Izalasco @ work!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Izalasco @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:24

Hoi allemaal, hierbij open ik voor het eerst een HAW, van mij en Izo!
Izo is een te klein gebleven KWPN merrie van 21 jaar oud. Ik heb haar nu ong. 1,5 jaar. Toen ik haar kreeg was ik erg bang, en mede dankzij Izo heb ik mijn angst helemaal overwonnen! :)
We zijn nu sinds een paar maanden écht aan het rijden gegaan. Vooral als ik kijk hoe we zijn begonnen!
We lopen nu zeker ook tegen een aantal dingen aan waar we beide erg veel moeite mee hebben:

- Izo vergeet vaak haar achterhand, en dan is het dus aan mij de taak om haar achterhand goed te blijven activeren en vooral haar actief te houden. De foto's zijn van een paar maanden geleden, maar nu rijd ik ondertussen met sporen. Dit helpt erg goed!
- Izo is heel erg sterk op rechts, en nu moet ik goed contact houden op links, en niet te veel op rechts
- Aan de galop word nu heel erg veel gewerkt, want eerst zat alleen het knopje KNOERDhard, kameelstand erop :') Langzaam maar zeker word de galop al een beetje verzamelder, rustiger en is ze geen racende kameel meer!

Mijn aandachtspuntjes:
-mijn houding, hooft recht houden, geen piano handjes, tenen niet naar buiten, etc..

We zijn er nog lang niet, maar we zijn op het goede pad!
De foto's zijn alweer van een tijdje geleden, en ondertussen gaat het al beter :o

dit is even om te vergelijken hoe het vorig jaar oktober was:
Afbeelding

OMHOOG KIJKEN _-:(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier is dus ook zo'n momentje dat er geen activiteit is...
Afbeelding

het voorbeeld: Kameel :')
Afbeelding

daar gebruikte ze haar achterhand wel!
Afbeelding

Graag opbouwend commentaar en houd het lief!

ps. ik zal binnenkort vragen of er nieuwe foto's gemaakt kunnen worden, zodat jullie kunnen zien dat het nu eigenlijk al een stuk beter gaat dan op de foto's ;)

Frodo

Re: Izalasco @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:30

Het ziet er al wel beter uit dan eerst, ga zo door :)
Omdat het HAW is: Let op je benen in de galop, hakken laag houden!

nice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:31

ik vind dat je je voeten iets minder ver in de beugel moet doen, dat zie je voornamelijk op foto' 4 6 en 7.
succes verder.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:13

dankjullie voor de tips!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:17

[quote="Regenpier"]- Izo vergeet vaak haar achterhand, en dan is het dus aan mij de taak om haar achterhand goed te blijven activeren en vooral haar actief te houden. De foto's zijn van een paar maanden geleden, maar nu rijd ik ondertussen met sporen. Dit helpt erg goed! [quote]

Je bedoelt toch hopelijk niet dat je met je sporen je paard vooruit aan het drijven bent?? Daar zijn sporen namelijk helemaal niet voor bedoeld en dat is wel heel pijnlijk voor het paardje....bovendien wordt ze na verloop van tijd gevoelloos...

Verder ben ik erg benieuwd naar je nieuwe foto's. Je ziet er op deze foto's nog een beetje gespannen uit. Ik hoop dat je nu lekker ontspannen op je paardje kunt zitten! Dan wordt het pas echt genieten ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:19

Zeker verbetering te zien.
Wat me opvalt in de galop is dat je wat voorover gaat en je hakken optrekt. Probeer rechtop te blijven zitten (voor jouw gevoel is dat dus wat achterover zitten) en je benen te ontspannen en lang te laten.
Veel rijplezier verder.

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:21

misschien als hij was meer gaat ontspannen in de hals dat hij dan beter ze achterbeen gaat gebruiken

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:09

Ingeborg86 schreef:
Je bedoelt toch hopelijk niet dat je met je sporen je paard vooruit aan het drijven bent?? Daar zijn sporen namelijk helemaal niet voor bedoeld en dat is wel heel pijnlijk voor het paardje....bovendien wordt ze na verloop van tijd gevoelloos...

Verder ben ik erg benieuwd naar je nieuwe foto's. Je ziet er op deze foto's nog een beetje gespannen uit. Ik hoop dat je nu lekker ontspannen op je paardje kunt zitten! Dan wordt het pas echt genieten ;)

Nee, zo gebruik ik ze niet ;)
Ik ben onder goede begeleiding van mijn instructrice begonnen met de sporen, en ik heb ze aan om vooral tijdens de overgangen alles wat duidelijker te laten weten. Ik heb ook erg goed leren doseren en ik heb gemerkt dat Izo hierdoor veel beter aan de hulpen is gekomen! :)

Ik vind zelf inderdaad ook dat ik nog wat te gespannen zit hier, vooral in de galop, dat is nu al wel wat verbeterd ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:12

Gooya schreef:
Zeker verbetering te zien.
Wat me opvalt in de galop is dat je wat voorover gaat en je hakken optrekt. Probeer rechtop te blijven zitten (voor jouw gevoel is dat dus wat achterover zitten) en je benen te ontspannen en lang te laten.
Veel rijplezier verder.

