Lilly voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Lilly voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:25

Hallo,

Leuk dat je ons topic bekijkt! Eerst even een beetje informatie over Lilly:
- 6 jaar jong
- e pony
- merrie
- wij leasen haar sinds april, maar ik rijd haar al iets langer

Lilly en ik hebben nog geen niveau. Het is een beetje een stresskipje, maar ze bedoeld het allemaal heel goed en gisteren (toen dit gefilmd werd) was ze érg braaf :) . Ze heeft net ruim drie weken stilgestaan vanwege een bultje op haar been dat behandeld moest worden, maar dat is nu weer helemaal goed. Ze voelt wel vrij strak in haar rug en is (mede door het stilstaan vermoed ik) een beetje stijf. In galop hebben we nog wat balansprobleempjes, bijvoorbeeld bij het aanspringen. Dan schiet ze vaak nog hard weg, al ben ik nu heel tevreden over het tempo. Het kan altijd beter, maar ik ben blij dat er rust in zit. Ook mist er vaak een stukje concentratie, we zijn allebei snel afgeleid door dingen in onze omgeving.

Puntjes waar ik aan moet werken:
- beter rechtop zitten en schouders naar achteren
- ik ben erg scheef, zie bijvoorbeeld mijn vaak ongelijke handen en knik naar één kant in mijn heupen
- ik moet soms iets minder afwachtend gaan rijden
- linkerhand is te streng af en toe, terwijl mijn rechterhand geen contact maakt
- ....

Dit is nog lang geen perfect beeld en daar ben ik me heel erg bewust van. We zijn er hard mee aan het werk, we krijgen les, maar ik ben toch heel erg benieuwd wat jullie hier van vinden, en of jullie nog goede tips en commentaar hebben. Ik sta er open voor!

Alvast bedankt voor het kijken :)

Lieees

Re: Lilly voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:42

Leuk paardje en een prachtige bak. Fijn dat het al steeds beter gaat. De manier waarop ze draaft komt op mij over alsof ze last heeft van haar rug of dat er in ieder geval iets vast zit. Omdat het niet je eigen paard is is het lastig om er een chiropractor oid bij te laten komen. Is het een manegepaard of lease je haar van een eigenaar? Verder vind ik wel dat je er netjes op zit, ik zou alleen iets meer je ellebogen buigen! Heel veel succes!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 12:48

Je hebt helemaal gelijk :j . Ze is erg strak in haar rug en dat is naar mijn idee gedeeltelijk ook spanning. Op de momenten dat ze écht ontspant laat ze haar rug ook los, maar die momenten zijn nog heel zeldzaam helaas. Ze heeft eventjes in de manegelessen gelopen maar wij leasen haar nu van de manege, want betekent dat ze niet meer in de lessen hoeft te lopen. Dankjewel!

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:52

Zonde is dat van manege paardjes he, gelukkig is ze nog jong en kan er een hoop aan gebeuren. Als je de mogelijkheid hebt om er iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft zou ik het zeker doen. Verder is het voor de buiging ed ook heel goed om gewoon buigoefeningen te doen in de stal, gewoon met een snoepje richting kont bewegen. Ook de dubbele longe is heel fijn om ze goed ontspannen en over de rug te laten lopen (heeft voor mij heel veel gedaan). En dan zullen die momenten van ontspanning steeds langer aanhouden en daar werk je natuurlijk naartoe. Wel super dat je dit paardje van de manegelessen hebt 'gered' haha.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 12:56

Ze heeft gelukkig niet heel lang in de lessen gelopen, maar was al erg gestresst toen ze bij ons kwam. Dat gaat nu stapje voor stapje wel steeds beter en ze begint sommige dingen nu ook echt leuk te vinden en haar karakter komt steeds meer tevoorschijn, superleuk! Dat van dat buigen is een goede tip, daar ga ik wat mee doen :) . Dubbele longe vind ik interessant, maar heb ik geen ervaring mee dus daar zou ik dan iemand voor moeten zoeken om ons te begeleiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:02

leuk paard!
Je ziet zelf op het filmpje dat je erg onrustige handen hebt....ze bewegen steeds op en neer mee met lichtrijden.Probeer daar op te letten.
Ze drukt inderdaad haar rug volledig weg...maar je hebt les?Dan zal je instructrice wel uitleggen hoe je haar naar ontspanning kan rijden.Maar dat gaat niet met een onrustige hand,begin daar dus maar mee ;)

