super op haar lag voordat ik deze kreeg was een wintec pro, maar daar kreeg ik zelf veel pijn van aan mijn heupen omdat hij zo breed zat.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 02:09

Ik weet niet hoe het zadel eerst lag maar nu ligt ie inderdaad niet echt ideaal, maargoed dit kan komen door de spieren die weg zijn.

Ze heeft idd een wat neerwaartse bouw maar de knalt ook enorm op de voorhand. Mijn advies aan jou is alleen maar lang en laag en veel overgangen.. Heel veel.

Daarbij weet ik niet wanneer het veulen eraf mag maar zodra ie er vanaf is die merrie goed vetmesten zoals ik dat zeg hahah want waar niks is kan niks komen.. Vet word omgezet in spieren maar als dat vet er niet is verbrand ze als het ware zichzelf.. Zo heeft mijn oom het mij geleerd en die weet wel wat (oudere generatie :') )
Maak er wel geen vetmol van :D

Veel succes! Wens je al het goeds toe :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:40

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:34

Rij je weleens zonder beugels? En heb je foto' s die recht van achteren zijn gemaakt? Als ik je beide topics zo bekijk valt me op dat je linkerbeen steeds verder naar achteren ligt dan je rechterbeen.Mede hieruit afleidend denk ik dat je wat gedraaid in je zadel zit en inknikt boven je linkerheup. Hierdoor rijdt je je paard ook scheef en zal ze om te compenseren haar spieren niet symmetrisch ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:44

Wat vervelend van het zadel, zo te zien heb je wel erg je best gedaan. Zadels blijven altijd lastig.

Allereerst: ik vind niet dat je slecht rijdt, alleen dit ziet er ook niet helemaal lekker uit.
Het zou echt beter zijn als ze wat meer 'zelf' loopt en jij niet meer op haar schouders zit met het rijden.
Hoe gaat het als je haar longeert? Of met een touwtje over haar rug (naar de mond terug)?