"Mishandelde" paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

"Mishandelde" paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:06

Er valt mij de laatste tijd iets meer en meer op...en ik vroeg me af of jullie het ook al opgevallen is.

Blijkbaar is het in België en Nederland bijna niet meer mogelijk om een paard te kopen dat niet "mishandeld" is geweest...
Als ik hier op bokt lees kom ik continu verhalen tegen van "mijn paard is mishandeld"
Bij ons op stal komen ook alleen maar eigenaars bij die mishandelde paarden hebben of juist gekocht hebben...

Is "het mishandelde paard" een nieuwe modetrend?Een verzinseltje van de eigenaars om hun fouten en onkunde te camoufleren als er iets misloopt?Of worden er echt zoveel paarden mishandeld?Of is een opvoedkunde tik tegenwoordig ook al mishandeling met als gevolg een mishandeld paard?
Wie kan mij dit uitleggen?

P.S. : Ik geloof best dat er paarden zijn die echt mishandeld zijn geweest.Ik wil ze dus zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren...

Symme

Re: "Mishandelde" paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:20

Misschien zijn dit de "opzienbarende verhalen" die verteld worden rond het kampvuur, iets wat goed gaat hoor je niet altijd maar zodra het fout gaat dan zit iedereen erop.
En misschien ook net als bij mensen, vroeger was een corrigerende tik gewoon (en in mijn ogen ook niks mis mee) nu "mishandel" je een kind als je dezelfde corrigerende tik geeft, wie weet geld dit voor "paardenmishandeling" ook...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:50

Ik weet zeker dat mijn haf geen al te best verleden heeft, maar mishandeld zou ik het niet noemen.. Ik was er niet bij, dus ik weet niet wat er is gebeurd en wat ze zelf eventueel heeft uitgevreten. Ze heeft veel striemen in haar vacht, een mond van schokbeton en ze was in het begin als de dood voor een zweep. Ik heb de problemen met haar opgelost en dat is nu voorbij, ik ga er niet mee te koop lopen oid. Ik kan me idd ergeren aan mensen die gelijk zeggen: 'kijk, dat paard is van mij, ze is vroeger mishandeld, en ze luisterd alleen maar naar mij.'
Veel problemen worden dan op het 'slechte verleden' gegooid, en er wordt geen poging gedaan ze op te lossen. Het is vaak weer een andere vorm van je paard de schuld geven. "hij kan er niets aan doen....' maar de ruiter wel!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:01

Ik denk dat de mensen die werkelijk een mishandeld paard hebben er juist niet te veel aandacht aan geven en lekker hun gang gaan. Deze groep is volgens mij ook erg klein.

Aan de andere kant kan je mishandeld natuurlijk ook heel letterlijk opvatten, als slecht behandeld. Tja, dan zijn er denk ik wel meer paarden. Dit zijn volgens mij ook snel de Penny's die hun 'o, zo, zielige' paard gered hebben en 'hen nu alleen vertrouwd'. Slecht behandeld hoeft alleen niet weer een paard met trauma's op te leveren.
Maar een paard met een trauma is ook weer niet altijd mishandeld.

DDus de meeste verhalen zijn volgens mij overdreven en gekoppeld aan een paard met juist een heel sterk karakter waardoor die problemen lijkt te hebben met bepaalde personen of situaties en daardoor door veel personen als mishandeld wordt bestempeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:30

Ik heb echt een paard wat mishandeld geweest is, in het begin ook zeer goed te merken (4 bijna 5 jarig paard wat eruit ziet als een jaarling, zodra ze een mens ziet wegduikt in de verste hoek echt van angst, bij elk geluid en beweging die ze niet verwacht staat te shaken op haar benen als er een mens in de buut is e.d.) maar nu is daar amper nog wat van te merken behalfe dat ze alleen mij vertrouwd, toen ik haar heb laten beleren expres niet gezegt van doe voorzichtig met haar want, wel gezegt, neem de tijd ze vertrouwd mensen niet snel..

Omdat het niet geheel goed ging met het beleren dus wle uitgelegt hoe en wat en besloten dat ik er dan zelf maar opmoest en toen ging het beleren wel goed.

Maar ik ben van mening dat de paardenhouderij in nederland niet altijd even diervriendelijk is, maar mishandeling is niet snel terecht..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:39

Ik dacht laatst net hetzelfde Haha! .

