Weer update Monty @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Weer update Monty @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:49

En daar zijn we weer met een nieuw topic.
Ik wilde eerdere topics van ons hier even in een link zetten, maar dat wordt zo'n zoekwerk dat dat me helaas niet lukte.

Korte informatie:
Naam paard: Monty
Leeftijd: 5 jaar
Afstamming: Onbekend
Ras: Onbekend.
Komt uit Denemarken.

Ik heb nu Monty al weer 7 maanden, en we maken samen laaaangzaaam kleine stapjes vooruit. Iedere keer zijn we weer iets aan het verbeteren. Ik moet zeggen dat ik nu al trots op mijn paard ben als ik zie wat hij nu wel doet, en eerst niet.

Mijn verbeterpunten: HANDEN :( .. grrrr.. het lijkt net alsof ik twee theeglazen wil vasthouden ofzo, het ziet er zo achterlijk uit. Mijn instructeur roept het ook af en toe hoor, maar moet dit echt snel verbeteren.
Schouders naar achteren, en onderbenen nog meer stil houden. Ik heb een nieuw zadel, dus hierdoor is het wel verbeterd maar het mag nog meer.

Verbeterpunten bij Monty: Goed actief houden, en blijven houden! Proberen op het juiste moment te ontspannen en weer druk te geven. Maar hierbij zijn we allebei nog zoekende.

Tips e.d. mogen, maar graag wel iets waar ik iets mee kan!

http://www.youtube.com/watch?v=Z0RL3LyGuNQ

pinkie87

Re: Weer update Monty @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:48

misschien met je je teugels korter maken.
want je duwt nu je handen omlaag om hem denk ik nagevelijk te krijgen. en denk ook dat ze daarom steeds omhoog komt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:51

Is er reden voor dat je op het verkeerde been zit?Anders nog al slordig dat er niets van gezegd wordt...

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:53

pinkie87 schreef:
misschien met je je teugels korter maken.
want je duwt nu je handen omlaag om hem denk ik nagevelijk te krijgen. en denk ook dat ze daarom steeds omhoog komt

klopt, en je moet wat meer ontspannen zitten, door o.a. meer een knikje in je armen te hebben. Het ziet er een beetje stijf uit. Verder zorgen dat je paardje lekker vooruit blijft lopen zonder zo vaak been te geven!

Verder vind ik jullie een leuk stel! Mooi paardje hoor. Het gaat de goede kant op ;)

liefs

Verder

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:55

Ja, inderdaad je handen. En echt korter nemen. Ik heb het gevoel dat je niet de juiste hulpen geeft.

Verder mooie pony! Heel veel plezier ermee!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:55

Ik vind het er heel vriendelijk uitzien :)
Ik denk niet dat ze de pony naar beneden trekt, want ik zie slechts heel licht contact. T'is een jong diertje dat zijn balans nog wat aan het zoeken is en af en toe lekker omlaag komt en ontspant. Net zoals jij waarschijnlijk nog wat ontspanning zoekt.
Een constante aanleuning zal er zeker vanzelf komen :)
Je mag je handen best wat meer dragen.
Let inderdaad wel op het lichtrijden op verkeerde been, zeker bij een jong paardje.
Komt helemaal goed :j
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 19-05-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:56

ik zou eerst eens beginnen met je beugels een gaatje korter te doen, dan krijg je meer houvast met je benen en schommel je niet zo.
als je dat verbeterd hebt, kun je aan je bovenlichaam/armen werken.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:15

Oh gut, dat van het verkeerde been helemaal niet gezien. *schaam*. Daar moet ik inderdaad opletten bij een jong paard.
En ik zie inderdaad nu ook dat mijn teugels wat zwabbere, dus zou ik ze wat korter moeten nemen. Bedankt voor de tips!

