1 was ooit op maat gemaakt voor een groot smal paard. Moest nu op een kleiner en breder paardje. dit betekent dat de hele kussens opnieuw gevuld moeten worden. Het zadel ligt nu te hoog en moet dus omlaag (het ligt er zeg maar op). De hele rug werd opgemeten.
Het andere zadel was ooit op maat gemaakt voor een g root smal paard, en hiervan moeten alleen de kussens wat bijgevuld worden. Dit zadel wordt dan op 2 paarden gebruikt.
Toen m'n eigen zadel. Ik heb het nu 2 maanden en na 2-3 maanden moest ik het even laten controleren. Ik zat volgens de man praktisch recht, hij kan dat namelijk direct zien aan het zadel als iemand scheef zit.
Sommigen zitten zo scheef dat je dat direct aan de kussens kunt zien. Niemand is volledig recht zegt hij. Maar goed, een leuk om te weten dat ik niet echt scheef ben

Hoewel ik verder nog geen klachten had, kon de zadelmaker al wel zien dat het zadel begon te zakken. Hij zag meteen waar straks bijgevuld moet worden. Ik mag er nu nog wel op rijden. Met 2 maanden moet het bijgevuld worden ongeveer.
Voor de zekerheid mat hij nog eens de hele rug van het paard (wat ook al in z'n boekje stond) en dus met een paar maanden laten opvullen.
Het verbaasde mij enigzins dat er nu al sprake is van opvullen van m'n nieuwe zadel. Tuurlijk was mij dit al verteld voordat ik het kocht. Maar wat als ik nu gewoon een zadel elders had gekocht? dan had ik straks met een paar maanden al met een niet passend zadel gezeten. Ben toch wel blij met dit beetje extra service

En als ik een ander paard ga rijden wordt het weer gratis aangepast.
Wie heeft nog meer zulke service?