mijn nieuwe paard Reve de grande aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

mijn nieuwe paard Reve de grande aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:03

Ik heb reve nu ongeveer 2 maanden.

even kort wat info
reve de grande (roepnaam reve of revje) is een merrie van Gribaldi x daimler

Ze is onder het zadel braaf maar erg voorwaarts, soms iets te.
dus we zijn er nu aan het werken dat ze wel fijn voorwaarts blijft lopen maar wel constant
in hetzelfde tempo. zolang ik figuren blijf rijden gaat het prima maar als ik een stuk over de hoefslag wil probeerd ze stiekem altijd wat harder te gaan.

waar ik zelf erg op moet letten is voor me uit kijken en mijn handen rechtop. ik heb altijd een knik in mijn pols en draai mijn handen wat naar binnen. heel vervelend.
ik heb nu 1x in de week les dus daar werken we hard aan.
ook wil ze nog wel eens op de voorhand vallen.

Verder is de galop nog niet zo soepel ze is dan nog niet ontspannen genoeg om dan netjes naar beneden te blijven lopen. het gaat wl al steeds beter. ik heb nu wel dat direct na de galop dat ze dan wel direct weer ontspand en dat ze dan ook weer meteen netjes loopt. alleen in de galop zelf wil dat nog niet zo lukken.

van de galop zelf heb ik nog geen foto's en de foto's staan niet helemaal op volgorde.

Het zijn geen hele spectaculaire foto's maar wilde ze toch graag even laten zien!
we hadden de dag ervoor les gehad dus ze was redelijk moe. en dat ben ik niet zo van haar gewend dus moest er veel meer aan rijden dan normaal.

Nou hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

ze mag er wel iets meer doorheen hier
Afbeelding

Afbeelding

volte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

haar mooie hoofdje :)
Afbeelding

en nog even poseren (als ze flink heeft moeten werken krijgt ze altijd een beetje een vies neusje)
Afbeelding

jammer dat deze wazig is
Afbeelding

en toen mocht ze weer gezellig op de wei
Afbeelding

en dat waren ze weer :)
reacties zijn welkom!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

rOcky_lofz

Re: mijn nieuwe paard Reve de grande aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:32

ziet er goed uit, lekker ontspannen,
denk wel aan je tenen, dat je ze naar binnen houd..
denk wel, dat als je naar voren kijkt, dat je zelf dan ook meer rechtop gaat zitten.
Succes nog, en lekker lessen nemen :)

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:02

Ziet er goed uit, alleen je handen lijken soms wat gekanteld en niet mooi rechtop, maar kan een momentopname zijn

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:19

Leuk paard! Let er wel op dat ze niet te veel met d'r hoofd gaat kantelen.
En een leuk hoofdstel, waar heb je die vandaan?

DressageDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:00

Je rijdt ook iets met een kromme rug. Dat komt door je piano handen. Als jij een platte handhouding hebt, draai je (onbewust) je ellebogen van je af en dat stimuleert het rijden met een kromme rug. Als jij ze rechtop houdt, kan je je ellebogen makkelijker langs je lichaam houden en strekt dat automatisch je wervelkolom tussen je schouderbladen uit. Het is gewenning en lukt niet in 1,2,3. Heel veel ruiters hebben er last van. Komt wel goed.

Het ziet er goed uit, af en toe er wat meer doorheen, maar daar zijn jullie al mee bezig.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:18

Leuk paardje! Probeer zelf achterop te blijven zitten en daarbij losjes van voren te blijven.
Je rechter beugelriem zit gedraaid, kleinigheidje..

Succes samen!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:41

Denk aan de lijn schouders,heup,knie,hak op 1 lijn. Handen recht op en naar voren blijven kijken. Maar voor de rest ziet het er goed uit!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:06

Bedankt voor de reacties!
Ik vind het indd heel moeilijk om rechtop te blijven zitten. en vooral om mijn schouders naar achteren te houden. En omdat ik dan zo naar voren zit kijk ik automatisch naar beneden. ik merk in de les dat als ik rechtop zit en mijn schouders naar achter doe dat ik dan ook niet meer geneigd ben om naar beneden te kijken. maar het is toch zo lastig :P

Norfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:59

ze is echt super knap! En ben echt super blij om te zien dat het goed gaat. Reacties zijn al volop gegeven.
Wat ik met haar in de galop deed om haar meer te laten ontspannen is met een lange teugel galloperen als ze eenmaal lekker relax is. Ze gaat dat vanzelf proberen om helemaal te zakken en komt beter bij elkaar :)

loesvan schreef:
Leuk paard! Let er wel op dat ze niet te veel met d'r hoofd gaat kantelen.
En een leuk hoofdstel, waar heb je die vandaan?

Hoofdstel is de kieffer Maaike denk dat het vrijwel overal wel te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:31

Ik vind haar er nog niet altijd even lekker doorheen. Wat ik met dit paard veel zou doen is laag en rond rijden, ze vind hoger instellen volgens mij best moeilijk, ze kantelt ook met het hoofd, dat geeft aan dat ze er moeite mee heeft.
Dus lekker veel lengte in de hals en haar daar mooi rond laten zakken, wordt ze mooi sterk van ipv te vluchten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:27

wat een leuk paardje, en sfeervolle foto's.