Maar beugels gaatje korter? Ik heb dan denk ik het idee dat ik zo kort zit.. Maar ik kan het eens uitproberen! Bedankt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:33

het lijkt alsof je beugels op een goede lengte zitten,maar je benen zwabberen omdat je geen houvast hebt.
als je met een iets kortere beugel rijd,kun je je evenwicht beter vinden en daardoor ook aan je bovenlichaam werken.
(of zonder beugels, dan heb je gevoelsmatig meer controle als je je beugels weer aan doet, maar dat zou ik met zo'n jonge pony nog niet te lang doen doen omdat je dan moet doorzitten)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:43

Hoi, ik had je vorige topic ook gezien en ik vind het een groot verschil! jullie gaan goed vooruit hoor!
Het lijkt alsof je iedere stap drijft maar misschien lijkt dat ook maar zo. Dat lijkt me een belangrijk punt om aan te werken.
Lekker zo doorgaan :j

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:15

Ten eerste vind ik het er rustig en vriendelijk uitzien, waar je meer op moet letten zijn je handen, probeer die niet te kantelen, maar hou ze netjes recht. En let erop dat je op het goede been rijdt. Heeft je instructeur dit niet opgemerkt? Zoniet, dan zou ik het wel even zeggen dat hij daar op moet letten, is een belangrijk deel van het rijden...
Veel succes verder :)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:33

Probeer een knik te maken in je ellebogen. Dan kom je handen ook wat hoger te liggen. Verder zou ik de teugel iets korter maken, want je hebt soms een boogje in de teugel.
De handen zou ik ook iets proberen te ontspannen en wat minder naar beneden duwen. Je beugels zou ik niet korter doen, maar je bovenbenen iets(!) aan spannen en je onderbenen ontspannen.

Wel een mooie pony! Ziet er goed uit!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:34

Wat me vooral nog opvalt is dat je teveel op de beugels leunt.
Je hangt daarin wat achterover en steekt je benen naar voren af waarbij ze erg onrustig worden, probeer daar op te letten.

Wel vind ik de voorruitgang weer duidelijk zichtbaar, er zit meer rust in en je hebt duidelijk geoefend en jullie zijn nu meer aan elkaar gewend.

Probeer er ook aan te denken dat je op het goede been lichtrijd, dit vind ik overigens wel erg slecht van je instrukteur dat hij je daar niet op wijst of je leert hoe je dat kunt voelen en zien.

Super hoor, ga zo door ;)

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:06

Er is zeker nog een boel te verbeteren, dat geef je zelf ook aan, maar Monty loopt echt veel fijner dan een paar maandjes terug. Hij is nog jong, je hebt hem nog niet zo lang; denk dat je heel tevreden mag zijn met jullie vooruitgang. Je bent nu zelf ook veel meer aan het rijden. Hij zit ook lekker in zijn velletje lijkt het??
Qua handen is het inderdaad de houding die anders zou moeten, maar liever deze teugellengte waarin hij zelf de ontspanning zoekt en op z'n eigen benen loopt dan, dan spanning door een kortere teugel.
Verder zou ik ook wat meer afwisseling in je rijden aanbrengen, nu is eigenlijk achter elkaar hoefslag volgen.
Groetjes Eva (liras)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:59

Het is heel moeilijk om je handen goed te houden als je het verkeerd heb aangeleerd!
Het beste werkt door even je paard z'n gangetje te laten gaan en alleen maar op je eigen houding te letten, maakt even niet uit als je paardje niet rond is.
Dan moet je ook constant naar je handen kijken, net zolang totdat je het voelt, hoe je ze moet houden.
Dan kun je pas verder met je paard.
En dat is ook niet erg voor je paard, als je een costante aanleuning houdt komt dat rond maken vanzelf.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:19

Wat mij opvalt in het filmpje is dat jij constant hetzelfde doet.. Zowel als hij nageeft als wanneer hij zijn hoofd weer omhoog gooit.. daar zou iets meer reactie van jou kant op moeten komen denk ik..

Je wilt hem nageeflijk hebben, laat je pony dit dan ook weten wanneer hij daar goed loopt(al zijn het maar kleine stukjes)! Dus wanneer hij zijn hoofdje knikt, beloon je met je stem en stop je met dat constant gedrijf van je been. Komt hij weer omhoog, neem je wat meer druk op je teugels..