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:06

Klopt hoor... ik vind het moeilijk om een fijne verbinding te houden, en door mijn scheve lichaam doen mijn handen van alles wat ik niet wil... Met doorzitten gaat het een stuk beter, maar dat wil ik haar nog niet aandoen omdat ze inderdaad haar rug weg drukt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:53

Opzich ik niet een ongelukkig paard zo op het eerste gezicht. Wel vind ik haar inderdaad stijf en linksom hier en daar ook niet helemaal regelmatig, vooral niet in de wendingen...

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:57

Ja kan kloppen, dat komt waarschijnlijk door een gebrek aan contact aan mijn buitenhand, dat onregelmatige is haar reactie daarop. Maar hoe krijg ik dat contact fijner en stiller, en gelijk aan beide kanten? Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te rijden, hoop dat dat ook overkomt...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:30

Veel overgangen rijden :) Ook veel schakelen, dus eens verzamelen, dan eens doorrijden,... En gewoon een stille hand die meeveert.

Wat me ook opviel is dat je bij het lichtrijden iets langer in je zadel mag blijven zitten, dus wachten tot je omhoog gesmeten wordt door de draf van het paard.

Verder vind ik het er best al leuk en vriendelijk uitzien! Veel succes!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:38

Van overgangen maken en schakelen wordt ze vrij heet en fel, en ik wil haar liever niet in haar mond zitten. Maar als ik dat langzaam opbouw, en die tempowisselingen en overgangen steeds iets dichter na elkaar zou gaan leggen zou het op zich wel goed moeten komen. Dankjewel voor je tips!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:41

Je hoeft haar ook niet per se in de mond te zitten, je kan haar ook op je zit rijden. :) Vaak effectiever als teugelhulpen bij jonge paarden. :) Begin met kleine beetjes, dan kom je er wel! Ik zag dat je les hebt, dan komt dat wel goed :Y)

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:45

Ja, ik wil daar ook heel graag meer over leren :)

Dancertesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:08

leuk koppie , dat zeker
je kunt veel voltes en grote achten gaan rijden zodat ze wat soepeler in haar lijf word , de mijne was altijd een stokje qua buiging en veel voltes, grote achten en soms een beetje contra stelling hielpen goed om hem soepeler te krijgen . als het goed is wordt het galopperen ook wat makkelijker voor haar als ze wat losser in haar lijf is.
succes (:

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:20

Dancertesje schreef:
leuk koppie , dat zeker
je kunt veel voltes en grote achten gaan rijden zodat ze wat soepeler in haar lijf word , de mijne was altijd een stokje qua buiging en veel voltes, grote achten en soms een beetje contra stelling hielpen goed om hem soepeler te krijgen . als het goed is wordt het galopperen ook wat makkelijker voor haar als ze wat losser in haar lijf is.
succes (:

Behalve als de merrie echt last ergens van heeft. Wanneer een paard in een wending onregelmatig (en dat is deze) dan komt dat vaak door belasting. Persoonlijk zou ik dan liever uit zoeken hoe dat komt, longeren of veel rechte lijnen rijden.

Heel makkelijk gezegt; als jij last zou hebben van bv je enkel, ga je ook niet extra springen, maar eerst maar wat wandelen...

Dancertesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:27

Citaat:
Behalve als de merrie echt last ergens van heeft. Wanneer een paard in een wending onregelmatig (en dat is deze) dan komt dat vaak door belasting. Persoonlijk zou ik dan liever uit zoeken hoe dat komt, longeren of veel rechte lijnen rijden.