Op foto 1 zie ik jou in een krampachtige houding zitten en is het paard overdreven naar binnen gesteld. Wat was je aan het doen? Probeer recht vooruit te kijken en je schouders te ontspannen. Als het een wending was, wat ik denk, mag ze met deze stelling al wel de bocht om aan het gaan zijn.

Op foto 2 wordt het hoofd gekanteld en verlies jij met je benen het contact met het paard. Hier had je meer rechterbeen mogen gebruiken om het paard recht te houden. Ook zie je dat je handen op ongelijke hoogte zitten en dat het hoofd ook daardoor kantelt. Je werkt tegen met je buitenteugel.

Op foto 3 zie je weer het stellingsprobleem: ze zwaait haar hals naar rechts maar buigt niet in haar lijf. Probeer de buitenschouder meer te begrenzen.

Foto 4 ziet er mooi recht uit, maar blijf naar voren kijken! Ook hier mag het paardje er wel iets meer doorheen.

dat was het wel weer zo'n beetje :)

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:16

Leuke foto's !
let er op dat je je pinken naar elkaar toe gericht houd ! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:39

I kan maar 1 ding zeggen en dat is lengtebuiging!
je paard kijkt wel de richting uit waar hij heen moet, maar buigt niet in het totaal plaatje.
Het verkantelen wil zeggen dat je paard scheef is, en dan is het recht maken, dus eigenlijk oprekken van de korte spieren, de enige juiste manier.
Nu denk ik dat dat jou best gaat lukken, maar wel met het juiste spiegeltje ( instructie) aan de kant.
Je bent zo op de foto's te zien een nette amazone, dus geen trek en pluk werk. Je handen zouden van mij wat " wijder" mogen staan om het paard even door de moeilijke periode heen te helpen.
Nu zie ik je keurig met je handen op de juiste afstand en hoogte...... dat is er waarschijnlijk ingehamerd op je manege???

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:12

ik probeer haar ook zoveel mogelijk er laag doorheen te krijgen. ik ben er nog niet zo mee bezig om haar bovenin te rijden. ik wil haar er eerst goed doorheen hebben. dat lukt de laatste tijd eigenlijk goed. dit was de dag na de les. die dag is ze altijd wat moe dus niet de beste dag. dan doen we eigenlijk ook niet echt fanatiek rijden.

ik was op foto 1 net een volte aan het indraaien.

en ik heb al een hele tijd niet meer op de manege gereden en daar werd ook niet heel erg op de handen gelet maar ik heb mijn handen heel vaak ongelijk onbewust. links vaak wat langer. dus ik ben er heel erg mee bezig om mijn handen naast elkaar te houden. maar dat is lastig :P

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:16

maar bij het indraaien van de foto kantelt het paard zijn hoofd, goed begrenzen met je buiten hand of er zelfs voor zorgen dat je hem de andere kant op buigt, heb hetzelfde probleem, paard is jong en nog scheef, maar heb er nu goede hulp bij :j

lengtebuiging wat is gezegd klopt ook, ga ik niets meer over zeggen.

verder hoef je je handen niet per se zo hoog/netjes te houden, mijn paard is 3 en hoorde dat ook (reed als leerling bij instructeurscursus) en dat meisje had daar commentaar op.

edit: Hoe oud is het paardje of heb ik wat gemist?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:13

ja ze kantelt hier inderdaad wat met haar hoofd.
ik heb iedere week les en hier zijn we mee bezig en ze heeft het eigenlijk niet meer gedaan.
Het paard zelf is niet zo scheef. het is meer dat ik wat scheef ben en haar uit balans ben.
ik zit wat vast aan een kant en maak het haar zo ook wel moeilijk. maar we werken er aan en ze
heeft het de laatste tijd eigenlijk niet meer gedaan.

Zo piep jong is ze niet hoor, ze is 13 :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:15

Oh okee dat is wel een mooie leeftijd :j
dan hoef je niet bang te zijn dat die te jong is ergens voor, maar het ziet er al lekker uit hoor, denk dat het wel goed komt :) leuk paardje is het wel, hou wel van bruin (en schimmels :P)

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:18

ja we trainen flink en het gaat al steeds beter iedere keer. zal binnenkort eens nieuwe foto's plaatsen.

en het is inderdaad een mooie leeftijd, al is ze in haar hoofd nog steeds 3 ;)

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:04

Ik vind dat je goed rijd hoor !
inderdaat, je vond het zelf ook al, dat je meer naar voren moet kijken en minder omlaag, vind ik ook een beetje, je kan dan ook beter laten weten waar je heen wil.
bijvoorbeeld: ik kijk naar rechtsvoor, naar het hek, dan draai ik daar een klein beetje heen met mijn lichaam, zo geef je de hulp beter.
ik moest dat pas bij de les doen, en het werkt goed !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:06

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:07

Ik heb ook de indruk dat je paard nog iets meer op de voorhand loopt, probeer hem meer te verzamelen door te versnellen en dan ophoudingen te doen.