Lady @ work! Klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Lady @ work! Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:42

Hallo bokkers!

Lady en ik hebben onze startkaart aangevraagd vorige week! :D
We gaan samen starten tussen de paarden!

We zijn dit jaar erg aan de slag geweest met van alles.
Lady kon niet normaal in de trailer staan. Dus na eindelijk oefenen oefenen oefenen is het ons gelukt! En we hebben al meerdere keren ritjes gemaakt.
Voor mensen met het zelfde probleem hier was mijn topic met wat tips: [TAO] Trailer problemen

Dus eindelijk kunnen we wedstrijden gaan rijden!
We zijn we al op wedstrijd terein geweest. En ze is hier vrij relaxt bij.

Na de grote winter stop ben ik begonnen met regelmatig foto's te maken.
Tot mijn grote schrik zat ik als een idioot op mijn pony!

Hier even een overzicht van onze topic's van de afgelopen tijd voor de vergelijking
Februari:
[RT-HAW] Lady @ work
Begin Maart:
[RT-HAW] Lady @ work
Eind Maart:
[RT-HAW] Lady @ work

Hier nog even wat standaard informatie over Lady:
Draver X arabier
1.50m hoog

Waar we momenteel mee bezig zijn is natuurlijk wel duidelijk. Proefjes oefenen! Zorgen dat alles goed verloopt, en dat ik de proefjes uit m'n hoofd ken! :D

Ik weet dat Lady soms nog wat op de voorhand loopt. Maar dit is ook haar bouw.
En dat ze een fijn nekje heeft kan ik hellaas niks aan doen.
De nek die ze nu heeft is al heel dik voor haar doen! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga dit keer geen eigen comentaar geven, dat laat ik aan jullie over! Alle tips zijn welkom! :D

monica08

Re: Lady @ work! Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:45

Handen rechtop Johanna! Verder ziet het er goed uit hoor. :) Maar je pad vloekt wel bij je jas dus dat kan écht niet!! ( :') )
Verder mag ze van achter nog wel wat actiever, maar jullie zijn wel klaar voor de B hoor. Wanneer heb je je debuut?

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:48

Ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor! Zoals monica08 al zegt, handen rechtop.
Veel succes de komende wedstrijden! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:53

Je bent erg vooruit gegaan, vooral qua houding. Verder vind ik dat het lijkt alsof je paard erg in je handen hangt. Vind het er dus een beetje zwaar uitzien. Probeer meer vanuit de achterhand te rijden zodat je paard wat meer op eigen benen gaat lopen ipv in jouw handen.

Verder is het wel B waardig, maar dus goed vanuit de achterhand rijden.

Wat ik zelf altijd doe is bij het instappen mijn handen gewoon stil houden en vanuit het achterbeen rijden en het paard mijn hand oplaten zoeken, zonder dat het paard er ingaat hangen. In het begin zal je paard dan erg zoekende zijn en wat onrustig in zijn hoofdhouding, maar hierdoor krijg je het achterbeen wel actiever.

Veel succes verder.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:00

Bedankt voor je reactie!

Mischien lijkt het wel zwaar, maar dat is het totaal niet.
Daarin tegen juist kan ik de teugels wel helemaal weg geven als ze eenmaal lekker loopt. :)
Nu moet ik wel zeggen dat we veel op haar 'minder goede' kant hebben gereden. En dat het daardoor mischien wat kan lijken alsof het zwaar is.

En mijn handen idd.
Bedankt voor je tip om nog wat meer uit de achterhand te halen.

Rena100 schreef:
Je bent erg vooruit gegaan, vooral qua houding. Verder vind ik dat het lijkt alsof je paard erg in je handen hangt. Vind het er dus een beetje zwaar uitzien. Probeer meer vanuit de achterhand te rijden zodat je paard wat meer op eigen benen gaat lopen ipv in jouw handen.

Verder is het wel B waardig, maar dus goed vanuit de achterhand rijden.

