Bonte Wisse @ Les (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ Les (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:20

Wisse en ik hebben een dipje gehad de laatste maand.
We zijn weer even terug naar de basis, mijn doel is om hem nog meer op eigen benen te laten lopen zonder continu steun bij mij te zoeken.
Wisse vind de galop ineens weer erg moeilijk, naar ons idee loopt hij niet helemaal lekker door zijn lijf en is daarom de galop nog extra moeilijk. Hij spant zich dan erg in zijn lijf en wil niet fijn mijn hand volgen.
Ik ga daar aan de longe voorlopig even goed mee aan de slag, zodat ik hem zelf niet in de weg kan zitten.
Hopelijk komt dit weer in orde zodra hij in draf zijn lijf weer lekker gebruikt :)
De rechterhand gaat al best netjes weer, linksom zie je nog veel spanning en ontbreekt het nog aan continuiteit. Dit is altijd zo, omdat links zijn moeilijke hand is, maar is nu nog duidelijker merkbaar. Pas na een half uur training laat hij linksom ook beter zijn lijf los en gaat hij mooier lopen.
Wisse heeft altijd de neiging om zich op te kroppen of te diep te gaan lopen, de houding waar ik nu naar toe werk vind ik eerst wel een goede basishouding omdat het ook redelijk op lengte is. Als hij deze constant kan laten zien en aankan, gaan we weer wat aan de houding sleutelen.
We hebben nog steeds een lange weg te gaan maar ik heb er het volste vertrouwen in dat we over een maand uit onze dip zijn en weer lekker door kunnen trainen :)

Wisse is trouwens voor de mensen die ons niet kennen een bonte fries van 4,5jaar en nu een jaar onder het zadel.
Ik wil hem deze zomer in elk geval B-klaar hebben.

Tips&Trucs van harte welkom :D

Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 03-01-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:24

Dat ziet er goed uit.
Zorg ervoor dat je je handen rechtop houdt, zie soms pianohandjes. (Is moelijk, ik heb erook een tik van ;))

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:28

Mooi paard <3
Ik vind het echt heel erg vriendelijk uitzien! :D
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar misschien dat ie op sommige stukjes iets activer kan? Het ziet er braaf uit! :D

opisop_shop

Re: Bonte Wisse @ Les (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:35

hij is inderdaad niet zo actief.
Wel voorwaarts als ik dat vraag, maar niet actief, dat heb je idd goed gezien.
Ik heb laatst geprobeerd met knopspoortje te rijden om hem iets scherper op de hulpen te krijgen maar daar werd hij heel stressig van. Ik merk wel achteruit gang in de activiteit maar dat is weer te wijten aan het lichamelijke; we merken duidelijk dat hij nu wat statischer loopt zeg maar ipv echt lekker los vanuit zijn schouder te bewegen. dus als hij zijn lijf weer lekker gebruikt zal hij ook weer wat actiever worden :)
In stap is het altijd al zo geweest trouwens, dan moet je er ontzettend aan rijden om hem wat actiever te krijgen, erg moeilijk!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:46

Leuke filmpjes weer, Anika! Wanneer spreken we een keer af? :D
Ik ga mee met de tip om wat actiever in draf te rijden. Soms ziet het er 'rustig' uit. Maar het algehele plaatje is wel een stuk verbeterd als je het vergelijkt met de vorige filmpjes :D . Met name met je vorige zadel! Je houding vind ik nu prima.

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:47

Wat een mooi beest is dat :9 *kwijl kwijl*

Om het iets actiever te laten lopen, kan je veel (schijn)overgangen doen. Dus bijvoorbeeld: 5 passen stap, 5 passen draf, 5 passen stap, 5 passen draf. En dan later door naar de galop :j Als je hem iets actiever kan rijden, zal hij waarschijnlijk dus ook mooier gaan lopen, en kan hij zijn rug los gaan laten. Misschien kan je ook wat meer afwisseling doen? In alle filmpjes rijdt je nu op de volte. Je kan natuurlijk ook slangenvoltes, vierkante voltes, gebroken lijnen, halve voltes etc. rijden :j

Succes verder!!

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:56

Ik ken het! Een beestje activer rijden, erg moeilijk ja! :o
Ik heb het vooral proberen op te lossen door, geen reactie van het been? Een tikje bij met de zweep.. Je schreef dat hij was stressiger wordt met sporen, misschien is dat wat minder met een zweep? Of ik gaf mijn beestje zelf geen tikje, maar ik deed een tikje op mijn been. Daar reageerde die van mij ook wel op...

