Mijn opa (21!) topfit op nieuw oud terrein...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mijn opa (21!) topfit op nieuw oud terrein...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:50

Jaah, vreemde titel, maar toch is het zo. Zal verderop uitleggen waar het op slaat, haha. Foto's zijn wel al van eind mei, maar ach.

Sommige van jullie kennen ondertussen misschien het verhaal van mij en Hillie. Paard kwam uit een lange weidevakantie als 17 jarige, waarna ik geprobeerd heb hem op de rails te krijgen(toen nog als verzorgster). Dat is me aardig gelukt en we reden toen ongeveer L1 niveau. Daarna ben ik verhuisd naar Den Haag en heb hem achtergelaten bij een andere verzorgster waarna hij verkocht werd omdat hij te oud zou zijn. Hij is toen verkocht naar een manege en heeft daar een jaar rondgetoeft, totdat het niet meer ging (7 jarige kinderen op de rug van deze slimme baas is vragen om probleempjes) en toen had ik alles zo goed op een rijtje hier in Den Haag dat ik besloten heb hem te kopen.
Toen kon ik weer van voren af aan beginnen, in eerste instantie proberen het paard weer lol te geven in het rijden, want er zat geen leven meer in, krijg weer tranen in mijn ogen als ik er aan denk. Helemaal in zichzelf gekeerd en totaal geen lol in het werk. Dat heeft een half jaar geduurt, toen mocht hij met een kudde mee het land op en is hij compleet verandert.

Afgelopen pinkstere zijn we echter terug gegaan naar zijn oude huisje, en heeft hij een lang weekend in zijn oude stal gestaan (waar ik hem dus gereden heb als verzorgster vroeger). Op mijn oude ponyclub was de jaarlijkse onderlinge wedstrijd, die altijd garant staat voor heel veel lol en daar wilde ik heel graag aan mee doen. Dus paard op de trailer, lekker lang weekend lol met je knol. Paard is donderdags aangekomen en was niet te houden, helemaal onrustig gillen tegen de andere paarden, dus ik besloot de dag erna alvast op het terrein te gaan rijden waar de wedstrijd was. Daar was hij echter compleet kalm en deed alsof hij nooit was weggeweest, heerlijk, zo'n koele knol. Wel wat moeite gehad met de bodem, we zijn verwend met achterberg en hier ligt gewoon zand, dus daar had hij in het begin wel wat last van.
Niveau van ons is op dit moment L1, alhoewel we wel oefeningen meenemen t/m het Z. Paard is in een ver verleden Z2 geklasseerd geweest, daarna nog eens M en daarna L, lange pauze en niets doen, hoop aangerommeld en daarna manegepaard geweest dus. Vind het moeilijk een niveau aan te geven, we missen nog wat stukjes in de basis, maar rijden dus wel allerlei oefeningen en zijn in de bak wel een stuk verder als L1.
Op dit moment is het grootste probleem eigenlijk de galop, en dan het aanspringen. Tijdens het aanspringen blijft hij stilhangen in de lucht, krijg ik hem niet meer naar voren en springt hij helemaal in elkaar. Door hem lang en laag te laten in het aanspringen proberen we hem meer uit elkaar te rijden en daardoor de galop voorwaartser te krijgen, maar dat is nog heel erg lastig. Verder is de impuls een probleem bij het doorzitten, maar dat komt doordat ik niet goed kan blijven zitten (hij gooit zo hoog op!) dat ik het tempo terug ga nemen. Hij is dan dus nog wel genoeg voor het been en volgens mij is dat gewoon een kwestie van kilometers maken.
Als laatste kreeg ik in het vorige topic te horen dat ik mijn handen te laag had, volgens mij is dat op deze foto's wel verbeterd, maar het blijft wel een punt van aandacht. Heb ook filmpjes (krijg ze (nog) niet geupload), en daarop is het minder te zien, dus toch ook verkeerde momentopnames gok ik.
Over mijn voeten mogen jullie commentaar geven, maar kan er weinig mee. Heb pinguinvoeten, en als ik ze naar binnen draai verkramp ik, dus dat zie ik niet zitten :)