Bedankt!
En heel fijn eigenlijk dat je dit nu ook ziet, want dit ben ik eigenlijk vergeten in de OP te zetten, wan ik ging eerst inderdaad heel erg vooroer in de galop en trok mijn hakken inderdaad te veel op. Het hakken-optrekken is al verbeterd en aan het rechtopzitten zijn we nog flink aan het werken! :)

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:54

Het ziet het er al veel beter uit dan dat het was :)
Ik zie alleen wel veel spanning op de foto‘s, dat komt met name omdat jezelf wat gespannen gaat zitten, hakken optrekken en je zit niet helemaal rechtop.
Kan ze trouwens een beetje halsstreken in stap (of naar beneden lopen)? van daar uit kan je namelijk heel goed werken aan de ontspanning.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:59

Let goed op je zit en houd je handen goed laag ;)
Probeer nog meer ontspanning te krijgen!
Maar het ziet er al stuk beter uit :)

DeMenhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:08

Zoals ik lees heb je een instructrice? Dan komt het denk ik wel goed.

Ik heb nog wel enkele tips voor je:
Probeer naar voren te kijken, dit geeft je zelf ook al aan. Probeer verder om je armen aangesloten te houden aan je boven lichaam. Op foto 3,5,6 en 7 is dit goed te zien. Verder inderdaad handen meer dragen, en ik vind dat je ze erg ver uit elkaar hebt.Je armen komen helemaal los van je lichaam. Probeer verder om je benen goed aangesloten te houden. En in galop je hakken uit te drukken, en je benen lang maken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:25

Bontjee schreef:
Het ziet het er al veel beter uit dan dat het was :)
Ik zie alleen wel veel spanning op de foto‘s, dat komt met name omdat jezelf wat gespannen gaat zitten, hakken optrekken en je zit niet helemaal rechtop.
Kan ze trouwens een beetje halsstreken in stap (of naar beneden lopen)? van daar uit kan je namelijk heel goed werken aan de ontspanning.

Ja dit lukt opzich wel aardig, maar hierbij mis ik vaak de aansluiting. Ik zal het er vaker bij gaan pakken! ;)

DeMenhoeve schreef:
Zoals ik lees heb je een instructrice? Dan komt het denk ik wel goed.

Ik heb nog wel enkele tips voor je:
Probeer naar voren te kijken, dit geeft je zelf ook al aan. Probeer verder om je armen aangesloten te houden aan je boven lichaam. Op foto 3,5,6 en 7 is dit goed te zien. Verder inderdaad handen meer dragen, en ik vind dat je ze erg ver uit elkaar hebt.Je armen komen helemaal los van je lichaam. Probeer verder om je benen goed aangesloten te houden. En in galop je hakken uit te drukken, en je benen lang maken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Bedankt!
Ja ik heb al een paar zitlessen gehad en nu heb ik 2x in de week groepsles, en dit word binnenkort 1 groepsles en 1 priveles in de week, en dan kan ik vragen of we weer wat meer met mijn houding gaan doen! :)

Oja, ik ben vergeten erbij te vermelden:
Als het goed is gaan we vanaf januari in de B starten! *\o/* dit zal aan het begin nog vooral gaan om de ervaring, en later pas voor de winst ;)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-12-11 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:57

Goh ik herken heel veel van mijzelf in jouw rijstijl. Vooral de galop vind ik ook erg moeilijk. Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Ik dacht eerst gewoon: Nou nu maar een galopje, nou dan ging hij ook als een kameel. Zal er sowieso wel niet uit hebben gezien met zijn 1.84. Nu ben ik echt aan het oefenen om hem niet sneller te laten gaan, en pas te gaan galoperen als hij ontspannen is en rustig loopt. Als ik hierop let ontspant hij zich ook veel makkelijker en krijg ik een nette rustige galop.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:00

Mrjlnx: bedankt! Ja, ik probeer Izo nu ook pas te laten aangalopperen als ze rustig draaft! :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:11

Wat mij vooral opvalt is dat je handhouding erg wisselend is.
Op de derde foto doe je iets heel vreemds met je linkerhand en op de "kameel foto" lijk je hetzelfde te doen. Op de overige foto's zie ik vooral dat je je handen plat houdt, in plaats van netjes rechtop. Daarbij zie ik ook dat je je ellebogen afsteekt, wat natuurlijk ook je handhouding beïnvloedt.

Porbeer ervoor te zorgen dat je vuisten van je handen maakt (zonder erin te knijpen, dus zonder spanning) met je duim aan de bovenkant. Houd je handen bij elkaar en je ellebogen bij je lijf.
Ik denk dat ze hierdoor ook makkelijk in de aanleuning kan worden :)

Succes!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:48

Wat een verschil al met eerst!
Denk wel heel erg aan je hakken, deze trek je heel erg omhoog op de meeste foto's.
Ook je handen op een plek houden en mooi naast elkaar en gedragen, zodat je onderarm in een lijn naar het bit loopt. Ook er op letten dat je je ellenbogen langs je lichaam houd, en je duimen mooi bovenop.
en gewoon goed proberen zijn achterhand eronder te krijgen, en gewoon wachten op de ontspanning.
Niet gaan trekken etc. gewoon rustig afwachten tot hij uit zich zelf een beetje gaat dalen.
en gewoon verder door trainen! je hebt al veel verbetering na de laatste keer, en zo gaat het iedere keer weer een stukje beter.

Heel veel succes met paard!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:58

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zal gaan werken aan mijn handhouding ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:02

Het is paard is niet nageeflijk dus zal ze haar achterhand ook niet gebruiken. Je beugels mogen een paar gaatjes langer zodat je ook gaat zitten in het zadel. Nu steun je in de beugels en daarom gaan je voeten er zo ver in. Ik denk dat het verstandig is als je met je instructrice overlegt of je niet een paar zitlessen kunt doen. Gewoon aan de longe zonder beugels en zonder teugels.