Dressuurwerk met Glenstorm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Dressuurwerk met Glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:06

Hee,
Hier wat foto's (helaas alleen van de draf) van de training van mij en Glenstorm vandaag
We zijn van plan om over een paar maandjes L1 te gaan starten. We zijn nu B+11
Nog even wat info:
Pony: Glenstorm
Ras: Welsh Cob
Leeftijd: 12
Klassering: B dressuur
Hoogte: 1.48
En over mij:
Leeftijd: 15
Klassering: L dressuur/springen.

Mijn eigen verbeterpuntjes zijn hakken goed uitdrukken en handen rechtop voor het zadel en iets meer stelling aanvragen :)
1.
Afbeelding

2. Iets te diep :(
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Niet zo mooie foto :s
Afbeelding

7. Dit vind ik zelf een mooi ontspannen beeld :)
Afbeelding

Graag opbouwende kritiek!

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:40

Ik heb een beetje idee dat je je handen te breed zet, voor zover ik kan zien.
Jammer dat de foto's wat wazig zijn. Ik zou je handen wat meer omhoog willen zien. Zo ook wat meer bij elkaar zetten!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:43

mek schreef:
Ik heb een beetje idee dat je je handen te breed zet, voor zover ik kan zien.
Jammer dat de foto's wat wazig zijn. Ik zou je handen wat meer omhoog willen zien. Zo ook wat meer bij elkaar zetten!

Ja klopt ik zet mijn handen breed maar dan ben ik al erg mee aan het trainen.
Mijn handen zijn als ik rijd echt een aandachtspunt, wordt dus aan gewerkt

Ja vindt ik ook jammer dat ze zo wazig zijn :(

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:44

Ten eerste: Leuke pony!!

Je mag naar wat ik kan zien, pony wat meer actieveren van achteren. Ook vind ik op sommige foto,s dat hij wat achter de loodlijn loopt.
Vindt vooral foto 5 een prettig beeld geven.

Balko

Re: Dressuurwerk met Glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:57

Leuke pony maar ik zie een pony die op zijn voorhand loopt en niet echt nageeft of daadwerkelijk rond komt. Ook staan je handen heel breed, de foto's zijn onduidelijk maar het lijkt of je ze bij foto 2 echt op je knie hebt liggen. Teugels korter en naar voren rijden en vanuit daar kun je aan de nagefelijkheid gaan werken.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:30

Ik ben het met je een dat op de foto's lijkt alsof hij op de voorhand loopt, maar dit is niet het geval.
Ik rijd hem erg van achter naar voren, en meestal heeft hij daardoor een fijne achterhand gebruik.
Ze wordt pas sinds een half jaar echt wedstrijdgericht getraind.

Vandaag was ze dan ook niet echt lekker aan mijn been vandaag, daar ligt het denk ik vandaag vooral aan :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:14

Balko, beetje rottig omschreven maar zo zie ik het ook. Foto's liegen niet en het is op alle foto's in meer of mindere mate zo dat pony op de voorhand loopt, maar je moet ergens beginnen. Ik zou alleen kiezen voor een lagere hoofd/hals houding zodat jij en je pony meer op eigen benen kunnen leren lopen. Wordt het dan sterker, dan van achter en meer onder rijden en dan komt het hoofd vanzelf wat omhoog.
Voor jou geld leren zitten, nu zie je op sommige foto's dat je aan het proberen bent iets te doen, maar vervolgens zit je niet meer. Je valt met het paard mee op de voorhand en volgt dus eigenlijk de opdrachten van de pony op ipv zo in balans te zitten dat de pony jou zit gaat volgen, dan kan die ook gelijk makkelijker zijn gewicht naar achter verplaatsen, makkelijker stelling aannemen en zal het rijden in zijn algemeen makkelijker gaan.

Op dit moment vind ik dat je al best netjes zit. Probeer dit ook vol te houden en laat je niet verleiden tot het voorover duiken of het trekken met je handen (handen laag, breed en vast=geen communicatie). Je pony heeft al best een aardige balans, maar is nog zoekende. Kan die even niet van achter en goed onder, probeer dan eerst wat lager hoofd/hals en vanuit daar weer rustig omhoog en meer op de achterhand te rijden. Je hebt meer aan een stapje terug als het aanleren van een ongewenste houding doordat je pony het even niet/nog niet red. Compenseren heb je niets aan, dan draagt hij niet, valt op de voorhand en zet de rug vast, krijg je natuurlijk verder in de dressuur ook problemen mee.