Ik zie het echt regelmatig hier op bokt.
"Ik heb een haf. Hij is bij de vorige eigenaar mishandelt geweest"
"Mijn pony heb ik gered van een paardenhandlaar"
"Ik wil wel streng zijn voor mijn welsh maar hij is bij de vorige eigenaar mishandelt geweest dus hij is schuw.."

En dan vraag ik me telkens af, wat is je maatstaf voor mishandeling? Vaak heb ik het idee dat het gewoon volledig gedramatiseerd wordt.
Een paard dat een beetje kopschuw is?
Een paard dat met zeer strenge consequente hand behandeld werd en daarbij wel eens een mep kreeg?
Een paard dat gewoon verzorgd werd zonder een zachte hand, een knuffel of een lief woordje?
Is het omdat ze een paar schrammetjes hadden toen ze opgehaald werden?
Waren ze gewoon net niet mager gevoerd, ipv van moddervet?

Bij mishandeling, zie ik een paard dat zo zwaar behandeld is geweest, dat hij er grote trauma's aan overgehouden heeft. Geen paard dat bv verschrikt opzij springt wanneer je ruw met je hand naar zijn hoofd zwaait. Eerder een paard die al in paniek opzij springt wanneer je maar een vinger denkt op te steken.

En dan..heb ik zelf een 'mishandeld' paard gehad Haha! .Nu ja, weer naar de maatstaven die je neemt om iets mishandelt te noemen zeker. En je moet altijd rekening houden dat het paard zo'n karakter gewoon in zich heeft. Sommige paarden gaan gewoon heel snel in paniek over als je maar een handje zwaait en dan wordt er gedacht "o ja, die heeft slaag gehad!", terwijl dat niet zo is. Vaak gewoon te weinig mee gedaan waardoor er te weinig vertrouwen is gegroeid tussen paard en mens, maar dat is iets totaal anders als een paard met opzet veel pijn doen. Alleen waren wij kenissen van de vorige eigenaar tegengekmen, en toen we hem polsten over de behandeling van het paard in het verleden sprak zijn gezicht ook boekdelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:50

Dat valt mij al veel langer op eigenlijk. Het lijkt wel alsof iedereen een paard heeft dat mishandeld is geweest. Ik denk dat mensen graag willen denken dat ze hun paard hebben gered. En dat ze het paard er weer helemaal bovenop hebben gebracht. Op zich kan ik me er niet aan ergeren, ik weet de geschiedenis toch niet dus ik kan niet gaan zeggen of het paard uberhaupt mishandeld of in hoevvere mishandeld is geweest.

Een engels volbloedje wat ik heb verzorgd is wél daadwerkelijk mishandeld. Haar (inmiddels vorige) eigenaar heeft haar uit een afschuwelijke situatie gehaald en ze is idd veel geslagen. Dus mij kunnen jullie echt wel geloven Vork

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:55

Tegenwoordig als ze in de modder staan is het al mishandeling.. De 1 moet je serieus nemen en de ander met een pot zout.. Een paard wat dagelijks een pakkie slaag krijgt, geen eten, open wonden zonder zorg e.d. dat noem ik mishandeling.. Mijn paard kwam vorig jaar aan huis terug van de amazone die haar reed, omdat ze zgn exceem zou hebben.. Knol bleek onder de schurft te zitten en lag tot op het bot open.. Dat vind ik cru..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:58

Paard wat ik hiervoor had zou mishandeld zijn geweest en angstig zijn voor mensen, daar heb ik nooit iets van gemerkt, wel dat ze nooit luisterde en gewoon dr eigen gang ging, vorige eigenaresse heeft er 5 maanden over gedaan om haar te verkopen, ik ben gewoon eerlijk geweest, ik kan haar niet aan en heb er geen klik mee, binnen 4 dagen was ze verhuisd/verkocht.

Nu heb ik een paardje wat gewoon een vrolijk ding is, nog lekker jong en nog niet verpest.