Heel verhaal, maar dus de foto's... Eerst dus foto's van het rijden op vrijdag, daarna nog foto's van de wedstrijd. Van het losrijden zijn overigens geen foto's, want voor ik op het terrein was, had ik al 20 minuten gestapt en toen vond ik dat hij los genoeg was ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3
Afbeelding
Afbeelding
En de wedstrijd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EDIT:
heb nog even filmpje toe kunnen voegen, youtube werkte mee ;) Kwaliteit zou nog beter moeten worden, beloofd youtube me...
http://www.youtube.com/watch?v=eVMtOqht8h4
Hier zie je aan het begin de galop, en daar ben ik heel enthousiast erover, voor zijn doen is dit super aangesprongen namelijk!
http://www.youtube.com/watch?v=favD-UQzvQ0
En hier zit het aanspringen (andere kant op, moeilijke kant ook) op 1 minuut.

Overigens zou ik ook graag horen wat jullie van de impuls vinden. Had niet het gevoel dat deze op de wedstrijd veel minder was als hier, en kreeg er een 4 voor, wat ik zelf echt veel en veel te laag vond, wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-06-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:02

Wow je zou niet zeggen dat hij al een bejaarde man is! Wat ziet hij er goed uit!
en petje af voor jou +:)+

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:30

nou , je zou inderdaad niet zeggen dat hij al 21 is! ik moet nu wel zeggen dat mijn 16jarige ook nog ( veeeel) te actief kan zijn soms! erg leuke foto's van jullie beiden, ziet er goed uit! probeer enkel ervoor te zorgen dat je soms wat meer je tippen in je beugels steekt , maakt het prentje nog mooier! ;) ik vind het echt super dat je dit nog met ja paard kan doen! :D

Datjaa

Re: Mijn opa (21!) topfit op nieuw oud terrein...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:33

Zo, en die is 21? Ziet er errug knap uit hoor! :D
Klein tipje, misschien kan je hakken nog iets meer uitdrukken, het lijkt alsof je ze soms een beetje optrekt ;)

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:05

Wat ziet die er goed uit voor zijn leeftijd! Super! Ziet er allemaal ook netjes uit :). Probeer alleen op je voeten te letten (hakken uitdrukken) en je mag ook wel je schouders wat meer naar achteren draaien, je teugels wat korter nemen en af en toe je handen wat meer rechtop houden :j.

Edit: had er even overheen gelezen dat je niet veel aan je voeten kunt verbeteren vanwege ''Pinguinvoeten''. Sorry, dan heb ik niks gezegd :).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:01

mooie paardje. en jah zie dat de galop moeilijk is :)
maar toch probeer hem echt weg te rijden dan. en misschien die overgangen een paar keer achter elkaar doen misschien helpt het

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:31

door de overgang inderdaad veel te herhalen achter elkaar wordt het een stuk beter, dat had ik ook gedaan bij dat eerste filmpje. Verder proberen we hem zo veel mogelijk lang en laag te laten lopen voor een overgang, maar dat vind ik zelf nog moeilijk, dus doe ik vooral met begeleiding van mijn instructeur en niet als ik alleen rijd omdat ik niet goed weet hoe ik de problemen die dan ontstaan op moet lossen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:49

Ik vind de impuls in de filmpjes niet negatief opvallen nee!
Wellicht dat hij in een proef toch een beetje "doodvalt" ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:52

heb zelf niet dat gevoel, maar het zou kunnen. Ik wordt zelf tijdens een proef nerveus en dan adem ik minder, dus misschien dat ik er daardoor minder aan rijd, maar heb niet het gevoel dat het veel minder is als normaal... Van anderen kreeg ik ook niet echt kritiek hierop, dus vandaar dat ik erg benieuwd was wat anderen er van vinden.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:56

Hij is nog echt wel heel mooi voor een opaatje! Is hem niet aan te zien!