Nog een klein puntje, ik dacht dat welshen niet bont mochten zijn?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:52

Ik sluit me aan bij lailapri. Ik heb aan de hand van de fotos ook het idee dat als je de teugels losser zou laten dat ie dan compleet uit elkaar valt. Wat bij mij erg goed helpt is in de training veel voltes, slangenvoltes en tempowisselingen te rijden. En dan de voltes vergoten en verkleinen zonder dat je takt en tempo terugvalt. Vooral als je voltes kleiner maakt zal jij ook goed op je kont moeten blijven zitten en hem op die achterhand zien te krijgen. In het begin leek dit bij mij en mn paard nergens naar, ze viel soms zelfs stil als ik een kleine volte wou maken, nu doet ze dit keurig en mooi gedragen.
Veel succes straks in de L en zet m op!

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:18

De foto's zijn niet echt duidelijk, maar voor zover ik kan zien mogen je handen wel iets hoger & dichter bij elkaar.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:04

Bedankt, hier kan ik tenminste wat mee, ik ga er hard mee aan het oefenen :)
Maar eerst ga ik mijn paardje klaarmaken voor ons B spring debuut :)

whisky_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:47

Leuke pony, wel jammer dat de foto's iets slechtere kwaliteit hebben...:)
Maar zoals ik kan zien mag er iets meer activiteit in het geheel komen, dat hij (?) z'n rug goed gebruikt! ;)
Verder vind ik het er wel netjes uitzien, misschien je handen iets dichter bij elkaar/hoger ! :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:10

Voor zover ik het kan zien op de foto's, ligt je zadel ook wel erg ver naar voren. Dat belemmert je paard ook in zijn gangen.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:54

Homiafortuna schreef:
Voor zover ik het kan zien op de foto's, ligt je zadel ook wel erg ver naar voren. Dat belemmert je paard ook in zijn gangen.

Klopt, meestal heb ik hem wel verder naar achteren liggen :)

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:35

Ik zou meer proberen de achterhand eronder te krijgen. Dit is eigenlijk een herhaling van wat er al gezegd is. Veel overgangen, voltes verkleinen/vergroten, schakelen in de gangen. Allemaal op de zit. Zwaar zitten en daar op terug komen. Succes! Leuke combi!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:30

Ik ga mee met de bovenstaande opmerkingen. Probeer hem vlot voor het been te maken, been is reactie. Ik zie nu dat je zelf ook al aangeeft dat hij niet goed aan het been was :P
Veel overgangen en schijnovergangen rijden, dan komt het wel goed :D Leuke pony :D

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:46

Dankjewel. Zijn we al erg mee aan het trainen. Ze luistert gelukkig wel goed naar mijn zit.
ik probeer nu vooral hand stil bij elkaar boven de schoft en dan alleen maar been geven en veel overgangen.
Dan is ze soms echt zo slecht aan het been. Dan wil ik bijvoorbeeld van een actieve stap naar een actieve draf.
Eerste keer nauwelijks reactie dus tikje met de zweep. Wel reactie maar niet genoeg dus overnieuw.
Tweede keer weer hetzelfde. Dus de derde maar een keer een echte tik gegeven. Met een bokkende overgang als resultaat. Maar ik voelde daarna wel degelijk verschil in de overgangen. Veel fijner aan mijn been en ze bleef goed over de rug lopen. :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:51

wat ik zie is een fijn ontspannen paardje die helaas wat op de voorhand loopt. ( of een wat kort voorbeen heeft waardoor ze al snel wat voorover duiken) verder zie ik wel dat hij makkelijk loopt door de ontspanning. dat is een heel goed ding. probeer hem nog iets meer te activeren door zijn achterhand er wat meer onder te krijgen.