Maar tegenwordig is elk paar mishandeld, heeft een vertrouwens probleem en ben natuurlijk JIJ de enige die het vertrouwen heeft gewonnen *uche uche* sommige paarden indd maar de meeste paarden zijn met 1 snoepje al om hoor :p

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:28

iedereen denkt meestal dat ie het beter doet dan de vorige eigenaar

maar is dat dan al gelijk mishandeling

tuurlijk zullen er wel gevallen tussen zitten die mishandeld worden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:31

Wat trouwens nog opvallender is dat nu in dit topic, dat gaat over het feit dat veel mensen zeggen 'mijn paard is mishandeld' er alsnog mensen komen die zeggen; maar mijn paard is echt wel mishandeld. Het kan mischien zijn, maar zo voed je het hele fenomeen. Ik wed dat eigenaars van paarden die echt mishandeld zijn geweest hier nog geen woord over reppen, niet op bokt en niet in real life, zulke zaakjes houd je toch lekker voor jezelf, daar ga je niet mee te koop lopen om aandacht te trekken of een excuus te zoeken. Zelfs een mishandeld paard kan later nog volledig normaal functioneren, en om dan te zeggen: ja maar ze kan dit niet, en ze doet dat niet; want ze is mishandeld; dat is enkel een poging je eigen onkunde te verbergen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:38

Lara_Silver schreef:
Wat trouwens nog opvallender is dat nu in dit topic, dat gaat over het feit dat veel mensen zeggen 'mijn paard is mishandeld' er alsnog mensen komen die zeggen; maar mijn paard is echt wel mishandeld. Het kan mischien zijn, maar zo voed je het hele fenomeen. Ik wed dat eigenaars van paarden die echt mishandeld zijn geweest hier nog geen woord over reppen, niet op bokt en niet in real life, zulke zaakjes houd je toch lekker voor jezelf, daar ga je niet mee te koop lopen om aandacht te trekken of een excuus te zoeken. Zelfs een mishandeld paard kan later nog volledig normaal functioneren, en om dan te zeggen: ja maar ze kan dit niet, en ze doet dat niet; want ze is mishandeld; dat is enkel een poging je eigen onkunde te verbergen imo.

Rare gedachtegang moet ik eerlijk zeggen. Ik ben juist trots op Liz dat zij haar vertrouwen in mensen weer terug heeft gevonden. Is dat iets om me voor te schamen dan? Verward Of ga je er gewoon vanuit dat ik hier zit te liegen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:41

Miss_Montana schreef:
Lara_Silver schreef:

Rare gedachtegang moet ik eerlijk zeggen. Ik ben juist trots op Liz dat zij haar vertrouwen in mensen weer terug heeft gevonden. Is dat iets om me voor te schamen dan? Verward Of ga je er gewoon vanuit dat ik hier zit te liegen?

Waarom is het een rare gedachtegang? Als je de beginpost goed doorleest zie je wat ik bedoel. Ik stoor me er niet aan hoor, ik vind het juist fijn te horen dat iemand een daadwerkelijk mishandeld paard zijn vertrouwen heeft helpen hervinden. Waar ik op probeer te duiden is dat nog niet de helft van de mensen die op bokt roept 'ik heb een mishandeld paard' daadwerkelijk een mishandeld paard heeft. Mischien begrijp je me nu beter?
Edit: mischien om het nog iets beter toe te lichten, juist omdat er zoveel mensen op bokt roepen 'ik heb een mishandeld paard' maakt het dat voor de anderen langzamerhand gewoon steeds moeilijker te geloven, zelfs als het echt om een mishandeld paard gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:45

Mishandeling komt redelijk veel voor... ik zie het iig te vaak.
Veelal door mensen die menen het paard alles te moeten aanleren en afleren met een flinke dosis agressie.
Zo ken ik iemand wiens paarden gaan trillen als ze zijn stem alleen al horen, je ziet ze helemaal ineen duiken... daar kan ik NIET tegen.
Ik heb echter geen idee wat ik eraan moet doen... wat kun je doen? Hij denkt dat het normaal is...
Ik heb hem gezegd wat ik ervan denk, en dat je hetzelfde of zelfs een beter resultaat krijgt zonder al die dwang en agressie.
Maar dan houdt het op...
Liever zou ik willen dat zo iemand gewoon gaan dammen of volleyballen en paarden met rust laat.
Helaas is hij er 1 van velen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:46

Lara_Silver schreef:
Waarom is het een rare gedachtegang? Als je de beginpost goed doorleest zie je wat ik bedoel. Ik stoor me er niet aan hoor, ik vind het juist fijn te horen dat iemand een daadwerkelijk mishandeld paard zijn vertrouwen heeft helpen hervinden. Waar ik op probeer te duiden is dat nog niet de helft van de mensen die op bokt roept 'ik heb een mishandeld paard' daadwerkelijk een mishandeld paard heeft. Mischien begrijp je me nu beter?