Wat ik zelf altijd doe is bij het instappen mijn handen gewoon stil houden en vanuit het achterbeen rijden en het paard mijn hand oplaten zoeken, zonder dat het paard er ingaat hangen. In het begin zal je paard dan erg zoekende zijn en wat onrustig in zijn hoofdhouding, maar hierdoor krijg je het achterbeen wel actiever.

Veel succes verder.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:44

Het ziet er netjes uit!
Alleen kijk je iets teveel naar je paard (wie niet..)probeer het wat meer op gevoel te doen, is echt een goede oefening!(je merkt dan veel eerder dat je wat verkeerd doet)
Ik vind het ook niet allemaal even erg op de voorhand,(soms) probeer goed te schakelen dan zal dit steeds constanter worden!

Beauty_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:45

ziet er leuk uit... lekker gaan starten en kijke nwaarhet schip strandt

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:20

Bedankt!
Ik kijk idd erg veel naar Lady.
En dan als we een proefje gaan oefenen vind ik het erg lastig om niet te kijken. Maar dat doe ik dan ook niet, ik ben telkens aan het kijken waar ik heen moet natuurlijk.

Dan merk je het allemaal idd wel anders.
En ze loopt soms wat op haar voorhand. Maar dat had ik hier boven ook neer gezet. Dat heeft met haar bouw te maken.
:)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:49

Inderdaad, gewoon lekker starten! je hebt niks te verliezen, je kan er alleen maar wijzer van worden! Succes ermee

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:54

het lijkt alsof ze heel erg hangt in jouw handen, klopt dat?
en heb je les met haar?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:25

M_erell schreef:
het lijkt alsof ze heel erg hangt in jouw handen, klopt dat?
en heb je les met haar?

Dit heb ik hier boven ook al vermeld. Is niet het geval.
En ja, ik heb elke Maandag les. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:27

Citaat:

Zelf een paard wat overbouwd is en op de voorhand loopt komt bij goed gynastiseren in balans en kan meer op de achterhand gaan lopen.
Veel (schijn)overgangen en balkjes lopen helpt daarbij.

Tipje voor jou... Jij zit op je paard, maar laat je eens dragen door je paard zodat je er in komt te zitten.
Adem diep door naar je buik en ga eens als een aardappelzakje zitten, vanuit daar zet jij je lichaam weer op 6 uur (oor/schouder/heupschanier/enkel op 1 lijn)

Succes!
Laatst bijgewerkt door annebe op 14-06-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:30

annebe schreef:
Citaat:

Zelf een paard wat overbouwd is en op de voorhand loopt komt bij goed gynastiseren in balans en kan meer op de achterhand gaan lopen.
Veel (schijn)overgangen en balkjes lopen helpt daarbij.

Succes!

Bedankt voor je tips. Ik weet dat dat idd wel zo is, maar dit is voor haar doen al erg goed. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

Als haar bouw zo is, zal het meer moeite kosten om op de achterhand te blijven.
Het betekend niet dat het niet kan, maar meestal gaat het beter naarmate ze sterker wordt en wat meer verzamelen kan.
Dan zal ze wel meer in moeten zakken(hihi, die achterhand he?!) dan een paard wat van nature wat sterker is van achter.
Tuurlijk gaat dat niet in één keer, dat is waar je nu mee bezig bent om dat op te bouwen!
Dus ga lekker zo door!

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:38

Ziet er goed uit,

probeer alleen je handen recht op en bij je te houden,
en probeer niet naar binnen te gaan zitten tenminste zo lijkt het op 1 van de foto's ;)

verder veel plezier&succes :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:09

Leuk paard. :D Zoals eerder al is gezegd: minder op de voorhand, de achterhand mag meer dragen. veel schakelen en van achter naar voren blijven denken :)

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

Leuk paard, ik zal zeker starten, kun je alleen maar van leren!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

Ik vind het er leuk uitzien.
Mag indd wel wat meer proberen om haar echt goed van achteren te rijden, dus goed op dr eigen benen! Het lijkt alsof ze een beetje teveel in je handen steunt.
Veel succes met starten! :D

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:20

Er is inderdaad goed verschil te zien (uit je voorgaande topics)!
Echter, ga ik mee met bovenstaande.
Het kan kloppen dat door de bouw je paard meer op zijn voorhand loopt, mijn arab heeft deze neiging ook heel erg.