Misschien is om beter te leren doorzitten een zitles een idee?
Of doorzitten, zodra het niet gaat weer lichtrijden, als je weer ontspannen bent weer een stukje, je zult zien dat het dan beter gaat :).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:57

secricible schreef:
heb zelf niet dat gevoel, maar het zou kunnen. Ik wordt zelf tijdens een proef nerveus en dan adem ik minder, dus misschien dat ik er daardoor minder aan rijd, maar heb niet het gevoel dat het veel minder is als normaal... Van anderen kreeg ik ook niet echt kritiek hierop, dus vandaar dat ik erg benieuwd was wat anderen er van vinden.

Wellicht had je dan net een jury die een erg voorwaarste proeft verlangt.
Als het geen standaard commentaar is zou ik je dan maar niet teveel zorgen over maken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:59

Rijd verder geen wedstrijden (meer), dus weet niet of het een wedstrijdprobleem is, maar anderen langs de kant zeiden er verder niets over, dat bedoel ik eigenlijk.
Vind zelf een 4 voor impuls wel echt heel erg laag, en impuls is toch wat anders als een paard wat heel voorwaarts loopt i.m.o. Vandaar dat ik het van anderen nog graag wilde horen ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:05

Geef ik je gelijk in maar zodra jouw middengangen er niet goed uitkomen en het proefje wat sukkelig gereden word, word dat zeker wel meegenomen in de impuls.

Vind het voor de L1 ook wel laag ja een 4,iets te overdreven

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:14

paard ziet er echt toppie uit voor zijn leeftijd. Maar het tempo zou wat hoger mogen, wat meer impuls en actie.
En dat is volgens mij de reden waarom dat ie in galop terug valt bij het aanspringen. Omdat ie niet genoeg voorwaarts is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 14:19

tempo hoger leggen maakt weinig verschil bij het aanspringen, hij duikt helemaal in elkaar en daar gaat het fout. Proberen hem ook vanuit middendraf al aan te laten springen e.d. maar dit maakt weinig verschil, hij mist ergens nog de balans ofzo denk ik. Vermoedelijk doordat ik dan wat evenwicht kwijt raak, maar dat weet ik niet echt.

Heb iig plannen om mijn instructeur er binnenkort een keer op te zetten, wellicht kan hij wel beter het doorzitten volhouden en van daaruit een hoger tempo volhouden zonder zelf uit balans te raken. Maar door gedoe op stal moet dat nog heel eventjes wachten.

Merk overigens wel dat het aanspringen al verbeterd is, door eigenlijk iets heel stoms: na deze wedstrijd was mijn vriend zo aangestoken door het paardenvirus dat hij volgend jaar ook mee wil doen. Dus hij is nu ook begonnen met les nemen.
Hillie vind het makkelijk om in galop aan te springen als het hem allemaal niet duidelijk genoeg is, dus mijn vriend maakte in zijn 2de les al kennis met de galop en kan hierin prima zitten. Omdat mijn vriend het paard nog heel erg uit elkaar rijd, springt hij ook meer uit elkaar aan, en stom genoeg is dit voor mij een voordeel. Dus ik heb wel goede hoop dat de oplossing er binnen een paar maanden in zit :)

EDIT: sokje, zie je reactie nu pas, wat vreemd, haha.
Ben altijd goed geweest in doorzitten, pony die ik hiervoor had was een stuk vlakker en tijdens de zitlessen (had die 1x per week) moest iedereen altijd naar mij kijken, omdat ik het zo goed kon volgens hem, haha. Reed deze pony ook vanaf het moment dat ze los was constant met doorzitten.
Dit paard gooit echter zo hoog op, dat ik gewoon niet lekker kan zitten en er heel erg moe van wordt.
Probeer inderdaad steeds een klein stukje te doen, zodra het niet meer goed gaat weer lichtrijden. Op dit moment kunnen we het ongeveer een rondje goed en daarna moet ik wel weer gaan lichtrijden, anders ben ik bek af. Als ik oefeningen er tussendoor gooi (zijgangen voornamelijk), kan ik het minder lang volhouden en moet ik na de oefening wel stoppen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:24