Ja dat snap ik wel, alleen de zin over dat mensen het nooit hier zouden zeggen als ze écht een mishandeld paard zouden hebben snapte ik niet. Dat vond ik een rare gedachtegang Lachen Maar ik snap je nu idd wel beter, als excuus mag je het zeker niet gebruiken. Mishandelde paarden kunnen nog een perfect leven leiden, dat heb ik van dichtbij meegemaakt. Als je de mishandeling als excuus gaat gebruiken is dat idd geen goede zaak, daarmee bevestig je het alleen maar en help je zo'n paard niet weer op de goede weg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:50

Miss_Montana schreef:
Lara_Silver schreef:

Ja dat snap ik wel, alleen de zin over dat mensen het nooit hier zouden zeggen als ze écht een mishandeld paard zouden hebben snapte ik niet. Dat vond ik een rare gedachtegang Lachen Maar ik snap je nu idd wel beter, als excuus mag je het zeker niet gebruiken. Mishandelde paarden kunnen nog een perfect leven leiden, dat heb ik van dichtbij meegemaakt. Als je de mishandeling als excuus gaat gebruiken is dat idd geen goede zaak, daarmee bevestig je het alleen maar en help je zo'n paard niet weer op de goede weg.

Precies, ik vind het juist veel mooier te zien dat iemand een dergelijk paard weer kan helpen vertrouwen te vinden dan iemand die er niks mee aan durft en altijd maar roept dat er niks mee aan te vangen is wegens het verleden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:43

Daarom vraag ik me ook af wat iedereen onder mishandeling verstaat.

Want als ik het verhaal zou vertellen over mijn paard, dan gaat de ene roepen "oh hoe erg, mishandeld!", terwijl de andere roept: "Maar nee er bestaan veel erger, deze is gewoon veel te hard, bruut en onervaren behandeld geweest."
Ikzelf zie er ook meer het tweede in. Een slechte behandeling, maar geen mishandeling, hoewel dat in de ogen van velen juist wel 'mishandelt' is.

Geld ook voor verwaarlozing. Heel soms zie ik topics over "bij de vorige eigenaar, en nu bij mij een jaar later", en dan hangt de ts er een heel zielig verhaal rondt hoe mager en verwaarloosd hij was en hoe verwend hij nu is...

..en dan zie ik 9 keren van de tien gewoon een paard die eerst in wintervacht met ongekamde lange manen met moddervlekken en vuile benen die juist goed op gewicht is en een beetje oninterresant ligt te dromen in de schaduw, tegenover een huidige foto: korte zomerhaar, alle stof eraf geborsteld, manen en staart ingevlochten, nieuw setje bandages, pal in de stralende zon, oortjes naar voor en veel te vet.... maar dan wel iedereen roepen: "Oooh joh goed gedaan, gelukkig dat hij bij de vorige eigenaar weg was want hij zag er echt slecht uit!"

Die keren dat ik een ècht mager en verwaarloosd paard zie die helemaal opgeknapt is, komt een stuk minder voor.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:01

Mijn merrie is ook mishandeld geweest, aangezien zij van een asiel voor mishandelde paarden komt.
De littekens en het feit dat ze een kapstok was zeiden ook genoeg Knipoog
maar je komt het idd vaker en vaker tegen.
Ik denk dat ik me dan af en toe gelukkig mag prijzen dat ik er maar 1 heb met een verleden van de 4 Clown

maar ik ben het ermee eens dat dit niet als excuus gebruikt mag worden, mijn merrie krijgt ook een tik als ze iets doet dat niet door de beugel kan Knipoog

edit: stukje bijgevoegd

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:07

Wat het volgens mij is is dat de grens om iets mishandeling te noemen steeds lager wordt en dat het steeds makkelijker wordt voor (onkundige) mensen om een paard aan te schaffen, waardoor er weer meer niet juist behandelde paarden bijkomen die dan weer mishandeld genoemd worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:18

Ik denk ook dat het 'betuttelingsniveau' steeds hoger wordt. Ik durf al bijna niet te zeggen hoe ik mijn paard omga, want ho, als ze niet snel genoeg opzij gaat geef ik haar wel eens een ruwe duw, of als ze te opdringerig blijft krijgt ze een tik op haar neus, zielig! Haha!

