vandaag zo iets moois meegmaakt (vind ik dan).
gaat een lang verhaal worden geloof ik

ik was bij onze shetlandpony.
ze loopt samen met nog 2 shetjes, en 1 of 2 welsh a pony's.
de éne welsh is bekend als braaf etc, maar ikzelf kan er niks mee,
ik krijg er geen contact mee.
de andere welsh is bekend als onberekenbaar.
die laatste stond vandaag bij de pony's in het land, en de eerste niet.
mijn pony is 1 na onderste in rang.
ze is de baas over het 'veulen' (twenter shet), daarna dus mijn pony, daarna de moeder van de twenter (staat zo ongeveer gelijk aan mijn pony, is ook regelmatig wat gedoe tussen hun om de rangorde te her-bepalen maar ondertussen zijn ze ook vriendjes), en dan als bovenste het welshje of de welshjes die erbij staan (wat dus wisseld).
dat 'onberekenbare' welshje vind ik eigenlijk juist een leuk beestje.
tot nu toe geen moeite mee gehad.
ben soms even met haar bezig in de zin van vriendelijk contact leggen, en pony komt geinteresseerd maar voorzichtig over.
goed, dat is dus de rangorde zónder mens in de wei.
maar als ik in de groep kom, voor mijn pony,
dan veranderd de zaak.
ik roep mn pony, die er aan komt (ze loopt inmiddels naar mij toe ipv ik naar haar, we hebben haar nu 6 weken).
maar goed, de welsh komt er achteraan.
pony-lief staat bij mij en welsh komt haar wegjagen.
logisch, als je naar de rangorde onder de pony's kijkt, en in die zin niks mis mee.
maar.. als ik er ben ben ik de baas.
en dus de hoogste in rang.
welshje waagde het om terwijl ik bij mijn pony stond haar kont naar ons te draaien, en uit te halen.
en dát kan dus niet!
ik heb er niet eens bij nagedacht, eigenlijk gewoon vanuit mezelf gereageerd.
ik zette mn handen in mn zij, maakte me groot, en liep resoluut op haar af (op de welsh af).
(ze stond weer met de neus naar me toe en mijn pony was elders, op de loop voor de welsh).
voor elke stap die ik naar voren zette, zette zij een stap naar achter.
om mn bedoelingen kracht bij te zetten draaide ik mn kont naar haar en deed een soort kleine trapbeweging (waarschuwing) achteruit haha
en het gaf precies de reactie die ik verwachtte (paar passen wegdraven en op veilige afstand weer omdraaien).
ineens vlak achter mij, mn pony

uiteindelijk ging het spelletje nog een tijdje door,
welshje die zo nu en dan zo toevallig mogelijk weer te dichtbij kwam, ik die eropaf liep (paar stappen maar hoor), welshje dat die stappen achteruit deed en meer afstand nam, mijn pony die me volgde en vlak achter me ging staan

zo mooi!
toen ik uit het weiland ging, hadden ze hun eigen rangorde weer terug, dus binnen no time was pony-lief weer vertrokken naar achterin het land,
om even af te reageren op het veulen haha.
(als een pony haar wegjaagd gaat ze altijd gelijk naar het veulen om die weer weg te jagen alsof ze wil laten zien dat zij ook de baas is over 1 van de pony's)

ik vond het echt zo mooi vandaag hoe het ging.
al vraag ik me wel af hoe het voor het welshje bijvoorbeeld te rijmen is dat ik als leider ervoor kies een ondergeschikte tegen haar te beschermen?
en toen mn pony vertrokken was ben ik nog even bij het draad gaan staan bij het welshje om haar een aai over de snuit te geven, ik wil niet dat ze bang van me wordt natuurlijk.
ze deed ietsje onzeker, ik probeerde door mn houding aan te geven dat het nu veilig is/mocht,
en toen bleef ze staan en gaf ik haar zoals gewoonlijk en voorzichtige aai over de neus, zei braaf paard en ging weg (voordat zij weg kon gaan).
anderen met zulke ervaringen?
ik weet niks van horsemanship enzo hoor,
oke vang hier en daar een flard op, maar houd het meestal gewoon op mn eigen boerenverstand en kennis (die ik meen te hebben) van paardengedrag.