Mss is dit omdat hij tijdjes al manege paard gelopen heeft, dat dit makkelijker is voor hem. Balans wordt anders , uit elkaar of aan elkaar.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:45

misschien kun je het dan oplossen onder het longeren??
dan hoef je ook niet op je zelf te letten :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:30

Aan de longe gebeurt hetzelfde, maar heb ik veel minder te zeggen. Omdat hij ook aangallopeert als hij iets moeilijk vind doet hij dit aan de longe heel snel. Normaal kan ik hem dan corrigeren, maar aan de longe alleen als ik dubbele longe gebruik, en die kan ik niet hanteren, door problemen in mijn handen. Ook enkele longe is erg lastig daarin. Longe is dus geen lekker hulpmiddel bij mij en gebruik ik eigenlijk nauwelijks.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 02:49

Jouw paard ziet er prima uit hoor, maar ik vind 21 jaar ook niet zo oud ;)

Wat ik mis op het filmpje zijn tempowisselingen en overgangen achter elkaar. En dan met name tempowisselingen binnen de gangen, dus paar passen weg en paar passen terug. Hier wordt hij actiever van en dan gaat het geheel er ook vlotter uit zien.

Ik vind die 4 overdreven laag, maar veel jury's willen 'flitsend' zien. Wat me wel opvalt is de stap in het filmpje, daarin krijg ik de indruk dat je steeds drijft, ook met je lichaam, omdat hij terugvalt. Dat wordt ook meegenomen in impuls.

Over die omhoog aangesprongen galop wil ik je als tip meegeven om niet voorafgaand gas te geven, maar direct na het aanspringen wegrijden in de galop. Belonen, terugnemen en op die manier een aantal keer de overgang maken. Daarnaast inderdaad meer lengte geven, zodat hij zichzelf niet zo 'opkrult' in zijn lijf, zeg maar. Dat heeft bij mijn paard goed geholpen.

Veel succes met je paard en waarom niet nog af en toe eens starten? Gaat prima hoor!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:08

Hoi, ik vind het er netjes uitzien voor zo ver ik er verstand van heb :P
Mijn paard had dat ook; impulsverlies met aanspringen en niet vooruit kunnen/willen.
Het leek net of ze blokkeerde in haar schouders. Wat bij haar en mij heel goed werkt is buitenrijden!
Ik merk aan mezelf dat ik er dan rustiger opzit, en mijn hulp ook veel simpeler geef.
Hup in galop, paard wil ook wel en kan een lekker stuk achter elkaar galopperen. Ik kan haar ook makkelijk verzamelen en ze valt ook niet uitelkaar.
In de bak heb ik daar ook profijt van. Als het even niet gaat galoppeer ik alleen lange lijnen .
Dan maakt ze weer even goed tempo en daarna kan ze ook weer rustig en ontspannen op een volte rondtuffen.
Dus van de ene lange zijde naar de andere, aan het eind stoppen en omdraaien.
Ze vindt het erg leuk en daarna kan ze het ook op de korte zijde, dan doe je maar een paar passen.
Het hangt wel van je paard af of hij dat kan (de korte zijde) ik heb een wendbare quarter.
Veel succes, ik vind dat je erg leuk over je paard schrijft! :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:04

@Lunatic: ga je advies zeker meenemen. Normaal rijd ik wel veel tempowisselingen in eigen bak, maar deze bak gaf me geen lekker gevoel en voel de dat paardje ook moeite had met de tempowisselingen, wilde hem vooral ontspannen hebben tijdens het lopen (ging eigenlijk met het doel om weer naar huis te gaan zodra hij ontspande, maar na 5 minuten was hij al relax) en laten wennen aan de grond. Thuis rijden we eigenlijk voornamelijk tempowisselingen, om hem goed aan het been te krijgen.
Stap had ik eigenlijk nog niet zo naar gekeken, maar inderdaad, hij is wel erg traag daarin. Moet wel zeggen dat al mijn kritiek op de impuls in de draf zat, behalve dat de middenstap te weinig was, dus weet niet of die 4 daarmee te maken heeft gehad, maar ga dus wel hard aan de stap werken!
Ook je tip over de galop ga ik meenemen!