Ik zie meer en meer mensen die het helemaal te zielig voor woorden vinden als het paard eens een klein tikje op zijn neus krijgt, want oei daar worden ze kopschuw van(is de mijna na 10 jaar nog altijd niet maar kom). Of ze staan (vrijwillig, met een droge schuilsal) in de modder, oei morgen hebben ze mok.
Vroeger ging het er misschien té hard aan toe, maar tegenwoordig moet je volgens velen blijkbaar met een boekje over paardenfluisteren naar je paard toegaan en een psychologisch gesprek aangaan met je paard, want als je maar te ruw aan het halster trekt ben je slecht bezig..

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:31

betuttelingsniveau wordt ook steeds hoger net als het knuffel gehalte

maar dat hoeft ook niet slecht te zijn als je maar niet bang bent je paard aan te pakken als het echt nodig is

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:46

Ik denk dat als een (jong) paard weinig in handen is geweest dit al vaak wordt aangezien voor een mishandeld paard.
Terwijl het eigenlijk gewoon een normale reactie is van het paard op de mens. Je moet niet vergeten dat veel van dat soort topics komen van mensen (kinderen) die net hun eerste paard hebben. Die zijn gewend aan manegepaarden die werkelijk alles al eens hebben gezien en verklaren gedrag dan graag vanuit mishandeling want dat staat interessant.

Zo ben ik een keer gaan kijken bij een paard dat je in de box inderdaad niet kon benaderen. Nu kende ik de verkoper en dat is beslist geen mishandelaar. Dat paard had echter in 4 jaar opgroeitijd nauwelijks met mensen te maken gehad. Was in een box gezet en moest nu beleerd worden.
Tja, dat zo'n paard niet vrijelijk komt knuffelen en schrikt van onverwachte bewegingen vind ik vrij normaal. Maar mishandeld
Veulens moet je ook leren dat de mens lekkere kriebelhandjes heeft en een halster heel normaal is. Dat leren ze ook alleen maar door veeeeel te doen, en er veel te zijn. Dat is niet iets wat gewoon aan komt waaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:49

xKatleentjex schreef:
-KNIP-

Vroeger ging het er misschien té hard aan toe, maar tegenwoordig moet je volgens velen blijkbaar met een boekje over paardenfluisteren naar je paard toegaan en een psychologisch gesprek aangaan met je paard, want als je maar te ruw aan het halster trekt ben je slecht bezig..

`
Dit vind ik een hele mooie uitspraak van jou!

Steeds meer mensen willen het idnerdaad op de zo natuurlijk mogelijke manier aanpakken, en daar hebik ook helemaal geen problemen mee, het is beter voor de paarden dus waarom niet? Maar het paard moet wel de mens als leider blijven zien, en dat gebeurt niet vaak.. Vaak laten die opaardnatuurlijkmensen het paard leiden en daar komen de problemen van.. ALS je dan in een panieksituatie komt dan heeft het paard geen leider om te volgen want het paard is altijd de leider, en daar raken de mensen ook van in paniek want het paard luisterd niet meer en ze waren nog wel zo lief geweest paardje mocht alles wat het wou..

En daar komen de problemen van, dan komt het paard naar je toe omdat jij de gene met knuffels bent, niet omdat het paard jou vertrouwd.

Dat kan ik ook heel goed bij mijn fries (verwaarloosd geweest, maar nooit mishandeld, was dus ook niet bang maar nieuwschierig naar mensen) en mijn KWPNer (wel mishandeld geweest, altijd weggetrapt door mensen als ze ook maar iets intresse toonde, heel angstig schichtig alles is eng en alles is op nieuw eerste keer want mensen zijn niet te vertrouwen dus 1 en al spanning bij nieuwe dingen) merken, de fries is een allemansvriend, komt bij iedereen knuffels en snoepjes halen, iedereen kan ik er veilig mee weg sturen ze luisterd bij iedereen zo goed als even braaf, de KWPNer kan ikw el anderen op zetten, maar daar blijft het bij, daar wilt ze niet voor werken, daar durft ze niet voor te werken, dan raakt ze in paniek en is 1 bonk spanning omdat er een vreemd mens op haar zit, die situaties vermijd ik dus ook maar door haar verleden is ze dus wel heel erg eenkennig geworden want de mens is niet haar standaart leider, bij mijn fries en andere paarden die laten zich wel door elk mens leiden, ook in panieksituatie's als je ze maar wel aanpakt.