Houd wel contact op je teugels, soms voelt je pony jou niet. Je hoeft niet veel druk te houden, maar licht contact met je paard, geeft hem wel wat meer ondersteuning.. Probeer door iets meer druk in je hand en tegelijkertijd wat druk met je kuit hem te laten knikken. Zodra hij knikt, contact van de teugels weer op minimaal en het drijven ook weer doseren, maar hij mag niet ineens terug vallen..
En ik denk eerlijk gezegd dat je hem beter eerst goed aan het been zal moeten maken.. En daarna pas aandacht kunt gaan besteden aan de nageeflijkheid.
Veel succes ermee! Het is een leuke pony om te zien! En je rijstijl ziet er verder vriendelijk en rustig uit!

edit: sorry ik zie nu pas dat het nog een jonge pony is.. Dan zou ik me inderdaad nog niet heel druk maken om het nageeflijk rijden en de aanleuning die hij nog zoekt, maar dat mag wel een beetje ondersteunt worden..
Jullie gaan er zeker wel komen. Je beenhulpen moet je wel echt op gaan letten, zou zonde zijn als hij nu al 'dood' voor het been word..

Wat betreft het actief maken en houden zoals je in je openingspost zet, zou ik wat meer overgangen en ophoudingen maken..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:19

MirandaFuego schreef:
Het is heel moeilijk om je handen goed te houden als je het verkeerd heb aangeleerd!

Nou het zijn iedere keer nieuwe dingen die erbij komen. Een half jaar geleden reed ik nog keurig netjes met mijn handen. Iedere keer lijkt er wel iets te komen wat ineens niet meer gaat.
Zo ook met mijn onderbenen, toen ik begon met paardrijden ging dat prima. Nadat ik een breuk had opgelopen in mijn hiel kon ik lange tijd niet rijden, toen ik weer begon had ik ineens zwabberkuiten :( .

Het lijkt alsof ik bij iedere pas drijf, maar dit is dus niet zo. Ik let er heeeeel bewust op om mijn benen zo stil mogelijk te houden, zo doet dat ook mijn instructeur. Ik beweeg mijn onderbenen wel, maar drijf niet bij iedere pas. Alleen soms wat vaker als hij door mijn binnenbeen heen valt.
Bedankt voor de tips weer!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:29

Handen hoger en bij elkaar, armen niet vastzetten, je moet een veertje in je handen hebben, absoluut los van voor blijven.
Met druk lost je niets op, zeker geen aanleuning.

Verder minder aandrijven (of uberhaupt bewegen), 1 keer genoeg. Probeer zo stil mogelijk te zitten, en rijd met je zit. Veel overgangen, korte overgangen lijken mij in combinatie met losser van voor een goede optie.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:02

En paardrijden ziet er altijd zo makkelijk uit ;). Ik ben er altijd voor in om te verbeteren en veranderen. Maar soms wil ik zoveel tegelijk verbeteren.

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:22

Paardrijden ziet er makkelijk uit voor mensen die er niet veel van weten. Maar soms moet je ook niet ingewikkeld doen. Lekker veel overgangen stap naar draf andersom. Ook temp wisselingen in draf etc. Gebroken lijn 5 m, grote volte E, lekker afwisselen. Teugels op maat en sturen met buitenteugel er goed. Handen meer dragen. Niet focussen op de voorkant. succes

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:46

Hey daar hebben we Monty weer. Hou jullie wel in de gaten haha! Maar ziet er super uit, probeer alleen je handen boven het zadel te houden en dicht bij elkaar en probeer een knik te maken in je eleboog. Ik had ook bij Monty telkis ''omhoog met hoofd, omlaag met hoofd'' Niet contant naar beneden. Zie er al veel verbetering in. Ik vond Monty altijd lekker lopen als je laag en lang begint. Dus instappen en indraven met beetje losse teugels en lekker lang en laag beginnen. Weet niet of jij ook zo begint? Heb je al gesprongen met hem? :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:09

Dank je voor je reactie. Ik begin inderdaad altijd met lekker lange teugel hoor. Vooral als ik zo begin te draven pakt hij het later veel beter op.
Ik heb het nog niet aangedurft om met hem te springen hoor.. hihihi, ik ben niet zo'n held. Maar wil het zeker wel proberen. Eerst de dressuur nog meer beheersen dan weet ik zeker dat we goed klaar zijn voor een sprongetje!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:13

probeer inderdaad je teugels wat strakker te pakken hoewel ze al wel lekker aan het toegeven is, ze gaat al lekker sommige(korte) stukjes zoeken met d'r hoofdje(nar beneden) verder benen proberen stil te houden dus niet 4 keer in de pas aan drijven heb ik ook moeten afleren, en weet hoe moeilijk dat is.. ;(