Heel makkelijk gezegt; als jij last zou hebben van bv je enkel, ga je ook niet extra springen, maar eerst maar wat wandelen...

ja natuurlijk , ik zou ook eerst kijken of er verder geen lichamelijke problemen zijn , dat was ik er even vergeten bij te zetten.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:03

Ik vindt dat je netjes rijd! En dat jullie een leuke combie zijn, je bent erg onrustig in je handen (je mag minder streng/hard zijn met je hand) en als je ligt rijd gaan je handen mee omhoog probeer ze wat op de plek te houden, probeer ook trots op dat mooie paardje te zitten want daar mag je best trots op zijn! Veel plezier met het paard en suc6 met hij rijden en de tips!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:10

Volgens mij ben je niet bewust streng met je hand maar werkt dat wel zo in doordat je je armen gestrekt houdt. Je handen mogen dichter bij elkaar, duimen bovenop, iets boven de schoft dragen. Knikje in je ellebogen en je bovenarmen ontspannen langs je lijf laten hangen. Rug recht en naar vooooooren kijken, niet naar beneden :)

Lief paardje volgens mij, erg onzeker lijkt ie? Zou het voor jou prettiger zitten als je je beugels een gaatje langer doet? Misschien loont het ook om eens een tijdje aan de longe te rijden. Zonder teugels en beugels allereerst complete ontspanning in stap krijgen. Dit steeds iets uitbouwen. Je zit in balans krijgen en zo stil mogelijk leren zitten is denk ik een heel belangrijk punt om de basis goed te krijgen. Je benen bewegen nu best veel en dat lijkt te komen doordat je lijf nog niet in balans is op dit paardje en je benen de rest van de beweging in jouw lijf corrigeren (als je niet snapt wat ik bedoel hoor ik het graag).

Verder denk ik dat het wel goed gaat komen met jullie maar ik denk ook dat het heel belangrijk is om hier goede begeleiding bij te hebben. Hoe vaak heb je les en wat zijn de aandachtspunten van de instructeur?

Misschien is af en toe een lesje vrijheidsdressuur ook wel heel positief voor het soepeler en sterker worden van je paardje! Jullie zijn een mooie combi en ik wens jullie veel succes!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:15

Heel erg bedankt voor jullie eerlijke reacties! Ik heb zelf veel last van mijn rug wat mijn houding negatief beïnvloedt en wat ook voor spanning bij mij zorgt (maar dat is geen excuus voor de strakke armen). Dit neemt Lilly ook over, maar ook dat is iets waar ik hard aan werk. Haar longeren doe ik ook regelmatig, maar omdat ik dus niet met dubbele longe kan longeren, ben ik eigenlijk nog op zoek naar een hulpteugel die veilig en niet dwingend is aan de longeerlijn.
Vrijheidsdressuur lijkt me erg leuk, ook voor de afwisseling!
Onzeker klopt, niet alleen onder het zadel. Dit wordt wel steeds beter, maar ze is wel vrij snel in de stress als er wat gebeurd.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/35922_226149234164861_100003093593228_427470_394510019_n.jpg Dit kon eerst bijvoorbeeld ook niet, dus op de grond is er wel veel vooruitgang. Onder het zadel gaat het jammer genoeg wat langzamer. Ik wil haar graag een kans geven en ben ook echt gek van haar, maar we moeten alles wel samen leren.
Trouwens, ze is een paar weken geleden nog gekeurd, waarbij we nog extra de nadruk hadden gelegd op haar rug omdat mijn oude pony door rugklachten nu met pensioen is.
Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:43

Ooh wat een schattige foto van jullie in de stal. Ze kijkt onwijs tevreden. Jullie band zit wel goed, op naar meer vertrouwen onder het zadel :)

Veel plezier samen!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:32

Dat ze te hard aanspringt en weggaloppeerd zal wel te maken hebben met dat het een draver is? Dravers zijn vaak nerveus en hebben moeite met galop, advies: geduld! :P

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:17

Ik wilde nog wel even zeggen dat de dubbele longe totaal niet dwingend is! Ik denk dat er geen vriendelijkere longeerhulpen zijn. Ik zou zeggen echt de moeite waard. En echt moeilijk is het ook niet. Als je wil kan ik het ook wel via pb uitleggen?

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:09

Ik bedoelde ook dat ik heel graag met dubbele longe zou willen longeren, maar dan wel op de goede manier. Dat ik niet zomaar wat doe zeg maar :) Maar ik ben benieuwd!
Ik heb geen idee of het een draver is eigenlijk.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:37

tenen naar binnen en iets meer hoekjes doorrijden..
Verder toppie :D

Chanou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:29

je onderbeen wat stiller houden, en aandrijven et je kuiten. Ook kan je je hak wel iets meer uit drukken :)