Verder zag ik op de foto's dat je vaak voorover duikt en met je billen uit het zadel komt, probeer je zwaar te maken, je te ontspannen en diep te gaan zitten. Het zal overdreven voelen, maar ga mee met echt elkebeweging. Vooral in galop hebben mensen vaak de neiging om overover te duiken, probeer dit te voorkomen, dus goed op je houding letten, achterover, zoals hierboven al gezegt is op 6uur met je hoofd, armen, benen.

Verder als je je handen verlost van de piano houding, wat meer voor je uitkijkt, en dus een 'alerte' houding aanneemt, vlieg je door de B heen +:)+ ziet er erg goed uit zo, mooie aanleuning.
Ze komt inderdaad wel over alsof ze erg hangt, maar ik denk dat het beeld ook wat vertekend wordt omdat ze op de voorhand loopt.
En verder dat ze een dun nekje heeft, dat maakt geen verschil. Op een gegeven moment gaat ze door de training haar spieren beter ontwikkelen, waardoor je bij dit soort paarden vaker verschil in breedte ziet van bovenaf gezien, als in de breedte vanaf de zijkant gezien.
Als je later verder bent, en je kan je paard mooi bij elkaar rijden, actief op de achterhand, dan komt namelijk de oprichting daaruitvoort, waardoor haar nek ook 'korter' zal worden. Dat zijn dingen om naar toe te werken, daar moet je je nu nog geen zorgen over maken!

Succes +:)+

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:41

Goed verschil, ook nieuw laarzen of zie ik het verkeerd :D ?

Vind het er netjes uit zien, idd handen rechtop, en de achterhand wat meer
activeren, veel overgangen rijden.

Succes.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:54

Bedankt voor jullie tips allemaal!

@Lanita: Ja nieuwe laarzen! Echt een geniale uitkomst deze laarzen! Me hakken waren meteen beter uitgedrukt, en lagen beter op z'n plek.

Ook heb ik een nieuw zadel wat veel beter past dan mijn vorige zadel! :D

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:34

Jullie zijn vooruit gegaan zeg! Je bent ook al veel netter gaan zitten: ga vooral zo door zou ik zeggen! Ik heb verder niks aan de bovengenoemde feedback toe te voegen :).

Mich_Danc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:45

leuk paardje zeg !

- goed naar voren kijken.
-handen goed boven de schoft
-wat meer contact houden met der.

voor de rest vind ik het leuk gereden

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:26

Allereerst: gave fotograaf! Hij of zij heeft de foto's zó genomen, dat het ''op de voorhand'' minder opvalt. Vooral de eerste foto's zijn mooi uitgemikt. De horizon loopt onwijs scheef, en Lady bijna in evenwicht, volgens de foto :)

Ik denk inderdaad dat je de meeste goede tips al gehad hebt. Het lijkt alsof je onzeker bent. Alsof je bang bent om haar in de weg te zitten. Daardoor hou je je handen geforceerd op een hoogte (bang om contact te verliezen of hoofdhouding te veranderen?), zit je gespannen voorin het zadel en wil veel naar beneden kijken om te controlen of ze nog wel loopt zoals het hoort. Laat je maar meenemen... Je voelt het heus wel als er iets verandert. Ze zorgt voor je, als ik het zo zie. Vertrouw haar (:

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:30

Leuk paardje, met een mooie volle staart!

Ik denk dat je inderdaad al genoeg tips hebt gehad, maar ik wilde even opmerken dat het fijn is dat er zo fijn gereageerd wordt door iedereen!!

Heel vriendelijk topic!!!