Ook niet erg opzich, als ik erbij in de buurt ben is ze wel ontspannen maar het verschil is gewoon wel te merken, alle 5 mijn paarden trekken naar mij toe maar 4 van de 5 vooral omdat ik de mens met het voer ben, en de 5e dus vooral omdat ze mij vertrouwd.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:44

Ik ben al heel blij dat ik dan toch niet de enige ben die dit fenomeen opvallend en vooral storend vind.

Het scheelt natuurlijk van persoon tot persoon wat je onder mishandeling verstaat...
De een vind een tik al mishandeling de andere vind slaan tot de striemen erop staan nog altijd geen mishandeling...
Het is ook zoals sommige hier al gezegd hebben misschien te wijten aan 't feit dat iedereen tegenwoordig paardenfluisteraar moet zijn bij z'n paard.En vooral geen corrigerende tik meer mogen geven.
De paarden van tegenwoordig zijn volgens mij over het algemeen gewoon bedorven.
Hoe vaak zie je niet dat jonge mensen een veulentje,jaarling,tweejarige krijgen van pa en ma,want dan kunnen ze samen opgroeien...
En daarvan komen natuurlijk onhandelbare paarden van...en dan komt paardje te koop,want dochter of zoonlief kunnen er niet meer mee overweg...
Daarna komt de nieuwe eigenaar ergens verkondigen dat z'n paard " mishandeld" is...Niet dus,paard heeft gewoon nooit manieren geleerd en daarom reageerd hij zo.

En ik ben de eerste om toe te geven dat mijn paard rotbedorven is maar...ik moet maar met m'n vinger wijzen en hij gaat opzij.Als we stappen aan de hand en ik stop,dan stopt hij ook.Ik moet me maar bukken en hij geeft z'n voeten één voor één om uit te krabben...
Ik moet hem alleen om de x aantal weken eens een schop onder z'n kont geven om de wasplaats in te gaan om z'n geheugen op te frissen.Want na enkele weken blijft hij ervoor staan en krijg ik hem er niet meer in.
Dan zeggen sommige stalgenoten dat dat mishandeling is... Koe maar die van mij luistert wel,heeft respect voor mij en m'n persoonlijke ruimte (tenzij ik een zak wortelen vastheb Haha! ) en die van hun doen gewoon hun zin met baasje...

Wie is nu de mishandelde?Die van mij die aan mij een leider heeft of die van de stalgenoot die een leider en duidelijkheid mist??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:11

Shanna schreef:
xKatleentjex schreef:
-KNIP-

`
Dit vind ik een hele mooie uitspraak van jou!

Steeds meer mensen willen het idnerdaad op de zo natuurlijk mogelijke manier aanpakken, en daar hebik ook helemaal geen problemen mee, het is beter voor de paarden dus waarom niet? Maar het paard moet wel de mens als leider blijven zien, en dat gebeurt niet vaak.. Vaak laten die opaardnatuurlijkmensen het paard leiden en daar komen de problemen van.. ALS je dan in een panieksituatie komt dan heeft het paard geen leider om te volgen want het paard is altijd de leider, en daar raken de mensen ook van in paniek want het paard luisterd niet meer en ze waren nog wel zo lief geweest paardje mocht alles wat het wou..

Ik hoop toch werkelijk dat je niet zo'n beeld van de 'paardnatuurlijke mensen' hebt. Want dan heb je volgens mij alleen maar ervaring met de mensen die maar wat doen en zich alleen maar oppervlakkig erin interesseren. Want het hele natuurlijke omgaan met paarden is er juist op gericht een band met je paard te ontwikkelen waardoor die je kan vertrouwen. Mijn paard heeft juist meer respect gekregen voor mij.

Ik vind het wel wat apart dat plots de natuurlijken als het ware de schuld krijgen voor onopgevoede 'mishandelde' paarden. Die paarden ontstaan juist doordat de eigenaar geen consequentie heeft. Dat maakt niet uit in welke vorrm van omgang met paarden het is. Laat ik ook en voorbeeld noemen.
Moeder endochters komen direct van manege af en kopen paard. Paard moet naar de tandarts, maar wordt direct de dag erna 2 uren met bit dressuur (lees, krulletje trekken) gereden. Tja, dat vind ik wel mishandeling.