verzorg/bijrijpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ewuncia

verzorg/bijrijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:30

hey:) ik ben nu 2 jaar paardrijden op manege aan het leren, en 4 jaar nederlands, zo laang woon ik ook hier in nederland. tot nu heb ik alleen op manege gerijden en zitt ik te denken of het een goed idee is om bijrij/verzorgpaard te gaan zoeken? wat denken jullie? het gaat niet om de kosten (ook niet te veel kan ik weg geven) maar hoor ik heel vaak- 2 jaar is niet genoeg ervaring om op mijn paard te gaan rijden . en zo. en ook, het is heel moeilijk om iets hier vlaakbij maastricht te vinden...

hoe zoeken jullie het? en denken jullie dat het goed idee is om nu al verder te gaan? of mischien nog ff op manege les blijven??

groetjes!!!!

Balou_k

Re: verzorg/bijrijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:33

Ik vind zelf dat je van een verzorgpony/paard meer kan leren dan op de manege, dan leer je zelfstandig rijden, meer bewust van het paard zelf, en de dingen erom heen. Je zou eventueel ook nog een les mee kunnen rijden met de verzorgpony/paard als dit zou kunnen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:34

Even als voorbeeld :

Ik ben zelf begonnen met een verzorgpony en daarna pas op de manege en ik liep veel voor en wist meer over het paard ''zelf''

ewuncia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:41

had ik ook het zelfde idee.. vooral omdat ik het zelfde fouten blijf doen en ik weet dan waar moet ik harder aan werken... maar zoals ik zei- ik ben al lang op zoek naar het paard en tot nu lukt het me niet....
Laatst bijgewerkt door ewuncia op 13-08-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ewuncia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:43

maar ook was ik bang dat misschien ik eerst nog wat technisch moet leren...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:49

mijn ervaring is dat je van een verzorg/bijrijd paard veel meer leert dan van manege lessen.
ik heb een tijd een hele fijne verzorgpony gehad, heb er echt véél geleerd!
-nu kan ik er door tijdgebrek niet vaak meer heen-

niet alleen rijtechnisch, maar ook bijvoorbeeld hoe je een eczeemdeken hanteerd, en veel meer van die dingen, die je op een manege gewoon niet tegenkomt.
verzorging, omgang, enz.

kijk je moet natuurlijk wel eerlijk zijn, dat je nog veel moet (en ook wil) leren,
dus een bijrijdpaard waar je je gelijk zelf moet redden zal wellicht te hoog gegrepen zijn,
maar een braaf paard, icm een eigenaar die je begeleid, dat is gewoon erg fijn en leerzaam!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:52

Als jij gewoon eerlijk bent moet dat geen probleem zijn, op een geven moment voel je het paard aan en weet waar je aan toe bent.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:16

Dapy schreef:
Even als voorbeeld :

Ik ben zelf begonnen met een verzorgpony en daarna pas op de manege en ik liep veel voor en wist meer over het paard ''zelf''

Dat heb ik ook gedaan. Lachen Ik wist al veel van paarden zelf dus mocht ik er eentje verzorgen. Later vroegen ze of ik wilde rijden. Zelf aangeleerd en op de manege verder. Dus je bent der vast wel klaar voor hoor, Knipoog Ligt eraan bij wie je bent... Het hangt ook wel van je leeftijd af.

ewuncia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:30

Eerlijk zijn vind ik logisch, en de belangrijkste ook. Het gaat toch niet om het speelgoedje maar levende paard. Ik weet wat je bedoelt Dapy, denk ik- eerst het paard moet je dan met respect en eerlijk behandelen zo dat de eigenaar kan je vertrouwen, maar ook als je zegt- ja ik kan alles, ben geweldige ruiter, en dan ga je op de wilde hengst, lieg je daar zo af. geen zin. Ik zeg niet dat ik echt alles kan. Maar ik kan wel al wat. Wil gewoon verder gaan, en zien dat het werkt. Closer met het paardje zijn. En wat meer tijd er voor heben. Op manege- eerst leer je niet alles, twee als je paar keer per week zou komen , betaal je dan al best veel geld.... en en kan je toch geen echte ban met het dier opbouwen. Je kan niet altijd op je lievelings paard gaan rijden...

ewuncia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:34

Ik wist ook wat op het begin. Niet veel maar wel iets, elke vakantie ging ik met grootouders naar de boerderij waar mijn oom en paardje had. Dus meer tijd in de staal van hem dan thuis met de famillie:) Maar echt paardrijden doe ik pas 2 jaar. Nou ja.. daar heb ik het ook gedaan maar heel soms, zonder zadel en alles, weet je wel:)
ben 26 jaar oud, dus geen kindje meer :>

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:40

Ik vind het niet erg als er maar 2 jaar ervaring is-mits de persoon ook wat ouder is en bereidt is in de eerste periode intensief les te nemen bij mijn instructrice. Op die manier weet ik wel dat alles goed geleerd word. Maar dat doe ik niet zomaar, dan moet ik wel het idee hebben dat ze persoon intelligent is en ook geen eendagsvlieg, en goed is voor mijn paard.. Anders kies ik nog steeds liever voor iemand met meer ervaring.

Ik leerde pas echt toen ik met bijrijden begon. Toen kon ik nog niet echt rijden hoewel ik toch zeker 7 jaar manege rijles had gehad. En veel mensen wezen me af omdat ik het niet goed genoeg kon. Maar toen ik les ging nemen met mijn eigen paard leerde ik zo snel zoveel meer bij, daardoor ben ik wel gaan inzien dat het heus kan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:55

TAO-->VP

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:33

Het kan wel, Je moet gewoon geluk hebben..
Ik heb nog nooit op een manege gereden.. Maar wel een VZ pony gehad, Waar ik eigenlijk niks mee kon. En toen kwam ik bij mijn huidige paardjes.. Met Nog niet eens een half jaar ervaring. Ik leer dus bij hun rijden.. Als je maar de goede hebt;)

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:01

ik heb vijf jaar bij de manege gereden, toen ik een verzorgpony had die ik nu heb. maar het enige wat ik opde manege heb geleerd is gewoon de basis dingen. en verder ging het allemaal prima en goed enzo. nu rij ik bij de ponyclub (ben weg bij de manege) met mijn verzorgpony, en het 1e complimentheb ik pas gekregen na een maand ofzo. ik moest bijna opnieuw beginnen met alles te leren. als ik jou was zou ik gewoon nog even bij de manege blijven lessen, en gewoon door blijven zoeken naar een verzorgpony. en wie weet.. of zet anders een advertentie op marktplaats. maar het blijft geluk hebben..

xx

ewuncia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:01

Bedankt jullie allemaal..

Ik denk dat ik al genoeg weet! FF nog van basis dingen door blijven leren- op manege, en dan .. en tussen .. zoeken naar een bijrijpaardje!!

Bedankt en groetjes!!