niet helemaal on topic, maar een Welsh mag niet bont zijn toch? is het een kruising of ben ik nu helemaal in de war? verder vind ik het wel een erg leuk dier! je kan zien dat hij zijn best voor je doet. hou dat gevoel vast dan komen jullie wel verder!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 23:09

nicole_hetty schreef:
wat ik zie is een fijn ontspannen paardje die helaas wat op de voorhand loopt. ( of een wat kort voorbeen heeft waardoor ze al snel wat voorover duiken) verder zie ik wel dat hij makkelijk loopt door de ontspanning. dat is een heel goed ding. probeer hem nog iets meer te activeren door zijn achterhand er wat meer onder te krijgen.

niet helemaal on topic, maar een Welsh mag niet bont zijn toch? is het een kruising of ben ik nu helemaal in de war? verder vind ik het wel een erg leuk dier! je kan zien dat hij zijn best voor je doet. hou dat gevoel vast dan komen jullie wel verder!

Dankje.
Nou ze is waarschijnlijk een welsh cob dat is niet 100% zeker. Maar we hebben gemaild en gebeld met mensen van de welsh pony en cob vereniging. Deze gaven echter aan dat ze zeer waarschijnlijk wel een welsh cob is omdat een welsh cob
alle kleuren mag hebben behalve plantenbont. Mijn pony heeft echter maar 1 vlek (loopt door over de manenkam) en is hierdoor niet plantenbont. Dus is ze zeer waarschijnlijk wel een welsh cob.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:43

Vandaag maar weer eens een dressuurproef gereden, 183 punt.
http://www.youtube.com/watch?v=ObUL7oI8 ... e=youtu.be
Iemand tips om het net wat vlotter, actiever en beter afgewerkt te maken.
Sorry van mijn slechte handhouding van mijn linkerhand. Heb waarschijnlijk mijn vinger gebroken gehad (wij dachten gekneusd) en het is scheef aangegroeid. Gaan waarschijnlijk deze week naar de dokter. Maar kon mijn hand niet fijn houden dus hield ik hem wat lager (slecht van mij)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:49

Edit: Ik reed de proef uit mijn hoofd omdat ponylief ander al bijv galop hoort en dan wel ze meteen galopperen. Dat komt omdat ze goed naar je stem luisterd met longeren. Maar dat is in de proef niet zo heel handig

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:16

Ha op de fotos ziet het er netjes uit! Jammer van je filmpje, ik zou echt aan je handen maar vooral je benen werken! En misschien een zweep ipv sporen gebruiken, lijkt een beetje zielig.

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:41

Erg moeilijk te beoordelen want de foto`s zijn niet heel duidelijk. filmpje kan ik helaas niet bekijken. Let erop dat je handen niet vast zet.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:52

glenstorm schreef:
Vandaag maar weer eens een dressuurproef gereden, 183 punt.
http://www.youtube.com/watch?v=ObUL7oI8 ... e=youtu.be
Iemand tips om het net wat vlotter, actiever en beter afgewerkt te maken.
Sorry van mijn slechte handhouding van mijn linkerhand. Heb waarschijnlijk mijn vinger gebroken gehad (wij dachten gekneusd) en het is scheef aangegroeid. Gaan waarschijnlijk deze week naar de dokter. Maar kon mijn hand niet fijn houden dus hield ik hem wat lager (slecht van mij)

Je gebruikt in mijn ogen vrij veel been. Is hij daar zo ongevoelig voor of te afhankelijk van? Of kun je ze niet goed stilhouden? Ik vind je been ietwat ver naar voren liggen op de foto's, maar dat kan ook aan mij liggen. In ieder geval zou ik hem veel scherper maken voor je been.

Ook valt mij een redelijk onrustig hoofd van het paard op, het geheel mag veel ontspannener (? :+ ), meer ontspannen in ieder geval.

En als klein tipje: als-ie aanspringt in galop, duik dan niet te ver mee naar voren! :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:53

Pluimpie schreef:
Erg moeilijk te beoordelen want de foto`s zijn niet heel duidelijk. filmpje kan ik helaas niet bekijken. Let erop dat je handen niet vast zet.

Moet je anders even kijken, in mn andere topic doet hij het wel, zie mn onderschrift