Verder start ik niet doordat ik geen trailer heb en geen auto met trekhaak, dus kan niet naar het terrein toe. Als dat wel zou kunnen, zou ik het best gedaan hebben :)

@Justkid: Tijdens het buitenrijden heeft ze hetzelfde. Heb helaas op mijn stal geen buitenrijdmogelijkheden, dus doe het niet vaak, maar ben met pinksteren ook buiten geweest met hem.
Als hij eenmaal een paar passen in galop zit, dan is er niets aan de hand en is de galop echt super, verzamelen, verruimen, wissels, maakt allemaal niets uit, het gaat echt puur om het aanspringen.
Even op de lange zijde een stukje rennen, doen we wel vaak, vooral omdat hij zichzelf zo concentreert dat hij er doodmoe van wordt en na een tijdje in zijn eigen wereldje duikt, dus dan moet ik hem er even uithalen. Buiten hebben we 80 meter buitenbak achter elkaar, dus daar kan hij best even lekker vaart maken :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:00

ben even gaan denken wat je had een 4 voor impuls.
en jij zei dat dat niet sneller gaan is.
nou dat klopt.
ik kijk even naar de impuls van je galop.
als je het filmpje bekijkt zie je dat ie galopperend
maar niet dat extra beetje kracht toont in zijn galop.
dus gaat niet om sneller maar meer om... tja ik noem het ja gevoel
dus dat je iets krachtige voelt. onder je.
denk dat als je hem been geeft en je handen beetje dicht knijp dat ie niet sneller gaat.
dat je dan al wat meer bergopwaarts heeft hij is wat vlak in zijn galop.

maar ik denk dat ze dat bedoelen die jury

ben wel nieuwgierig hoe het verder loop :D
ow heb hier ook een week overna gedacht of zo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:05

Ja, dat zou kunnen inderdaad, maar zoals ik al zei, stond er vooral bij drafonderdelen dat de impuls niet genoeg was, dus denk niet dat het aan de galop lag. Zal ongetwijfeld wel mee hebben gespeeld ;).
Heb vandaag ook even met mijn instructeur overlegd (he, het zit me echt dwars, een 4, haha :P) en hij vond het ook aan de lage kant en kon het niet helemaal begrijpen, maar vond wel dat de impuls gewoon nog niet genoeg is, omdat hij nog niet genoeg draagt van achteren.
Hij dacht ook dat het komt doordat ik span tijdens een proef, en mijn paard reageert daarop door steeds minder te gaan doen. Dus dat is iets wat ik moet gaan trainen.
Verdere tips zijn natuurlijk wel welkom ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:14

ken het gevoel. ik heb zaterdag een wedstrijd en loop mijn nu al zorgen te maken. want mijn spieren in mijn benen zijn zo te zien niet sterk genoeg om een goede galop bij dat paard aan te geven.
daar bij heeft ze dan ook al 2 proeven gelopen. dus doods bang dat ik er niet in galop krijg.

maar lekker lessen en oefenen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:16

ja, we gaan gewoon maar door ;) Komen vanzelf wel op het punt dat de impuls beter gaat .Heb iig vandaag tijdens het rijden veel overgangen gemaakt, en moet zeggen dat het doorzitten echt heel erg netjes ging vandaag. Hij bleef actief en ik kon langer als een rondje blijven zitten (oh, wat klinkt dat stom, maar ben er zo blij mee, haha). Heb veel middengangen gereden, verzamelen, schijnovergangen en merk dat ik daardoor ook steeds lekkerder kan gaan zitten, omdat hij gewoon z'n rugspieren steeds meer gaat gebruiken. Echt super, dus we gaan gewoon op deze manier door :D