Maar ik vind hem helemaal geweldig !!! Erg mooi bont getekend <3
Ik heb thuis ook een bonte ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:57

ik heb ook slangenvoltes gereden, S-jes, recht afgewend en gebroken lijn maar die staan er inderdaad niet op :P
hij had de laatste tijd veel moeite met rechte lijnen, daarom werken we veel vanuit de volte nu en als hij fijn aanvoelt rijd ik hem rechtuit. Dat gaat gelukkig alweer wat beter :)
Schakelen doe ik ook maar dan hele kleine stukjes. Grotere verschillen rijden betekent nieuwe spanning en dan ben je hem weer kwijt. Hij moet eerst wat constanter worden in het basistempo.
Hij is trouwens wel voorwaarts genoeg, dat is het probleem niet.
Het is echt het verfijnen aan de beenhulp waar het hem aan schort.
Dus kleine verschillen kunnen rijden, zonder meteen meer druk aan de voorkant te krijgen.

Bedankt voor de reacties en complimenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:03

Wat een leukerd is het toch. Volgens mij heb ik duizend jaar geleden ook een keer een topic van jullie ergens in een buitenbak gezien, wat een vooruitgang sindsdien! (als ik jullie niet verwar met een andere bonte :P :o ) Ik vind je houding heel netjes en wat betreft het constanter worden in het basistempo, dat zag er goed uit, je zadel piept mooi regelmatig, hihi! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:09

haha dat is niet mijn zadel maar mijn linker kwik-out beugel, die inderdaad nodig gesmeerd moet worden _O-

Ik heb al een best aantal topics gemaakt met Wisse dus je hebt hemongetwijfeld al eens voorbij zien komen :D
heb ff gezocht naar ons vorige les-topic voor de geinteresseerden;
[RT-HAW] Bonte Wisse @ les (filmpjes)

ik vind hem daar iets constanter maar de huidige houding vind ik beter, wat meer lengte/neusje eruit.
Wel gaat de linkergalop daar veel beter; mooier gesprongen en beter ruggebruik maar dat voelde ik al dat het nu niet goed ging.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:24

Zoals je zelf aangeeft heeft hij inderdaad wel fijner gelopen, maar ik vind voor zover ik kan zien het toch al weer een vooruitgang met wat ik zag op vrijdag :) Toch weer ietsje losser en bij een paar stukjes volgt hij je hand weer naar voren/beneden, dat zijn fijne stukjes!

Let wel op je handen, viel me op dat ze vrij onrustig zijn nu (links-rechts). Kan me indenken dat dat is omdat hij wat stugger is op het moment en niet met zijn kin op zijn borst erop mag gaan hangen (meende te begrijpen dat hij dat makkelijker vond, ook ivm meer op eigen benen leren lopen?), maar wel op letten dat als hij fijn loslaat je je handen ook meteen stil houdt :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:43

handen helemaal stil mag ik niet doen van Marianne :P
Ik moet hem nog vrij vaak vragen maar dat wordt vanzelf weer minder.
Zelf moet ik erom denken dat ik snellere en kleinere hulpen geef en meteen weer handvoor zet om mijn hand te laten volgen. Wisse heeft altijd de neiging gehad om aan je hand te blijven plakken en een ophouding niet goed aan te nemen en dat duurt een tijdje voordat hij het fijn aanneemt en je hand volgt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:01

Oh, maar helemaal "strak" stil, zonder mee te gaan en af en toe een ophouding als dat weer nodig is omdat hij weer vastpakt bedoel ik, bedoel ik ook niet hoor (als je begrijpt wat ik bedoel met al die bedoels :D ). Maar wat ik nu zag -en me eerder nooit bij je is opgevallen- is bijna continu links-rechts vrij duidelijke teugelhulpen ook wanneer hij netjes de hand lijkt te volgen (en je dus idd eigenlijk handvoor zou moeten geven, dat bedoel ik met stil houden en dus ophouden met te blijven vragen), dat lijkt mij nou ook weer niet haar bedoeling :) Het verschil tussen goed en niet-goed wordt zo onduidelijk voor hem denk ik, dat is tenminste het beeld wat ik van deze filmpjes af krijg :)

*edit: kleinere hulpen daarin, daar kan ik me ook in vinden trouwens :j Dan krijgt hij niet de kans om het bit vast te pakken zonder dat je hem stoort in de mond met de wat grotere beweging, zodat hij ook je hand durft te blijven volgen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:05

Ik zie wel wat je bedoelt, maar bij Wisse kan het nu nog niet anders.
Als je bij Wisse heel even niets doet, knijpt hij er meteen tussenuit. Je moet hem continu bezig houden en daarnaast steeds controleren hoe hij aanvoelt op beide handen. Uiteindelijk zal dit steeds minder worden en zullen de hulpen steeds kleiner worden.
Het is een middel, deze manier van rijden, geen doel an sich.
Het maakt Wisse ook zo lastig, maar tevens leuk om te rijden :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:11

Kan ik me dus indenken ja, dat er even weinig anders kan :j Zolang je er idd bewust naar toe werkt dat het steeds kleiner en minder wordt lijkt het me ook geen probleem, ik zei het ook alleen voor het geval je het je niet bewust was (staat niks over in de OP nl) :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:57

Jeetje wat een verbetering zeg! Ik vind het er erg fijn uit zien zo, lekker licht en ontspannen, super!
Hij loopt nu ook helemaal niet meer zo opgekropt, dus dat is ook beter.
Ga zo door, super! :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:03

ziet er super uit! maar ik heb een puntje. bij het laatste filmpje houd je je binnenhand niet aan waardoor de teugel slap komt te hangen, probeer je ellebogen meer naar achter te houden :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:15

Hee!
ik zie inderdaad ook echt verbetering!;) inderdaad veel (schijn)overgangen rijden en wat meer afwisselen in halshouding, even met de neus over de grond, echt strekken dus. en dan weer omhoog en weer laag en weer hoog;) tenminste, dat zou je nog kunnen proberen;)
binnenkort weer een topicje?:)
groetjes!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:19

Hij loopt al steeds beter opi! Hij krijgt al steeds meer lengte in zijn hals.
Verder mag hij iets actiever, maar dat gaf je zelf ook al aan. Gewoon zo doorgaan en dan gaat het helemaal goed komen. :)

whoopipeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:28

Ziet er leuk uit, afentoen wat actiever!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:33

ik vind het echt een grote verbetering en meer rust en balans
enkel ben ik het niet met de links rechts contact eens en vind je binnenhand soms best scherp inkomen
ik zou die gewoon eens helemaal loslaten of op contact houden..
Het is toch buiten teugel binnenbeen ? dus ik snap niet waarom je dan telkens weer vraagt op je binnehand
terwijl je hem ook controleert/vraagt op je buitenhand :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:56

omdat hij op binnen ook aardig "vast wil pakken" (pakt het niet beet, maar meer stug worden bedoel ik), als ik daar niets mee zou doen dan blijft dat zo. Eigenlijk moet ik continu controleren hoe hij aanvoelt, alleen omdat het nog niet zo lekker gaat is dat nu nog duidelijk zichtbaar, het is de bedoeling het steeds kleiner te maken en te verfijnen.
Binnenhand ben ik inderdaad streng mee, zal straks steeds minder worden. Bij Wisse moet je soms wat scherp inkomen om het vervolgens te kunnen verfijnen.
Volgens het boekje is het inderdaad binnenbeen-buitenteugel maar Wisse doet niets volgens het boekje :D

Bedankt voor de reacties allemaal, leuk om te merken dat dit wel een fijn beeld is, ondanks dat hij dus niet lekker door zijn lijf loopt en mijn hulpen niet goed aanneemt.
Ik blijf hem net zo lang in deze houding trainen totdat hij het continu en ontspannen doet, daarna gaan we hem iets meer oprichten.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:26

Mooie filmpjes weer!
Zitten weer hele fijne stukjes bij.... Punten die ik zag zijn al genoemd...
Vind het wel leuk om te zien dat jullie steeds meer een team worden!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:00

Wat zijn jullie verbeterd zeg!
Vorige keer gaf ik als tip mee dat hij nog iets actiever kan en dat is hij nu.
Ga vooral zo door!

Wat me wel opvalt aan de filmpjes is dat je erg op de lepel van je zadel zit?
is je zadel niet te klein?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:02

oeh dat is me eigenlijk niet opgevallen, ik had het idee dat mn kont hier wel inpaste, is namelijk gewoon een 18" :7